Hond vervoeren in auto, bench of hondengordel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 01:03

Klijntjuh schreef:
De petfly is echt ideaal voor kleinere honden in de auto, en de grootste maat is ECHT groot!
Ze zijn gemaakt voor in de auto en vliegtuig, en zijn super stevig, een soort bench zonder het spagetti-effect ;)

http://www.petflys.com/flyheart.html

Afbeelding

Hmm leuk idee, maar kunnen ze niet naar buiten kijken! En dat vind mijn hond toch wel geweldig!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:44

Ik gebruik voor mijn hond ook een tuigje, icm met een verbindingsstrukje, Dus niet in de autogordel. Maar wel vast.

Ziet er zo uit: Afbeelding

Vind dit veel prettiger werken als met de autogordel zelf, mijn hond kan makkelijker draaien. Bij een tankstation oid blijft ze gewoon vast. Ligt ze eens wat langer in de auto dan laat ik 'm los.

Schone auto hebben we het maar niet over. Ik heb wel zo'n speciale hoes over de achterbank, Maar mijn hond gaat vaak mee naar stal. Dus flink veel zand en ze kan ook heel goed verharen. Mijn auto is dus niet altijd schoon te noemen, maar da's ook een kwsetie van bijhouden met schoonmaken :o

Duitsland is het trouwens ook verplicht om de hond vast te hebben. Nederland volgens mij (nog) niet.

Mistic

Re: Hond vervoeren in auto, bench of hondengordel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:58

Ik heb een tuigje gekocht bij de intratuin. Daar zit een lus aan waar de autogordel doorheen moet.

Een hond los in de auto wordt een projectiel als je een aanrijding krijgt. Naast dat het fatale gevolgen kan hebben voor je hond kan het ook extra letsel bij jezelf aanbrengen.
Ook daarom zou ik geen bench nemen. Een hond ligt daar nog altijd los in en maakt een gigantische smak als je een aanrijding krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:37

zo 1 hebben wij idd ook Freggel :j als er iets is kan je hem zo losklikken en heb je een lijn.. dus je hoeft niet eerst naar de riem te zoeken mocht je auto in de fik staan..

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:40

Die van freggel hebben wij ook, voor een labrador. Ik zou liever zo'n tuigje nemen dan een bench want stel je moet ineens heel hard remmen... dan zitten ze in zo'n tuigje beter dan in een bench :=

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:01

Ik heb vanmiddag net een tuigje gekocht, nu ga ik achter zo'n verbindingsstukje aan om in de gordel te klikken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:12

Maar die tuigjes en dingetjes zijn dus allemaal als je je hond op de passagiersstoel of achterbank wilt vervoeren? Onze hond zit in de kofferbak, moet ze dan ook vast?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:13

Nee, in Nl is het uberhaupt niet verplicht.
Misschien zou je voor de veiligheid een net/rek ertussen kunnen zetten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:16

Ja, daar heb ik ook aan gedacht. Maar het is een leaseauto (station) die mijn man normaal gebruikt voor het werk. Dan ligt de kofferbak vol spullen en is het weer handig om het deksel erover te schuiven. Volgens mij kan dat niet meer als er een rek in zit..

En stél dat er iemand achterin parkeert, dan kan ik haar zonder rek nog proberen te 'redden' doordat ze over de rugleuning van de achterbank kan.

Overigens komt Simba maar net aan met haar koppie over de bank, dus ik vermoed dat ze redelijk tegengehouden wordt bij een ongeluk.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:43

Chubby schreef:
Overigens komt Simba maar net aan met haar koppie over de bank, dus ik vermoed dat ze redelijk tegengehouden wordt bij een ongeluk.

Maar denk je daarbij dan ook aan de lichamelijke schade die je hond eraan over kan houden?

Zo'n tuig voor de gordel zorgt dat de druk bij een ongeluk verdeeld wordt en de gordelspanners doen de rest van het werk.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:45

Ik heb geen gordelpunt in de kofferbak?

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:07

Dan is het afwegen wat je moet doen. Ik heb mijn hond gewoon op de achterbank, maar ik kan me voorstellen dat een leasemaatschappij hier regels voor heeft opgesteld.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:35

Wij hebben Duitse herders. Bij de eerste hadden we zo'n tuigje als Freggel. Vondt het waardeloos. De hond zat vaak gedraaid met de poot in het verlengstukje. De ellende als je dan een keer een noodstop moet maken is dan toch wel groot, ook schijnt er enorm veel druk op verkeerde plaatsen van hetlichaam te komen door het tuigje (bij een noodstop of ongeluk)

Toen hebben we een bench op de achterbank gemaakt, dat functioneerde beter maar is nauurlijk ook niet ideeaal.

Nu hebben we een speciaal 2 vaks hondenbech (overigens zelf gemaakt) achter in de kofferbak (combi met deuren). Ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:55

Wilawander schreef:
ook schijnt er enorm veel druk op verkeerde plaatsen van hetlichaam te komen door het tuigje (bij een noodstop of ongeluk)

En de druk die ontstaat door een bank of ruit waar je hond tegen aan gesmeten wordt, zal die minder zijn? Ik vrees van niet....Weegt niet op tegen dat tuigje.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:22

Dat zeg ik ook niet daarom adviseer ik zo'n autobox

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:34

wij zelf nemen de hond gewoon los mee in de achterbak van de auto en soms als we lange modderwandelingen gaan maken dan zetten we haar in de bench in de achterbak. Gaat allemaal prima :P

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:41

Bij ons zit ze ook los in de kofferbak (station) en hebben we alle 3 de neksteunen omhoog staan, dus daar kan ze niet langs, daar is ze veel te groot voor. Ik heb een vetbedje (schapenvachtje) en handdoek achterin, dus maak haar eerst wat schoon en daarna kan ze lekker op haar bedje liggen.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:05

Na wat gegoogled te hebben kwam ik dit dit stuk tegen van de ANWB (inclusief flimpje). :=

Ik zal mijn mening naar aanleiding van dit stuk bijstellen omtrent de veiligheid van mijn hond in de auto. Ik ga toch maar eens kijken naar een goede transportbox voor in de achterbak van mijn auto.

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:08

Als wij ergens heen gaan, gaat onze jonge drukke Sam in het hondentuigje. moesten overigens nog op maat worden gemaakt, zo klein is ie. hihi. leer gaat zo kapot met die nageltjes, als hij voortdurend door de auto heen en weer hopst. Fleur(hond 2) is heel rustig en oud, dus die ligt de hele tijd, dus zit niet vast. maar de honden kunnen niet mee als we boodschappen doen bijv, en dan de maltesers in de auto blijven, dan gaat t alarm van de auto continu af haha. :+

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:13

Ik heb voor mijn hond een tuigje dat ik met een lus door de riem heen moet halen. Ik vind dat maar een onding en snap niet hoe ik dat op een normale manier bevestigd moet krijgen. Ik ben eigenlijk op zoek naar zo'n tussenstuk. Iemand enige idee waar ik dat kan kopen? Heb het namelijk nog nooit in een winkel gezien.
Een transportbox pas helaas niet in mijn auto. Althans niet maatje golden retriever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:18

die zijn vast wel verkrijgbaar bij de Jumper,Pets Place of Discus, volgens mij komt die van ons bij de Discus of Pets Place weg.

konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 22:58

de lijn om de hond aan de gordel vast te doen is gekocht evenals een kleedje voor de achterbank. Deze weel ga ik zoeken naar het "ideale tuigje"

konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 19:45

ideale tuigje gevonden, hond reist nu veilig mee in tuigje en aan de gordel, bedankt voor alle tips!