Hond blijft HondenPoep eten!?!?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:20

Dit komt meestal omdat de hond gebrek heeft aan amoniak. Ik heb het opgelost met een week lang elke dag twee eierkoeken, daarna een week lang elke dag een eierkoek en vervolgens elke week en eierkoek. Uiteindelijk zijn we gewoon vergeten die eierkoeken nog te geven omdat hij het niet meer deed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 00:41

HannahFrouk schreef:
doet de hond het waar jullie bij zijn?
In dat geval zou je het misschien beter op een positieve manier kunnen aanpakken. Leg er een brokje naast of iets lekkers en probeer de hond ertoe te bewegen het brokje te pakken ipv de drol. Als hij dat vervolgens doet: uitbundig belonen. Probeer het drollen eten zo min mogelijk te bestraffen, je weet tenslotte duidelijk niet waarom hij het precies doet. Negeren en verhinderen dat hij het opeet lijkt me dan beter, richt je meer op de beloning van het GOEDE ipv het afstraffen van het SLECHTE.

wie weet helpt dat?

Dat lijkt me inderdaad veel beter dan 'flink aanpakken', gezien je niet weet waarom de hond het doet. Als de tip van de eierkoeken niet werkt dan kan het ook een kwestie zijn van de uitwerpselen willen verbergen omdat de hond bang is dat hij gestraft wordt wanneer het baasje de uitwerpselen vindt (bijv. bij verkeerde zindelijkheidstraining waarbij gestraft is)- maar dat zul je eigenlijk meer hebben als een hond zijn eigen uitwerpselen opeet, en niet die van anderen. (Hoewel dat natuurlijk ook kan gebeuren als ze echt met de neus bij hun eigen uitwerpselen gehouden zijn, of erger, erdoorheen gehaald zijn, bij zindelijkheidstraining- ze proberen dan alles van uitwerpselen te 'verbergen' of 'op te ruimen' omdat ze bang zijn dat baasje ze straft als die die uitwerpselen ziet. Ongeacht of dat z'n eigen of die van een ander zijn.)

Maar bij het eten van poep van andere honden denk ik toch meer aan een tekort aan bepaalde stoffen/vitaminen in het lichaam. Is dat ook allemaal al onderzocht door je DA? Een hond zal namelijk zelf proberen het tekort aan te vullen door dingen te eten waarin de stoffen/vitamines die hij mist, waarschijnlijk zitten... zoals poep, hoe smerig dan ook voor ons. Het voeren van de eierkoeken dan dan helpen, of ananas, maar dat laatste hoor je wat minder en weet ik zelf ook minder de logica van. Uiteraard dat eerst overleggen met een dierenarts. Sluit ook andere problemen uit (maag/darm problemen etc). Wanneer AL het medische ECHT uitgesloten is, heb je waarschijnlijk meer een gedragsprobleem.

Dan kan het eten van de poep ontstaan door bijvoorbeeld verveling, hoewel dat hier niet het geval lijkt aangezien de hond ook andermans poep eet- ik meen dus dat hij dan op dat moment lekker buiten is en zich niet verveelt. Wordt er buiten ook met hem gespeeld, bijvoorbeeld met een bal? Of alleen naar buiten voor het uitlaten? Een andere mogelijkheid is aandacht... en dan is straffen het stomste wat je kunt doen, simpelweg omdat negatieve aandacht ook een vorm van aandacht is, en sommige honden zijn zo wanhopig dat ze negatieve aandacht verkiezen boven geen aandacht, hoe onlogisch voor ons dat ook mag klinken. Beter zou er dan aan de aandacht die de hond naar eigen idee tekort komt gewerkt kunnen worden, en het 'slechte' poep-eet-gedrag genegeerd. Voorkomen is ook altijd het beste natuurlijk, bijv. door zodra de hond richting drol wilt gaat, af te leiden door een bal weg te gooien of hem te roepen en even te spelen. Zo leid je de hond af en vergeet hij wat hij wilde doen.

Een andere optie wat betreft het voer is overigens dat de hond wellicht de porties wat meer over de dag verspreid moet krijgen. Ik denk dat dat wellicht ook kan helpen tegen het afvallen maar heb daar totaal geen onderbouwing voor, ergens lijkt dat me ook een optie. Het wisselen van voer is al geprobeerd lees ik, maar naar welke soorten? Eukaneuba zijn de meningen erg over verdeeld, maar wellicht is RC een optie?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 03:23

Citaat:
(Hoewel dat natuurlijk ook kan gebeuren als ze echt met de neus bij hun eigen uitwerpselen gehouden zijn, of erger, erdoorheen gehaald zijn, bij zindelijkheidstraining- ze proberen dan alles van uitwerpselen te 'verbergen' of 'op te ruimen' omdat ze bang zijn dat baasje ze straft als die die uitwerpselen ziet. Ongeacht of dat z'n eigen of die van een ander zijn.)

