Arme vogels / v.s de kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:41

Het is nou eenmaal zo dat in de natuur de wet van de sterkste geldt, kun je wel zo'n voorbeeld geven, maar dat veranderd er weinig aan. Kijk je weleens natuurprogramma's? Dan zul je zien hoe de natuur werkt.
En jouw voorbeeld heeft er weinig mee te maken, helemaal als de kat in het nauw gedreven is/opgesloten zit.

SecretLIN

Re: Arme vogels / v.s de kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 12:44

jonge vogels zitten ook in het nauw gedreven want die kunnen geeneens vliegen om weg te komen!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 12:45

Ouwe schreef:
Dat is zeker wel de natuur. In de natuur geldt nou eenmaal de wet van de sterkste... De natuur is soms hard.

Ah oke, als je het zo stelt kan ik mijn hond die een hekel heeft aan katten wel gewoon loslaten als ik een kat in mijn tuin zie die er opgesloten zit mag mijn hond die kat wel doodbijten is toch de natuur wet van de sterkste geld ;)[/quote]

Haha alsof jouw huishond nog een redelijk instinct bezit? Gaat hij wel eens zelfstandig op pad? Of train je zijn instickt?[/quote]

haha ik moet je gelijk geven heb net 2 labradorpups die alles lief en leuk vinden, maar heb wel kenissen met honden die dus wel katten pakken hun hond heeft al vaker een kat doodgebeten die op straat liep! het was maar een voorbeeld he ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:45

Ik denk ook niet dat hier veel aan te doen is....
Persoonlijk ken ik het probleem ook niet....hier in drenthe hebben de katten veel meer ruimte (denk ik) en trekken de weilanden in...

SecretLIN: Die jonge vogeltjes redden het meestal gewoon niet.....met of zonder kat die er vroegtijdig een eind aan maakt....

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:46

SecretLIN schreef:
jonge vogels zitten ook in het nauw gedreven want die kunnen geeneens vliegen om weg te komen!

De zwakke inderdaad niet nee...

Maar je kunt wel een discussie met mij aangaan daarover, het is gewoon een feit dat in de natuur de wet van de sterkste geldt, ga je er maar eens in verdiepen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:57

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje overdreven..
Wij hebben een kat.. Én wij hebben vogels..
De hele buurt hier zit vol katten.. Én de hele buurt zit vol vogels..
Er nestelen elk jaar koolmeesjes in onze vogelhuisjes, en merels en duiven in de bomen.
We zien hier regelmatig een groene specht, en ook een bonte specht, en ook roodborstjes, van die groene vogeltjes, en natuurlijk de normale koolmeesjes, pimpelmeesjes, mussen, merels, duiven, roeken en spreeuwen.
Mijn kat 'jaagt' regelmatig op vogeltjes, tuurlijk, dat is zijn instinct. Laag boven de gond sluipen, staren naar vogeltjes, maar in die 10 jaar dat we hem hebben heeft hij hooguit 2x een vogel gevangen, toen zagen we wat veren liggen, maar dan nog is het de vraag of die vogels niet al gewoon gewond of oud waren.
Een gezonde vogel is zo snel en oplettend, die krijgt een kat echt niet te pakken.
Als het zomer is, en de koolmeesjes staan op het punt om uit te vliegen, dan houden we onze kat binnen. In de lente en zomer heeft hij een bandje met belletje om.
Maar het is gewoon de natuur dat de sterksten overleven.. De jonge vogeltjes die niet voorzichtig genoeg zijn worden opgegeten door eksters en raven, of door honden, katten, marters, bunzings, ratten en andere roofdieren.. En natuurlijk niet te vergeten: kinderen! Hoeveel kinderen zo'n vogeltje niet zouden optillen en meenemen..

Ik vraag me eigenlijk af wat een vogel meer maakt dan een muisje.. Daar hoor ik niemand over klagen..
En vinden jullie dan dat honden wel in de achtertuin los mogen? Die pakken toch ook vogeltjes?!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:01

@Mystic: Dat wilde ik ook maar even zeggen.....een muisje maakt niet uit....

