goede chihuahuafokker? of ander klein hondje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:56

Die van mij hebben altijd los gelopen daar waar het kon. Op de hondenclub zelfs in groepen van meer dan 20 loslopende en spelende grote honden. Ze werden weleens omver gelopen maar dat was een zeldzaamheid.

Met vreemde honden ben ik na wat nare ervaringen wat voorzichtiger geworden. Dan roep ik ze bij me en kijk eerst of die vreemde hond wel gewend is aan hele kleine honden.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:30

FahyaFemke schreef:
en ik wil ook gewoon heel graag een (schoot)hondje.
Maar ik heb mijn zinnen op een klein hondje gezet, en toen kwam ik uit op de chihuahua.
. Het zijn geen wandelhonden, maar schoothondjes.
In hoeverre hebben mensen hier ervaring in? Kun je echt niet 3 keer per dag met ze naar buiten, zoals we met onze grote doen? Zullen ze dan last van hun pootjes krijgen? Of worden ze gewoon moe?
, ik zoek ook helemaal geen hyperactieve hond. Dan denk ik aan een jackrussel ofzo, die zijn mij te druk en energiek. (degene die ik ken dan!)
Onze buurvrouw heeft 2 chihuahuas, en die laat ze alleen in de tuin geloof ik. Ze zijn superschattig, veel te dik geloof ik, en blaffen de oren van je hoofd als je binnenkomt. Maar echt actief of super druk zijn ze niet. Ja ze lopen met je mee enzo, en komen wel even knuffelen.

Zouden mensen met ervaring met chihuahua's misschien hier op kunnen reageren?
maar tot nu toe vind ik de chihuahua het leukst :D (van de kleine dan!)

Op basis waarvan baseer jij dat je de Chihuahua het leukst vind? Want jouw hele beschrijving komt niet in de buurt van de drukke, niet schoothondjes chihuahua ;)

Ik zou voor een jorkie gaan als ik jou was, of een malteser ;)

Succes!

FahyaFemke

Re: goede chihuahuafokker? of ander klein hondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 20:53

yorkshires vind ik 3 x niks (sorry voor degene die ze hebben) en maltesers ook niet.

Vind ze niet mooi, en niet leuk er uit zien. En dat dingt ook een beetje mee vind ik. en een chihuahua vind ik mooi.

verder nog suggesties?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:56

FahyaFemke schreef:
yorkshires vind ik 3 x niks (sorry voor degene die ze hebben) en maltesers ook niet.

Vind ze niet mooi, en niet leuk er uit zien. En dat dingt ook een beetje mee vind ik. en een chihuahua vind ik mooi.

verder nog suggesties?

Als je alleen voor uiterlijk gaat zou ik echt goed nadenken.
De meeste Chihuahua's die ik gehad heb waren nauwelijks schoothonden en behoorlijk aktieve honden die heel wat aandacht opeisten voor wat betreft opvoeding en beweging.
Eigenlijk past je beginpost totaal niet bij de Chihuahua, zou zelfs zeggen integendeel.

Er lopen op dit moment (dankzij de hype) heel veel kleine kruisingen rond die Chihuahua's worden genoemd, maar die zijn absoluut niet representatief voor het ras.
Kan je echt aanraden om eens vrijblijvend contact op te nemen met de rasvereniging en bijvoorbeeld eens de gezelligheidsdag of een clubmatch te bezoeken. Dan krijg je in ieder geval een heel wat beter beeld van het ras.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:58

ThePast03 schreef:
FahyaFemke schreef:

verder nog suggesties?

Als je alleen voor uiterlijk gaat zou ik echt goed nadenken.
De meeste Chihuahua's die ik gehad heb waren nauwelijks schoothonden en behoorlijk aktieve honden die heel wat aandacht opeisten voor wat betreft opvoeding en beweging.
Eigenlijk past je beginpost totaal niet bij de Chihuahua, zou zelfs zeggen integendeel.