Nou moet je niet gaan overdrijven hoor, alsof elke hond die op zo'n manier zindelijk gemaakt is zijn eigen uitwerpselen eet, dat zijn meer uitzonderingen dan regel.

Maar wat jij zegt ben ik het grotendeels mee eens met het verschil dat wanneer het een gedragsprobleem is het natuurlijk geen zin heeft om te blijven switchen van voer. Ik denk dat dat de hond alleen maar kwaad doet, ik denk echt dat het een stress probleem is. Hond heeft heel veel te verwerken gehad in korte tijd en het is helemaal niet vreemd dat ie daardoor een tick ontwikkeld, hoe meer aandacht je eraan geeft hoe erger het zal worden. Hoe meer stress hij heeft hoe erger het zal worden, stop daarom met veranderen van voer, houd hem aan de riem zodat je niet hoeft te straffen en wees gewoon een lief baasje.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 11:04

Om aandacht ligt het zowiezo niet, hond gaat overal mee naar toe. En hij wil zelfs niet meer spelen met de bal (waar die op een veld zonder poep wel mee speelt) en ook niet meer met zijn "speelmaatjes" .

Daarrom dachten wij ook aan een medische reden maar de DA kan niets vinden. Hij heeft volgens mij geen bloedonderzoek gedaan, misschien is dat nog een optie.

Maar van die eierkoeken, hoeveel moet je daarvan geven. En gaan ze dan niet heel erg uit hun bek stinken? He is van dat zachte plakkerijge spul,..

Iig bedankt voor de tips!

anneliesdj

Re: Hond blijft HondenPoep eten!?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:25

Hij kan wel veel aandacht krijgen maar daarom kan hij nog wel stress hebben, mss voelt ie zich gewoon nog niet zo thuis. (en veel meenemen naar vreemde plaatsen maakt het dan juist erger)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:01

suusje26 schreef:
Maar van die eierkoeken, hoeveel moet je daarvan geven. En gaan ze dan niet heel erg uit hun bek stinken? He is van dat zachte plakkerijge spul.

Nee eigenlijk nooit gemerkt dat hij daarvan uit zijn muil ging stinken. Ook niet tijdens de eerste week.
Ik heb ooit de tip gekregen en uitgevoerd dat in week 1 je tweemaaldaags een eierkoek voert (gewoon goedkope zijn goed genoeg hoor en niet plakkerig of zacht)
Week 2 eenmaaldaags een eierkoek
week 3 en vervolgens eenmaal per week tot je dat uiteindelijk gewoon vergeet.... :D

Bij de mijne was het na die overdosis van de eerste twee weken al zo goed als over, als hij dan nog watertandend naar een drol keek kreeg hij ook echt op zijn flikker van me. Voor de kuur probeerde ik het vooral te voorkomen omdat ik het idee had dat hij zichzelf ook niet kon helpen.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:07

Onze hond doet het ook.. periodes wat minder en dan wel weer heel erg. Kattenpoep schijnt ook erg lekker te zijn :9
Wij roepen haar gewoon weg en kijken boos dat is voor haar al een hele straf opzich. Eierkoeken enz. heeft allemaal niet geholpen.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:10

Wij hadden dat probleem ook met onze hond. Wij zijn pens gaan geven. Stinkt erg dus kreeg die wanneer wij weg gingen.

Ze at ook veel afval enz. We hebben ook overwogen om een korfje om te doen met wandelen. Maar vonden dat eigenlijk heel zielig. En wanneer ze nu ook maar iets willen pakken lijdt ik der af. En nu gaat het 'goed'.

hOrses_mY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:55

Wij hebben een boomer van 8 maanden en die doet het ook.
Een tijdje terug moest hij ook elke ochtend braken. In die tijd zijn wij overgegaan naar ander voer. We weten dus niet of het komt door de overschakeling van het voer of het poep eten, maar denken zelf dat het door het poep eten komt. We proberen het nu te voorkomen door elke keer de poep op te ruimen, maar af en toe lukt het hem toch nog.

