tips voor mijn hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: tips voor me hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:24

Beetje onsmakelijk, maar dat kun je wel zien aan de kots :D Als de brokken niet goed gekauwd zijn, heb je een goede kans dat dat de oorzaak is.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:26

Sonja schreef:
MissToseland schreef:
ten eerste het is mijn hond

Dan mag je d'r wel eens mee naar de dierenarts ;)
:+

_O-

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:50

als hij te snel eet een glas in de voerbak zetten en daaromheen wat brokjes... en ben je al bij de DA geweest?

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 18:53

ja ben geweest,ze kan niks vinden hij heeft het vandaag ook nog niet weer gedaan.. dus ff afwachten en nu dus opletten straks of hij nou te gulsig eet ja of nee

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:54

rakkertjuuhh schreef:
ja ik ga vanmidag even heen... hij heeft vandaag nog niet overgeven..
maar maakte me toch zorgen dacht eerst is gewoon beetje ziekjes maar als hij zijn brokken opeet spuugd hij het uren later er weer uit.. ga vanmidag wel heen..

eeh, dus als jouw hond 2 dagen lang overgeeft blijf je hem brokken geven?

tja als ik zelf ziek ben en je propt een hele avondmaaltijd bij mij naar binnen dan komt dat er uiteraard ook weer uit.

zodra een van onze honden ook maar 1 keer overgeeft bouwen we het eten gelijk af naar een paar keer per dag een beetje yoghurt geven en afhankelijk van hoe de hond zich voelt ook af en toe een beetje rijst erbij.
maar absoluut geen zware brokken, en heeeel langzaam beetje bij beetje opbouwen met het eten.
want als je het eenmaal te snel doet blijf je dagen bezig (tenminste bij die van ons dan).

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 18:57

zit wat in zwitsal.. je heb gelijk zo niet over nagedacht..

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:01

onze hond moest eerst ook veel overgeven en was lusteloos en die kreeg toen een spuitje, en dan kreeg die een vliesje over zijn maag zodat die minder hoefde te spugen en anti biotica... misschien konden ze dat spuitje ook wel aan hem geven?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:25

@ patserke, nee joh, het kan ook zijn dat die hond gewoon even niet lekker is. een keertje even spugen dan hoef je echt niet gelijk zulke maatregelen te nemen. elke hond (maar ook elk mens) is wel een keertje een dagje ziek of niet lekker. :)

gewoon lekker aan de yoghurt zetten. heel vaak een klein beetje geven. beetje rijst of als t al wat beter gaat kunnen stukjes kipfilet (gewoon zo'n filet even in een pannetje water koken dus niet bakken) ook goed zijn voor de vulling en ze vinden het meestal heerlijk.
als ze echt HEEL erg ziek zijn en zelfs geen yoghurt binnenhouden geven wij ze altijd hele kleine beetjes rijstewater (gewoon het kookvocht van de rijst dus). vinden ze ook lekker en is super licht voor de maag.

onze hond had met oud en nieuw teveel van die kauwbotjes ingeslikt (ze slikt gewoon van die stukken door) en daar was ze enorm ziek van.
die heeft toen ook 4 (!!) dagen helemaal niets binnen gehouden. wilde ook niets drinken. de 4e dag werd ze lusteloos en sloom en dan gaan de alarmbellen natuurlijk rinkelen want dan kom je echt in de gevarenzone. toen hebben we ook heeeele kleine beetjes rijstewater geven (echt een heel klein beetje, nog niet 1 'slok' per keer). en toen ging het langzaam weer een beetje beter.
maar voordat ze weer op der normale maaltijden zat (brokken) heeft in totaal bijna 2 weken geduurd (dus vanaf oud en nieuw, en dan 2 weken). zo langzaam moesten we het opbouwen want als we maar een beetje teveel yoghurt gaven was je weer terug bij af en dat moet je voorkomen.

maar toen was onze hond ook wel extreem ziek.
meestal als ze een dag niet lekker is letten we 1 , soms 2 dagen op met eten en geven we alleen yoghurt.
dan de 3e dag sochtends een halve portie brokken met yoghurt. dan tussen de middag de andere helft. en savonds weer in 2 keer verdelen. en meestal is het de 4e dag dan weer helemaal oke.