Precies ;) vandaar mijn 2 andere surgesties, niet dat dat ze moeten worden hoor ;) maar ik zou even verder zoeken dan de chihuahua,
Ik weet niet wat voor karakter een dwergpincher heeft bijvoorbeeld. misschien dat dat wat is?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:04

Om je de zorg uit het hoofd te halen over de beweging van de pootjes, kan geen kwaad. We hebben een Jack russel terier die zo ontzettend gespierd is dat ze haar poten ook rechtuit beweegt en niks geen vloeiende beweging. Ze heeft hier totaal geen last van en een wandeling van een uurtje of 3 kan ze makkelijk aan (beter dan mij :P )

Maar goed, ik weet niet of jullie ook een kinderwens hebben? je zit namelijk een behoorlijke tijd vast aan een hond dan is wat stevigers leuker. Hou daar ook rekening mee zou ik zeggen. En wil je hem mee kunnen nemen naar de paarden? laat dat ook meegaan in je keuze wat voor hond je wilt. Staar je nu nog niet blind op een ras, maar kijk naar wat je wilt in een hond en dan kijken wel ras jou het beste past.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:07

Benfan schreef:
Om je de zorg uit het hoofd te halen over de beweging van de pootjes, kan geen kwaad.

Dat is ook complete onzin. Een Chihuahua zit voor zo'n klein ras bijzonder goed in elkaar en beweegt normaal.
Mijn honden hebben intensief gesport (sommigen zelfs op hoog niveau) en zijn allemaal gezond oud geworden zonder problemen aan het bewegingsapparaat.

Geen idee wie zulk soort fabels in de wereld helpt.
Er komt wel patella luxatie in het ras voor maar dat is aan de achterpoten en is een erfelijk gebrek. En dus een kwestie van op zoek gaan naar een goede fokker.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 21:32

kinderen wil ik niet. maar zo wel (je weet niet wat er gebeurt) zou ik het probleem niet zien waarom dat niet zou gaan. mijn ouders hebben ook altijd honden en kindjes gehad. hoezo zou een stevigere dan handiger zijn? dan zou ik al mn diertjes maar alvast weg moeten doen..

ik staar me niet blind op een ras hoor. ik heb al zoveel rassen bekeken, en ik blijf nog steeds bij de chihuahua.
dwergpincher vind ik ook niets.

dat patella luxatie heb ik ook gehad tijdens die hondendag gedurende de opleiding. misschien dat ik het niet goed begrepen heb van die voorpootjes. maar je zag het verschil in ieder geval wel. onze rotweiler (die was ook mee) zette haar voorpoten heel anders neer dan de chihuahua. Als de chihuahua een kleinere versie van een grote hond zou zijn, zou dat hetzelfde moeten zijn..
maar ik zal het dan wel verkeerd begrepen hebben dat dat niet goed zou zijn. Misschien zeiden ze het alleen maar omdat je dat zou kunnen opvallen, en dat het dus geen kwaad kon;)
Ik geloof iedereen zeker als ze zeggen dat ze hele marathons kunnen lopen hoor! Dat wilde ik ook weten, want als ik dan zou gaan wandelen dacht ik dus eigenlijk dat dat met een chihuahua niet zou kunnen, maar dan kan gelukkig wel.

Er is nog wel 1 hondje, wat me ook erg aansprak. met lang haar, lange hangende oren.. maar ik kan deze dus niet meer vinden. Ook een klein hondje. misschien dat hier nog mensen zijn die nog rassen weten die hier wat van weg hebben? Het is lang geleden dat ik die vond, daarna de chihuahua en toen vergat ik die eigenlijk weer haha..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:42

FahyaFemke schreef:
Er is nog wel 1 hondje, wat me ook erg aansprak. met lang haar, lange hangende oren.. maar ik kan deze dus niet meer vinden. Ook een klein hondje. misschien dat hier nog mensen zijn die nog rassen weten die hier wat van weg hebben? Het is lang geleden dat ik die vond, daarna de chihuahua en toen vergat ik die eigenlijk weer haha..

Waarschijnlijk hebben ze dan een Chihuahua met verkeerd gangwerk als voorbeeld genomen of is hun kennis niet optimaal. :)

Bedoel je de Phalene (ook wel nachtvlinderhondje genoemd)? :

http://www.ppcn.nl/

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 23:48

nee dat is em niet. beetje krulletjes/slagen lange vacht aan de oren.
heb em alleen van fotos ooit gezien. dus misschien zijn ze groter dan ik denk..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:50

FahyaFemke schreef:
nee dat is em niet. beetje krulletjes/slagen lange vacht aan de oren.
heb em alleen van fotos ooit gezien. dus misschien zijn ze groter dan ik denk..

Kooikerhondje? Mudi?

Je maakt het niet makkelijk met zo'n vage omschrijving. :)
Welke keurslagen had de hond?

