oppas voor toekomstig hondje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:42

hoe lang heb je tijd genomen om hem of haar op te voeden?
onze honden konden vanaf 6 maanden max 8 uur alleen thuis zijn.
maar niet elke dag natuurlijk.
als je iemand kan vinden die 's middags met m wandeld en zijn behoefte laat doen, red hij het wel.
je hoeft niet voor de hele dag een oppas denk ik.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:44

Als je er geen tijd voor hebt, waarom neem je dan een hond.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:45

Persoonlijk vind ik 8 uur alleen erg lang, natuurlijk kan dit een keertje voorkomen, maar regelmatig vind ik niet kunnen :o
Maar wil je toch iets van een oppas, tsja kijk toch ook eens bij de pensions, daar mogen ze vaak met andere honden naar buiten, ze hebben vaak rust tijden, er word (als het goed is) goed opgelet.
Bij een 'oppas' die voed de hond waarschijnlijk weer op zijn/haar manier op en heeft eigen regels, best verwarrend voor een jonge hond.

edit, toevoeging
Laatst bijgewerkt door josewoos op 28-01-09 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 22:46

Wildgirl schreef:
@ Ts heb je al eeder honden van deze soort gehad?

nee, maar wel een dominant hondje toen ik nog thuis woonde. (van mams)
dus dat komt wel goed. (niks zo vervelend als niet goed afgerichte/ luisterende hondjes)

we hebben wel uitgebreid vooronderzoek gedaan naar het soort hond dat we willen nemen. lijstjes naast elkaar gelegd en daarvandaan gaan zoeken naar een ras dat daar bij zou passen. dit ras past qua karakter en temprament het best bij wat we zoeken.
edit: en bij onze karakters

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:47

Een shiba, leuk! Wij hebben ook een shiba (zie profiel) ga idd langs bij een erkende fokker en laat je goed informeren! Dit zijn niet zomaar hondjes, ze zijn dominant tov mens en dier! Als je anderen met je shiba gaat laten lopen druk ze dan alsjeblieft op het hart om hem niet los te laten!! Een shiba komt pas terug wanneer hij vindt dat ie terug moet komen!! Dus niet wanneer jij dat wil! Wild gaat altijd (!!) voor de baas! Nogmaals laat je alsjeblieft goed informeren! Shiba's zijn intelligente honden en ze zullen dit tegen je gebruiken..ook bij te weinig aandacht!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:47

ik vind 8 uur niet lang, zolang de hond de kans heeft tussendoor te plassen.
(sommige paarden staan 23 uur per dag alleen maar op stal)
dat is vergelijkbaar met een bench.

maar nogmaals de hond moet wel tussendoor kunnen plassen

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 22:48

josewoos schreef:
Persoonlijk vind ik 8 uur alleen erg lang, natuurlijk kan dit een keertje voorkomen, maar regelmatig vind ik niet kunnen :o

was ook niet van plan om m'n hondje 8 uur alleen te laten.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 22:49

lijntje87 schreef:
ik vind 8 uur niet lang, zolang de hond de kans heeft tussendoor te plassen.
(sommige paarden staan 23 uur per dag alleen maar op stal)
dat is vergelijkbaar met een bench.

maar nogmaals de hond moet wel tussendoor kunnen plassen

dat vind ik wel, zeker zo'n kleintje die nog barst van de energie!
en ik streef er ook naar dat mijn paard geen 23 uur per dag op stal staat..

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:51

dan snap ik niet waarom je een oppas zoekt.
persoonlijk ken ik het ras niet, maar ik neem aan dat alle honden wel een tijdje alleen kunnen zitten.
dat is in iedergeval aan te leren.
gewoon zorgen dat de tijd ervoor stevig met m te wandelen en te trainen dat hij psychisch en fysiek moe is, dat hij een lekker dutje kan doen in de tijd dat je weg bent.
en natuurlijk als je weer thuis bent zorgen dat hij de opgespaarde energie kwijt kan

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 22:53

Jeanine84 schreef:
Een shiba, leuk! Wij hebben ook een shiba (zie profiel) ga idd langs bij een erkende fokker en laat je goed informeren! Dit zijn niet zomaar hondjes, ze zijn dominant tov mens en dier! Als je anderen met je shiba gaat laten lopen druk ze dan alsjeblieft op het hart om hem niet los te laten!! Een shiba komt pas terug wanneer hij vindt dat ie terug moet komen!! Dus niet wanneer jij dat wil! Wild gaat altijd (!!) voor de baas! Nogmaals laat je alsjeblieft goed informeren! Shiba's zijn intelligente honden en ze zullen dit tegen je gebruiken..ook bij te weinig aandacht!

ja dat had ik idd al gehoord, dat vind ik ook een van de leuke dingen, dat ze zo slim zijn.
had trouwens gehoord dat je ze mits goed afgericht wel los kunt laten (waar ik niet mee wil zeggen dat die van jou dat niet is!) maar dat klopt dus niet?

zou t leuk vinden om wat meer van jouw ervaringen te horen met jou shiba!

