aquarium

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:42

Cyntje: mee eens, ik heb hier ook een Zeilvin Pleco zitten van zo'n 20cm en die kan niet wachten tot er gevoerd wordt. Dan gaat ie aan de voerring hangen en slurpt al het droogvoer naar binnen Tong uitsteken Ik zie hem maar zelden alg eten moet ik zeggen.
Maar vind algeters toch altijd wel heel leuk om te hebben, ookal zijn ze misschien niet heel erg nuttig.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 20:44

haha oke dan, fijn om te weten
die raammagneet zal ook wel niet zo heel duur zijn.
zal van de week nog even kijken wat de beste optie is.
in ieder geval bedankt voor je bericht.

stef: een vis past zich toch aan , aan de grote van de bak?
of geldt dat alleen voor goudvissen?
zulke grote guppen zijn dit niet, en ik heb er ook maar 4
ze hebben nu ruimte zat.
Er zijn ook zat mensen die guppen in koudwater houden,terwijl het verkocht wordt als een tropische vis

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:46

als je mannetjes en vrouwtjes hebt, is je bak zo vol Haha!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:46

De meeste vissen passen zich wel aan de bak aan ja, maar dat wil niet zeggen dat dit goed is voor de vis. Ik vind dat een vis gewoon de ruimte behoort te krijgen die hij nodig heeft om uit te groeien en voldoende te kunnen bewegen.
Kan ik die ruimte niet bieden dan ga ik op zoek naar een andere vis, hoe jammer dat soms ook is.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:47

De beste optie is een raammagneet. Wil je een algeneter zul je voor een grotere bak moeten gaan Knipoog

Die van mij hangt ook altijd aan de voerring, zodat er geen cichliden meer bij kan Clown

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 20:51

oke, bedankt
zoals ik lees zijn sommige algeneters behoorlijke clowntjes,
ik zal nog even zoeken op internet,naar de juiste afmetingen voor een gup

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:51

wel oppassen met een raammagneet, 1 steentje van je grint eronder en je hebt een kras

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:52

Mijn algeneter zit juist veel op het raam. Of hij ook daadwerkelijk algen eet weet ik niet Clown
De corydora eitjes vond hij wel erg lekker moet ik zeggen Haha!

Die vuurgarnalen lijken me nog de beste optie voor jouw bakje.
Ik had hiervoor overigens ook een bakje met die afmetingen en heb er ook altijd guppen in gehad. Dat ging prima. Ik had geen andere vissen erbij, zodat ze wel heel de bak hadden.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:52

Pardon, vissen die zich meestal wel aan de bak aanpassen?
NEE dus!! Verdrietig
De vissen geef je dan domweg niet de ruimte om goed te groeien en gaan daarom vergroeien!!

Kijk anders eens naar een schooltje kleine rasbora's, met guppen zul je met garnaaltjes geen kleintjes over houden en als ze de kans krijgen zullen ze zeker proberen de grotere ook te eten.

Ramen schoonmaken gaat ook prima met een stukje wit filtermat of een (nog niet gebruikt) schuursponsje

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:54

Afbeelding
Hier mijn joekel oftewel Zwelgje Vork

En ongetwijfeld krijg je zoiets in een dierenzaak zo mee.... maar je kan wel nagaan dat zo'n joekel van 22 cm niet in zo'n bakje past Knipoog
Ik kocht deze ook toen ie maar een paar centimeter was... maar zulke vissen kunnen echt flink groot worden Ja

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 20:56

ik las net op internet, dat een gup behoefte heeft aan voldoende schuilmogelijkheden.
nu heb ik er maar 4 planten in, dus zou er nog 1ntje bij in moeten? want ze hadden over een drijvende plant? dan zou ik kunnen gaan voor waterpest of een zuurstofplantje toch? want die drijven als je het lood er afhaalt.
of zie ik dit verkeerd?

Cyntje: dat is echt een joekel ja, zo
wel een mooie schutkleur

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:58

Loodje mag je inderdaad niet in het aquarium doen.
Meestal verzin ik iets met paardenelastiekjes en steentjes zodat ik ze niet elke dag opnieuw in de grond hoef te stoppen Clown

Je kunt ook kijken voor een stukje hout, of grote stenen, ook prima om te schuilen Knipoog

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 21:00

wat een leuke oplossing met paardenelastiekjes Knipoog
stukje hout is inderdaad ook een goeie optie, er zijn ook kleine stukjes hout te koop.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:03

Ja, heb geen paard meer om te vlechten dus nou mogen de vissen de elastiekjes hebben Clown

Kleine stukjes zijn er zeker Ja even goed uitkoken voordat je ze in je aquarium doet. Anders kan je water snel verkleuren Lachen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:04

Ik heb 3 lagen bodem in mijn bak. Voedingsbodem, dan een laag zand en dan een laag grind. De planten gaan in de voedingsbodem en tot nu toe hebben ze ze nog niet los kunnen trekken Haha!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:05