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:51

aha......en zo moeten wij weten welk ras het is :+
Karakter is minstens even belangrijk als uiterlijk, natuurlijk moet je een hondje kiezen, dat je mooi vindt, maar miskijk je niet op het karakter.
ThePast03 en Klijntjuh hebben allebei ervaring met het karakter van de chi, dus zou ik of een ander ras zoeken, of mij instellen op hun karakter en niet verwachten dat het een braaf schoothondje wordt, dat niet kan lopen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 23:58

haha
ik heb nooit gezegd dat ik het makkelijk zou houden :P
en ook niet gezegd dat jullie t nu moeten weten. Ben gewoon benieuwd wat er nog voorbij komt:)

maar nee, beide opgezocht. kon ze nog niet, maar t zijn ze ook niet. hmm

ach. tijd zat :D ik zoek nog lekker verder.

biebabeloeba een chihuahua kan ook braaf zijn, net als elke hond? en wandelen vind ik juist wel leuk maar was bang dat dat dus niet ging. maar het gaat wel lees ik nu. t zou vervelend zijn als ik een hele ronde ga maken en mn hond ineens instort.
en uiterlijk kijk ik naar ja, maar daarna kijk ik verder. het is niet dat ik geen ervaring heb he. ik zeg : elke hond moet je opvoeden. doberman of chihuahua, ze kunnen beide bijten ofzoiets.. of niet luisteren. Het is niet van: ahh je bent zo klein nu hoef je niet te luisteren. nee hoor. luisteren moeten ze allemaal naar mij:)

dus ik blijf nog steeds bij de chihuahua eigenlijk haha.

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:02

Tuurlijk kan een Chihuahua braaf zijn :) ik bedoel maar, dat ze toch heftige hondjes kunnen zijn (ken er eentje, man :+ lief hoor, maar...:+) en ik had de indruk uit je beginpost dat je echt een braaf schoothondje wilt, dat, ja, gewoon braaf op schoot ligt en voor de rest niets doet :P zoals van die oude vrouwtjes hondjes :+
enja, voor mij is uiterlijk ook belangrijk hoor, ga toch geen lelijke hond kopen, als ik daar 15 jaar naar moet kijken :+ (lelijk en mooi is natuurlijk een subjectief gegeven per persoon), maar als ik zie dat het karakter niet bij mij past, dan kijk ik gewoon verder, want er zijn zat mooie hondjes op de wereld :) (mijne is de mooiste hoor :+)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 00:09

hahaha nee zon hondje bewaar ik voor later, als ik oud ben;)
dat word een knuffel dan denk ik hahah
en zoals jij t beschrijft, zo vind ik ook dat je hondje moet uitkiezen. tuurlijk ga je 1 op uiterlijk af. maar ik zie me zelf wel ineens met een heel andere hond thuiskomen hoor, dat ik daar ineens verliefd op ben :D

ik denk dat ik deze ooit gezien heb: Cavalier King Charles-spaniël of King Charles-spaniël

maar zie dat daar enorm veel gezondheidsklachten bij horen..

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:17

Ja, ogen en neus dacht ik, maar een goede fokker zal je daarme verder kunnen helpen hoor :)
wel een heel verschil ineens met de Chi :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 00:20

hmm ja? in wat voor opzicht bedoel je?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:22

ThePast03 schreef:
Benfan schreef:
Om je de zorg uit het hoofd te halen over de beweging van de pootjes, kan geen kwaad.

Dat is ook complete onzin. Een Chihuahua zit voor zo'n klein ras bijzonder goed in elkaar en beweegt normaal.
Mijn honden hebben intensief gesport (sommigen zelfs op hoog niveau) en zijn allemaal gezond oud geworden zonder problemen aan het bewegingsapparaat.

Geen idee wie zulk soort fabels in de wereld helpt.
Er komt wel patella luxatie in het ras voor maar dat is aan de achterpoten en is een erfelijk gebrek. En dus een kwestie van op zoek gaan naar een goede fokker.

Waar zie je mij vertellen dat het zo is bij chi's? ik heb het over mijn hond die wel de poten "stijf" houd als ze loopt en die heeft daar absoluut geen last van. Als een hond al op die manier loopt geeft dat dus geen problemen. De vader van onze hond had zijn voorvoetjes 45% naar buiten gedraaid staan, werd later zelfs erger en die liep er ook mee alsof er er niks aan de hand was.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:28

Benfan schreef:
Waar zie je mij vertellen dat het zo is bij chi's? ik heb het over mijn hond die wel de poten "stijf" houd als ze loopt en die heeft daar absoluut geen last van. Als een hond al op die manier loopt geeft dat dus geen problemen. De vader van onze hond had zijn voorvoetjes 45% naar buiten gedraaid staan, werd later zelfs erger en die liep er ook mee alsof er er niks aan de hand was.

