Biorb/biube

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:45

Als men zelfs strijd voor een algeheel verbod op ronde aquariums voor vissen, waarom wil je er dan 1?
Tis niet dat je onwetend ben, want meerdere mensen hebben het nu tegen je gezegd. De reden 'dat het mooier staat' vind ik niet echt opgaan als dierenvriend.

Ik zou mn ratten ook het liefste zien in een zilveren doosje met roze stof erin en bling bling halsbandjes. Maar ik denk niet dat ze daar gelukkig van worden. Dus nu staat er een megakooi de huiskamer te 'ontsieren'. Want als je dieren hebt, moet je naar je beste eer en geweten voor zorgen is mijn mening. ;)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:49

volgens mijn wordt dit ronde bakje een ramp om netjes te houden. De dingen die ik hier gebruik om de algen van de ramen te krijgen zijn allemaal gemaakt voor het gebruik op rechte stukken glas.
En die buis in het midden lijkt me ook behoorlijk in de weg te zitten.
Bovendien geef je je visjes in zo'n rond bakje ook geen "veilige haven". Bij mijn aqua heb ik een zwarte achterwand gemaakt. Je ziet de vissen daar toch naar toe trekken als ze rust en kalmte willen. Ik kan me niet voorstellen dat ze dit vinden in een bokaal waar aan elke kant glas is.

Hier een voorbeeldje van een klein aquariumpje, 30 liter inhoud, staat er sinds september en heeft me ondertussen (met alle beplanting, decoratie, dieren, voeding, waterproducten, e.d.) in totaal 180 euro gekost:
Afbeelding
De planten staan ondertussen wel al stukken hoger en voller.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 21:59

Het heeft toch met het hele vissenkom-idee te maken?

Dit is geen vissenkom, maar een cilindervormig aquarium. Daarbij vraag ik om nuttige tips, dat dit niet misschien jouw keuze zou zijn geweest dat geloof ik best, maar dat wil niet zeggen dat ik slecht voor de visjes zou zorgen (:
Ik sta open voor suggesties van andere mensen, maar ik heb niks aan commentaar waar verder alleen maar dingen worden gezegd wat niet kan.

Zijn er trouwens ook aquariums die niet breed zijn, maar hoog? Mag rond de 50-60 cm breed/diep zijn. Ik heb alleen niet zo'n grote kamer, daarom zou het misschien fijn zijn als hij wat hoger is ipv gewoon breed.

Zoals jullie merken heb ik er dus niet echt verstand van :Y)

Ashkerlon; Dat ziet er niet verkeerd uit (: Kan de achterwand ook lichter worden gemaakt? Of is dat niet fijn voor de vissen?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:06

Lichter kan hij ook. volgens mij hebben de vissen gewoon nood aan een schuilplaatsje, en dat vind je niet vlak tegen een glazen wand met een enoooorme open vlakte aan de andere kant. Ik zou dan persoonlijk wel voor een natuurlijk kleurtje gaan zoals een lichte zandkleur ofzo. Felle kleuren zijn ze volgens mij ook niet zo gek op. Het is gewoon iets wat ik aan de buitenkant tegen de achterwand gekleefd heb. Je kan er van alles tegen hangen eigenlijk.

Het aqua van de foto is trouwens een SuperFish 30.
Afmetingen zijn 33 x 30 x 37cm. En ze worden verkocht met een starterskit. Dus je krijgt er de filter bij, de verwarming, de termometer, een visnetje, een zakje voeding en productjes voor je water. Het enige wat je dan eigenlijk nog moet bijkopen is je bodem, je plantjes, je visjes en eventueel een stukje hout of een mooie steen.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:07

Je hebt ook zeshoekige hoge aquaria, geen idee meer hoe ze heten.... En met goed zoeken heb je ze beslist ook in het rechthoekig. Waarom wil je een hoog aquarium hebben? Het gaat namelijk meer om de lengte van het aquarium dan om de hoogte :) Vissen zwemmen immers recht vooruit :+

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 22:12

Nee felle kleuren worden het niet, idd meer iets van een zandkleurtje ofzo.

Aangezien ik niet veel plaats heb, wil ik een hoger aquarium zodat ze toch nog ruimte hebben als je snapt wat ik bedoel (:
De maximum breedte is denk ik toch wel 60 cm. En anders koop ik een niet-hoog aquarium :P (heeft trouwens absoluut geen haast, wil me gewoon goed oriënteren voordat ik zoiets koop)

Welke visjes heb jij erin, Ashkerlon?

Joyckuh

Re: Biorb/biube

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:15

Wat dacht je dan van een rekord 60 of 70?

