'jammer dat er weer nieuwe dieren op de wereld zijn gezet'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:43

De vergelijking die met de mens gemaakt wordt vind ik vrij provocerend, maar er zit zeker een kern van waarheid in. Veel mensen kunnen anno 2009 ook niet voldoende goed voor hun kinderen zorgen. Gelukkig genieten kinderen in Nederland wettelijke bescherming, waar dieren deze (helaas) niet kennen.
Ik vind dat het als fokker van een nestje dieren (ras of geen ras) je verantwoordelijkheid is om tijd en energie te stoppen in het vinden van een nieuw baasje voor je dieren. Dat is in mijn ogen nog toch nog steeds de beste garantie dat de dieren het in de toekomst goed zullen hebben. Of het dier al dan niet bij een bepaald ras hoort is in mijn ogen totaal geen belangrijke factor hierin. Gezondheidschecks die rasverenigingen stellen is het enige voordeel van een ras-dier. Nadeel van een ras is dat het de diversiteit aantast. Dus een kruising mèt gezondheidschecks, dat lijkt mij de meest ideale situatie.

Anoniem

EeCee schreef:
Mindfields schreef:
De vergelijking met de mens ontgaat mij volledig, inderdaad omdat mensen meestal zelf voor hun kinderen zorgen en kinderen niet in asiels gestopt worden.

Nou... Waarom verzint de mens dan kinderdagverblijven, naschoolse-opvang en oppas oma's en opa's? ;)

(Degene daar gelaten die wel s'middags met een kopje thee en koekje klaarzitten zoals mijn moeder vroeger deed :D )

Inderdaad, daarbij heb je ook die klappe in Duitsland.. Voor de mensen die niet weten wat dat is: Een bakje bij het ziekenhuis waar je je baby in kunt stoppen zodat je er vanaf bent..

Rennie89

Nee ik weet het, maar honden met stamboom krijgen volgens mij eerder een nieuw baasje dan zonder. maar dat verschild natuurlijk heel erg hor! Maar ik heb liever een rashond, omdat ik dan weet of er verkeerde genen in de famillie zit zoals ziektes etc. Met bastaardhonden kun je dat niet meer nagaan meestal. Liever veel geld uitgeven aan een hond die lang meegaat, dan weinig aan een hond waarvan je niet weet wat je kan verwachten (zo zie ik het tenminste) er zijn natuurlijk ook veel bastaarthonden die superleuk zijn! dus je hoort me niet zeggen dat ik ze niet mag :+

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:45

Als er iemand duidelijk niet goed heeft nagedacht (geen werk/geen opleiding/ nog heel jong) en hier post dat ze een kind wil of zwanger is, dan komt er ook van alle kanten negatief commentaar.
Bovendien is er wel een vergrijzingsprobleem en is het vanuit economisch standpunt helemaal niet zo slecht om een paar kinderen te nemen als je er zelf goed voor kunt zorgen, en ze een toekomst te bieden hebt.

Zes papierloze kittens fokken die je zodra ze groter en niet meer zo schattig zijn kwijt wil is een heel ander verhaal. De asiels zitten bomvol met dergelijke katten en kittens. Ik ga later als ik een hond neem ook eerst in het asiel en bij de rasverenigingen kijken of er niet wat tussen zit voordat ik zomaar weer een pup neem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:47

nikkigioa schreef:
De vergelijking die met de mens gemaakt wordt vind ik vrij provocerend, maar er zit zeker een kern van waarheid in.

