Wat voor hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kelly0188

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 17:06

Tuurlijk is het karakter het belangrijkste, maar het uiterlijk moet me wel aanspreken en dit is bij veel(vooral kortharige) honden wel het geval, maar een poedel spreekt me echt niet aan, sorry. Het uiterlijk is voor mij absoluut niet het belangrijkste, maar ik zou liegen als het niet mee speelt in mijn keuze. Maar eigenlijk vind ik de meeste kortharige honden wel mooi hoor! Ben wel erg benieuwd naar jou (half)poedel, staat geen foto van in je profiel. Maar bedankt voor je tip, zo kom ik erachter dat ik nog over veel honden niet nagedacht heb!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 02:37

tantjeuh schreef:
Om toch een beetje duidelijker te zijn: Ik spreek niet van één of twee mechelaars die ik ken. Mijn vader geeft les op een hondenschool met meer dan 100 actieve leden (dus mensen die echt regelmatig naar de trainingen komen, de rest laat ik even buiten beschouwing). Ik ga regelmatig met onze hond mee naar de trainingen, dus ik ga verder op wat ik daar zie. Mechelaars die daar rondlopen zijn stuk voor stuk goed getraind, maar angstigheid/dominantie/het extreem 'scherp staan' (waarbij ze zo scherp op hun baas gefixeerd zijn, dan ze redelijk snel van zich af bijten als er dan perongeluk eens lief wilt gaan doen tegen de hond)/nerveus constant blaffen zijn toch karaktertrekken die ik heel vaak zie terug komen.

Klopt, komt veel voor bij Mechelaars maar is ook een groot deel opvoeding.

Buiten dat ben ik niet met je eens dat een Mechelaar meer hyper zou zijn dan een Border. Een Border moet echt iets te doen hebben, krijgt ie dat niet dan verzint hij zijn eigen taak. Een Mechelaar is ook een actieve hond maar die wil vooral graag bij de baas zijn, hoeft niet perse een taak te hebben, als hij maar gewoon achter je aan mag sjouwen.

Maar ik dacht ook als eerste aan een Border, maar als je 3x per week een uur hardloopt en eens per week een buitenrit maakt van een uur, dan zul je de andere 3 dagen nog zeker een uur aan de gang moeten. :D
Maar een herder kan dat ook prima aan, als je bang bent dat een Mechelaar te druk (of dominant) is dan zou je voor een Duitse kunnen gaan, of een Laekense of Hollandse herder.

Weimaraners hebben niet alleen jachtinstinct maar zijn vaak ook eigenwijs en dat is niet handig als hij mee moet lopen met een buitenrit.

Paar andere suggestie's; Schipperke, Duitse Pinscher en Schnauzer.
Als het ook wat langer haar mag zijn; Australian Sheperd, Bearded Collie.

kelly0188

Re: Wat voor hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 16:04

Ik durf een mechelaar om die redenen dan ook niet aan. En een border, ik denk dat ik nu misschien wel de mogelijk heb om hem/haar genoeg beweging te geven, maar over 4of 5 jaar ga ik wel werken en dan weet ik niet of ik de hond dan nog genoeg beweging kan bieden(die een border nodig heeft). Dit zou ik zielig vinden. Daarom kan ik beter voor een minder energievolle hond gaan.
Een duitse pincher vind ik ook een hele leuke hond, heeft hier iemand persoonlijk ervaring met een pincher?