hoe gaat het nu met je hondje TS?

edit:
ts ik zie dat je een labrador hebt!
dan zullen die rijst en die yoghurt geen probleem zijn. labradors eten meestal alles haha. (dat is bij ons ook vaak de oorzaak van de spuug problemen :P ). wij hebben dus ook labradors

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:35

Zwitsal schreef:
onze hond had met oud en nieuw teveel van die kauwbotjes ingeslikt (ze slikt gewoon van die stukken door) en daar was ze enorm ziek van.

Labrador he!!! Doet ie van mij ook. Met de nodige stik-geluiden (ja ik let altijd op en nee hij krijgt ze nooit zonder toezicht) of het gebruikelijke: ik-gooi-het-er-weer-even-uit-en-kauw-er-nogmaals-3-keer-op-en-dan-past-ie-wel routine... :D

Overigens noemde iemand maagtorsie maar dan heb je toch wel even andere symptomen erbij en duurt het zeker geen 2 dagen voor je met je hond bij de DA zit (vanwege die symptomen dus) Een maagtorsie is niet hetzelfde als koliek dacht ik. Bij maagtorsie is de maag geheel gedraaid waardoor ingang en uitgang afgekneld zijn en er niks in of uit kan. En dan gaat de maag uitzetten. Ik dacht dat bij koliek het 'technisch' iets anders in elkaar zat? Maar kan mij vergissen. In elk geval kan een maagtorsie voor zover ik weet met puur rust niet overgaan en is er altijd een spoedoperatie nodig. Terwijl bij koliek met rust en medicijnen heel veel gered kan worden en ze pas echt in uiterste nood opereren.

Dit vand e TS lijkt mij idd kwestie van te volle maag en dan gaan spelen. (als je niet oppast KAN dat een maagtorsie geven dus daarom niet doen. En omdat ze grandioos misselijk kunnen worden ervan). of een kortdurend vleugej van een maag/darm gedoetje, iets verkeerd gegeten (wat Labs graag doen). Vooral omdat het zo te lezen alleen met avondeten was.

TS hoe is het nu met je hond?

Edit: oja, heb zelf ook een Lab...

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:46

@ zilfstar, nee daarom krijgen die van ons dus ook nooit te lang zo'n bot en inderdaad altijd onder toezicht. bij ons krijgen ze ook alleen die hele grote botten en zodra ze te klein worden verdwijnen ze in de prullenbak. alleen met oud en nieuw waren ze bij mn tante, en mn tante had alle honden (Er waren er daar in totaal 9 :P allemaal labradors en allemaal familie van elkaar^^) zo;n klein kauwkluifje gegeven. alleen sommige honden vonden die dingen niet zo intressant en kauwde er even op maar lieten hem daarna liggen. onze oudste lab heeft toen dus een aantal van die restjes zo doorgeslikt en zodoende was ze er echt enorm ziek van.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:50

LZP -> BB

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:55

Zwitsal schreef:
@ patserke, nee joh, het kan ook zijn dat die hond gewoon even niet lekker is. een keertje even spugen dan hoef je echt niet gelijk zulke maatregelen te nemen. elke hond (maar ook elk mens) is wel een keertje een dagje ziek of niet lekker. :)

ooh ik d8 ff mee :P ik denk dat een hond na veel spugen ook heel slap word omdat ze geen voedingsstoffen binnenhouden :o

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:15

patserke schreef:
Zwitsal schreef:

ooh ik d8 ff mee :P ik denk dat een hond na veel spugen ook heel slap word omdat ze geen voedingsstoffen binnenhouden :o

ja dat klopt.
maar 2 dagen spugen valt bij mij nog niet onder het 'veel' spugen.
ik zou me pas echt zorgen gaan maken als mijn hond regelmatig (meerdere keren per week, een aantal weken lang) zou spugen zonder duidelijke oorzaak en dit ook niet weg gaat.