Ja ik begrijp dat het provocerend kan zijn. Het is ook erg zwart/ wit gesteld. Nogmaals ik ben het ermee eens dat dieren gecastreerd en dergelijke worden. Zelf heb ik mijn kat uit het asiel gehaald en die was daar al gecastreerd. Er zijn ook teveel dieren die in asiels en dergelijke zitten. Ik kan er alleen niet tegen dat de mens dan niet naar zichzelf kijkt. Er is over nagedacht ja om een kind te nemen, maar praat dat dan gelijk goed dat je 4 koters op de wereld hebt lopen? In mijn ogen niet als je zulke uitspraken naar dieren toe doet, maar zelf wel heel erg het milieu belast.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:48

@Lifaya; Mijn ervaring is dat mixrashondjes toch vaak véél sterker zijn...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:49

Fleurtje100 schreef:
Zes papierloze kittens fokken die je zodra ze groter en niet meer zo schattig zijn kwijt wil is een heel ander verhaal. De asiels zitten bomvol met dergelijke katten en kittens. Ik ga later als ik een hond neem ook eerst in het asiel en bij de rasverenigingen kijken of er niet wat tussen zit voordat ik zomaar weer een pup neem.

Inderdaad, je moet wel zeker weten dat je een leuke en gezellige tijd met het dier kan krijgen!

offtopic: Nou heb ik toevallig een stamboom loze poes (nouja, eigenlijk 2) en zij mankeerde helemaal niks, alleen wat angstig en eenkennig en niet van de drukte, maar voor mij is et een schat, slaapt elke nacht bij me etc. Maar ja, nu is zij gehandicapt, ze had een gescheurd enkelbandje opgelopen met ik weet niet wat, en sinds de operatie loopt ze vreselijk mank en je ziet haar soms egt wegkwijnen dat ze niet naar buiten mag. We hebben haar trouwens van een vrouw vandaan die ook blindegeleiden honde trainde, onze poezen zijn beide weesjes, moeder was overreden. Dus net geen asiel.

050206051012

Petite schreef:
Ja ik begrijp dat het provocerend kan zijn. Het is ook erg zwart/ wit gesteld. Nogmaals ik ben het ermee eens dat dieren gecastreerd en dergelijke worden. Zelf heb ik mijn kat uit het asiel gehaald en die was daar al gecastreerd. Er zijn ook teveel dieren die in asiels en dergelijke zitten. Ik kan er alleen niet tegen dat de mens dan niet naar zichzelf kijkt. Er is over nagedacht ja om een kind te nemen, maar praat dat dan gelijk goed dat je 4 koters op de wereld hebt lopen? In mijn ogen niet als je zulke uitspraken naar dieren toe doet, maar zelf wel heel erg het milieu belast.

Eh... een wereld zonder mensen is niets hoor :+

Dus je kunt een dier niet met een mens vergelijken. Het ideaalbeeld voor een huisdier is dat hij ook daadwerkelijk gevoerd en verzorgd wordt, maar als er te weinig mensen zijn in verhouding tot dieren, tja...

Sterilisatie en castratie blijven promoten!

geerke

EeCee:gelukkig....die mening had ik ook...

Fleurtje100

Ik vind bastaardhonden overigens ook superleuk, en als je het hebt over kleine bastaardrassen zijn ze vaak sterker en gezonder dan mening rashond. Maar ik zou bijvoorbeeld later (als ik ooit in de gelegenheid komt ze voldoende ruimte te bieden) een Berner Sennen willen. Die zitten er regelmatig in het asiel maar dan vaak wel zonder papieren en dan loop je wel veel grotere gezondheidsrisico's dan met een Berner met papieren en volledig gechekte ouders.
En zeker met katten: hoeveel raskatten zitten er in het asiel? Dieren met papier kunnen bovendien vaak makkelijk herplaatst worden via de rasvereniging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:50

Fleurtje100 schreef:
Als er iemand duidelijk niet goed heeft nagedacht (geen werk/geen opleiding/ nog heel jong) en hier post dat ze een kind wil of zwanger is, dan komt er ook van alle kanten negatief commentaar.
Bovendien is er wel een vergrijzingsprobleem en is het vanuit economisch standpunt helemaal niet zo slecht om een paar kinderen te nemen als je er zelf goed voor kunt zorgen, en ze een toekomst te bieden hebt.

Vanuit economisch standpunt ja, maar de mensen die zulke uitspraken doen doen dat vanuit het milieu/ natuur/ de dieren. Niet vanuit de economie.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:52

EeCee schreef:
@Lifaya; Mijn ervaring is dat mixrashondjes toch vaak véél sterker zijn...

