Hoe corrigeer je een brutale puberende rottweiler?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:22

hilly200 schreef:
Schoppen vind ik echt niet kunnen wij hebben onze honden ook al vanaf pup opgevoed eentje hebben we zelfs gefokt en hebben zonder geweld een baasgerichte hond en lieve en vrolijke hond.

ik ga wat dat betrefd wel met femmefatale1 mee, sommige honden hebben toch echt wel eens een schop onder hun hol nodig.
zo ook de mijne :o

*gaat nu schuilkelder in omdat ze half bokt over zich heen verwacht*

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:22

DenK4ever schreef:
Ik zet ook stiekem even stipje.

Tot half jaar geleden is het gedrag uit de begin post exact wat mijn, nu 2 jarige, Duitse Dog deed/doet.
Zo zag hij mijn "optreden" idd puur als spel en ging me alleen nog maar meer op uitdagen.

De laatste maanden is het vrijwel over... eens in de zoveel tijd heeft hij zo'n bui.

Ik heb de mazzel gehad dat de hond een ontiegelijk ontzag voor mijn vriend heeft. Het uitdag spelletje heeft de hond dus ook nooit bij hem gedaan.
Als hij het bij mij deed, deed ie het ook alleen als we samen thuis waren, zodra vriendlief thuis was probleem weg.

Wij hebben het er heel stiekum uit gekregen doordat hij het spelletje herhaalde terwijl mijn vriend wel thuis was :=
Die zat op kantoor (aan huis) te werken en dat had Sky dus niet in de gaten.

Dus de riedel van het gekkenmoment (echt exact zoals door TS omschreven) begint en ik stuur hem naar zijn plaats.. uitdagen happen (ook absoluut niet vals) en maar kwispelen omdat het zooooo leuk is als vrouwtje boos was...
Op dat moment geeft mijn vriend een brul: HEY!!
Sky schrok zich het apenzuur en het was gelijk klaar....
Sinds die keer heeft ie het opgegeven denk ik, en ik denk dat hij er inmiddels uit is gegroeid....
Ik geloof er namelijk wel in dat zulk gedrag een fase is, en zolang jij consequent blijft komt het wel goed.

Hoe ik het had kunnen oplossen zonder hulp van mijn vriend weet ik niet :n
Zo hebben wij onze honden dus ook opgevoed gewoon met je stem,gelukkig is het bij jullie opgelost :)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:23

dat doen ze maar mooi in hun eigen tijd e niet op momenten dat ze moetn luisteren dat moet die van ons niet proberen.

*duikt bij DenK4ever in de schuilkelder* die van ons krijgt ook wel eens een schop onder dr hol

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:25

DenK4ever schreef:
hilly200 schreef:
Schoppen vind ik echt niet kunnen wij hebben onze honden ook al vanaf pup opgevoed eentje hebben we zelfs gefokt en hebben zonder geweld een baasgerichte hond en lieve en vrolijke hond.

ik ga wat dat betrefd wel met femmefatale1 mee, sommige honden hebben toch echt wel eens een schop onder hun hol nodig.
zo ook de mijne :o

*gaat nu schuilkelder in omdat ze half bokt over zich heen verwacht*

Daar zullen de menigen dan wel over verdeeld zijn,maar ik vind dat het ook zonder een schop of iets dergelijks kan en vooral niet bij de eerste keer dat de hond het doet een jonge hond moet ook leren wat goed en fout is maar dat hoeft niet meteen door een schop te geven.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:25

Maar dan nog steeds doet hij dat omdat de baas niet duidelijk is.
Heel simpel, de baas bepaald wanneer er gespeeld gaat worden!

Tuurlijk moet je optreden, maar bij een rottweiler net even met meer overtuiging als bij een gemiddelde hond. En daar schort het te vaak aan bij deze honden. Daarom zijn er ook zoveel probleemgevallen.
Uiteraad is de impact van de correctie per hond en situatie afhankelijk..

Maar grommen en happen naar de baas.. now way!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:26

Denk je dat het er in een roedel honden zachter aan toe gaat ? Die lossen het onderling ook niet op met boze woordjes hoor !

