Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:14

wyoming schreef:
Oftewel ik ben tegen het vermeerderen van honden zonder papieren en voor het verantwoordelijk fokken met honden die een stamboom hebben en getest zijn.

Hoe komt het dan dat er zo veel rashonden met gezondheidsproblemen zijn? Ze mogen dan wel getest zijn, maar een allergie bouw je dus op. Dat kan pas jaren later een rol gaan spelen.

Ik weet echt niet wat er zo verantwoordelijk is aan het fokken met honden met stamboom? Ik heb soms wel eens het idee dat er best wel veel mensen zijn met een hond met stamboom, die er voor de leuk, of het geld, een "verantwoord" nestje mee gaan fokken, eentje met stamboom dus. Die niet verder kijken dan hun neus lang is en er gewoon een hond van het zelfde ras met stamboom op zetten. Zonder zich maar 1 minuut te bekommeren over erfelijke afwijkingen of iets dergelijks. Zolang hun hond er gezond uitziet en de ander, moet toch alles goed komen zeker? :P

Sorry hoor, maar ik zie teveel rashonden met problemen, niet alleen kwa gezondheid, maar ook met gedragsproblemen.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:21

Nou een kennis van mij fokt met Groenendaelers. Ze hadden eerst een teefje gekocht en zijn na ong 2 jaar opzoek gegaan naar een reu (pup) waar zij evt een nestje mee zouden kunnen gaan fokken. (ze bezitten dus beide honden) Beide honden zijn op de foto gezet en getest op HD, ED. Ze hebben beide een gedrags test ondergaan, en ze zijn beide op de show geweest omdat de teef eerst een Uitmuntend moest halen. De reu is ondertussen nederlands kampioen. Dat vind ik een verantwoord nest.
Laatst bijgewerkt door wyoming op 02-02-09 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:22

Tegen. Als e een nestje fokt, probeer het dan teminste zo goed mogelijk te doen.

Ik vind het altid erg jammer dat de 'stamboom' word neergehaalt door degenen die het fout doen.
Het is toch logisch dat er ook bij fokken mét stamboom rotte appels zitten die het niet correct doen. Net zoals er bii de 'voor de leuk' nestjes ook mensen zijn die het wel goed bedoelen.
Waarom mensen het altijd zo zwart-wit zien is me een raadsel.

Wel vind ik dat de mensen die een nestje voor de leuk fokken per definitie minder geinformeerd en serieus ermee bezig zijn. Het is tenslotte maar voor hun eigen plezier...

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:31

Isabonny schreef:
Maar misschien moet er eens beter gekeken worden naar het kruisen van rassen om niet alleen de erfelijke ziektes eruit te fokken, maar gewoon om een sterker ras te fokken, wat niet zo bevattelijk is voor allerlei kwaaltjes.

Door erfelijke ziektes uit te sluiten, maak je het ras ook sterker :roll:
Omdat jij pech had met een rashond, wil dat niet zeggen dat rashonden slecht zijn en je nooit meer 1 moet kopen.
Elke hond kan een allergie hebben. Bij de jouwe is dan tenminste gekend in welke bloedlijn dat zit. Da's dan aan de fokker en koper om zich beter te verdiepen in de bloedlijnen. Bij een rasloze hond kan je zelfs niet weten in welke 'bloedlijn' het zit, dus daar blijft het sowieso een gok :)

toosjeto

Re: Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:33

als het een leuk hondje is kun je er best wel eens een keer een nestje mee fokken
ik zie daar geen nadelen van in
ik zou eerst van tevoren wel informeren of er wel interesse is in dergelijke hondjes voordat je dadelijk puppies hebt die niemand wil kopen

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:34

knuffeldier schreef:
Maar een kruising daar zie ik geen kwaad in. Behalve natuurlijk als je alleen maar kruisingen loopt te fokken om er geld aan te verdienen.

