Aanschaf konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Aanschaf konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:36

Geen ervaring met de 2e kooi, lijkt me wat lastiger omdat je het helemaal los moet maken om het schoon te maken, maar de konijn heeft wel lekker veel ruimte.
Jij als mens kan niet een andere konijn gaan vervangen en een konijn alleen kan gedragsproblemen gaan ontwikkelen.
Houd daar wel rekening mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:18

Je moet maar zo denken dat in kooi 2 het konijn het een stuk ruimer heeft, misschien is het minder makkelijk schoon te maken dan kooi 1, maar als je dat al een probleem vind?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:28

Ik vind het ook erg zielig om een konijn alleen te houden. Konijnen zijn hele sociale dieren (leven in de natuur in groepen) en dat moet je elk konijn ook eigenlijk gunnen.

Het valt ook niet altijd mee om een konijn op latere leeftijd nog sociaal te krijgen. Het is onzettend zielig voor een konijn als hij 10 jaar lang in zijn eentje moet leven. Bij opvangcentra's hebben ze al gekoppelde stelletjes voor je en anders zou je kunnen overwegen 2 jonkies te nemen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:39

geen konijn alleen nemen, laat je echt heel goed voorlichten op de diverse websites die al genoemd zijn!
qua hokken zou ik voor een hok gaan wat eventueel ook naar buiten kan. 1 meter is erg klein voor 1 konijn, laat staan voor 2. let ook op de hoogte. beestjes moeten rechtop op de achterpoten kunnen staan zonder het dak te raken.

qua kosten: ik heb een konijn gehad met E. Cuninculli. Hij heeft me in de 1,5 jaar die ik hem gehad heb, ruim 600 euro aan dierenartskosten gekost. Heb je dit voor je beesten over en kun je dit betalen?
Vergis je niet in de entingen. Ik betaal hiervoor 80 euro per jaar per 2.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 23:04

Paarden zijn ook kudde dieren. Je zet ze toch ook soms alleen
en 1 m is de standaart maat voor een kooi.
1.20 meestal max.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:34

1 m is de standaard, maar veel te klein. laat daarin maar eens 2 konijnen languit liggen...
en 1 is geen..

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 03:28

Feit blijft dat het erg zielig is als een groepsdier alleen gehouden word. Dat sommigen hun paard alleen houd, betekent dat ook dat jij het meteen doet?
Als je toch van plan bent om de konijn naar buiten te doen kun je beter meteen een buitenkooi nemen en dat tijdelijk binnen neerzetten.
Een leuke buitenkooi is vanaf 79,95 een binnenkooi is vanaf 49,95

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:23

Romyjuh_Xx schreef:
1.20 meestal max.

Dat wil niet zeggen dat het goed is natuurlijk.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:52

Afbeelding
Ik heb een standaardkooi van een meter en daar bovenop nog een keer de bovenkant van net zo'n kooi (voor €15,- op marktplaats). Ik had eerst alleen de onderste, maar dat vond ik toch wel klein.
Ik heb één dwergkonijn (gevonden, of eigenlijk, van een kat afgepakt als jong nijntje).

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 12:59

C_arola schreef:
Feit blijft dat het erg zielig is als een groepsdier alleen gehouden word. Dat sommigen hun paard alleen houd, betekent dat ook dat jij het meteen doet?
Als je toch van plan bent om de konijn naar buiten te doen kun je beter meteen een buitenkooi nemen en dat tijdelijk binnen neerzetten.

De zin betekent dat ook dat jij het meteen doet?
Ik heb zelf 2 paarden.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 13:00

Mindim schreef:
Romyjuh_Xx schreef:
1.20 meestal max.

Dat wil niet zeggen dat het goed is natuurlijk.

Nee, daar heb je gelijk in maar 1 m is toch redelijk groot (heb het opgemeten, dan nog eens een dubbele)
De buitenkooien zijn vaak kleiner dan de binnenkooie

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:35

Romyjuh_Xx schreef:
C_arola schreef:

De zin betekent dat ook dat jij het meteen doet?
Ik heb zelf 2 paarden.

Je had eerder geschreven dat mensen ook weleens paarden alleen hielden als vergelijking.
Ik vroeg me af of je dan ook meteen je eigen paard alleen zou zetten omdat andere mensen dat deden.
Ik zou mijn dieren niet alleen gaan houden. Heb voor mijn voedster een leuke gecastreerde mannetje gevonden en ik merk dat het met haar nu veel beter gaat dan toen ze een paar maanden alleen was.
Het doet wel wat met een konijn als ze alleen zijn, ondanks dat baasjes veel aandacht aan een konijn wil besteden.
Daarom heb ik eerder ook al geschreven dat een baas nooit een konijn kan vervangen.
De buitenkooi zijn vaak net zo groot als een binnenkooi, vaak nog groter dan een binnenkooi omdat daar nog een ren onder kan zitten waardoor de hok totaal grootte word dan een gemiddelde binnenkooi.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 21:56

