Wat pik jij van je hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:28

Ik heb al van veel mensen in mijn omgeving gehoord dat wij thuis erg streng zijn voor de honden. Het zijn dan vooral mensen die zelf honden hebben die rotverwend zijn en langst geen kanten luisteren :+, zij vinden het dat 'erg zielig' dat we zo streng zijn voor onze honden :D. Ik zie in onze honden nogaltijd twee heel gelukkige beestjes, dus ik zie het probleem niet.

Honden lopen bij ons bijna altijd buiten (simpelweg omdat ze dat ook zelf verkiezen). Ze hebben van jongsaf geleerd dat ze niet voorbij een denkbeeldige lijn mogen komen aan onze oprit.. Poort gaat bij ons dus zelden tot nooit toe, vooral ook omdat we nogal vaak met de auto's binnen en buiten rijden. Honden komen niet voorbij hun denkbeeldige lijn, zelfs geen meter. Binnen is dat net hetzelfde. Ze hebben geleerd dat ze in de keuken mogen, maar niet voorbij de doorgang naar de woonkamer of voorbij de doorgang naar de kamers. Ze mogen dus absoluut geen meter voorbij die doorgangen komen...

Blaffen totaal afleren hebben we nooit gedaan, gewoon omdat blaffen de enige manier is van een hond om iets duidelijk te maken. Als ze dus binnen zitten en ze moeten bv plassen, dan mogen ze blaffen..

Over het 'al dan niet trekken aan de lijn' spreek ik me niet zo uit. Honden moeten gewoon luisteren als ik ze iets vraag. Dus als ik 'kort' zeg, dan wil ik ook dat ze vlak naast mij blijven lopen. Als ik 'vrij' zeg mogen ze vooruit lopen, maar ik wil de lijn dan wel nog met één pinkje kunnen vasthouden. Als ik 'vooruit' zeg, dan moeten ze liefst van al trekken :+ (ik loop veel met de jongste, dan is het erg handig dat ze trekken).

Algemeen is het gewoon zo dat ze moeten luisteren op de moment dat wij dat vragen. Als we wat wild aan het spelen en ravotten zijn mogen ze van mij (lichtjes) bijten en blaffen, maar als ik 'gedaan' zeg dan wil ik ook dat het per second gedaan is met spelen. Ze mogen in de garage liggen waar ze willen, maar als ik 'plaats' zeg, dan wil ik ook per second dat ze naar hun mand gaan. In de keuken mogen ze dan weer enkel op hun 'plaatsje' liggen.. Als ze los lopen, dan mogen ze van mij part overal heen vliegen, maar als ik zeg 'hier', dan wil ik dat ze meteen luisteren. Als ik zeg 'af', dan wil ik dat ze zich ook neerleggen op de plaats waar ze op die moment staan.
Luisteren is luisteren, en dat moet gebeuren in elke mogelijk situatie :). Chance natuurlijk dat onze honden al heel hun leven mee naar de hondenschool gaan, en ook dolgraag alles doen wat wij hen vragen.

Ergens moet ik het verhaal wel nuanceren :+. Onze oudste is er ondertussen 12,5 en is de laatste tijd regelmatig oost-indisch doof. Hij hoort nog perfect, laat een klein stukje eten vallen en hij heeft het gehoord... Maar als het op luisteren aankomt, dan is hij niet echt zo snel meer :D. Of je moet het vijf keer vragen omdat meneer met zijn gedachten in tokio lijkt te zijn.. Die hond kan echt lezen en schrijven, maar soms ook ZO profiteren :D. Maar kom, het beestje heeft zijn leeftijd, daar zijn we iets soepeler voor geworden.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 01:23