Het grootste deel van de kruisingen zijn geen ongelukjes hoor.
Mensen die bewust hond x met hond y samenzetten omdat ze absoluut zo graag een pupje uit hun hond willen en terwijl een leuk centje bijverdienen.
Alleen vergeten ze dat dat pupje niet alleen komt, maar nog samen met een hoop broertjes en zusjes.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:34

toosjeto schreef:
als het een leuk hondje is kun je er best wel eens een keer een nestje mee fokken
ik zie daar geen nadelen van in
ik zou eerst van tevoren wel informeren of er wel interesse is in dergelijke hondjes voordat je dadelijk puppies hebt die niemand wil kopen

Ik zie daar geen voordelen in :)

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:37

Isabonny schreef:
Ik weet echt niet wat er zo verantwoordelijk is aan het fokken met honden met stamboom? Ik heb soms wel eens het idee dat er best wel veel mensen zijn met een hond met stamboom, die er voor de leuk, of het geld, een "verantwoord" nestje mee gaan fokken, eentje met stamboom dus. Die niet verder kijken dan hun neus lang is en er gewoon een hond van het zelfde ras met stamboom op zetten. Zonder zich maar 1 minuut te bekommeren over erfelijke afwijkingen of iets dergelijks. Zolang hun hond er gezond uitziet en de ander, moet toch alles goed komen zeker? :P

Maar die vallen bij mij ook meer onder noemer broodfokkers en daar zou ik ook nooit een hond van kopen.
Stamboom wil niet zeggen dat je hond of de ouders getest zijn, maar bij een verantwoorde fokker wel en daar kan je geen hond kopen zonder stamboom.
Er zijn ook broodfokkers die met stambomen kweken, meestal heb je daar dan de keuze: wel of geen stamboom en dan weet je wel al hoe laat het is.
Het is ook de verantwoordelijkheid van de koper om genoeg info te verzamelen over de fokker en het ras.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:58

en wat ik doe is geen brood fokken he

wij willen zelf 1 pup houden en mjn moeder wilt er 1 en mijn zusu ook dus

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:01

Myra87 schreef:
PussInBoots schreef:
Kun je dit ook onderbouwen Myra87?

Jawel :) Erfelijke afwijkingen waar Chiqa het ook over heeft, honden zonder stamboom of kruizingen zijn vaak niet getest. Nou neem ik de berner als voorbeeld, omdat ik daar kennis van heb. Maar dat soort honden zijn niet gestest op HD en ED, Karakter en Exterieur (regels van de Rasvereniging) Daarnaast, als je 2 honden zonder stamboom 'op elkaar zet' weet je niet of er verwantschap is tussen beiden. Daarnaast heb je dus bij de berner sennen een ziekte die te vaak voorkomt en erfelijk is en altijd dodelijk, hier heb je ook geen zicht op. Stamboomloze honden voegen dus niks toe aan het ras, en bij de berner onder andere, valt er nog veel te verbeteren in de gezondheid, dit ras heeft dat hard nodig

Ik snap best dat de prijs van een rashond hoog is, ik heb er ook voor moeten sparen, maar ik heb nu wel een pup die uit gezonde ouders komt met hoge leeftijden

Ben ik het helemaal mee eens.
Als ik zie wat er soms toch nog aan een broodfokpup betaald word, en wat voor rare dingen de mensen meekrijgen, dan vraag je je soms af...
En tja, bij sommige rassen moet je even doorsparen, maar is dat ook niet iets wat goed is?
Dat niet iedereen 'zomaar' een hond aan gaat schaffen?

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:04

Jakary schreef:
knuffeldier schreef:
Maar een kruising daar zie ik geen kwaad in. Behalve natuurlijk als je alleen maar kruisingen loopt te fokken om er geld aan te verdienen.

Het grootste deel van de kruisingen zijn geen ongelukjes hoor.
Mensen die bewust hond x met hond y samenzetten omdat ze absoluut zo graag een pupje uit hun hond willen en terwijl een leuk centje bijverdienen.
Alleen vergeten ze dat dat pupje niet alleen komt, maar nog samen met een hoop broertjes en zusjes.

Enne, wat dacht je ervan als ze horen dat het toch niet zo'n goede combi was, en er een keizersnede moet plaatsvinden?
En er zijn er genoeg die het voor de lol doen, en het wel goed doen, maar over het algemeen vind ik gewoon dat er een betere controle op moet zijn, en dat kan je imo met een stamboek (en alleen fokken met honden van dat stamboek,die gekeurd zijn) wel een beetje bewerkstelligen.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:08

dit zijn mijn 2 kruizings
mexx en lizzy
Afbeelding

dit is lizzy kruizing wippet bordercollie
Afbeelding
en dit is mexx ook een kruizing
herder met bordercollie
Afbeelding

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:10

ik heb ekspres een hondje gekozen voor lizzy die niet te groot is hb hier ook met de da over gehad en die zegt dat dat wel kan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:11

