Sugar Glider (suikereekhoorn)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 19:49

Melissaaaaa schreef:
sunny_l0ve schreef:
Mijn leraar heeft ook zulke beestjes. Ze zijn erg leuk, alleen moeilijk tam te krijgen. Wat een ophef wordt er (zoals gewoonlijk) weer gemaakt door onze geliefde mede-bokkers. :P
vind je dat raar dan, die ''ophef''?

dit zijn geen huisdieren.. neem dan een konijn of whatever :roll: je neemt toch ook geen koala of kangoeroe in huis?

Konijn was ook wild, wat voor gek mens haalt het in zijn kop om het in huis te nemen (nou dat is al een tijd geleden dan, maar dat zou ook gebeuren nadat een Sugar Glider het gewent is)
Als ze al in een kooi worden geboren, zoals andere dieren, weten ze (haast) niet beter.

En dat over paarden, dat het geen vergelijking is. Nou ik vind dat een paard eigenlijk ook in het wild moeten kunnen lopen en over de vlakktes kunnen rennen.

Maar ja, het was volgens mij verboden op Sugar Gliders te verkopen in Nederland dus je komt er ook niet al te gemakkelijk aan.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:57

Melissaaaaa schreef:
sunny_l0ve schreef:
Mijn leraar heeft ook zulke beestjes. Ze zijn erg leuk, alleen moeilijk tam te krijgen. Wat een ophef wordt er (zoals gewoonlijk) weer gemaakt door onze geliefde mede-bokkers. :P
vind je dat raar dan, die ''ophef''?

dit zijn geen huisdieren.. neem dan een konijn of whatever :roll: je neemt toch ook geen koala of kangoeroe in huis?

wel als diegene nog zegt dat ze GEEN ophef erover wilt. Dat is haar keuze, en ik denk niet dat je haar van gedachten kunt laten veranderen. En je moet geen ophef maken als je nog helemaal niet weet hoe ze hem wil verzorgen en alles... maar volgens jullie kunnen dierentuinen dan ook wel dichtgaan..... >;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 01:09

weet je wat het probleem is met dit soort dieren??

ze zien er zooooooooooooo leuk uit :j ,zo schattig en zo appart...

je koopt ze,leven ze alleen snachts,je ziet ze dus nooit...afijn,in het begin worden die diertjes dus 100x wakker gemaakt overdags,want ja,je wil ze toch een keer zien...

uiteindelijk is de nieuwigheid ervanaf,en heb je dus huisdiertjes die je nooit ziet,speciaal voer moet halen,grote verblijven moet geven,neem zeg maar een flinke ren minimaal wat ze aan bewegingsruimte nodig hebben,en gaat na een poosje de hele lol ervanaf...en wordt zo'n diertje wederom te koop aangeboden,of kan een een of ander stichting er weer voor gaan zorgen...

stichting aap,bel die jongens eens,ze worden er dood mee gegooit...zit stikvol daar met stinkdieren ,vosjes,wasberen(owww zoooo lief tot ze je hele huis verbouwen)en weet ik wat voor exoten mensen inmiddels allemaal als huisdier willen houden,om maar iets "apparts" in huis te hebben...

ik zeg, neem een leuk tam knuffelbaar huisdiertje,is appart genoeg,kan je echt van gaan houden,knuffelen en een dagdiertje is ook nog eens leuker,als een wilde exoot die alleen maar snachts leeft...

:)

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:03

@ielsjj_ : je hebt gelijk, konijnen leefden eerst ook alleen maar in het wild. maar betekent dat dan dat je dan maar een sugar glider in huis moet halen omdat ze dat toch ook ooit met konijnen/paarden enz. enz. hebben gedaan? dan wordt het toch steeds gekker? straks is er geen 1 dier meer dat alleen nog in de natuur leeft... (en tuurlijk zien ze er schattig en ontzettend aaibaar uit! :D maar er zijn zat andere dieren, die meer geschikt zijn als huisdier, en er ook schattig uitzien :) ... ik ben ook schattig trouwens 8-) )

Laika

Re: Sugar Glider (suikereekhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:49

Omdat het verboden is wil natuurlijk niet zeggen dat je ze niet kan kopen. Alleen zou ik er alleen al nooit één kopen van iemand die ze op marktplaats bij de knaagdieren aanbied. Deze persoon weet blijkbaar zelf niet eens wat hij in huis heeft want het zijn dus geen knaagdieren. Gegarandeerd dus dat je allerhande verkeerde info krijgt om het diertje vooral aan te prijzen. Het valt nog mee dat er niet bij staat dat ze zo schattig voor kleine kinderen zijn.

