Hebben jullie wel eens een konijn losgelaten in het wild?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 13:52

geerke schreef:
Klijntjuh schreef:
Jongens, als jullie lezen, lees het dan helemaal.
Dat beest was al een verschrikking voor hij in een hok kwam ;)

ik had het even over konijnen in het algemeen....waarom heb je hem ooit uitgekozen?

Heb je uberhaupt wel gelezen???

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 13:55

Grappig dat er zulke verschillende reacties zijn!
;)

Pebblesther

Re: Hebben jullie wel eens een konijn losgelaten in het wild?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:59

Ik weet niet of hij nog leeft. Zo'n tam konijn is zich van geen gevaar bewust en kan dus ook zo worden opgegeten door een vos.

Mijn zusje heeft een keer haar goudvissen in de vijver in het park gedaan. Of die nog leven betwijfel ik ook.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:07

Ik zelf had perongeluk eens euhm.. met m'n eigen konijn (vrouwtje) 8 jongen konijntjes. Er was in de ren (zo'n verplaatsbaar geval) blijkbaar een wilde rammelaar bijgesprongen en die heeft... zich even uitgeleefd op mijn konijn. En opeens lager en 8 jongen konijnen in 't hok. M'n vader nog denken dat 't jongen van de cavia's (mannetjes) waren want die zaten erbij en 'ze hebben van die platte neusjes' :') maargoed die hebben we toen ze oud genoeg waren gewoon losgelaten op 1'tje na. Maar die hebben haast van jongs af aan buiten gelopen en waren gewoon half wild al.

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:08

Ik vind het ook een heel raar advies van de dierenarts!
Zou het zelf nooit doen.
Ook vind ik het jammer dat dit konijn niet nog een 3e kans heeft gekregen.
Al twijfel ik natuurlijk wel of ie niet al helemaal getraumatiseerd was en inslapen nog de beste optie was :n

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:16

tja... de vossen zijn er vast blij mee met die SDR. Ik vind het echt belachelijk dat mensen dat doen...... jij hebt t beest genomen dus jij bent verantwoordelijk had m dan in laten slapen of ergens gebracht waar ie in een grote ren kan.... vind het echt niet kunnen en zou het ook nooit doen... je laat je pismerrie toch ook niet los int duin?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 14:19

Mjay schreef:
tja... de vossen zijn er vast blij mee met die SDR. Ik vind het echt belachelijk dat mensen dat doen...... jij hebt t beest genomen dus jij bent verantwoordelijk had m dan in laten slapen of ergens gebracht waar ie in een grote ren kan.... vind het echt niet kunnen en zou het ook nooit doen... je laat je pismerrie toch ook niet los int duin?

Joh, ga nog boos op me worden ook ;)
Het is jaren terug, en ik heb toch advies gevraagd aan de dierenarts!!

@ vonnie1 --> dat zou ik niemand aan willen doen.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:28

ik zelf had denk ik gezegt, geef maar een spuitje, dan is alles voorbij.
Lijkt me ook geen gelukkig konijn op die manier.
Maar ik kan me goed voorstellen dat je het gedaan hebt op advies van de DA

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:31

De tamme konijnen hier kunnen zich uitstekend redden in de natuur!!

Op je vraag of ik wel eens een konijn heb lodgelaten in de natuur, moet ik ja zeggen.
Per ongeluk welliswaar, omdat de kinderen het hok niet goed hadden afgesloten.
We wonen aan de rand van de weilanden, dus meneer was gelijk verdwenen.
Jammer, maar och, daar kwam hij tenslotte ook vandaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:36

als 't beest zo van zich af beet (letterlijk) zal die zich allicht in 't wild ook wel kunnen redden. en sowieso waar maken jullie je nog druk om? Het is jaren geleden, dus het beest is sowieso dood nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:40

Dat iets jaren geleden is gebeurd praat toch niet alles goed?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:43

Nouja beter 't beest loslaten dan de hele tijd in een hokje laten zitten. Zoals bij heel veel konijnen is. Ik vind 't zieliger dat al die konijnen in een klein hokje gepropt zitten dan dat dit beest het misschien wel niet in het wild heeft overleefd. Wat waarschijnlijk wél 't geval is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:45

Ja, maar dat is een heel andere discussie. ;) Ik ben ook fel tegen dieren in kleine rothokjes houden.