Jakary schreef:
Ik zie daar geen voordelen in :)

Nou alleen dus de portemonaie van die broodfokker die hij snel vullen kan
om zo iemand anders met zijn ellende op te zadelen, sorrie garantie tot de drempel. |(

Ooit heb ik ook lopen beweren dat stambomen en tsten allemaal onzin waren, en natuurlijk kan
het ook goed gaan, maar het kan ook misgaan.
Im ga in mijn handen knijpen met mijn pers van bijna 14 jaar die nog steeds kerngezond is goed die kwam ook uit een tijd dat er nog niet zo streng naar werd gekeken, maar nu zij ouder worden besef ik wel des te beter dat ik elke dag weer blij ben dat ze bij mij zijn zonder ernstige gebreken of ziektes.
Ik vidn het misdadig dat mensen dus op die manier op worden egzadeld met andermans ellende, om zijn portemonaie te vullen...
Het is toch verschrikkelijk als jij een dier van hun koopt wat ziek wordt? Een hartkwaal krijgt? Of gewrichtsproblemen alleen maar omdat jij niet even door heb willen sparen?
Ik heb deze fout dus gemaakt, en ben er van terug gekomen.

Toen ik begin vorrig jaar ben gaan kijken naar een hond, ben ik ook begonnen op marktplaats.
Toen ben ik mij gaan verdiepen in het 'ras' en ontdekte toen toch wel wat aangeboren afwijkingen die veel voorkwamen en durfte geen pup te nemen uit een broodfok nest.
De rillingen liepen mij over de rug als ik de advertenties zag als "monstermooie pups, zien is kopen!!
en....Gruwelijk mooie kruizing!!" met allemaal type en schrijffouten.
Maar dan wel een volle €700 te durven vragen onder blikken of blozen.
Dik kippenvel.

Ik ben uiteindelijk op een mooie pup gestuit waar ik dus ook heel lang naar heb gezocht, en ben nog elke dag blij dat de lijnen kloppen en het beessie zo lekker opgroeit.
Natuurlijk is het geen garantie, maar ik heb iig wel mijn best gedaan samen met de fokker, meer kan je niet doen voor de welzijn van je huisdier.
Als ik ooit weer een persische poes neem, zal ik dat presies zo doen.
Ik ben hier enorm van thuis gekomen.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:19

mexx en lizzy heb ik ook op marktplaats gevonden

eerst mexx de prijs van mexx 75 euro
toen we aan kwamen troffen we een zeer gezonde pup
hij was 3 weken oud
en bij lizzy ook lizzt was wel wat duurder maar ja iedereen is anders voor lizzr hebebn we 125 betaal
lizzy was toen 5 weken oud

en ze zijn nu alle 2 bijna 4 en zeer gezond

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:21

suus_elviera schreef:
en wat ik doe is geen brood fokken he

wij willen zelf 1 pup houden en mjn moeder wilt er 1 en mijn zusu ook dus

En de rest van de puppies?

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:21

suus_elviera schreef:
en ze zijn nu alle 2 bijna 4 en zeer gezond

En dat weet je omdat ze getest zijn? heupen, ellebogen, ogen, ...

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:24

Chiqa schreef:
Ik ben uiteindelijk op een mooie pup gestuit waar ik dus ook heel lang naar heb gezocht, en ben nog elke dag blij dat de lijnen kloppen en het beessie zo lekker opgroeit.
Natuurlijk is het geen garantie, maar ik heb iig wel mijn best gedaan samen met de fokker, meer kan je niet doen voor de welzijn van je huisdier.
Als ik ooit weer een persische poes neem, zal ik dat presies zo doen.
Ik ben hier enorm van thuis gekomen.

