Samenstelling hondenvoer (brok), wat is belangrijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:05

Oprtalj schreef:
Iets anders waar ik zelf goed op zou letten is het gebruik van kunstmatige toevoegingen en conserveermiddelen. Als er op de zak een kreet staat als 'door de EU goedgekeurde anti-oxidanten' dan zou ik 'm zeker laten staan, want dan kun je er de donder op zeggen dat er behoorlijk hoge concentraties middelen inzitten waarvan het gebruik in de humane voedingsindustrie inmiddels vaak al aan banden is gelegd.

En wat voor voer blijft er dan over?

Interessant jullie bijdragen hoor, ik heb mij er al in bijgelezen :) Wel moeilijk wat er utieindelijk dan overblijft.
Voorlopig zit ze nog op RC junior tot een maand of 14 daarna hoop ik dat ze snel overkan op iets anders,
en wat dat zal worden hoop ik mbv. dit soort discussies uit te komen.

_janet_

Re: Samenstelling hondenvoer (brok), wat is belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:06

Farmfood, Cavom en nog een paar merken. Gewoon even googelen op voer wat natuurijk is.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:15

Orijen, maar ook Greenheart Premiums heb ik goede verhalen over gehoord; het hangt ook wel een beetje van je budget af natuurlijk, want brokken die op de "natuurlijke" manier worden bereid, zonder allerlei toevoegingen zijn vaak ook wat duurder.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:18

Cavom is volgens mij de goedkoopste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:19

onze honden krijgen DenkaDog, ben er erg tevreden over :j waar ik naar kijk als ik iets voor ze haal is of er niet te veel zout, suiker, eiwitten, en andere toegevoegde troep in zit (als je kijkt naar Bonzo, Pedigree, en Beneful bijv. met dat mais en graan e.d)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:46

Even over Farmfood begrijp ik nu dat hun voer voor alle leeftijden geldt, zowel jong als oud???
Iemand die mij hier iets over kan vertellen want dat gaat er bij mij niet zo in eigenlijk.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:51

ik kwam eens gewoon tijdens het wandelen een paar mensen tegen waarvan de vrouw blijkbaar een hondenvoedingsdeskundige was. ze zei dat mn hond er goed uitzag. prima op gewicht maar dat ik met haar uit moest kijken met eiwit. er mag niet meer dan 22% ruweiwit in het voer zitten. nou daar ben ik wel op gaan letten! en verder zei ze tegen mij dat het meeste blikvoer erg slecht is en we beter vers vlees of van die diepvries voer konden voeren als we niet alleeen maar brokken wilde geven. oud bruin brood is ook erg goed!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:54

Suus eerder in dit topic werd wel vermeld dat het niet aan het percentage van het eiwit ligt maar aan de kwaliteit oid, ja voor mij ook nieuw hoor!
Bruin brood, dat wist ik niet daar gaat het granenverhaal :P

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:01

nja dat is mij verteld door die vrouw!
ze heeft mij dat toen verteld en uitgelegd dat ik daar mee moest oppassen vanwege huidproblemen. (die heeft ze niet maar moet ik wel voorkomen) en mijn nhond kreeg al bijna elke dag een snee brood!

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:18

Zoveel brokken zoveel meningen.

Kippeeiwit is het beste wat je kunt hebben, is voor 98% opneembeer, echter, sommige fabrikanten doen gemalen kippeveren door de brok, dit percentage mogen ze namelijk al kippeeiwit op de zak zetten.....tja...

Bruin brood is leuk als bijvulling, zelfde verhaal als bietenpulp voor je paard, voegt dus niks toe.

Persoonlijk heb ik niks met junior/puppy/senior of welke naam het ook heeft, voer dan ook. Allemaal commerci...
Cavom is goed, Prins ook, Farm food ben ikzelf niet tevreden over, die samenstelling rammelt nog weleens, mijn doggen deden het er niet goed op iig. Slappe poep, stink bekkne en 1 wilde het niet meer eten.

Bento kronen is ook goed, persoonlijk voer ik liever geen krokante brok aan een groot ras, maar opzich goede brokken.

Alles wat langer houdbaar is dan pak hem beet 8 mnd lekker laten staan, zit teveel zooi in!

Persoonlijk ben ik helemaal voor KVV en ander vers vlees!

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:23

Chiqa schreef:
Even over Farmfood begrijp ik nu dat hun voer voor alle leeftijden geldt, zowel jong als oud???
Iemand die mij hier iets over kan vertellen want dat gaat er bij mij niet zo in eigenlijk.