Nog reacties?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:32

even wat betreft stank

Ko het nijn zit hier in huis in een bak van 1 meter bij 60 cm
maar die staat de hele dag open, dus beestje heeft de hele beneden verdieping tot zijn beschikking
we hebben zelfs een traphekje voor de trap geplaatst :=

maar ik heb ipv de hele kooi vol met bodem bedekker , een open kattenbak met een laagje strokorrels erin, in de kooi staan
hierop plast hij en legt hij de meeste keutels , deze maak ik iedere dag schoon en dan ruik je vrijwel niets
nog een voordeel is dat er bijna geen rommel in huis ligt vanuit de kooi
eerst had ik hem op houtkrul zitten, maar dat sleepte hij door heel het huis
en al deed Ko dat niet
dan de katten wel die ook in de konijnenkooi gaan liggen pitten en dan door het huis heen gaan rennen met een kilo houtkrul aan hun vachtje :roll:

dus mijn advies is, geen krul of wat dan ook , gewoon 1 open kattenbakje met strokorrel en dagelijks schoonmaken met een kattenbak schepje :D

en idd uitgaan van een zo groot mogelijke kooi , te veel ruimte bestaat niet ;)

hier gaat Ko trouwens wel naar buiten verhuizen op termijn(zdra het weer het toelaat) en krijgt hij een vriendinnetje(ik merk gewoon dat hij nijnengezelschap mist)
, want het blijft toch rommelig in huis, kranten en post ,als je het nog wilt lezen, zorg dat het ver buiten het bereik blijft van de nijnen :P
kabels moeten absoluut onbereikbaar blijven en sja, je moet er tegen kunnen dat er her en der aan de plinten geknaagd word etc :=

maar verder, ik vind het geweldig , mijn fransje Ko is een ontzettend lief leuk, vrolijk huppelbeestje wat gek is op aandacht etc en ik zal blij zijn als er straks een dinnetje voor hem is en hij naar de villa kan verhuizen

oja, ik zeg, nooit een nijntje alleen nemen, twee is echt noodzakelijk voor die beestjes
en kwa ruimte, maakt niet uit wat voor kooi je hebt, ze zullen je heel dnkbaar zijn als ze daglijk los mogen om de benen te strekken

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:56

Een voedster met een gecastreerd rammetje is echt een genot om samen te hebben! Die zijn zo lief en leuk samen!! Konijnen spelen samen, slapen samen, eten samen, wassen elkaar, etc.

Dat kun je als baasje echt nooit vervangen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:03

Hey,
Ik weet niet als dit al vermeld is. Maar droogvoer en gras gaan niet samen. Hierdoor gaan konijnen sneller dood. Eentje bij mij is al 12 jaar oud en nog nooit gras gehad.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:13

Dit is afhankelijk van hoeveel je per keer geeft en de konijn eraan gewend raakt net als met wortels, stronkjes van broccoli ed.
Een konijn hoeft niet dood te gaan aan gras-brok combi als je het langzaam aan voert en de lichaam eraan laat wennen.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 19:46

Heey,
Heb een konijn!
Zoals jullie mij aanraaden heb ik er 1 van een eigenaar, de konijn zit altijd alleen dus waarschijnlijk komt er geen mannetje

Foto komt straks

Amandaa_Ted

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:57

Mijn konijn zit lekker buiten in een ren van 2meter met nog een hok daarboven.Maar overdag loopt die meer in de tuin dan dat die in zn hok zit :) ( tuin is helemaal afgesloten zodat konijn er niet uit kan )
Zouden je ouders dat niet goed vinden een konijn buiten?

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 17:19

Amandaa_Ted schreef:
Mijn konijn zit lekker buiten in een ren van 2meter met nog een hok daarboven.Maar overdag loopt die meer in de tuin dan dat die in zn hok zit :) ( tuin is helemaal afgesloten zodat konijn er niet uit kan )
Zouden je ouders dat niet goed vinden een konijn buiten?

Het konijn staat buiten maar we geen gras. ze kan wel naar buiten als ik er bij ben omdat er is geen omhijning

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:25

Romyjuh_Xx schreef:
Heey,
Heb een konijn!
Zoals jullie mij aanraaden heb ik er 1 van een eigenaar, de konijn zit altijd alleen dus waarschijnlijk komt er geen mannetje

Foto komt straks

dit snap ik niet; op jullie aanraden 1 van een eigenaar? is dat er 1 vanuit een opvang?
waarom maar 1? omdat ie altijd alleen heeft gezeten?

arm dier...

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:28

Idd, we hadden juist niet aangeraden om een konijn alleen te houden, juist niet omdat het groepsdieren zijn!
Maar ja, als dat je keuze is. Het is iig zeker niet het beste voor het konijn, daarbij laat ik het.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 22-03-09 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:34

leuk dat jij het leuk vind, het konijn vindt het een stuk minder denk ik. Omdat ie altijd alleen heeft gezeten, wil nog niet zeggen dat het dan ook maar goed is. Het beest komt van de regen in de drup.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 10:44

Heey, ik heb het konijn van iemand overgenomen dat is hezelfde als uit een opvang. Ze konden hem toch ook naar een asiel hebben gebracht.
Hij staat alleen hij gaat 2x per dag naar buiten (weekend meer) hij heeft ook wat om zich te amuseren.
Tenslote het is een niet gecastreerde ram, ik wil hem niet castreren
Hij heeft een kleine kooi vind ik maar hij krijgt 1 van ongveer 1.20-1.30 een dubbele.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:55

Je schrijft dat je er waarschijnlijk geen mannetje bij neemt.
Als je zelf een mannetje hebt moet je er zowieso geen mannetje (gecastreerd of niet) bij doen maar een voedster.
Waarom wil je hem niet castereren? Voor de kosten? En hoe oud is hij?