Ervaren rundveehouder/kenner hier? Os heeft x-poten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:52

De temperatuur ligt meestal rond de 38 graden. Vanaf 38,5 kan je over (lage) koorts spreken.
Pensbewegingen kan je meten door een vuist in zijn hongergroeve te drukken. Je voelt dan ongeveer 3x per 2 minuten de pens bewegen.
Per opgebraakte voerbal wordt er ongeveer 1 minuut geherkauwd.
In ieder voer kan metaal zitten. Tijdens het maaien van het gras kan er een stukje van een mes afgebroken zijn wat meegegaan is in het pak hooi en uiteindelijk in de maag terecht komt. Maar, het kan ook zijn dat jij een spijkertje onder je schoen hebt gehad wat er in de wei afgevallen is en op die manier in de maag terecht is gekomen.
Veel landbouwmachines zoals hakselaars en opraapwagen hebben bij de ingang een magneet zitten die, als het goed is, het meeste ijzer apart houdt. Helaas wordt er tegenwoordig steeds meer met alluminium gewerkt (blikjes, dopjes van bierflesjes) en dat wordt niet gevangen met een magneet, maar richt wel net zo veel schade aan in een koeienmaag als ijzer.

Edit, foto's
Ik vind zijn achterpoten normaal liggen hoor, lekker relaxed. Misschien iets ver van zijn lijf omdat hij wat meer op zijn zij lag voordat jij aankwam. Ik zou mij meer zorgen maken over die rechter voorpoot omdat die niet netjes onder zijn lijf ligt. KAN duiden op knieproblemen en pijn bij het buigen.

Ben trouwens wel benieuwd wat de VA zegt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:55

mariska,geef jij hem ook koeienbrok eigenlijk?
en heeft hij een knz liksteen?.

ik weet dat bij sommige tekorten dieren moeilijk gaan lopen en veel liggen.
ben benieuwd wat de veearts ervan zegt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:00

Apple schreef:
Als je hem vergelijkt met de zomerfoto's dan ziet hij er wel schonkig uit.

Ziet er qua gewicht nu beter uit dan in de zomer. Daar was hij gewoon vet. Bedenk dat koeien altijd uitstekende heupen hebben (muvbelgisch blauw) en nooit zo rond als een paard zullen zijn.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 14:04

@MandyR :
Bedankt! Maareuhhh (voel me nu echt een koeienleek) waar zit de hongergroeve? Die voorpoot lag trouwens eerst onder hem, maar hij strekte hem toen ik dichtbij kwam (waarschijnlijk om op te gaan staan). Maar op die poot is ie idd kreupel, en volgens de veearts was het iets met zijn zenuw en kon het wel een maand duren voordat ie weer beter ging lopen.

@ellepel: Ik heb een rood zoutblok in de schuilstal hangen voor zowel hem als de paarden. En hij krijgt geen koeienbrok. Voordroog en soms wat geweekte pulpbrok met een schepje paardenbrok en een handje gebroken mais.

@Juliette86:
Daar heb je misschien wel gelijk in (al vond ik hem daar mooier :D) maar het afvallen, minder eten en minder actief zijn baart me toch zorgen.. Waarom eet ie opeens minder en is ie minder actief?

MandyR

Re: Ervaren rundveehouder/kenner hier? Os heeft x-poten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:07

De hongergroeve zit bij de pens :P
De flank van een rund word ook wel hongergroeve genoemd. Dat is dus dat "magere" deel tussen de ribben en achterbeen. Hoop dat je het snapt.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:18

heb je al een veearts laten komen die moet toch ervaring ermee hebbben? hier hebben ze speciale voor koeien enz

tis wel een hele moooie zeg! zou hem zo willen hebben :P

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 15:26

Nou dierenarts is geweest.
De pens voelde niet goed, te leeg. Ze dacht idd ook dat het indirect met zijn poot te maken had (minder gelopen en daardoor te weinig in de schuilstal geweest om te eten). We moeten hem nu een soort zoute poeder die je oplost in een 1,5l fles zien te voeren :D en daarna nog een paar kleine zakjes die we door het voer mogen geven. Dit help met het opstarten van de pens (klinkt grappig, net een auto :D). We gaan hem ook bijvoeren met koeienkoek en koeienbrok, en hem op het land ruwvoer aanbieden. Ze dacht niet dat hij iets scherps gegeten had. Als dit met een week of 2 nog niet hielp wou ze bloed afnemen om te kijken of daar iets afwijkens te zien was.. Maar ze dacht dat dit afdoende zou zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:37

Dat klinkt inderdaad als een logische verklaring :-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:22

ja inderdaad, als hij niet zo goed kon lopen heeft hij natuurlijk ook minder gegeten.
nou hopelijk knapt deze enorm leuke kerel snel weer op :(:)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:29

ik vind trouwens dat hij niet zulke mooie hoeven heeft..
als ik naar onze koeien kijkt zien de hoeven er heel anders uit...

maar ik hoop dat alles snel weer beter gaat...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 22:35

Nou we hebben de vloeistof voor zijn pens in zijn bek gekregen.. vraag niet hoe :D :D Zowel mijn man als ik zaten onder, maar volgens mij is het meeste er toch in gegaan. Hij vond het duidelijk niet lekker, maar daar had de dierenarts al voor gewaarschuwd. :D