Nu poept die gewoon 's nachts in de kamer en eet het op, waarschijnlijk omdat die gewoon boos is. (Deed die eerder ook als wij aan het eten waren en hij er niet bij mocht zitten).

Wij zijn ook al een tijdje aan het zoeken wat je hier tegen kunt doen. Nu heb ik wat gelezen over homeopatische druppels (weet alleen nog niet welke). De poep wordt hierdoor onsmakelijk voor de hond.
En dit vond ik verder nog op internet:

Om poep eten te voorkomen kun je je hond bv.1x per week een eierkoek geven.

Of geef je hond een week lang elke dag een schijfananas in stukjes verdeeld over de gehele dag. Dan een week niet en dan weer een week lang elke dag een schijf. Dan stoppen.

Het schijnt dat er in ananas een stof zit die honden nodig hebben, en dat ze daarom zo onsmakelijk aan de poep van een ander gaan staan smullen.

http://www.bordercolliekennel.nl/oma_tips.htm staan verder ook nog evt oorzaken/tips op

Succes ermee!
Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:48

Ananas is niet echt heel goed, hoor, ik zou dat niet geven :n

Wat quotes van een ander forum:

Citaat:
De hond straffen

Het straffen van poep eten is erg moeilijk. Poep eten is sterk zelfbelonend gedrag en straffen is alleen effectief als u uw hond kunt betrappen op het willen gaan eten van poep. Straffen op ‘heterdaad’ is al te laat. De beloning (poep eten) gaat dan vaak al boven de straf uit. Ook zal de hond leren dat hij voortaan sneller moet zijn met het opeten. Ruiken aan ontlasting is heel natuurlijk voor honden, dat mag nimmer bestraft worden door de eigenaar. De moeilijkheid voor de eigenaar zit ‘m in de korte tijdspanne tussen ruiken en eten.

Wat u kunt gaan proberen is het eten van poep onaangenaam maken voor de hond. Laat de hond schrikken als ie weer eens poep wil gaan eten, door een worp met een werpkettinkje. Ook kunt u de hond laten schrikken door hem met een waterpistool op zijn kop te spuiten. Sommige honden schrikken hiervan, maar als uw hond dit alleen maar leuk vindt (retrievers) kunt u hem dus beter op een andere manier laten schrikken. Als de hond schrikt en naar u toekomt beloon hem dan uitbundig voor het hierkomen met uw stem en een brokje. Als u dit heel consequent doet zal de hond de link gaan leggen van "poep eten is niet prettig", en zal hij dit gedrag waarschijnlijk niet meer herhalen. De hond mag niet merken dat u degene bent die de nare ervaring veroorzaakt anders zal hij het gaan doen als u het niet ziet. De straf en uw aanwezigheid moeten los van elkaar staan. Alleen het negatieve gedrag bestraffen is meestal niet genoeg. U moet ook een alternatief postief gedrag gaan belonen. Als de hond dus bij u komt is dat geweldig en moet de hond uitbundig beloond worden.

Belangrijk in dit alles is dat u er niet al te zwaar aan tilt. Voor al het vervelende gedrag van een hond geldt: hoe zwaarder u er aan tilt, hoe moeilijker het is om de hond het af te leren. Leg er dus niet teveel nadruk op, dit gedrag gaat met de juiste consequente training vanzelf weer voorbij !

Citaat:
Waarom eet mijn hond poep?
Sommige honden eten wel eens hun eigen poep of die van andere honden op. Een smerige gewoonte die je hem eigenlijk het liefst zo snel mogelijk wilt afleren. Hoe doe je dit? Maar waarom doet hij het eigenlijk?

Vitaminetekort
Het kan zijn dat je hond een vitaminetekort heeft. Wanneer hij niet de juiste of genoeg voedingstoffen uit zijn eten kan opnemen, zal hij zelf proberen dit uit alternatieve voedingsbronnen zoals poep te halen. Geef je hond daarom een compleet hondenvoer, zodat er geen vitaminetekort kan ontstaan. Vaker is het eten van poep echter een gedragsprobleem.

Iets vervelends
Het afleren van het eten van ontlasting is niet eenvoudig. Je moet je hond op het moment dat hij eraan wil beginnen laten weten dat het fout is. Dit kun je doen door hem dan te laten schrikken bijvoorbeeld door hard "nee" te roepen. Ook kun je bijvoorbeeld in de buurt van je hond met een krant op de grond slaan. Hij zal dan schrikken en het eten van poep associëren met iets vervelends. Sla niet op je hond, daarmee breng je hem alleen maar angst voor jou bij.