Waarom niet??

Puppen voer je gewoon meer van hetzelfde, oudjes minder.
Cavom is net zo'n brok die heeft in zijn puppy/junior alleen iets meer vet zitten en de maat is iets kleiner, thats all.

Al die verschillende brokken is beetje boel onzin hoor!

Ik heb 5 doggen die nog nooit 1 puppy of junior brok gehad hebben, perfect opgegroeid, nooit groeipijn gehad.
Gewoon iedere dag hun portie vers vlees meer krijgen ze hier niet.

Pup heeft overigens vlees nodig voor zijn darmflora, ben je daar bekent mee??
Die steriele brokjes bouwen echt 0, niks op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:27

Lady1969 schreef:
Waarom niet??

Puppen voer je gewoon meer van hetzelfde, oudjes minder.

De samenstelling, kan me voorstellen dat een pup glucosamine nodig heeft zit in beide veoren niet, een oudere hond zal van bepaalde stoffen lagere concentratie's moeten hebben ivm met de organen.
Nee dat gaat er dus bij mij niet in dat dit geen verschil maakt.

Mss als ze volwassen is dat ik dan wel beide voeren wil gaan proberen, maar nu ze pup is en flink groeid wil ik dat ze niets tekort komt, daar ga ik niet op bezuinigen.

Lady1969 schreef:
Pup heeft overigens vlees nodig voor zijn darmflora, ben je daar bekent mee??

Ja en hele slechte ervaringen mee, kan de stront tussen de spijlen van de bennch vandaan pulken en mn muren opnieuw witten, dus helaas geen goede ervaring mee.(check mn posten maar eens)

(Zie mn beginpost dat was mn vraag ook niet ;)) Door die slechte ervaring ben ik júist op zoek naar een goede brok.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:35

Ligt helemaal aan de hond, ik ben zelf van mening dat een gezonde hond geen toevoegingen nodgi heeft!

Glucosamine (in combinatie met chondroitine anders heeft het weinig nut) geef ik alleen in geval van herstel na operatie of aan honden met artrose of gelijksoortige klachten.

Ben wel benieuwd naar de rede van die strontbende, ga ff lezen!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:42

Voeders die ik ook goed vonden waren Europremium (zeker prijs/kwaliteit) en Nutro's Choice. Bij die laatste is de productie echter onlangs overgenomen door een ander bedrijf en de samenstelling is iets veranderd. Ik weet niet welke invloed dit heeft op de kwaliteit van die brok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:32

Chiqa schreef:
Suus eerder in dit topic werd wel vermeld dat het niet aan het percentage van het eiwit ligt maar aan de kwaliteit oid, ja voor mij ook nieuw hoor!
Bruin brood, dat wist ik niet daar gaat het granenverhaal :P

onze hondjes zijn allergisch voor eiwitten, wij hebben Denkadog HypoAllergenic daar zitten wel wat eiwitten in maar die zitten 'verstopt' zodat het lichaam ze niet herkent.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:29

Ik vind puppybrok gewoon commercieel gel*l.
Een gezonde pup heeft geen extra's nodig, trouwens van die puppybrok gaan er velen te snel groeien waardoor ze groeipijnen krijgen. Als je toch absoluut puppybrok wil geven, geef het dan zeker niet te lang en schakel snel dan over naar de adultversie.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:55

Kijk naar het percentage vlees en of er gluten inzitten, dit verteren honden niet (Rc bevat wel gluten) Met het percentage vlees kijk je ook direct naar de hoeveelheid brok die je moet geven. Veel vlees= weinig brok en dan dus weer voordeliger per dag! Eukanuba bevat het meeste vlees van bv RC, Pro plan, Hill's. Pro plan heeft echter weer patent op hoe zij de brokken verwerken, zo min mogelijk bewerkt= zo veel mogelijk vers vlees in de brok.

Toch blijf ik er wel bij dat het beste voer voor jouw hond het voer is waar je hond het het beste op doet! Zo hoorde ik laatst weer dat bij de kvv Smuldier een hele goede was? Terwijl er niets op de verpakking staat en ik het een beetje pauper over vind komen! Tja!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:08

Chiqa schreef:
Ja en hele slechte ervaringen mee, kan de stront tussen de spijlen van de bennch vandaan pulken en mn muren opnieuw witten, dus helaas geen goede ervaring mee.(check mn posten maar eens)

(Zie mn beginpost dat was mn vraag ook niet ;)) Door die slechte ervaring ben ik júist op zoek naar een goede brok.