Die zijn 60 cm breed, de rekord 60 is ongeveer 30 cm hoog, de rekord 70 ongeveer 40 cm hoog. Ze zijn niet duur en daardoor hou je meer geld over voor de inrichting :) Op marktplaats zijn ze tussen de 30 en 40 euro, nieuw in de winkel (rekord 70 verkopen ze volgens mij niet meer) kost de rekord 60 ongeveer 50 a 60 euro. Daar zit dan alles bij, filter, verwarming en verlichting.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:26

Ik heb er op dit ogenblik 5 glasgarnaaltjes in, 1 sprintslak (die ik er eerlijk gezegd niet meer zou insteken, beest doet toch niks en zie hem amper), 1 Betta splendens mannetje (hoewel ik eerlijk toegeef dat die misschien beter in een groter aqua thuis hoort) en ik hoop binnen een week eindelijk mijn schooltje van 10 Boraras brigittae te hebben.

Maar je kan er net zo goed een koppeltje knorgourami's in houden of enkele guppy's. Kogelvisjes zijn ook leuk, maar ik dacht moeilijk te houden.
Kies voor visjes die vooral in de middelste waterlagen zwemmen (je kan er niet veel vis in kwijt, dus het is leuker als ze midden in beeld zwemmen hé) en ook visjes die niet TE actief zijn, want dan is het aqua ook vlug te klein.
Ik zou ook niet kiezen voor iets dat vlug kweekt. bijvoorbeeld als je guppy's neemt, zorg dan dat je alleen mannetjes koopt. anders is binnen de kortste keren je bakje overbevolkt en je raakt die vissen aan de straatstenen niet kwijt.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 22:48

Die rekord 60 is idd wel een fijne maat. Heb ze tot nu toe alleen nog gevonden vanaf 80 euro, maar dat heb ik er dan wel voor over. Hebben jullie er allemaal een meubel bij? Of is dat niet nodig?

Pfoeh de achterwandjes schelen ook behoorlijk qua prijs :P

Wil denk ik wel een vis die makkelijk te houden is, aangezien ik er zelf nog niet echt verstand van heb.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:54

Ik heb alleen bij mijn akva stabill van 200x60 cm de originele kast aangezien ik daar geen kastje voor had staan...

De achterwanden schelen inderdaad enorm in prijs. Het is maar net wat je mooi vind en wat je er aan uit wilt geven :)

Makkelijke en leuke kleine visjes zijn bijvoorbeeld de Galaxy rasbora's, ook de boraras brigittae / merah / maculatus blijven erg klein. Maar als je die van 60 cm wilt gaan aanschaffen kunnen er bijvoorbeeld ook chinese danio's in of colisa chuna of misschien wat killivissen? Meld je anders aan in het aquariumtopic *zie link in onderschrift* daar zitten veel aquariumgekken met verstand van vissen :)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:01

mijn achterwandje koste me welgeteld 2 euro in de hobbywinkel ;) Je kan het zo duur maken als je zelf wil.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:05

Ik heb een juwel rekord 80 denk ik, met bijbehorende kast, en dat is erg fijn en praktisch. Mn 60 cm aquarium stond op een tv/stereo kast en dat was net iets te laag. Deze is kwa hoogte een stuk beter.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:08

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:32

De Juwel 60 is hier regelmatig in de aanbieding voor 40,- met alles er op en er aan :)
Meubel is niet nodig, waar je wel voor moet zorgen is dat het aquarium op een stevige kast waterpas staat :)

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 13:41

Tara; zoiets zo'n vorm zoek ik, liefst nog iets hoger maar heb het tot nu toe nog niet gevonden. Heb wel de Juwel Rio gezien, die is iets hoger als een gewoon aquarium.

Nijn; waar is die in de aanbieding? Heb namelijk gekeken op sites bij dierenwinkels bij ons in de buurt (Pets Place en Faunaland) en bij Faunaland zag ik ook een goedkoop aquarium staan voor 60 euro, weet alleen niet meer de naam :P

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:45

de rio's zijn meteen een stuk groter he! Volgens mij gaan de rio's pas vanaf een meter namelijk.... De rekord's gaan vanaf de rekord 60.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:33

Maar waarom wil je 'm zo graag nog hoger? Meeste vissen zwemmen toch niet van onder naar boven :P Licht komt dan ook lastiger tot beneden. Dat aquarium heet trouwens een Aquacube.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 21:19

Op de site van Juwel staat dat de Rio 60 cm breed is (:

Ik wil graag een hoger aquarium zodat er toch nog meer ruimte is (:

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:21

Wat zijn de rest van de afmetingen dan van die Rio?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:36

Nienkeee_: en op de site waar ik kijk 80 cm, de rio 125?

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 00:27

Domdomdom ik bedoel dus de Lido :z

Die heeft afmetingen van 61×41×58 cm

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:05

Ah! dat is een ander vehaal :) Dat zijn mooie bakken! Mooie maat ook :)