Maar dingen zijn niet goed te praten met nog slechtere situaties of argumenten dat het jaren geleden is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:47

met genetisch doelde ik op de ziektes, erfelijke afwijkingen, kruisen van wildxtam (met alle gevolgen van dien)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:48

Nou ik vind het loslaten van een (tam) konijn niet slecht. En daarnaast was 't ook op aanraden van de dierenarts, dus ik vind dat je dit de TS sowieso niet (al te) kwalijk kunt nemen ook al vind je 't dan niet goed.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:50

ik vind het wel goed, die redde zich ws prima. als je zo vals en venijnig en snel bent, overleef je vast wel als konijn zijnde :+
maar wat een poedersuiker konijn zeg, ik had hem meteen al losgelaten _O-

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:05

Mijn mond valt hier echt van open.. een tam konijn los laten in het wild???!! Tuurlijk vind je hem niet meer terug, die is waarschijnlijk binnen een week al dood. Had dan een goede opvang gezocht..

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:09

Inderdaad, dit kan helemaal niet door de beugel!

Het is in ieder geval geen dierenarts geweest die dit gezegt heeft, dat kan niet en daar geloof ik ook weinig van!

Geen enkele dierenarts zal dit adviseren. Dit doordat het dier niet gewent is om zijn voedsel te zoeken....

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:09

Wij hebben ook een keer een konijn in de duinen/bos gezet.
Dit konijn was wel wat gewend, onze konijnen liepen altijd los op het weiland, zij was de laatste die nog over was en een konijn alleen vind ik echt niet kunnen, vandaar.

Ik was toen nog best klein en toen we haar gingen loslaten zagen we een afgeloven konijnen skelet aan prikkeldraad hangen, dat was wel iets minder :P

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 15:19

Binckydenice schreef:

Het is in ieder geval geen dierenarts geweest die dit gezegt heeft, dat kan niet en daar geloof ik ook weinig van!

Geen enkele dierenarts zal dit adviseren. Dit doordat het dier niet gewent is om zijn voedsel te zoeken....

Okee.. dan lieg ik.. :Z :z :Y)
(en sinds wanneer moeten konijnen voedsel zoeken? het zijn geen roofdieren? ze eten gras, planten enz ;) die staan er zat)

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:23

Klijntjuh schreef:
Binckydenice schreef:

Okee.. dan lieg ik.. :Z :z :Y)
(en sinds wanneer moeten konijnen voedsel zoeken? het zijn geen roofdieren? ze eten gras, planten enz ;) die staan er zat)

Zodra een konijn in gevangenschap zit geef je hem toch ook brokken met granen en mais? Of pluk je iedere dag wat gras voor ze? Een konijn kan niet alleen maar op het gras leven....

Dan ben ik benieuwd welke dierenarts jij hebt....

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:26

Och misschien wordt ie ooit gepakt door een vos of hond, maar indie tussenstijd heeft ie mooi vrij kunnen rondhuppelen en niet bang hoeven te zijn voor enge handen die in zijn hok komen en hem bedreigen zonder dat ie kan vluchten. Volgens mij was dit beest al half wild :o Begrijp me niet verkeerd ik zeg niet dat je beter je konijnen los kan laten in het wild maar in dit geval lijkt me het helemaal niet zo erg.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:28

zo TS.. jij met je zielige konijntjes haha.. Ik vind dat je er goed aan gedaan hebt. Wat had je anders moeten doen? Meteen inslapen? Was dat werkelijk beter geweest? Of terug stoppen in zon hokje? Verkopen? Nee, misschien heeft dit dier zich nog een paar jaar kunnen redden, of misschien een uurtje. Dat weet je nooit. Overigens is dit niet te vergelijken met een hond vastbinden in het bos.. Konijnen zijn "kudde-roedel" dieren, of hoe je het noemt dus die redden zich vrij snel.. Alleen zal jouwn konijn zich minder bewust zijn van de vijanden die die heeft, mjah...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:28

Hoezo kan een konijn niet alleen op gras leven, hij eet geen vlees hoor, planten en kruidachtige bladeren, en die staan er in nederland genoeg, tenzij je hem midden in Amsterdam vrijlaat.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:29

tegenwoordig hebben die beesten allemaal dure rommel van de Da nodig..