Zeg niet dat jij dat beweert. Er staat in de openingspost dat iemand dat beweert.
De vadre van jouw hond stond dus frans, normaal gesproken fokken ze dan niet met zo'n reu.

De Cavalier King Charles Spaniëls hebben inderdaad behoorlijk wat erfelijke problemen, de beruchtste zijn de hartafwijkingen bij het ras. Maar ook dat is een kwestie van een goede fokker zoeken en heel veel tijd nemen om jezelf goed te informeren.

Als je een Chihuahua look-a-like van een verkoopsite of buiten de rasvereniging om koopt heb je ook heel veel kans op gezondheidsproblemen.
En bij veel erfelijke afwijkingen kom je er pas achter als de hond volwassen is. Een gezondheidsverklaring op puppyleeftijd zegt dus helemaal niets.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 00:34

ik heb vorig jaar een labrador verloren van 7 maanden aan een hartstilstand, weet niet of ik dat aandurf, als dat al bekend is bij dat ras..

nee op jonge leeftijden kun je nog niks vaststellen. met volgens mij geen enkel beest.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:54

Misschien had je dan niet mijn stukje moeten quoten, het kwam bij mij over alsof je dacht dat ik dat beweerde. De hond had zijn pootjes overgens gebroken gehad als pup vandaar de stand van (weet wat er gebeurd is met dat dier) was de hond van mijn tante overgens, daar komt onze oudste hond dus weg.

Je zou eerder een gezondheids garantie bij een pup kunnen krijgen, hond van onze buren bleek HD te hebben en mochten de pup inruilen. Was een betrouwbare fokker ik geloof dat het bij de reu weg bleek te komen en die was direct uit de fok gehaalt. Maar ze betalen wel een deel mee aan medicatie die de hond nu krijgt (pijnstillers, ze hebben de hond dus gehouden) er zijn dus wel betrouwbare fokkers waar heel goed wat mee te regellen valt :) tis alleen hard zoeken en je moet niet iedereen op zijn woord vertrouwen. Iets zeggen is immers heel makkelijk.

Wat ik bedoelde met een stevigere hond is een die wat hebben kan, chi's zijn leuk maar ik denk dat een ruig spelend kind (dus inclucief kinder lompheid) niet helemaal juist combineerd met een chi? denk dat pluck daar wat meer van weet. Heb immers nog nooit met en chi gespeelt, dus weet niet hoeveel ze hebben kunnen. Ben zelf erg lomp met honden maar dat kan ook gewoon met die van ons. Dat zijn ook allemaal dingen waar je rekening mee moet houden. Wij kregen een jack russel van onze vader op hun trouwdag (naja, mijn moeder kreeg de hond..maar ze zijn nu lekker van mij :P ) omdat het de formaat was die ze wouden, het karakter ("krijg toch lekker de pleuris" lijken ze standaard te denken) en ze kunnen wel tegen een stootje.

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 02:24

Hoihoi,

Jij (TS) zegt dat je maltezers niets vindt. Weet je zeker dat je niet de rasloze exemplaren bedoelt? (NB! Ik bedoel hier niet de eigenaren van een kruising maltezer mee voor het hoofd te stoten ;) ) :o De meeste mensen weten namelijk niet dat een raszuiver exemplaar er zo uitziet:

pup 4 mnd:

http://i60.photobucket.com/albums/h21/s ... 0/bew7.jpg

(andere) pup 4 mnd

http://i60.photobucket.com/albums/h21/s ... bbana4.jpg

9 maanden:

http://i60.photobucket.com/albums/h21/s ... _uden2.jpg

kort zijn ze ook leuk (zelf getrimd) :D :

http://i60.photobucket.com/albums/h21/s ... 0022-3.jpg

Btw. Ik verwacht binnenkort een nestje.. :+ (raszuiver met FCI erkende stamboom, lid van de rasvereniging)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 13:18

swiffer: dankje voor de fotos. ik weetniet. iets vind ik niet leuk aan ze. Maar kort vind ik ze wel veel leuker dan met dat lange haar. maar kan niet beschrijven waarom ik em niet hét hondje lijk te vinden.

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:40

Dat is gewoon heel persoonlijk. Het enige wat ik je mee wil geven, kijk niet alleen naar het uiterlijk. Maar ik heb zo'n vermoeden dat je dat ook doet. Veel succes met het vinden van een hondje dat je aanspreekt en bij jullie past!