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:31

hilly200 schreef:
Zo hebben wij onze honden dus ook opgevoed gewoon met je stem,gelukkig is het bij jullie opgelost :)

eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat het ontzag voor mijn vriend komt door een schop onder zijn hol :o

*duikt weer terug de schuilkerder in*

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:32

Beste TS graag verzoek ik jou beter tot het Rottweiler forum te richten http://www.rottweilerforum.nl hier zit 95% van de rottweiler eigenaren welke in de africhting zitten met hun hond(mensen die dus weten hoe ze dit moeten oplossen)
Voor de rest zou ik je zeker aanraden om een curses te gaan volgen bij een rottweiler werkgroep of een NBG vereneging (1tje waar je NIET tussen "het kleine spul" geplaats word want grote honden africht want opmerkingen zoals slecht gedrag negeren ... gaat niet werken bij een rottweiler. ik heb er zelf nu 2 waarvan 1 reu die 15 maanden en een teef van 4.5 jaar waar ik echt mee werk( ipo honden sport ). Wij hebben op onze vereneging genoeg gezien om het zo maar te zeggen dus ik raad je zeker aan Goede begleiding te zoeken. Want een goed afgerichte rottweiler is je vriend VOOR HET LEVEN ;). Als je vragen hebt hoor ik je graag.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:33

Letsdunit schreef:
Denk je dat het er in een roedel honden zachter aan toe gaat ? Die lossen het onderling ook niet op met boze woordjes hoor !
Dat weet ik,maar zoals ik al zij de meningen zijn erover verdeel en ik doe het zonder geweld en er zitten verschillen in de honden kwa gedrag mischien zijn er wel honden die een opdonder nodig hebben maar kun je het dan niet eerst proberen met een stemverheffing of dergelijke optelossen en dan pas een opdonder geven als de hond echt niet wil luisteren.
Laatst bijgewerkt door hilly200 op 27-02-09 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:34

skysari schreef:
Beste TS graag verzoek ik jou beter tot het Rottweiler forum te richten http://www.rottweilerforum.nl hier zit 95% van de rottweiler eigenaren welke in de africhting zitten met hun hond(mensen die dus weten hoe ze dit moeten oplossen)
Voor de rest zou ik je zeker aanraden om een curses te gaan volgen bij een rottweiler werkgroep of een NBG vereneging (1tje waar je NIET tussen "het kleine spul" geplaats word want grote honden africht want opmerkingen zoals slecht gedrag negeren ... gaat niet werken bij een rottweiler. ik heb er zelf nu 2 waarvan 1 reu die 15 maanden en een teef van 4.5 jaar waar ik echt mee werk( ipo honden sport ). Wij hebben op onze vereneging genoeg gezien om het zo maar te zeggen dus ik raad je zeker aan Goede begleiding te zoeken. Want een goed afgerichte rottweiler is je vriend VOOR HET LEVEN ;). Als je vragen hebt hoor ik je graag.
sluit ik me ook bij aan..

Kirsten

Re: Hoe corrigeer je een brutale puberende rottweiler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:45

Je moet in ieder geval zorgen, dat je dit heel snel de kop in drukt.

Ik ben nu zelf bezig met een duitse herder teef van 8,5 maand (eigen fok), zij begint nu gruwelijk te puberen (sinds een maand).
Ze heeft ook een beetje de gedragingen die ik uit jouw verhaal opmaak.

Ik ben hier meteen heel erg concequent mee omgegaan.
Niet luisteren? Dan voel je het maar.
En ja, ze heeft echt wel een keer een goede klap/schop gehad. Maar ze luisterd nu stukken beter.
En het is nog steeds een super baas gerichte hond, vrolijk, sociaal.

*gaat nu ook in de schuilkelder bij DenK4ever zitten*

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 16:46

Ik heb dus idd een cursus gedaan maar toen zat ik tussen het normale hondengrut. Heb ik dus niks aan. Die willen een happende rottweiler (jippie benen vangen!) dit afleren door hem af te leiden met speelgoed... Dat is dus ook in mijn ogen niet de manier om met dit ras om te gaan.

Dit is ook de reden waarom wij soms vrij hard en kort optreden tegen haar. Dit is een grote hond met een specifiek karakter waar duidelijk tegen opgetreden moet worden. Je móet gewoon boven deze hond staan in huis.

Een cursus is zeker iets waar ik interesse in heb maar die van de rottweilerclub worden alleen in Almere gehouden en dat is echt te ver weg voor ons. Ik zal eens zoeken naar een NBG vereniging.

Ik ben erg bezig met de pikorde e.d. (doe ik ook altijd al met paarden en zo heel veel verschillend is het niet eens, ondanks het verschil tussen roof en prooidier) maar ik was zelf een beetje onzeker over wat nou een goede manier is van corrigeren.

Ik heb zelf al een keer haar oor gepakt. Dat was omdat ze écht te ver ging en na een correctie van mij me aankeek en keihard in mijn gezicht blafte. Maar ze blijft het als een spel zien... en ik moet een manier vinden om haar daar uit te krijgen.

