Simba de turkse asielkat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Re: Simba de turkse asielkat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:22

Heel begrijpelijk dat je deze keuze maakt Ja
Ook al zou je het willen, je kunt helaas niet alle katten zelf houden......

Nu ik er toch ben Knipoog
Mag ik je wat vragen over de kat met aids?
Ik heb zelf een jaar of 12 geleden een kater met aids gehad. Hij kwam uit het asiel, toen ik hem kreeg was ie een maand of 5 oud. Een schitterende rood/witte kater, echt een enorme schat.
Op een gegeven moment kreeg ie allerlei vage gebreken, wilde niet meer spelen en lag de hele dag als een hobbezak op de bank. Uiteindelijk kreeg hij er ook nog een nierprobleem bij waardoor hij onder narcose moest, en toen kwam er pas uit dat hij kattenaids had. