Wel of niet laten helpen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of niet

Poll eindigt op

1: Wel
31 (91%)
2: Niet
3 (8%)

Totaal aantal stemmen: 34

Sting

Re: Wel of niet laten helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:27

@ Chiqa: Bij een standaard sterilisatie wordt over het algemeen de baarmoeder niet verwijderd.
Een kijkoperatie, laroscopisch, is idd wel kleiner vanwege het litteken, maar ook vele malen duurder.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:11

TS: ben je er al uit of je het laat doen of niet??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:27

Sting schreef:
@ Chiqa: Bij een standaard sterilisatie wordt over het algemeen de baarmoeder niet verwijderd.
Een kijkoperatie, laroscopisch, is idd wel kleiner vanwege het litteken, maar ook vele malen duurder.

Ik weet het Sting ;)

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 12:58

We gaan haar wel laten helpen alleen dan van de zomer.
klinkt misschien stom maar ze is klein en dus laag aan de grond.
lijkt me niet zo fijn en goed met dit vieze weer

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:02

ik zou het zeker doen... tuurlijk is het een lastige ingreep, maar bij dierenartsen is het een routineklus. Vervolgens heeft ze veel minder last van haar hormonen, je hoeft niet achter dr aan te lopen om de boel op te ruimen als ze loops is en je hoeft ook niet op te passen met eventuele reutjes in de buurt...

edit: een castratie is totale verwijdering (dit heeft absoluut niets met het geslacht te maken), een sterilisatie is alleen om ervoor te zorgen dat ze niet zwanger kan raken. Zo kunnen reutjes en katers ook gesteriliseerd worden ;) dan worden de zaadleiders doorgeknipt. Bij castratie wordt het hele zooitje eruit gehaald en dat is precies zo met teefjes en poezen, alleen bij andere delen (mag ik hopen voor ze :P)

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:05

Hee TS, goede beslissing! Maar als je toch de operatie actueel wil laten uitvoeren: er zijn hele leuke t-shirtjes/broekjes/etc. die ervoor zorgen dat ze niet vies of koud wordt met dit vieze weer. ;)

Even een algemeen bericht over de ingreep: Alle (huis)dieren worden gecastreerd. Het is immers niet om alleen ervoor te zorgen dat ze niet meer vruchtbaar zijn, maar ook om de hormoonhuisvesting te reguleren en daarnaast de kans op melkkliertumoren te verkleinen.
Sterilisatie is een woord die in de volksmond gebruikt wordt voor het castreren van vrouwlijke dieren.
En dan zijn er nog 2 typen van castreren bij vrouwlijke dieren: Ovariectomie (alleen de eierstokken -ovaria- weghalen) en Ovariohysterectomie (weghalen van eierstokken en baarmoeder, meestal wordt deze -zwaardere- ingreep uitgevoerd bij een verdikte baarmoeder door bijvoorbeeld een ontsteking).
Een nadeel van de ingreep is wel dat de stofwisseling minder werkt en dus het voedingspatroon aangepast moet worden om overgewicht te voorkomen.

Succes met je hondje! En ik hoop dat alles goed verloopt met haar :(:)