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:49

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:50

Nuage schreef:
Ik heb dus idd een cursus gedaan maar toen zat ik tussen het normale hondengrut. Heb ik dus niks aan. Die willen een happende rottweiler (jippie benen vangen!) dit afleren door hem af te leiden met speelgoed... Dat is dus ook in mijn ogen niet de manier om met dit ras om te gaan.

Dit is ook de reden waarom wij soms vrij hard en kort optreden tegen haar. Dit is een grote hond met een specifiek karakter waar duidelijk tegen opgetreden moet worden. Je móet gewoon boven deze hond staan in huis.

Een cursus is zeker iets waar ik interesse in heb maar die van de rottweilerclub worden alleen in Almere gehouden en dat is echt te ver weg voor ons. Ik zal eens zoeken naar een NBG vereniging.

Ik ben erg bezig met de pikorde e.d. (doe ik ook altijd al met paarden en zo heel veel verschillend is het niet eens, ondanks het verschil tussen roof en prooidier) maar ik was zelf een beetje onzeker over wat nou een goede manier is van corrigeren.

Ik heb zelf al een keer haar oor gepakt. Dat was omdat ze écht te ver ging en na een correctie van mij me aankeek en keihard in mijn gezicht blafte. Maar ze blijft het als een spel zien... en ik moet een manier vinden om haar daar uit te krijgen.
Koppige hond heb jij,als niks werkt word het wel tijd voor een cursus maar gelukkig ben je daar al naar op zoek :).

p.s. Jullie kunnen wel uit de schuilkelder komen hoor,ik bijt niet :+

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:52

Nog even over het "hard handig" aanpakken.
Ik vind het erger, als ze TS later oog in oog staat met een grote rottweiler, die haar dan grijpt.
Als dat ze het nu nog de kop kan indrukken op eventueel een hard handige manier.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:56

Kirsten schreef:
Nog even over het "hard handig" aanpakken.
Ik vind het erger, als ze TS later oog in oog staat met een grote rottweiler, die haar dan grijpt.
Als dat ze het nu nog de kop kan indrukken op eventueel een hard handige manier.

Snap ik,zoals ik eerder zij als het echt niet meer anders kon dan moet je wel.Maar de TS gaat nu waarschijnlijk op cursus dus het komt hopelijk nu wel goed...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:57

ook wij hebben zo heerlijk puberende hond...echt geweldig meneer is bijna 1,5 en luistert momenteel weer nergens naar..
nu vind t het ook erg grappig om weg t renne zodra die los is enz..
maar nu hebben we maar weer even de riem erbij gepakt en doen we gewoon weer alle oefeningen die we op de cursus ook doen..
en t pakt best goed uit

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:59

ik snap jouw punt ook wel..
Maar 11 maanden.. Niet alles kan worden opgelost met een cursus.

Ik zie liever, dat een hond een goede pak op z'n flikker krijgt. Dan dat ie op latere leeftijd word afgespoten omdat hij "Agressief"was en iemand greep.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:04

Ik heb ook liever niet dat ze worden afgespoten of dat de rottweiler een slecht naam krijgt,en ja als een pak op zijn flikker helpt en en de rest niet meer begrijp ik het,alleen ik ben daar persoonlijk niet voor behalve al als het niet anders kan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:06

ik raad je inderdaad aan een soort ipo cursus te gaan doen...in ieder geval waar ze grotere hondenrassen trainen en waarbij veel appel training wordt egdaan..

als ze zo rond je heen springt kan je eens proberen een krantje op te rollen,en daarmee een welgemikte mep op haar kont te geven,en heel hard FOEI en nu in je mand ,te zeggen,en dan duidelijk kort en boos dat zeggen...

en "denkt erom" erachter aan,grote kans dat ze onder de indruk is en in het mandje gaat liggen..

ik moet er wel een beetje om lachen hoor,zie haar al helemaal stout zijn...ze is echt wel aan testen hoe ver ze kan gaan,hou in je rangorde spelletjes wel rekening ermee dat niet iedere rottweiler een harde hond is,ik heb hier 7 honden in huis lopen,en doe nooit van dat soort rangorde dingen,als wachten en zitten voor een bak eten,of in volgorde bakken neerzetten,of ik als eerste door een deur,of koekjes eten boven een hondenbak ( ? wat is daar de bedoeling van,nergens in de hele hondenwereld zal een leider hond iets eten boven andere hond zijn plek)..

ik leef hier in een roedel,en honden lossen rangplaatsen heel anders op als ik soms lees..

