Welke hond in deze situatie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:27

Newfoundlander dan? :)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Newfoundlander

Edit: moet getrimt worden volgens mij..
Maar word wel veel als waakhond gebruikt, staat op wikipedia.
Als je deze hond goed africht zal hij waaks zijn maar niet aanvallen.
Rottweiler.
Wij hebben zelf ook 1 gehad, heel waakzaam, er is ook een keer ingebroken maar de hond had de inbreker te pakken

claudianoa

Re: Welke hond in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:33

cattle dog! waakzaam, eerlijk, blijft bij het huis! speels, niet zo heel groot. rustig, en je kan er lekker mee werken en trainen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:37

En de appenzellersennen? Erg leuke honde, energiek en goed speels maar niet te springerig (afleren van begin af aan helpt zowiezo ;))
Erfgebonden, waaks maar zolang het vrienden van de baas zijn niks aan de hand, net zoals wanneer de baas erbij is.

Nog altijd mijn favo hond :D helaas heb ik er zelf geen... :n

http://www.sennenweb.nl/

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:52

oehhh ik wil ook nog graag een appenzeller!
goed kortharig iig!

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:57

siskeh schreef:
is al eerder genoemd: border collie, of iets in die richting:
aussie's, andere collies
hoeven niet getrimt te worden, als je een beetje tijd aan de training besteed zijn het superhonden.

zijn collie's waaks?
tja wat vind je waaks, blaffen en laten weten dat er wat gebeurt?
maar het zijn geen waakhonden, en als ze gewend zijn dat er mensen op het terrein lopen zijn ze daar erg snel aan gewend.

Aussies hebben wel veel beweging nodig en veel gestelijke stimulans. Spreek uit ervaring.
Sommige aussie zijn allermans vriend en bespringen je gasten dus wel, maar de meeste zijn eenkennig en erg baas gericht. Dit betekend niet agressief. Ze willen alleen aandacht van hun baas.
Aussies hebben een wekelijkse kambeurt nodig en als ze in de rui zijn laat de onder vacht los en kunnen ze wel veel haren.

Verder kunnen ze ook rustig een hele dag buiten liggen, maar ze hebben we veel aandacht van hun baas nodig.

Het is wel een leuk welkom zo'n gekleurde hond!

Die van mij is waaks, maar zijn ze niet allemaal.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:58

fjordnina schreef:
Misschien is een dagindeling hierbij handig:

's Ochtends uit het nachthok, ong. een kwartier flink doorstappen in het bos en dan of de kennel in of de rest van de ochtend (2 tot 4 x p.w.) vrij rondlopen bij het werk aan de kas. Tussen 12 en 14.00 uur zit hij sowieso in de kennel of in huis. 's Middags ligt hij vaak in huis of in het kantoor in het hotel. In het kantoor krijgt hij 's middags dus meer aandacht dan in huis. Om 18.30 wordt er weer gewandeld en krijgt hij te eten. Daarna komt hij in huis en daar zijn mijn broertje en ik de rest van de avond ( of bij de paarden waar hij dan ook mee naar toe gaat). Om een uur of 10 gaat hij dan meestal naar het hotel waarna mijn vader de hond tussen 00.00 en 01.30 uur naar zijn nachthok brengt.

Misschien komt het door te weinig lopen dat de duitse doggen die je hebt gehad tegenvielen?
Doggen hebben veel beweging nodig, al word dat nogwel eens onderschat.
Dan zul je ook een hond moeten zoeken die naar verhouding minder beweging nodig heeft.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:59

wij hebben 2 rhodesian rightback

echt super honden! mocht je meer informatie willen kun je me een pb sturen ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:00

siskeh schreef:
oehhh ik wil ook nog graag een appenzeller!
goed kortharig iig!

Wij zijn rustig opzoek naar een pupje, helaas nog niet gevonden....

Rhodesians zijn toch harsttikke hyper? of zeg ik nu iets raars? :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:04

fjordnina schreef:
Berner Sennen vindt ik ook een heel goede optie (nu moeders nog, die ziet denk ik alleen maar stofzuigers voor zich :+).

De Poedel krijg ik mijn vader niet aan, te tuttig. Ik kan hem niet aan zijn verstand krijgen dat dat meer imago dan werkelijkheid is.
Het zachte kleed (groot dik hondenkussen) is aanwezig :D.

Tot nu toe op het lijstje:

Labrador
Golden Retriever
Berner Sennen

De Zwitserse herder vindt ik ook mooi, maar ik denk dat we dan met hetzelfde probleem komen te zitten. Het is trouwens ook nog geen korte termijn planning o.i.d. Hoop dat de hond van nu toch nog wel een tijdje mee gaat.

Ik zou echt voor een Berner Sennen gaan, we hebben er zelf ook 1. Heeft echt een gouden karakter en is waaks, vooral als het donker wordt. Maar in het begin moet je er goed mee oppassen, dat hij of zei niet te veel springt/rent of trap loopt of spelen, omdat je zit met hd en ed. Ook moet je een goede voedings schema hebben. en langzaam opbouwen met lopen ;) En je moet wel naar een goede fokker gaan met stamboek en geen broodfokker als je snapt wat ik bedoel. Als je nog vragen hebt stuur mij gerust een pb ;)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:16

fjordnina schreef:
Ik ben dus (voor de toekomst) aan het kijken naar een ras dat:

- onze gasten niet opeet
- voorbijgangers met rust laat
- niet al te enthousiast en springerig is hoewel hij dan wel weer speels mag zijn
- niet getrimd hoeft te worden
- niet te klein is, zeg maar vanaf maatje labrador
- Vriendelijk is naar mensen, maar niet naar jan en alleman luistert

Hebben jullie tips en ideeën?