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 22:54

lijntje87 schreef:
dan snap ik niet waarom je een oppas zoekt.

omdat ik nou eenmaal niet altijd elke dag thuis ben. als ik wat lager weg ben wil ik dat mijn hondje wel naar buiten kan, in ieder geval om te plassen...

lijntje87

Re: oppas voor toekomstig hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:57

ja ok, dus je zoekt niet echt een oppas, maar meer iemand die uitlaat.
ik dacht je zoekt een oppas zoals je voor je baby zoekt.
begreep het al niet

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:59

Er ontstaat idd wel veel verwarring door je begin bericht ;)

Maar zoals je het nu omschrijft klinkt het wel goed..
Zelf je pup opvoeden, africhten..
En af en toe iemand nodig die je hondje uitlaat, als je wat langer weg bent..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:00

Nou mijne loopt dus wel los ;) ze is 8 jaar en dat kan dus inmiddels..maar ze blijft een shiba..als ze het in dr hoofd haalt smeert ze hem en kan ik roepen wat ik wil! Ze heeft een puppycursus gedaan en vervolgcursus, beste van de klas..maar luisteren, huh? toch niet in mijn vrije tijd baas!

Mijn beste vriend heeft voor zijn teefje (de sesam in mijn profiel) een reu gehad..liep ook los..rook wild..is weggerend en een km verderop dodelijk verongelukt ;( Niet alle shiba's kunnen los..dat moet je gewoon voor ogen houden..ik laat die van mij ook alleen los in het bos of daar waar geen verkeer is! Verder zijn het heerlijke hondjes maar wel hondjes die een concequente hand nodig hebben! Nee is Nee! Laat je dit versloffen nemen zo de macht over in huis..schromen ze niet om de lip op te trekken en zelfs uit te halen! Daarnaast zijn het rustige hondjes die houden van luxe!! (een bench volstaat niet, minstens een 2 pers bed :+ ) ze genieten ook van lange wandelingen en houden dit eindeloos vol! Naja wat kan ik je verder nog adviseren, ga voor een erkende fokker en laat je niet verleiden door de broodfok (shiba's zijn duur) een shiba krijgt kleine nestjes ( 1 pup per nest is heel normaal) dus hou rekening met een wachtlijst! http://www.akitaclub.nl daar staan de erkende fokkers op!

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 23:01

lijntje87 schreef:
ja ok, dus je zoekt niet echt een oppas, maar meer iemand die uitlaat.
ik dacht je zoekt een oppas zoals je voor je baby zoekt.
begreep het al niet

daar zijn we nog niet helemaal uit en het hangt ook erg af van wat we kunnen vinden. een oppas is ook prima maar met een uitlaat(st)er zijn we al geholpen

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 23:04

Jeanine84 schreef:
http://www.akitaclub.nl daar staan de erkende fokkers op!

ja die hadden we inderdaad gevonden.
we halen er sowieso eentje bij een erkende fokker, en dan ook nog een waar ik een goed gevoel bij heb (en ik ben kieskeurig }> )

ga even foto's kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:04

Hier ga je spijt van krijgen....Net wat Josewoos zegt, de puppentijd lijkt een roze wolk, maar zal heel veel tijd opeisen.
Als jij dan je hond utibesteed heb je hier totaal geen invloed op, ook zal je nooit een goede band kunnen krijgen met deze hond omdat deze weken zo belangrijk zijn.
Ik heb persoonlijk een paar weken vrij genomen toen ik mijn pup kreeg, een investering die eenmalig is en je nooit meer terugkrijgt.
Dan krijg je idd de pubertijd.....krijg je alles terug van wat je er in de puppentijd aan energie in heb gestopt, hondje krijgt elke dag een andere opvoeding.....Ik kan het je alleen maar afraden.
Ik heb zelf enorm getwijfeld of een hond geschikt was voor mij, heb me ook utigebreid laten informeren, maar ik werk halve dagen.