Wat ook een erg leuke schuilplaats is voor vissen is om een kokosnoot in tweeen te zagen en dan nog een klein hapje uit de rand zagen. Mijn corydorassen en knorgoeramies vinden dit een erg fijn plekje om in te zitten Lachen

Je kunt ook een bloempotje nemen, hier een hapje uit slaan, hem insmeren met aquariumkit en dan door het grind rollen. Goed laten uitharden en dan heb je ook een erg leuk schuilplaatsje Lachen

Hier zie je een foto van mijn bloempot, die ik iets heb ingegraven:
Afbeelding

Edit: je kunt er ook een stukje uitslaan en hem rechtop zetten, dan is het meer een grotje.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:30

Nijn schreef:
met guppen zul je met garnaaltjes geen kleintjes over houden en als ze de kans krijgen zullen ze zeker proberen de grotere ook te eten.

En dat is hier dus ook gebeurd met de vuurgarnaaltjes. Verdrietig
Japonica zou eventueel nog kunnen.

Stuk of 5 otocinclusjes zijn leuke, maar gevoelige visjes..
Ben nog steeds voor de toevoeging van enkele Corydoras pygmaeus als je er echt wat bij wilt..
Zullen zich waarschijnlijk ook een beetje in de middenlaag gaan begeven, dus geeft gelijk een wat drukker zicht

Ga helemaal met Nijn mee verder..

tamara16 schreef:
nu heb ik er maar 4 planten in, dus zou er nog 1ntje bij in moeten? want ze hadden over een drijvende plant? dan zou ik kunnen gaan voor waterpest of een zuurstofplantje toch? want die drijven als je het lood er afhaalt.
of zie ik dit verkeerd?

Als je waterpest gaat drijven heb je geen drijfplant, maar een drijvende plant
Kroos op de sloten is een zeer bekend voorbeeld van een echte drijfplant, maar ze zijn er ook in leukere varianten voor in het aquarium.
Bijvoorbeeld Limnobium laevigatum en Riccia fluitans

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:42

ben ik nou dom of zijn guppen koudwatervissen?
ik heb zelf 2 goudvissen maar zijn goudvissen en guppen eigelijk hetzelfde ? Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:44

nee, goudvissen en guppen zijn absoluut niet hetzelfde
Doe ff googlelen Knipoog

Wat bedoelen jullie nou met de combi gup/garnaal? Wie eet wie? Knipoog

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:45

Nee guppen zijn geen koudwater vissen maar subtropische, wel is het zo dat ze voor subtropische vissen relatief ''koud'' gehouden kunnen worden, of dat goed voor ze is is natuurlijk een ander verhaal Lachen

Gup eet garnaal...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:37

Een gup zal niet zomaar een volwassen garnaal op kunnen eten en andersom ook niet
Maar een garnaal heeft een exoskelet en zal moeten vervellen om te groeien, vlak na die vervelling moet de garnaal uitharden. Tot die tijd is hij boterzacht en dus kwetsbaar voor de aanval van een vis. Als je voldoende schulplaatsen hebt is dat niet zo erg, dan kan de garnaal wegkruipen tot hij weer uitgehard is.

Jonge garnaaltjes kunnen wel gewoon worden opgegeten door vissen zoals guppen, maar ook hier geldt: zorg voor veel schuilplaatsjes en dan zal een deel van de jonkies wel overleven Ja

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:48

Is er eigenlijk al een ik heb een Aquarium topic Haha! ?
In de huiskamer ofzo?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:54

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:43

Ik heb niet het hele topic gelezen maar heb begrepen dat je bakje 40x20 is, das niet zo groot en eigelijk te klein voor guppen.
Er zijn wel veel andere vissen die erin kunnen maar icm guppen niet zo heel veel omdat guppen nogal druk zijn en veel vissen daar niet van houden.

Als je de guppen wilt houden zou je er een paar otocinclus bij kunnen doen, die houden de algen een beetje in bedwang.
Corydoras kan ook maar let goed op dat je wel echt een dwergje hebt, er zijn ontzettend veel soorten en sommigen kunnen wel 10cm worden. Gelukkig zijn er ook een paar soorten die 2-2,5cm worden en die kunnen prima in jouw bakje, neem wel een schooltje want dit zijn echt gezelschapsvisjes.

Garnaaltjes zouden ook prima kunnen, er zijn er een aantal die heel klein blijven. Guppen laten de volwassen garnalen met rust, de jonkie's lopen wel risico maar met voldoende plantjes overleven er wel een aantal.
Maar icm guppen is het óf corydoras óf otocinclus óf garnaaltjes, anders wordt het echt te druk.

Ik zag dat er killi's genoemd werden, dat zou kunnen maar dan moet je de guppen weg doen, killi's zijn erg rustig en hebben een hekel aan druktemakers, zal dus vechten worden.
Voor killi's geld wel dat de meesten niet geschikt zijn voor beginners, let dus wel op wat je koopt en hoe groot ze worden.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:46

Oto's hebben geloof ik ook een bak van minimaal 50 cm nodig toch?