Spijtig dat niet iedereen zo denkt, en dat het nog zo 'aanvaard' is om er gewoon op los te fokken/vermeerderen om zelf een pupje hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:38

suus_elviera schreef:
toen we aan kwamen troffen we een zeer gezonde pup

Goed dus hiermee schuiven we alle vooronderzoeken als rontgenfoto's en bloedtesten maar even van tafel, want ja...allemaal niet nodig daar ligt een gezonde pup?
Vertel eens Suus_elviera, waarom zou ik vertrouwen in jou moeten hebben, iemand die als beroep "niets" heeft, en blijkbaar verstand heeft van fokken.
Waarom zou je mij kunnen overtuigen een pup uit zo'n nest te nemen en dat hele stamboom gedoe maar te laten voor wat het is?
Ben ik wel nieuwsgierig naar :)(Heb namelijk ooit er zo'n gedachet op na gehouden)

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:44

ik zelf heb daar niet heel veel verstand van, maar aangezien de pups wel door de dierenarts onderzocht en geregistreerd en ingeënt waren, konden we er wel vanuit gaan dat die man gelijk had.
en achteraf gezien had hij dat ook. evenals de meerdere DA die onze honden daarna hebben gezien en geënt

als je graag een "merkpup" wilt moet je dat maar doen, wij vonden het onzin om zoveel geld uit te geven voor een hond als je voor een klein bedrag ook een lieve gezonde hond kunt kopen die "nepmerk" is.
de hond zelf heeft er ook echt geen erg in of hij nou "merk"of "merkloos" is

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:55

Oh een rashond is dus een merkhond? }:0
en dan ben jij een merkmens of zo?
En omdat een pup geënt, geregistreerd is en de DA heeft er eens naar gekeken, is hij gezond?
Makkelijk zo :)
Laatst bijgewerkt door Jakary op 02-02-09 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:56

suus_elviera schreef:
de hond zelf heeft er ook echt geen erg in of hij nou "merk"of "merkloos" is

Maar als hij op vroege leeftijd last krijgt van vanalles en ziek wordt, zal hij wel wensen dat hij een 'merkhond' geweest was ;)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:57

Wij hebben 3 duitse herders en 1 ijslandse herder, alle 3 met stamboom, papieren en de hele reut. Met de 3 duitse herders willen we nestjes gaan fokken (2 teefjes, 1 reutje de reu en 1 teefje zijn broer en zus en komen dus niet bij elkaar). De andere teef en de reu passen prachtig op elkaar. Teefjes beide HD Normal en de reu HD Fast Normal en alle drie ED Normal. Ze bezitten alle 3 de benodigde certificaten en keurings resultaten en zijn DNA en bloed getest.

De ijslander is nooit ergens op getest, maar prima in orde. Dat is aan de buitenkant te zien. Als je een beetje kennis hebt zie je namelijk snel genoeg of je hond aanleg voor HD of ED heeft.

Wat mij betreft zijn kruisingen geen taboe, zolang beide ouders maar gezond zijn. Vaak kun je er de pups mee verbeteren omdat het op die manier eventuele rasgebonden erfelijke gebreken kan 'wegwerken'. Zolang de fokker geen broodfokker is en de ouder honden gezond zijn, maken ze maar lekker kruisingen wat mij betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:03

suus_elviera schreef:
ik zelf heb daar niet heel veel verstand van,

O begreep even dat je er wel verstand van had gezien wat je hier schrijft?

suus_elviera @ [BB] Hoe zit dat met je mannetjes hond te laten dekken?

suus_elviera schreef:
maar aangezien de pups wel door de dierenarts onderzocht en geregistreerd en ingeënt waren, konden we er wel vanuit gaan dat die man gelijk had.

Dit is niet een questie van ik heb wel of geen gelijk hoor ;)
Kijk die DA kijkt even in het bekje, naar de pootjes, de oortjes en de oogjes en of het hartje klopt.
Hij zal heus niet kunnen constateren of het beessie een HCM zal ontwikkelen, of een HD (Wat je overigens ook zelf in de hand heb maar dat is een ander verhaal) een karakterprobleem (Agressie)
gebitsproblemen (Goh hoe kan je dat beoordelen bij een pup??)
kan zo nog wel even doorgaan, kortom dit slaat echt als een tang op een varken.
Knappe arts als hij dat met een simpel bezoekje kan constateren zonder verder onderzoek,
sorrie maar je argumenten komen op mij niet bepaald betrouwbaar over, sterker nog als ik jou was zou
ik me maar eens flink op mn achterhoofd gaan krabben met wat voor ellende je iemand anders op kan zadelen.

Of ben je zo overtuigd van de kunsten van je DA dat je er gewoon standaard een schriftelijke garantie op weggeeft? Je zou het haast gaan denken.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:04

nou sorrie hoor maar mijn moeder dr hond is toch wel ff 17 jaar geworden het laaste jaardje ging hij slecht achter uit en toto zijn 16e zeer gezond geweest ook geen ras hond