HELP! Konijnennest gaat slecht :(

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:51

Tja, ik geef altijd een dag voor de bevalling een kwart paracetamol door het water.
Maar je schreef dat de jongen van vorige week woensdag waren he.
Dus zouden ze nu 9 dagen zijn.
Meestal onstaat kraamkoorts vlak na de bevalling en niet na zo´n lange tijd.
Dan vermoed ik dat het toch een kwestie van aan de tepel blijven hangen is....

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:53

kraamkoorts zijn bacterien die worden overgebracht door artsen die hun handen niet goed hebben gewassen en dan de bevalling doen bij een vrouw? lijkt me onwaarschijnlijk dat jou konijn dat heeft maar in principe gaat het natuurlijk gewoon om bacterien dus antibiotica. paracetamol is gewoon een pijnstiller en doet niets tegen bacterien. het geven van paracetamol kan ook nog gevaarlijk zijn ook aangezien je de dosering niet weet en je niet weet hoe gevoelig een duur ervoor is.

ik denk dat je konijnen misschien toch te koud zijn geworden, dat kleine uitstekende stukje hok vangt een hoop kou op zo..... je zou een kruik kunnen overwegen zolang ze daar af kunnen als het te warm wordt. de voedster komt maar 1 keer per etmaal voeden dus je hoeft er niet van uit te gaan dat ie constant op het nest zit..

verder is het gewoon moeilijk... je weet nooit wat het is maar hou die kleine goed in de gaten zeker nu het alleen is en dus geen warmte van broertjes en zusjes meer krijgt.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 14:55

Ja ze zijn idd 9 dagen nu.

Ze heeft van het zomer 3 nesten gehad (was niet de bedoeling, ze zaten al 1,5 jr samen en er was nooit een nest van gekomen tot dus ineens een nest, en ze was natuurlijk alweer gedekt voor ik het nest had ontdekt en de 3e keer was bewust) maar heb van die 3 nesten maar 1 dood jong gehad!

Waardoor zouden ze aan de tepel blijven hangen?

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 14:56

Okay ik heb hier nog wel een rubberen kruik.. waar zou ik die het beste kunnen leggen, onder het nest?! En misschien toch maar weer een (paar) dekens over het hok?!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:16

@Mjay, Bijna iedere fokker die ik ken doe het zo en met goede resultaten.
Een paracetamol werkt pijnstillend en koorts verlagend
Zo als ik al scheef zal het geen kraamkoorts zijn bij deze voedster.

@TS, Let alsjeblieft op met een kruik dat het jong niet verbrand of juist afkoelt.
Het jong is nu nog te jong om zelf van de kruik af te kunnen.
Ik raad je eerder aan om een warmte lampje er boven te hangen en dan ook zo dat het vooral niet te warm wordt.

MiepprinZ

Re: HELP! Konijnennest gaat slecht :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:19

Een warmte lamp gaat erg moeilijk worden, want de nestkast moet dan open...! En in een ander hok overzetten dan moet ze in de schuur, maar dan wordt moeders gestresst!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:26

als je een kruikje wil doen kan je zon fles kruik nemen met zon soort sok er omheen, of anders inderdaad een rubberen die je vult met 27 tot 30 graden water en daar wikkel je een handoek omheen, je kan m onder het nest doen als je er maar genoeg stro nog tussen doet, idd niet te warm, je kan m ook schuin tegen de kant op zetten zodat het jong ertegen aan kan kruipen en ja dat kan ie wel zolang je er maar voor zorgt dat die kruik niet op het jong kan vallen je kan m ook gewoon niet bij het nest doen maar wel in de ruimte zodat de ruimte wat warmer wordt.

over de paracetamol zal ik dit nog zeggen en dan is t af, tuurlijk zullen ze er baat bij hebben maar dan hebben ze geen kraamkoorts, als je de koorts laat zakken vermeerderen bacterien alleen maar makkelijker dus zou je ze alleen maar snellen om zeep helpen.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:28

Okay, ik zal zo de kruik even vullen. Denk dat ik er voor de zekerheid ook nog maar een deken overheen gooi!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:31

Jongens, alles leuk en aardig, maar een kruik koelt veel te snel af met dit weer!
Hier heb je misschien maar 2 uur baat bij en dan is hij al weer afgekoelt.
Of je moet elke 2 uur de kruik blijven verwisselen.
Als eem lamp niet kan misschien een warmte matje aan de onderkant van het werphok plakken? Dus van buitenaf. Is maar een idee hoor....

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:33

Een warmtematje...?!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:41

Ik heb hier thuis een terrarium matje onder een terrarium voor de flessen konijnen.
Maar ik heb toevallig van de week gelezen dat je ook een voetenwarmer/elektrisch dekentje kan gebruiken.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:31

Dergelijk elektrisch dekentje hebben wij ook een tijdje gebruikt, alleen zodra dieren kunnen knabbelen is er een risico met zo'n elektrisch ding. Wij hebben één keer met een nestje mollen (ja dat lees je goed) kortsluiting mee gemaakt en dat is geen prettig gezicht als je voor de volgende voer ronde denkt te komen al al je dieren zijn gestoofd...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:33

Ai, dat kan ik me voorstellen!
Maar ik bedoel dus ook aan de buitenkant van het werpgedeelte. Daar aan de onderkant.
In mijn terrarium zit hij ook aan de onderkant buiten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:36

Wij hebben inderdaad in ons terrarium ook een mat, en daar zit een glazen plaat tussen met daarop de vloerbedekking, dus ben niet bang dat er iets met mn hagedis zal gebeuren.
Alleen ben ik bang dat in een buiten situatie (zoals ik op de foto's zie) een mat gebruiken zoals jij voorstelt niet heel veel bij gaat dragen omdat je veel warmte zal verliezen aan de omgeving, de lucht, etc, voordat het bij de konijnen zou zijn.