Maar baseer je nou je mening wat vers vlees betreft volledig op 1 kat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:07

XoNo schreef:
Maar baseer je nou je mening wat vers vlees betreft volledig op 1 kat?

Mijn kat zit niet in een bench hoor, had het over mijn hond ;) lees mijn berichten van de afgelopen weken er maar op na.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:15

Nou, das me teveel werk :D
Maar hoelang heb je het aangehouden bij de hond? Mijn honden zijn ook aan de diarree geweest bij overstappen (omdat ik er erg lang over heb gedaan viel het mee), maar diarree bij overstappen naar vers vlees is volkomen normaal. Moet niet te lang aanhouden natuurlijk, maar het kan gebeuren.

Kan ook zijn dat het merk wat je voerde niet bij je hond past. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:30

Goed zal het even kort toelichten. In het weekend en soms door de weeks gaf ik KVV.
De diarree begin in januari toen ik begon. Omdat ik er niet bij stilstodn waar dit van kon komen,
en ze ook niet reageerde op elk KVV kon ik de link niet zo snel leggen.
Op den duur was het zo erg, zelfs braken en koorts. (36.2) en ben bij de DA beland.
Dit herstelde vrij snel als ik dan en dagje vastte en rijst met kip gaf.
Wekend was het elke keer raak.
Ben een dagboekje bij gaan houden ook met wat ze at en kwam er verdorie achter dat het door het vlees kwam!
Niet een beetje aan de dunnen, nee het spoot eruit en ik was het goed zat elk weekend om 7 uur smorgens met een huis vol stront en kots te zitten en een hond die helemaal onder zat uit te laten op het pleintje voor huis.

Omdat ik een dagboek bijhield kon ik vrijsnel de link leggen.
Het klopt dat mijn kat presies zo reageerde, die is toen aan het infuus geraakt, Donna ging ook die kant op ze is nog een pup dus flink ik de groei.
Nu geef ik sinds een week geen vlees meer, en dit weekend dus geen problemen.
Vind het wel best zo, heb er dus een zéér slechte ervaring mee, een beetej diarree is niet erg maar dit was gewoon schandalig, ik heb met mn handen in het haar gezeten.
Dus vandaar dit topic, dat ik op zoek ben naar een goede brok als ze straks volwassen is.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:35

Rijst bij mij gelijk de vraag, welk soort KVV je gaf ( mag best via pb hoor)

Het klopt wel dat als je ieder weekend overschakeld ze er iets meer op kunnen reageren, heb er ervaring mee.
Maar koorts en braken?? dat vind ik meer op een maag darm virus lijken, koorts krijgen ze heus niet van KVV.
uuhh je schrijft 36.2 als temperatuur??? da's geen koorts hoor da's ondertemperatuur een hond heeft normaal tussen de 37,5 en 38,5 s'avonds mag hij zelfs nog iets hoger zijn.

Maar goed goeie brok, cavom, prins of iets anders natuurlijks.
Geen Jeukanuba, RC, Hill's, ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:39

het is Eukanuba ;) wat ik zie als goed voer; Hill's, Royal Canin, Pro Plan, Denkadog, en de wat mindere maar ook redelijk goede merken (vind ik) Smolke en CaroCroc.
maar het ligt idd aan de hond, de ene doet het goed op Aldivoer, en de ander op Denkadog..

ik kan me voorstellen dat je er direct mee gestopt bent Chiqa, dat is ook niet normaal en op het laatst word je er moedeloos van, ik zou het risico ook niet nemen om het weer te proberen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:42

Lady1969 schreef:
Rijst bij mij gelijk de vraag, welk soort KVV je gaf ( mag best via pb hoor)

AHV carnibest en smuldier, ook kon ze niet tegen long, pens en rundersnippers.
Rodi was geen probleem!

36.2 noem ik als koorts, maar dat is natuurlijk ondertemp. Ze was door dat vlees zo verzwakt dat ze er griep achtige verschijnselen van kreeg, was met die extreme koude ze had geen eens voer om dr lichaam op temp et houden in dr maagje.
Sja wist ik veel......

_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:45

Onze hond van 14 krijgt heel zijn leven al pedigree.. volgens mij zijn dat gewoon goede brokken..
en mijn hondje krijgt Royal Canin en dit zijn de enige brokken die hij blijft eten dusja *D