Mag ik uit je bericht aannemen dat jullie dog behalve het trimmen en zijn maat, niet aan bovenstaande wensen voldoet?
Dan ligt dat mijns inziens aan het gebrek aan opvoeding. In dat geval moet je denken aan een hondje van Toys 'R Us.

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:33

Ik heb een cane corso, lijkt me ook voor jou wel een optie!

(meer info via pb)

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:44

aerdenhout1 schreef:
De labrador...wie HEEFT hem niet?? Die geeft de inbreker de sleutel van het huis als hij de kans krijgt en wijst ze de weg naar het tafelzilver!
Hele lieve honden ( al zou ik zelf nooit voor een labrador gaan) en geweldige honden voor gezinnen met kinderen, maar als bewaking???.

haha idd.
toen onze 3 fietsen uit de tuin werden gejat, lagen de honden in de tuin te maffen! hebben geen kik gegeven haha. waren goldens

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:55

Laika schreef:
Mag ik uit je bericht aannemen dat jullie dog behalve het trimmen en zijn maat, niet aan bovenstaande wensen voldoet?
Dan ligt dat mijns inziens aan het gebrek aan opvoeding. In dat geval moet je denken aan een hondje van Toys 'R Us.

_O-

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:57

ierse wolfshond?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:58

Afbeelding
een cane corso. nog 7 weken en dan krijgt ze als het goed is pups! mams is gestroomd en paps is blauw. de ideale erfhond!! super lief maar wel waaks en ziet er wel stoer uit!

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:00

suuzepuus schreef:
een cane corso. nog 7 weken en dan krijgt ze als het goed is pups! mams is gestroomd en paps is blauw. de ideale erfhond!! super lief maar wel waaks en ziet er wel stoer uit!

Een cane corso kan wel gasten afschriken.
Is ook wel iets om rekening mee te houden. De bedoeling als waakhond, maar als de hond overdag ook in het hotel moet zijn niet zo handig.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:01

ja dat is waar. misschien kun je dan beter voor 'gewoon' een labrador of goldenretriever gaan

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:02

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:05

En de mechelse herder? Wij hebben er 3 die alledrie verschillend van karakter zijn. Een ervan daar is iedereen dol op. Maar als zij moet dan waakt ze als de beste.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:08

die schrikken nog meer mensen af als een cane corso !

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:10

Misschien een friese stabij?
Hele lieve trouwe vrienden :)

www.nvsw.nl

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:11

Daar ben ik het dus niet mee eens. De ene mechelaar is de andere niet. Daarbij ligt het eraan hoe je ze opvoedt. ZOals ik al zei we hebben er 3 en ze kruipen je gewoon in de broekzak als je niet oplet, dus hoezo mensen afschrikken. Bij ons komen nogal wat mensen en er zijn er nog geen bang van de honden geweest.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:12

Misschien een idee om met je toekomstige hond eens op een cursus te gaan zodat ie naar commando's luistert?
De meest gevaarlijke hond (qua reputatie dan) kun je prima africhten tot een betrouwbaar dier.
Ik vrees toch echt dat het in jouw geval aan te weinig opvoeding ligt.
Een cursus is leuk en leerzaam voor jullie allebei,heb het zelf ook gedaan met mijn stuiterbal :+

Zoek eerst even bij jezelf voordat je je onopgevoedde hond de schuld geeft;)
Anders gaat dit probleem zich herhalen.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:13

Als ik zou moeten kiezen zou ik gaan voor de:
Australian Cattle Dog

Hele trouwe honden, bewaken jouw (zijn) erf.
Kind vriendelijk.

Alleen zijn ze wel iets kleiner dan een labrador.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 22:21

Laika schreef:
fjordnina schreef:
Ik ben dus (voor de toekomst) aan het kijken naar een ras dat:

- onze gasten niet opeet
- voorbijgangers met rust laat
- niet al te enthousiast en springerig is hoewel hij dan wel weer speels mag zijn
- niet getrimd hoeft te worden
- niet te klein is, zeg maar vanaf maatje labrador
- Vriendelijk is naar mensen, maar niet naar jan en alleman luistert

Hebben jullie tips en ideeën?

Nee, dat mag je niet. Niet helemaal althans. Gasten en voorbijgangers worden alleen wat opgegeten zodra wij uit zicht zijn. Is grotendeels opvoeding, ben ik helemaal met je eens, maar er valt zo weinig op te voeden op het moment dat hij even uit je gezichtsveld is. Dat hoeft dan nog niet eens ver weg te zijn. Hij weet ook dondersgoed dat het niet mag, maarja het spreekwoord zegt niet voor niets, als de kat van huis is dansen de muizen op tafel. Bij het springerige en enthousiaste dacht ik meer in de richting van een Boxer. Speels is onze dog ook wel en dat is ook gewoon leuk. Onze dog is ook vriendelijk naar mensen, maar daar zit weer een maar aan vast. Hij is vriendelijk vanaf het moment dat wij zeggen dat het goed is. Naar jan en alleman luisteren doet hij niet.

Waar het dus voornamelijk om gaat is een hond die ook zonder toezicht gewoon los kan lopen zonder mensen de stuipen op het lijf te jagen. Daarom zijn waak/erfhonden die nu zo links en rechts aangeraden worden juist iets wat we niet willen.

Cursussen hebben we regelmatig gedaan, bij de hond die we nu hebben is zelfs iemand thuis gekomen om een aantal specifieke problemen aan te pakken. Het grootste punt is gewoon dat hij prima luistert, maar alles aan zijn laars lapt zodra je je kont keert. Voor de punten wbt het waaks zijn heeft een cursus verder niet zoveel zin, dat speelt zich alleen op het eigen erf af. Op een andere locatie is het een schuchter, verlegen dier dat zo dicht mogelijk bij je blijft.