Een echte goede fokker zou jou niet eens een pup verkopen!!
Sorrie ik had het je ook rooskleuriger willen presenteren, maar ik denk dat je hier nog even heel goed over na moet denken!!!

Als ik naar MP kijk.....wordt ik echt verdrietig, staat vól met honden van mensen die er ook net als jou aan begonnen zijn en het toch wel erg tegen is gevallen.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 23:06

@Jeanine84 zijn ze schattig! is er een speciale reden waarom je een black and tan hebt gekozen?

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:07

onze hond is elke werkdag 8u alleen thuis...alee, 's ochtends is er altijd iemand aanwezig tot 12-13u, maar dat is in een deel waar hij niet mag komen (praktijk van mijn vader).
En hij heeft hier echt geen problemen mee hoor, we hebben een grote tuin, gaan elke dag een uur wandelen en voor de rest slaapt hij gewoon heel de tijd :+
het is echt een luie hond, die graag slaapt :+

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 23:10

Chiqa schreef:
Hier ga je spijt van krijgen....Net wat Josewoos zegt, de puppentijd lijkt een roze wolk, maar zal heel veel tijd opeisen.
Als jij dan je hond utibesteed heb je hier totaal geen invloed op, ook zal je nooit een goede band kunnen krijgen met deze hond omdat deze weken zo belangrijk zijn.
Ik heb persoonlijk een paar weken vrij genomen toen ik mijn pup kreeg, een investering die eenmalig is en je nooit meer terugkrijgt.
Dan krijg je idd de pubertijd.....krijg je alles terug van wat je er in de puppentijd aan energie in heb gestopt, hondje krijgt elke dag een andere opvoeding.....Ik kan het je alleen maar afraden.
Ik heb zelf enorm getwijfeld of een hond geschikt was voor mij, heb me ook utigebreid laten informeren, maar ik werk halve dagen.

.

als je goed leest zie je dat ik dat zeker ook van plan ben.....

en je gaat er voor het gemak van uit dat ik 5 hele dagen werk geloof ik...

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:10

@chiqa
leeeeeeeeees aub het topic voor je antwoordt......
man, soms kan ik hier zo lastig van worden e :+ altijd commentaar geven zonder te weten waar het om gaat...

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 23:15

en lieve mensen, ik vroeg enkel om tips voor opvang, niet om een college over waarom mensen zoals ik(?) geen hond moeten nemen/ willen.
we hebben hier goed over nagedacht, ik denk niet dat puppies alleen maar lief en schattig zijn en ik ben we wel degelijk bewust van de verantwoording die ik op me neem.

dus nogmaals, als je tips hebt over hoe we aan goede oppas/ opvang komen graag..
op de rest ga ik ook even niet meer reageren. ik snap de bezorgdheid wel maar ik merk dat ik een beetje pissig wordt omdat ik ontzettend het idee heb dat sommige mensen denken dat ik half debiel en een slechte baas voor m'n dieren ben.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:19

Hoe gaat de week voor de pup er uit zien dan?

Ik werkte toevallig niet toen wij onze pup kregen, maar met opzet wel eens alleen thuis gelaten (opgebouwd) en nu kan hij met zijn 1 jaar prima een halve (werk)dag alleen thuis zijn.

Ik heb geen verstand van het soort hond wat jullie willen, maar als ik het zo lees zou ik zeker iemand met veel ervaring met dominante honden zoeken. Lijkt mij wel moeilijk, maar succes. Ik hoop dat jullie eruit komen en alles ten goede van de pup :)

Trouwens, misschien kun je een briefje bij een hondenschool in de buurt ophangen?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:22

Ik heb niet speciaal gekozen voor een b&t zij en haar sesam zusje waren als enige over en zij was het brutaalst en ik vond haar gewoon het leukst :) Ik had geen voorkeur voor kleur! Vindt een sesam of een rode net zo leuk! Maar mijn meisje is toch net iets specialer :))

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:25

ik snap dat je het vervelend vind dat je zulke berichjes krijgt, maar ik ben blij dat er mensen zijn die zo bezorgd zijn om andere dieren! beter dan dat alle dieren maar aan hun lot worden overgelaten

(voor het zelfde geld had jij totaal geen verstand van honden, en vond je dat je ervaring had om dat je bijv 3x in de week een hondje uitlaat) je verhaal is niet heel duidelijk dus ik begrijp de reacties van een aantal wel