Maar met al mijn negatieve punten hier draag ik niet echt bij aan het probleem van TS, dat begrijp ik ook wel.
Eigenlijk heb ik ook geen kan en klare oplossing voor het probleem van TS.
Zorg dat moeder konijn gezond is/blijft, verwen haar met veel fruit groenten en vers nest materiaal en ik hoop van harte dat de rest van je nest niet sterft...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:52

Je hebt waarschijnlijk gelijk. Maar ik denk dat er te licht gedacht wordt over het gebruik van een kruik in dit geval...
Of ze moet hem elke 2 uur verversen zodat het warm genoeg blijft en niet afkoelt.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:54

Daar heb jij helemaal gelijk in!

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 20:29

Maar als ik hem niet elke 2u (kan) wisselen, dan is dat op zich geen probleem toch?! Of zorgt dat voor te veel temp schommelingen?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:49

ja... dan heeft het gewoon niet zoveel zin als je de kruik niet gaat vervangen telkens en weet ik t ook even niet meer.... binnenhalen is ook geen optie dat overleefd ma konijn niet.... en ik snap dat je ook geen warmte matje vooradig hebt, de meeste warmte matjes zoals die voor dieren worden gebruikt verwarmen ook alleen als er voldoende gewicht op ligt en dat gewicht heeft t jong niet en loop je idd het risico dat de andere konijnen gaan knagen aan het snoer aan de buitenkant is waarschijnlijk toch ook niet echt warmte doorlatend genoeg....

denk dat je het dan maar gewoon het beste kan laten zo en het beste van hopen misschien nog wat extra hooi int hok....

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:21

Ik deed ook altijd een kwart paracetamol in het drinkwater, maar een a.k. dierenarts op de raskonijnfokkerssite heeft gezegd dat dit heel slecht is voor de voedster. Beter is om 1/8e tablet 100 mg ibuprofen door het water te doen om de kraamkoorts tegen te gaan. En ja, ook konijnen kunnen kraamkoorts krijgen, dat heeft dan bij hen niets te maken met een arts die met vieze handen een baby haalt ;-)).
Misschien was het deze keer voor je voedster te onrustig met de ram erbij in combinatie met het koude weer en heeft ze te weinig rust gehad om haar jongen op haar gemak te voeden. Dan kunnen ze inderdaad aan de tepels zijn blijven hangen.
Momenteel heb ik ook een nest 'kruipers', maar dat heeft echt te maken met de voedster die wat gestresst is en mogelijk wat koortsig is. Omdat ik mijn konijnen in huis heb, is het voor mij wat makkelijker om ze allemaal op temperatuur te houden. Ik leg de jongen nu steeds terug in het nest en hoop dat ze daar ook blijven liggen op een bepaald moment. (Deze zijn van gisteren).

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:58

MiepprinZ schreef:
Maar als ik hem niet elke 2u (kan) wisselen, dan is dat op zich geen probleem toch?! Of zorgt dat voor te veel temp schommelingen?

de kruik zal namelijk zover afkoelen als je hem niet op tijd vervangt dat hij warmte gaat onttrekken aan de diertjes, dus dan ben je nog verder van huis.
Er bestaan dingen die volgens hetzelfde principe werken als een kersenpitzak en speciaal gemaakt zijn voor dieren, snugglesafe is in ieder geval een naam. Die geven geen probleem als ze afgekoeld zijn.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 23:02

Tot nu toe gaat het erg goed met het jong! (Zonder kruik :o)

Ik heb het nestkastje met een wollen'oma' deken ingepakt en over het hele hok incl nestkast mn thermo bucas deken gelegd die ik net van mijn paard had gehaald. Moeders is ook weer levendiger en het jong groeit erg hard!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:33

mooi zo!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:47

Dat is heel mooi nieuws om te lezen. Het blijft toch altijd weer een gok of het goed gaat. Slim idee om je dikke paardendeken eroverheen te hangen. Dat zal inderdaad wel erg lekker knus zijn zo ;-).

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 23:32

Nou hij doet het super goed!

Vanmiddag was ie al mooi een beetje sprintjes aan het trekken in het hok van zn mams naar zn holletje! Hij is super rond en gezond :))

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:43

Voor een (hopelijk niet :o ) volgende keer; kijk eens naar een snuggle safe (bv in de shop van www.bunnybin.nl ) blijft twaalf uur warm (mits beetje beschut) en is knaagveilig en wordt niet te heet.

Vind wel dat ze vrij krap zitten :o Zaten ze echt met drie in het dubbele hok en je man alleen in de ren? Kan je niet je ram lekker laten castreren en dan met z'n vieren het hele gebied? Mits je twee jongen ook voedsters zijn.