patserke

Re: tips voor mijn hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:17

ja klopt ook, maar onze hond had toen ook koorts en wou niks eten en lag alleen maar een beetje rond zich heen te kijken...
maar bij de ts eet die nog:)

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 12:54

hoi hoi hier ben ik weer..

dierenarts kon niks vinden dus denk miss iets verkeerd gegeten..
maar zal zo niet weten wat..
kan hij ook ziek worden van varkensoren??
dat had ik voor hem gekocht en was eerste keer dat hij die at.
en dat rijstwater enz moet ik even onthouden!!
en dat yogert ook!! (sorry weet niet hoe je dit nou schreef)
maar dat onthou ik!! wist niet eens dat het zo kon echt super :)

en ja heb een labrador :D

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:59

kan het niet gewoon zijn dat die af en toe gras eet?
Doet mijn hond ook en daarvan gaan ze dus overgeven
waardoor ze dus eigenlijk hun maag schoonmaken hoorde ik ;)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:00

jep. die van ons worden ook ziek van varkens oren..
die van ons worden ziek van al die gekke botjes met smaken enz. of ze worden er ziek van als je ze langer dan 5 min geeft.
alleen die 'normale' botten van rundleer kunnen ze goed tegen,mits ze dus geen hele stukken doorslikken.

vooral de oudste (nu 5.5) heeft niet zo'n sterke maag.

heeft hij zo'n heel varkens oor in 1 keer opgegeten? en hoelang deed ie er over?

@ horsee, dat gras zou je dan moeten zien.
en volgens mij moeten ze echt een hele berg gras eten voordat ze ervan gaan overgeven.
dit van ons eten wel vaker gras, ook als ze zich kiplekker voelen.
maar dan hebben ze de dag erna gewoon een beetje 'graspoep'.

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:52

Varkensoren NOOIT geven! In varkensvlees kan een bep bacterie of virus zitten (weet even niet meer welke van de 2) die je hon doodziek maken. Letterlijk doodziek. Je hond kan eraan sterven. 99 keer gaat het goed, je zult maar die 100ste zijn.

Runderoren kun je wel veilig geven, maar varkensoren of varkensvlees nooit!

Het is een fabeltje dat de honden er door het roken/ drogen niet meer ziek van zouden kunnen worden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:06

Er heerst momenteel ook iets onder de honden waardoor ze gaan braken en sommige ook aan de dunne gaan, dierenartsen krijgen meer van dit soort patienten op het moment dan normaal. Soort "hondengriep" zeg maar.

Varkensoren zou ik persoonlijk ook nooit geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:17

Ik geef meerdere malen per dag kleine hoeveelheden voer, onze hond is ook een schrokkerd en kauwt amper lijkt het.

Ik geef alleen opgerolde botten (van huid? ze worden zacht), ik heb eenmaal zo'n enorm gerookt bot gehaald en daar is ie zowat in een splinter gestikt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:28

wij geven onze hond ook altijd rijst als ze ziek is, Maar geen yogurt. Met labradorsen retrievers is het probleem meestal iets raars gegeten omdat ze alleseten wat los en vast zit. Hangt ook af van de leeftijd van de hond neem aan dat hij gewoon volwassen is. dan hoef je je na twee dagen nog geen zorgen te maken denk ik. alleen wat rustiger eten geven.

Onze hond krijgtaltijd schapen oren trouwens, ze is allergies voor rund en varken volgens mij.
Wat onze dierenarts ook zij is niet te grote porties, een bakje ondersteboven in de voerbak dat hij het ertussenuitmoet vissen, Of goed ruim uitstrooien over de grond als hij maar 1 of twee brokken tegelijk kan pakken kauwd hij het meestal beter. Wij hebben ook een speelbal met een gat erin hier doe je de brokken in en dan is ze ook wel even zoet om ze eruit te krijgen. Dat kan geloof ik ook met een kong.

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 07:17

oke dus nooit varkens oren?? waarom verkopen ze het dan :P wist ik veel..
hij vond hem wel erg lekker..
was binnen 10min op.