En ja, ze zijn verschrikkelijk cute!

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 20:52

Nouwja kleine kinderen maakt bij ons niets meer uit want die hebben we hier niet meer in de familie.
Maar ik zou anders als ik er een in huis zou halen ook niet van marktplaats afplukken. Er stond totaal geen info bij en ze waren ook niet jong meer.

Ik weet het ook nog niet hoor, misschien blijf ik wel bij de dieren die ik heb. Maar ik wou wat meer info weten. :)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 08:22

kimmie261 schreef:
weet je wat het probleem is met dit soort dieren??

ze zien er zooooooooooooo leuk uit :j ,zo schattig en zo appart...

je koopt ze,leven ze alleen snachts,je ziet ze dus nooit...afijn,in het begin worden die diertjes dus 100x wakker gemaakt overdags,want ja,je wil ze toch een keer zien...

uiteindelijk is de nieuwigheid ervanaf,en heb je dus huisdiertjes die je nooit ziet,speciaal voer moet halen,grote verblijven moet geven,neem zeg maar een flinke ren minimaal wat ze aan bewegingsruimte nodig hebben,en gaat na een poosje de hele lol ervanaf...en wordt zo'n diertje wederom te koop aangeboden,of kan een een of ander stichting er weer voor gaan zorgen...

stichting aap,bel die jongens eens,ze worden er dood mee gegooit...zit stikvol daar met stinkdieren ,vosjes,wasberen(owww zoooo lief tot ze je hele huis verbouwen)en weet ik wat voor exoten mensen inmiddels allemaal als huisdier willen houden,om maar iets "apparts" in huis te hebben...

ik zeg, neem een leuk tam knuffelbaar huisdiertje,is appart genoeg,kan je echt van gaan houden,knuffelen en een dagdiertje is ook nog eens leuker,als een wilde exoot die alleen maar snachts leeft...

zoals een hamster zeker, die zijn precies zoals die suikereekhoorns.... ;)

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 08:47

Ja daar heb je wel gelijk in, die zie je ook alleen 's nachts. ;)
Alleen hebben die nog niet altijd speciaal voer nodig, die krijgen droogvoer, maar ook veel groeten en fruit.
En tjaah een grote ren is ook geen probleem hier hoor :)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 08:53

http://www.aap.nl/

Ik raad je aan contact op te nemen met Stichting Aap. Helaas krijgen ze steeds meer van dit soort diertjes binnen, omdat na een paar weken mensen erachter komen dat het geen huisdieren zijn. Erg lastig te houden. Net als wasberen trouwens en vele andere exoten.

Mijn raad: adopteer een diertje in nood bij Stichting Aap en begin aub niet aan een exotisch diertje, dat absoluut niet geschikt is om als huisdier te houden.

Als je ouder dan 12 bent, kan je een rondleiding aan vragen bij Stichting Aap in Almere en zien hoe deze diertjes opgevangen worden nadat ze afgedankt worden als huisdier. Misschien dat het je dan op andere gedachten brengt.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:37

http://www.aap.nl/overaap2003/werk/voor ... hoorn.php3

Hier de uitleg van AAP waarom de suikereekhoorn geen huisdier is. Je moet de kamer verduisteren, want kunstmatig licht is al te scherp voor hun ogen. Verder communiceren ze met geur: ze zetten hun nest en omgeving af met urine! Geen lekker geurend huisdier dus.

Buideldier, algemeen voorkomend in lichte bosgebieden in Oost- en Noord-Australië. Als huisdier toenemend populair, door zijn uitstraling van levende knuffel. Dankt zijn naam aan zijn voorkeur voor zoetigheid als rijp fruit en nectar (in het Engels worden ze honey- of sugargliders genoemd). Aan de zijkanten van het lichaam, tussen voor- en achterpoten, bevinden zich huidplooien die als vlieghuid fungeren wanneer het dier de poten strekt. In deze positie kunnen ze glijvluchten tot 50 meter maken.
Suikereekhoorns zijn geen dagdieren, zelfs geen schemerdieren, maar echte nachtdieren. Pas nadat het volledig donker is geworden steken ze hun kopje uit hun schuilplaats en turen ze knipperend naar hun omgeving. Met hun grote zwartomrande ogen zien ze er uiterst decoratief uit, maar helaas kan hun eigenaar dat nauwelijks waarnemen. De ogen van deze schuwe diertjes zijn zo lichtgevoelig dat een zaklantaarn al haast te fel is. Wie suikereekhoorns als huisdier wil houden zal dus zelf in een donkere kamer moeten leven. Die bovendien zeer ruim van afmeting dient te zijn want eekhoorns, in het bijzonder vliegende eekhoorns, hebben een grote bewegingsvrijheid nodig. Standaardkooien zijn veel te klein.