Gedeeltelijk gelijk, als honden worden doorgefokt hebben ze vaak mankementjes. Zelfde geld ook voor katten (wat vaak voorkomt bij perzen enzo). Dan hebben ze een slechte weerstand. Maar het verschild erg per hond. Mijn oom heeft ook een mixhond. Zit iets van rotweiler en herder in en nog veel meer. Die hond hadden ze vanaf 5 maanden, en hij is erg eenkennig en kan aanvallen. Bij rashonden weet je meestal wat je in je kuip krijgt (of hoe je het ook omschrijft)

geerke

Quellian; een wereld zonder mensen gaat helemaal goed...er zullen misschien miljoenen varkens en koeien verdwijnen...die hebben we alleen op de wereld gezet om ervan te eten,maar als het evenwicht hersteld is gaat het prima....de mens maakt er juist een zooitje van...

Equidea

Het meest hypocriete zou is nog dat er vast een hoop bokkers he-le-maal vindt dat de quote in de eerste post waarheid is, dit ook graag luid laat horen op en graag met de massa meeloopt.
En de aandacht geniet die hij/zei dan krijgt bij het omlaag halen van een ander.
En dan zelf te pas of te on pas van alles fokt of heeft gefokt.

En ik durf te verwedden dat ze er genoeg zullen zijn.

Voor de mensen die echter achter hun mening staan, respect.,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:53

Citaat:
Eh... een wereld zonder mensen is niets hoor :+

Dus je kunt een dier niet met een mens vergelijken. Het ideaalbeeld voor een huisdier is dat hij ook daadwerkelijk gevoerd en verzorgd wordt, maar als er te weinig mensen zijn in verhouding tot dieren, tja...

Sterilisatie en castratie blijven promoten!

Nee een wereld zonder mensen zou ook saai zijn inderdaad :) Tenminste voor de mens zelf dan.. Mensen staan vrij om kinderen te nemen, maar als ze er 4 hebben rondlopen en dan gaan zeuren over de dieren met betrekking tot de belasting van het milieu.. Kan ik daar niet goed tegen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:54

geerke schreef:
Quellian; een wereld zonder mensen gaat helemaal goed...er zullen misschien miljoenen varkens en koeien verdwijnen...die hebben we alleen op de wereld gezet om ervan te eten,maar als het evenwicht hersteld is gaat het prima....de mens maakt er juist een zooitje van...

Zonder mens zouden er heen honden zijn :+ alleen wolven :+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:56

geerke schreef:

Vergeet niet, de huisdieren van tegenwoordig zijn gedomesticeerd. Een beetje binnenkat zal zich niet kunnen redden buiten (hoef ik alleen maar naar de mijne te kijken).

Dus als je de gedomesticeerde dieren van vandaag de dag tegemoet zou willen komen, dan zal er een baasje voor gevonden moeten worden, of in elk geval zal er voor voedsel gezorgd moeten worden. De honden bakken er tegenwoordig al helemaal niets meer van en daarom bestaan er dierenasielen.

Ik vind het oprecht zonde om dieren de wereld op te knallen waar je niet achter staat, diertjes die worden geboren uit gemakzucht of besparing en zo ga je gewoon niet met dieren om. En buiten dat... mensen met een hart voor dieren lopen constant andermans rommel op te ruimen.

Misschien is het een optie om de tekst in mijn profiel te lezen, staat duidelijk mijn mening in weergegeven.