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 13:42

Ouwe schreef:
SecretLIN schreef:

De zwakke inderdaad niet nee...

Maar je kunt wel een discussie met mij aangaan daarover, het is gewoon een feit dat in de natuur de wet van de sterkste geldt, ga je er maar eens in verdiepen.

Alle jonge vogels kunnen nog niet goed vliegen als ze het nest uitgegooit worden ;) dit moeten ze leren vanaf de grond dus ze zijn allemaal prooi voor de HUISkat

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:45

Oudere vogels houden hun jongen in de gaten, en slaan alarm als er gevaar dreigt. Jonge vogels houden zich dan instinctief stil.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 13:52

MysticTinker schreef:
Als het zomer is, en de koolmeesjes staan op het punt om uit te vliegen, dan houden we onze kat binnen. In de lente en zomer heeft hij een bandje met belletje om.

en hier heb je presies wat ik bedoel jij houd je kat even binnen als de vogeltjes op het punt staan iom uit te vliegen dat is hetgene waar ik absoluut voor ben.. ik ben helemaal niet fel tegen je kat buiten da's ieder voor zich ik wil mijn katten alleen niet van straat moeten schrapen (ook dit ligt aan de omgeving waar je woont) maar het ging mij erop je kat binnente houden rond die tijd ;)

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:57

Hoe vertel je jou kat, dat hij deze maand even niet naar buiten mag omdat er vogeltjes gaan uitvliegen? Mijn kat wordt gestoord als hij binnen moet blijven....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:06

a
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-23 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:12

Binckydenice schreef:
Hoe vertel je jou kat, dat hij deze maand even niet naar buiten mag omdat er vogeltjes gaan uitvliegen? Mijn kat wordt gestoord als hij binnen moet blijven....

Gewoon binnen houden?

Je kunt mij niet wijsmaken dat je dat niet kan met je kat die ene maand
mijn 6 katten komen allemaal uit het wild en kunnen prima binnen leven!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:47

Die van mij blijft ook geen hele maand binnen :n Maar de koolmeesjes in de vogelhuisjes steken hun kopje naar buiten een paar dagen voordat ze gaan uitvliegen, en vanaf die dag laat ik de kat dan even binnen. En dan letten we op wanneer ze uitvliegen. Die dag volgen we de vogeltjes meestal even, het grootste deel vliegt altijd over de heg richting de buren, en de vogeltjes die in onze tuin zitten verstoppen zich altijd heel goed. De dag daarna kijken we dan nog even of we er geen meer in de tuin zien zitten, en dan mag de kat weer naar buiten :)
Hij heeft nog nooit een vogeltje gepakt, dus dat gaat prima zo.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 18:37

mooi opgelost Mystictinker ook fijn dat je erbij nadenkt als je een kat neemt!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:33

SecretLIN schreef:
Binckydenice schreef:

Gewoon binnen houden?

Je kunt mij niet wijsmaken dat je dat niet kan met je kat die ene maand
mijn 6 katten komen allemaal uit het wild en kunnen prima binnen leven!

Tja, dus ik moet mijn kat tegen de natuur in binnen houden om de zwakkere vogels te laten overleven? Wat als ik dat nu echt zou doen, wat denk je dat de buren zullen doen? Die laten hun kat echt gewoon lopen hoor...

Tja de zwakkere overleven het niet in het wilt zo is het altijd geweest en zal het altijd blijven. Ik doe mijn kat geen belletje om omdat ik dat echt onzin vindt, de sterkste horen te overleven...

Als mijjn kat doodgereden wordt weet ik dat ik hem ook binnen had kunnen houden... Of moet ik iedere autobesteuurder vragen om een blaffende toeter en om de 10 meter even te toeteren....

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:41

Maar hoe gaat dat in de bossen en in het wild dan SecrecLIN??

Worden alle natuurgebieden afgezet als daar de vogeltjes moeten leren vliegen? Of hebben vogeltjes in de natuur helemaal geen vijanden?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:41

En hoe leer de katten het verschil tussen een vogeltje en een muisje?
Muizen mogen ze immers wel vangen.