konijn gekregen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: konijn gekregen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 13:16

hmz, ze hebben beide lunchpauze. heb de 1 een mail gestuurd. die ander bel ik vanmiddag dan nog wel weer. ben nu toch wel erg benieuwd naar die prijzen hoor.

maar ik moet ze dus juist NIET aan elkaar laten wennen nu door ze al naast elkaar te zetten?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:24

niet naast elkaar zetten nu, hou ze gescheiden van elkaar, zodat ze elkaar niet zien en niet ruiken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 19:15

maar hoe moet ik ze dan straks laten wennen? en tot nu toe gaat naast elkaar ook gewoon goed hoor?

da wil trouwens castreren vanaf 5 maand en kost 42 euro...

ben benieuwd of t veelverschilt met de andere...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:33

ik zou toch eens rondbellen. is ook vreemd dat een da kan zien dat bij 5 mnd de ballen zijn ingedaald.
is je da konijnkundige?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 19:36

geen idee, heb er 1 gebeld, en 1 gemaild. heb nog geen mail terug gehad, en die da ken ik wel wat beter, dus ben benieuwd wat hij zegt.

ho eweet k of een da konijnkundige is? en op internet staat veel dat ze wel eerder ngedaald zijn, maar dat j ehet beste pas kan castreren bij 6 maanden. mss dat deze da vanaf 5 maanden t beste vind? ik kan ook nergens vinden waarom het beter is om even te wachten trouwens...

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:37

Die van mij is gecastreerd met 6 maanden!
Ik heb er 42 euro nog wat voor betaald, en over 2 weekjes gaat hij samen met een voedster. Ik zat idd bij een konijnkundige dierenarts, en die heeft het heel netjes gedaan!

Ik zou toch wachten tot 6 maanden, dan kunnen ze de narcose wat beter aan.

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:42

2 voedsters gaat meestal niet goed.
je kunt idd beter een exrammetje+voedster nemen.

je kunt je rammetje laten castreren als de balletjes ingedaalt zijn, dat is meestal vanaf 3 maand.

is dit trouwens wel echt een teddy? en geen dierenwinkel(mengelmoesjes/broodfokker) konijn?
verder is 6 weken te jong om bij hun mammie weg te gaan.

(op het konijnenforum kun je nog veel meer info vinden)
http://www.bunnybunch.nl

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 19:44

2 voedsters heb ik al vaker gehad en ging goed. maar daar gaat het nu net over ;)

op dat konijnenforum ben k volgens mij wel een tijdje actief geweest, maar is mij te stil daar ;) is trouwens al jaren geleden (als het al t zelfde forum is als k denk dat t is....)

ik weet dat 6 weken te jong is, maar zoals ik al zei: ik heb het dier niet zelf gekocht. zou sowieso geen konijn in een dierenwinkel kopen geloof ik...

k denk dat hetw el een echte teddy is, maar we zullen zien tot wat het uitgroeit. nu heeft ie iig harige vacht genoeg. dus borstelen is geen overbodige luxe. heb de eerste klitten er ook al uitgeknipt...
Laatst bijgewerkt door ikenindi op 05-02-09 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:46

Mijn mannetje wordt deze maand ook gecastreerd :) Heb al 2 maand een voedster ook, maar ze zitten in aparte kooien en lopen om beurt rond op m'n kamer...
Heb echt geen zin in een nestje en er zijn zo al konijnen genoeg die geen thuis vinden of gedumpt worden.
Het vrouwtje wordt tegen deze zomer gesteriliseerd aangezien de kans op kwaadaardige tumoren behoorlijk groot is bij nijnen.
Castratie komt bij mijn dierenarts op 95 €, onder gasanesthesie.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:48

ikenindi schreef:
2 voedsters heb ik al vaker gehad en ging goed. maar daar gaat het nu net over ;)

op dat konijnenforum ben k volgens mij wel een tijdje actief geweest, maar is mij te stil daar ;) is trouwens al jaren geleden (als het al t zelfde forum is als k denk dat t is....)

Probeer anders eens www.konijnenzo.nl/forum
Daar zit mijn zusje ook op, zitten mensen op met veel verstand over konijnen!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:09

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 11:32

ik denk dat k gewoon even die andere da afwacht. ik ga toch niet met hem naar een da buiten mijn woonplaats, dus moet het met 1 van deze 2 doen...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 11:35

zie net dat ik mail terug heb:

castreren van een konijn word op een leeftijd van 5 a 6 maand gedaan.
de kosten hiervan zijn een beetje afhankelijk van het gewicht.
in het goedkoopste geval ben je 38.20 kwijt en in het duurste geval ben je 55 euro kwijt.
hoe zwaarder het konijn hoe mee narcosemiddel je moet geven.
na castratie zijn konijnen nog 3 tot 4 weken vruchtbaar,dus hou ze dan nog even appart.

idd wel goed om ze nu appart te houden,zeker als je geen nestje wil.konijnen zijn vanaf 4 maanden al vruchtbaar

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:15

raylaatje schreef:
2 voedsters gaat meestal niet goed.
je kunt idd beter een exrammetje+voedster nemen.

je kunt je rammetje laten castreren als de balletjes ingedaalt zijn, dat is meestal vanaf 3 maand.

is dit trouwens wel echt een teddy? en geen dierenwinkel(mengelmoesjes/broodfokker) konijn?
verder is 6 weken te jong om bij hun mammie weg te gaan.

(op het konijnenforum kun je nog veel meer info vinden)
http://www.bunnybunch.nl

Teddy's zijn ook niet erkend door de Nederlandse Konijnenfokkers Bond en ook nog steeds niet ter erkenning aangeboden, dus er is hier sowieso sprake van een rasloos konijn.

6 weken vind ik zelf ook wel wat jong. De dieren die ik fok blijven zeker 7 weken bij de moeder, ook al heeft ze een klein nestje. Met 7 weken worden ze getatoueerd en dan hou ik ze nog een paar dagen aan om te zien of er geen ontstekingen komen (wat tot nu toe niet is gebeurd in de 6 jaar dat ik fok) en dan mogen ze weg.
Ik kan me wel voorstellen dat dierenartsen willen wachten tot de dieren zes maanden zijn met castratie wanneer ze gebruik maken van gasnarcose. Mijn da doet alleen plaatselijk verdoven dus dan kan het wel zodra de ballen zijn ingedaald.

Veel succes!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 19:23

tegen het advies in staan ze nu wel in het zicht van elkaar. ze kunnen ook aan elkaar snuffelen, maar hebben beide een ruimte van 5m2 om te rennen

(jaja, in de woonkamer :o je wilt ook niet weten hoe mijn woonkamer er nu uit ziet ;) )

ze hebben ook al aan elkaar gesnuffeld toen ik ze op schoot en op de bank had. ze reageren niet echt op elkaar.

tot nu toe gaat het goed dus.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:27

Je kan beter castreren dat stereliseren.
Paar weekjes/maandjes wel gescheiden houden, maar daarna kan het wel goed gaan.
Ze komen niet uit het zelfde nest?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 19:39