* ga maar eens een boek schrijven over hoe honden rangorde bevestigen :D *

enne geniet wel een beetje van je rottie he,zijn zulke geweldige honden :+:

tis jammer dat je zover weg woont,anders had ze hier wel een paar dagen per week in de roedel mogen rond banjeren :j

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:08

Wij doen hier thuis ook niet aan rang orde spelletjes.. Hebben hier ook 7 honden lopen. En die lossen dat zelf allemaal wel op.
Wij staan wel het hoogst. ;)

Maar ik zag dat je in assendelft woont. Omgeving Amsterdam is dat toch? Daar zijn vrij veel NBG verenigingen!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:16

precies maar honden bepalen geen rangorde door de hoogste in rang het eerst door een deur te laten gaan,of als eerste te laten eten,mijn roedelleidster eet altijd als laatste,en komt vaak als laatste door een deur heen sjokken...

zie dan zelf niet in hoe je dan roedelleider wil worden als je als mens zijnde (niet eens een hond ) als eerste door een deur heen gaat lopen..

honden kiezen onderling in een roedel zelf hun leider,kan je als mens ook niet aan veranderen...

punt is,jij als mens moet hondentaal leren lezen,en de hond zal ook mensentaal moeten leren begrijpen,en dat moet een samenspel zijn :)

een echt goede hondencursus,waarmee je echt met je hond traint kan je al zover op weg helpen :) :j

ik heb zelf een paar jaar KPV (PH 1)met een rottweiler getraind,heb daar echt zoveel aan gehad...ben blij dat ik dat ooit gedaan heb.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:17

femmefatale1 schreef:
Een Rottweiler pup van 11 maanden die gromt en naar je bijt????

Gelijk een schop onder zijn donder! Is ie gek geworden??
Dit is geen spelen, maar aftasten..!Mijn kruising Rottweiler luisterde al super vanaf 5 maanden en heeft ook 1x een poging gedaan.. dat heeft hij geweten.
Nu is hij 1,5 en zelfs de volwassen honden om ons heen luisteren niet zo goed als onze jonge hond..!
Hij is niet gedrild of zo, maar weet gewoon wat hij mag en wat niet. Verder een hele vrolijke, baasgerichte hond die supergoed luistert.

Een Rottweiler heeft een baas nodig en moet zijn plek weten!
Weet hij dat niet of corrigeer je em niet voldoende, zal je later een probleemhond krijgen..

Jij schrijft precies wat ik dacht toen ik het stuk las.
Mensen onderschatten rottweilers vaak.
Wij hebben thuis ook meerdere rottweilers gehad en stuk voor stuk waren het dominante krengen.
Wel verschrikkelijk lief maar ze hadden duidelijk 1 baas en dat was hard nodig.
Een rottweiler kan een wereldhond zijn,een maatje maar ook je ergste nachtmerrie worden.
Ze hebben een zeer consequente opvoeding nodig en je zal altijd consequent moeten blijven.
Zodra je een keer de teugels laat vieren gaat ie je aftasten en zal ie de nummer 1 plek in het gezin proberen te veroveren.

edit: de mijne heeft ook weleens eens schoenmaatje 37 onder zn gat gehad hoor ( zijn geluk dat ik geen grote voeten heb :D )
Ik werkte bij onze rottweiler ook veel met de bench.
Laatst bijgewerkt door Meetje22 op 27-02-09 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:19

Je zij dat hij graag naar andere mensen toe gaat (en honden), heb je wel eens aan die mensen gevraagd of ze hem gewoon compleet willen negeren. Echt letterlijk de rug toe draaien, met de armen over elkaar. dan levert dat hem niets meer op namelijk en dan word het vanzelf minder leuk. Dat kan je ook doen als hij besluit dat het gekke 5minuten is en hij tegen je op blijft springen, het is namelijk helemaal niet leuk om alleen te spelen. :P .

Ik ben nog al tegen je hond een 'correctie' geven eigenlijk, Wij werken met een belonings systeem maar aangezien je aangeeft dat je hem niet uit de hand wilt voeren heb ik verder geen tips voor je.

Ps. wil je er even op wijzen dat kwispelen niet perce vrolijk/speels hoeft te betekenen trouwens, onze hond kwispeld soms ook als hij de hond van de buren even flink op zijn plaats zet bijv.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:21

ik heb hier nu 3 rottweilers rondlopen (en mijn eerste rottweiler kimmie,is een paar jaar geleden overleden),en 2 kruisingen met een rottweiler...heb echt geen last van dominante krengen???

en ik laat zeer regelmatig hier teugels vieren,maar nog geen 1 van mijn 7 honden heeft ooit de gedachte gehad om plek nr 1 of 2 te veroveren,nu kan ik ze ook ten zeerste afraden dat te proberen :D