Hoe zie je dat een hond pijn heeft en wanneer is het genoeg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:16

Poeh, dat is moeilijk om zoiets als buitenstander te zeggen.
Ik denk idd wel dat het einde langzaam nadert, toch zou ik waarschijnlijk nog zo'n spuit laten herhalen zodat hij dan weer beter op de been is.
Het laten lopen van de plas doe hij waarschijnlijk omdat hij niet meer overeind komt en toch wat kwijt moet.
Door het vele liggen waarschijnlijk ook nog wat last van zijn blaas.
Maar ik kan me ook heel goed voorstellen als je er een punt achter laat zetten het leven moet wel nog een beetje waardig blijven zonder al teveel pijn.
Hoeveel pijn die heeft is moeilijk te zeggen sommige honden kunnen veel hebben.
Hoe is zijn eetlust?
De beslissing moet je zelf maken dat kan niemand voor je doen, veel sterkte ermee.

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:24

Jouw verhaal van je Golden Retriever doet me heel sterk denken aan onze hond. Max was ook een Golden Retriever en hij is 13 jaar en 4 maanden geworden. Max was ook een grote, sterke hond die langzamerhand steeds meer last kreeg van slijtage aan zijn heupen. Ook hij heeft geruime tijd anabolen voor zijn achterhand gekregen maar op den duur hielp het niet zo goed meer. We hebben hem goed laten onderzoeken en hij bleek de ziekte van Cushing te hebben. Hij stond onder strenge controle en wij moesten iedere 10 dagen terug komen voor nieuwe injecties.

Hij liet zijn ontlasting en plasjes lopen en je kon zien dat de tumor in zijn hoofd af en toe voor uitval van de functies zorgde. Alles was redelijk op te vangen met de medicijnen maar toch werd hij steeds zieker. Hij begon steeds vaker te hijgen en werd onrustig ondanks dat hij slecht overeind kon komen. Op den duur zakte hij zelfs met lopen door zijn achterbenen en het was heel zielig om te zien. Op een gegeven moment zie je gewoon dat het niet meer gaat en dat voel je echt vanzelf. Het blijft een enorme beslissing maar als je deze op gevoel neemt, doe je het naar je beestje naar eer en geweten.

Sterkte...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:09

Soms mag je blij zijn dat je zo'n beslissing mag maken voor je hond, hem de pijn besparen die nog komen gaat.
Er zijn zoveel mensen met ernstige ziektes of aandoeningen die vaak niet meer helemaal bij zijn maar waar wordt gewacht tot het hart stopt.
Ik ken nu ook zo'n man, hij is in de 70 jaar en kan niet meer spreken , lopen enz, hij ziet het niet zitten, een hond in dezelfde situatie krijgt dan gelukkig een spuitje met een mens wordt nog maandenlang door gerommeld.
Terwijl deze man in kwestie het ook niet meer ziet zitten kan hij die keus niet meer zomaar maken, blijven of gaan.

Zo kun je er misschien een beetje anders tegenaan kijken.
Vaak kun je ook aan je da vragen wat hij ervan vind.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 10:32

We hebben gisteren een pot van primval opgehaald en ik moet zeggen, ik merkte het meteen al, 's avonds maakte hij een drafje naar de tuin en op het moment is hij heel druk. Of het opstaan beter gaat heb ik nog niet gezien. Maar de dierenarts vond hem er maandag nog heel goed uit zien voor zijn leeftijd, zelfs iets te zwaar dus als we er wat afkrijgen dan was het mooi, maar we hoefte hem niet op dieet te zetten. Hij eet verder ook heel goed, hij wordt zelfs vervelend als je hem niks geeft.

Zoals het gaat mag hij dus blijven zolang hij plezier heeft en er graag bij wil zijn.

jesito

Re: Hoe zie je dat een hond pijn heeft en wanneer is het genoeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:33

fijn dat het weer wat beter gaat.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:36

hopen dat hij het op de pijnstillers nog even volhoudt.. het is met atrose heel moeilijk te beslissen tot hoelang je door moet gaan..

ik zouzeggen bekijk het per dag.. pijnstillers helpen op een gegeven moent niet meer.. en dat zou een mooi moment zijn om hem te laten slapen..

zolang hij met die pijnstillers gewoon een normaal honden leven kan leven is er niks aan de hand... maar zodra je eer ziet dat hij pijn gaat krijgen, en moeite heeft met opstaan en liggen e.d. zou ik hem zn laatste rustplaats gunnen..

13 jaar is voor een grote hond een onwijs mooie leeftijd, en dat laat zien dat jullie goed voor hem hebben gezorgd al die jaren.. mijn advies zou zijn.. ga zo foor met het verzorgen en respecteren van je hond.. maar respecteer het ook als hij op is ;)

Succes met je opa'tje ;)

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:49

Mijn oude hond had eigenlijk net hetzelfde, hij was wel een mechelaar. Hij leefde wel buiten, waardoor het niet erg was dat hij 'alles' liet lopen, maar na een tijd, kon hij gewoon niet meer recht, moesten we zijn eten geven en dergelijke, hij kon gewoon niet recht, dan hebben we besloten om hem in te laten slapen, maar het heeft eigenlijk ook te lang geduurd, maar het is zo'n moeilijke beslissing.
Hij kreeg ni het begin ook rimadyle, maar daarna kreeg hij cortisone denk ik, maar weet het niet zeker!
En het i zo jammer, want het was echt een sterke hond, er was vanbinnen niks mis met hem, gewoon zijn poten die versleten waren, en da's echt jammer!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:58

Welke primeval gebruik je? gelatinaat?
Ik zit er ook over te denken om mijn hond erop te zetten, ze heeft artrose maar zo te merken nog geen pijn. Maar als ze er soepeler van gaat lopen is het wel de moeite waard om uit te proberen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 17:22

ja, de galinaat, en ik moet zeggen dat ik na 1 dag al verschil merkte. En je kan zelf de dosering verhogen of verlagen mocht je dat nodig vinden en het is toch een stuk goedkoper dan het voer wat de DA voorstelde.