Een liefhebber van suikereekhoorns kan verder maar het best over een zwak reukvermogen beschikken. Zoals veel nachtdieren communiceert een suikereekhoorn via geur, en bakent hij zijn nesthol en territorium af met urine. Een suikereekhoorn is dus als huisgenoot beslist geen aanrader.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:53

sunny-love,staat er ergens hamster in mijn berichtje?

zover ik kan lezen staat er "en een DAGdiertje is ook nog eens leuker"

kan aan mijn ogen liggen hoor,maar zover ik weet is een hamster een nachtdier,en valt deze voor mij persoonlijk al af...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:35

ielsjj_ schreef:
Al wel wat ouder nieuws.
http://www.horsus.nl/nieuws/2410/nieuw- ... reekhoorn/
Maar hier staat dat het diertje in grote opmars 'bezig is'.
Volgens mij is hij (nog) niet verboden in Nederland dus vandaar dat ik dit allemaal vraag.

En nachtactief, zijn toch wel meerdere beesten hoor. Je ziet ze genoeg in Amerika en Engeland, waar ze ook als huisdier worden gehouden. Natuurlijk kunnen ze uithalen, dat kan elk dier.

En bij die laatste zin kun je dus al zien dat jij niet geschikt bent om zo'n dier te houden. Het is geen dagdier, het beestje kan niet tegen fel licht. En jij wilt het er toch uithalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:44

janouk schreef:
Als je ouder dan 12 bent, kan je een rondleiding aan vragen bij Stichting Aap in Almere en zien hoe deze diertjes opgevangen worden nadat ze afgedankt worden als huisdier. Misschien dat het je dan op andere gedachten brengt.

Ik las de eerste pagina van dit topic en wilde precies hetzelfde gaan schrijven. Heel schrijnend, wat je bij stichting AAP ziet tijdens zo'n rondleiding, helemaal met de achtergrondverhalen van dieren erbij. ;(
Ook erg veel dieren die mensen als huisdier wilden houden omdat ze er zo grappig of schattig uitzien en zo apart zijn.

Dit zijn dieren die je echt niet kan vergelijken met gedomesticeerde dieren als konijnen en paarden. Overigens vind ik dat je bij alle (huis)dieren rekening moet houden met hun natuurlijke behoeften, geen enkel dier hoort in een klein saai hokje of stal. :n

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:03

ik vind het altijd jammer dat zulke wild edieren door mensen weer als huis dier owrden gezien
hoeveel eigeblijk wilde dieren zitten er al wel niet de hele dag op gesloten in kooitjes etc

en dan heb ik het al niet over de konijnen etc die hele dagen achter thuis zitten op steen in een veels te kleine kooi

verder ga ik mee in wat hier boven gezegd is

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:40

Ik ga helemaal met Janouk mee, ik moest ook direct aan de waarschuwingen van stichting AAP denken.
Ze zijn hardstikke mooi, hardstikke schattig en geweldig... maar het zijn géén huisdieren, echt niet.
Er zijn honderden dieren die zo leuk en schattig lijken, maar niet geschikt zijn als huisdier...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:06

Ik heb een tijd in Engeland op school gezeten, dat was een school voor dierenverzorging en dat soort dingen.
Daar hadden ze ook een Sugar Glider, en die moesten we verzorgen. Wij moesten hem sprinkhanen geven en hij zat heel de dag in een soort washand verstopt. Maar ja het zijn nou eenmaal nachtdieren, dus dat is hardstikke logisch. Als ze hem er dan eens uit gingen plukken (waar ik het niet mee eens was) kon dat beest gillen joh, niet normaal meer. Dus ik zou zo'n diertje absoluut nooit maar dan ook nooit als huisdier houden. Ze zijn er echt niet geschikt voor, tenzij je zelf ook alleen maar in het donker actief bent, want je ziet ze niet, ze kunnen niet goed tegen scherp licht, kan je ook wel zien aan de oogjes, hardstikke groot met grote pupillen, dus fel licht kan zelfs best pijn doen aan die oogjes lijkt me.
Gewoon niet doen dus. Ja ze zien er leuk uit, maar het zijn geen huisdieren.