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:47

Hahaha, het is dat je niet echt om de hoek woont, anders was ik wel even komen helpen. Zo moeilijk is het namelijk niet, ook niet bij 1000 kilo stier. Zo lang hij maar op de een of andere manier vast staat zodat je niet de hele stal / wei door hoeft te lopen is het best te doen.
Vingers in zijn neus, knijpen, hoofd achterover en gieten maar.
Heb je een speciale fles van de veearts gekregen of gebruik je een gewone limonadefles?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 19:32

Nou zo stonden we ook ongeveer... maar hij wist zich toch nog in vreemde bochten te wurmen zodanig dat Gerard er niet bij kon met de fles. We hadden zo`n speciaal ding gekocht bij de Welkoop, een soort fles met een stok eraan die je in zijn bek moest steken.

Hij lijkt zich al wat beter te voelen gelukkig, maar wilde het medicijn wat ik in bietenpulp met een beetje brok/gebroken mais had verstopt niet opvreten helaas. Maar hij eet wel flink aan zijn hooi, en dat lijkt me nog belanrijker. Hij jatte ook de broodjes voor de paarden uit mijn hand, en de koeienkoeken gingen er vandaag wel in... als zoete koek :D :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:44

Dat is al een redelijk positieve update :-). Zo te horen is hij al aan het opknappen :-)

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:45

Een fles met een stok eraan? Die ken ik niet, heb je er een foto van?
Ik vind persoonlijk een gewone, 1,5 liter, limonadefles met een tepelvoering (van een melkmachine) erop het prettigst werken. Zo'n tepelvoering is van rubber dus ook nog eens lekker zacht in zijn mond en dus geen kans dat je iets beschadigd.
Een sonde is natuurlijk nog makkelijker, maar dan moet je wel opletten dat je de slang niet in de luchtpijp stopt. :D
Het is in ieder geval goed dat hij weer is gaan eten.
Let je er wel op dat hij nu niet ineens te veel brok en koeken krijgt? Aangezien hij dat eerst ook niet kreeg en het dus niet gewend is kan hij er buikpijn en / of diarree van krijgen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 19:57

Bedankt voor de voertip! Ik heb hem nu 3 koeienkoekjes gegeven, en het andere wou ie dus niet doordat er wat doorheen zat.. Morgen toch maar weer gedwongen geven. Oja zo ziet dat ding eruit:
Afbeelding
En dan dus niet met de slang maar met het stokje :D

Heb jij trouwens een idee hoeveel van die koeienkoekjes hij mag op een dag? Staat niet echt een aanbeveling op de verpakking volgens mij...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:57

Oh, die flessen ken ik wel. Dat zijn ondingen. Die slangen knikken op een gegeven moment altijd net boven de dop en zijn dan meteen lek. Of er wordt een paar keer flink op het uiteinde gebeten met hetzelfde resultaat. En die slangen zijn natuurlijk niet los te verkrijgen. Ook zijn ze niet zo makkelijk schoon te maken wat ik niet erg hygienisch vind.

Ik zou de eerste week beginnen met een kilo brokjes en een paar koeken, verdeeld over de hele dag, dus niet alles in 1 keer. Bijvoorbeeld 'sochtends de brokken en dan 'savonds de koeken.
Ik weet niet precies welke koeken je hebt, hoe groot ze zijn en wat erin zit, maar ik denk niet dat 3 koeken kwaad kan. Het is natuurlijk ook best een grote jongen :D

Als je hem niet al te veel hooi (misschien iets minder als normaal) geeft, dan krijgt hij op een gegeven moment honger en dan eet hij vanzelf wel de mais met medicijnen op.
Niet het hooi volledig weghalen want hij heeft wel structuur houdend voer nodig om zijn maag op gang te houden.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 21:25

Ach, wij gooien hem idd weg als we hem niet meer nodig hebben, maar kan me voorstellen dat als je meer dan 1 koe hebt het een ander verhaal is.. :D

Hij staat trouwens bij de paarden in de wei, en die hebben onbeperkt hooi. En als ik die emmer laat staan weet ik zeker dat ie heel snel leeg is :D En apart zetten kan ook niet, want dan heeft of hij geen schuilstal, of de 4 paarden niet.. Hij lag in ieder geval net lekker te herkauwen. Komt dat trouwens dan uit de pens?
Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:34

Het herkouwen komt uit de eerste en tweede maag.

Gelukkig dat het al weer wat beterder met hem gaat. Ik zou me over zijn stand niet heel druk maken.
Belangrijkste is dat zijn magen in beweging blijven. Het afvallen zie je ook bij paarden in de winter.

Succes

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:35

Graag gedaan hoor :D

Die medicijnen, is dat een poedervorm? Dan kan je nog proberen om het door de brokken heen te mengen of de koeken een beetje nat te maken en die dan door het poeder heen halen zodat het blijft plakken.

Ja, voer wat herkauwd wordt, komt uit de pens.
Meer informatie over de magen van een rund:
http://www.zuivelonline.nl/?PageID=66