Anoniem

lifaya schreef:
geerke schreef:

Zonder mens zouden er heen honden zijn :+ alleen wolven :+

Ja en hoe komt dat? Doordat de mens alle dieren maar door heel de wereld verspreiden. Vroeger hadden alle dieren gewoon hun eigen plek in de wereld. Nu alles door elkaar gegooid is dóór de mens!! Zullen er uiteindelijk waarschijnlijk alleen wolven overblijven ja. Maar dit komt door de mens en dus niet door de dieren.

druppeltje

Ik sta volledig achter deze uitspraken. Mijn eerste hond (Questo, zie profiel) heb ik gehad, maar ik zou nu never nooit geen puppy meer nemen, dus nee hypocriet ben ik niet. Daarom hebben we Mini-Me van http://www.hondenherplaatsing.eu genomen.
En over die kinderen, ik zou best een pleegkindjes willen helpen, maar die procedures zijn gewoon te langdradig. Als dat wat makkelijker zou worden, zou ik daarover zeker nadenken.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:58

stel je hebt een totaal van 200 honden in nederland, waarvan er jaarlijks 20 weggedaan worden.
Dat is hetzelfde als 10 per 100, een percentage van 10%

Het is niet het aantal honden... want er word in verhouding nog steeds evenveel weggedaan.
Zouden er nu de helft minder honden in het asiel zitten, zouden die ook niet 123 uit het asiel weggaan...

Een mens wilt vaak nou een maal liever een jonge hond...
Net als wanneer je de keuze hebt tot adaptie van een kind en je hoort dat wachten op een baby 2x zo lang zal duren ivm. grote "vraag".

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:59

Petite schreef:
Eh... een wereld
Nee een wereld zonder mensen zou ook saai zijn inderdaad :) Tenminste voor de mens zelf dan.. Mensen staan vrij om kinderen te nemen, maar als ze er 4 hebben rondlopen en dan gaan zeuren over de dieren met betrekking tot de belasting van het milieu.. Kan ik daar niet goed tegen.

Waar ik me persoonlijk heeeeeeeel erg aan kan irriteren, is als ik MP open en honderden advertenties tegen kom van mensen die 'ineens' allergisch zijn voor de kat of waarbij kindlief niet met de pootjes van de kat af kan blijven. Maar... zijn het wel echte dierenliefhebbers die hun dier om (o.a.) deze redenen de deur wijzen?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:59

Quellian schreef:
En buiten dat... mensen met een hart voor dieren lopen constant andermans rommel op te ruimen.

Daarom ben ik er ook zo fel op. Ik heb 4 jack russells die ook ooit gefokt zijn voor de leuk en voor de heb en bij de verkeerde mensen terecht zijn gekomen en afgemaakt zouden worden vanwege hun gedrag. Toen heb ik ze genomen. Ik hoef denk ik niet uit te leggen wat een superlieve hondjes het zijn geworden hier.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:00

Petite schreef:
Ja en hoe komt dat? Doordat de mens alle dieren maar door heel de wereld verspreiden. Vroeger hadden alle dieren gewoon hun eigen plek in de wereld. Nu alles door elkaar gegooid is dóór de mens!! Zullen er uiteindelijk waarschijnlijk alleen wolven overblijven ja. Maar dit komt door de mens en dus niet door de dieren.

Hetzelfde geld voor alle andere dieren hor, maar uiteindelijk, mensen bestaan, honden bestaan, dus even realistisch blijven :') Maar in elk geval, er waren in de eerste instantie alleen honden om de mens aan het eten te helpen (zie jacht). niet als huisdier. Maar ik vind gewoon dat de honden gestereliseerd moeten worden, beter voor de hond. er zijn teveel asieldieren, zij verdienen ook een kans!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:01

lifaya schreef:
Hetzelfde geld voor alle andere dieren hor, maar uiteindelijk, mensen bestaan, honden bestaan, dus even realistisch blijven :') Maar in elk geval, er waren in de eerste instantie alleen honden om de mens aan het eten te helpen (zie jacht). niet als huisdier. Maar ik vind gewoon dat de honden gestereliseerd moeten worden, beter voor de hond. er zijn teveel asieldieren, zij verdienen ook een kans!

Nee, honden waren bij mensen om aan eten te komen en mensen hadden honden zodat ze beschermd werden tegen roofdieren en ander gevaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:02

lifaya schreef:
Petite schreef:

Ja is ook beter voor de dieren als ze gecastreerd of gesterriliseerd worden, maar ook beter voor de mens
(wanneer ze gesterriliseerd worden) :)