De mijne zijn zo verwend als maar kan. Ik heb een Mechelse herder (teef, 8 jaar, voor Mechel erg groot en grof 44 kg) en 2 Mechel x Leonberger (broer en zus, broer is mega 70 kg, zus is veel kleiner 35 kg). Het zijn alledrie schatten van honden en ze mogen veel; op de bank liggen (zelfs in bed :o , niet alledrie als ik erin lig, dat past niet), hoeven niet op te staan als ik er langs wil (ik stap er liever over heen), krijgen regelmatig wat lekkers (en zijn toch geen schooiers), enz. Maar de regels die ik heb, daar moeten ze zich altijd aan houden. Als ik ze terugroep komen ze onmiddellijk (ze lopen nooit aan de riem), hazen/schapen/gansen moeten met rust gelaten worden, als ze er wel achteran gaan is het 1x roepen, blaffen mag maar als ik 'genoeg' of 'jongens' zeg is het afgelopen, paard in de rijbak dan zijn zij eruit, enz. Ik ben duidelijk en behandelen ze als hond. Als ze eens iets mogen, mogen ze het altijd. Wat een hond wel of niet mag, maakt hem niet gelukkiger of ongelukkiger. Een inconsequente baas wel.

smurffie

Re: Wat pik jij van je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 01:40

Ik pik redelijk veel van mijn hond. teminste..

ze slaapt op mijn bed, ik roep haar om mee naar bed te gaan (dan is het ook: ga je mee slapen?) en dan ligt ze zo ongeveer al. Maar al roep ik niet slaapt ze gewoon beneden. (ik voel me veiliger met haar bij me, slaap dan ook beter met haar op bed)

Ze mag best blaffen. ze is waaks en reageert op vreemde dingen. Maar: klaar is stoppen. en ze is ook direct stil.

Ze bijt wel eens, als ik haar uitdaag om te spelen is het ook echt spelen. Maar! ze weet het verschil tussen spelen en vechten. Ze bijt dan ook niet door en grommen mag ook niet. en bij LOS of bij KLAAR is het over en uit en dan ga je liggen.

op de bank mag ze, ook als we er niet zijn. MAAR stuur ik je eraf blijf je eraf tot ik je uitnodig erop te komen.
Heb je eten? mag ze niet op die bank komen.

Zo ook andersom hoor :) ligt ze in haar mandje? is het afblijven. haar plek. je kan dr roepen, komt ze niet komt ze niet.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:16

XoNo schreef:
Kun je geen opstapje bij de bank zetten, marleen?

Mijn ma heeft een yorkie en toen zij NOG kleiner was dan ze al is, hadden wij een opstapje (soort krukje met een stukje vloerbedekking erop vast). Als je leert dat ze dat ding moeten gebruiken om de bank op en af te kunnen :)

Onze pup was al snel groot genoeg, die stapte gewoon de bank op met 3 maanden oud :D Gaat ook heel netjes de bank af, voorpootjes op de grond en zijn kontje laat hij er af glijden :+:

slim idee! ;) Erg handig als ze te klein zijn om te springen.

suuzepuus

Re: Wat pik jij van je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:21

af en toe een botje....

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:40

Ik denk dat wij weinig van onze hond pikken, in vergelijking met sommige andere mensen. Ze moet gewoon luisteren als het nodig is en het kot niet op stelten zetten. En zo'n duidelijke structuur heeft een hond ook nodig. :j

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:48

In bepaalde opzichten is Tristan een verwent ventje :D
Hij mag heel vaak met me mee,altijd mee naarstal,en hij slaapt bij me in bed op zijn eigen dekbedje :P
Hij loopt bijna altijd los,als de omgeving dit toelaat (dus niet tussen het verkeer!)
Maar ik tolereer absoluut geen ongehoorzaamheid.
Meneertje heeft te luisteren als ik hem een commando geef,ik ben nog steeds de baas hoe veel ik ook van die stuiterbal hou.
Tris is een druk,enthousiast beestje (hij staat ook in mijn profiel) maar luistert niet altijd even goed,wat me goed kan irriteren.
Dit jaar wil ik ook weer een cursus gaan doen met hem,om weer de basis erbij te pakken.

Ik weet dat hij andere mensen heel goed kan bespelen met zijn lieve smoeltje,maar bij mij werkt dat wat minder goed en dat weet ie ook 8-)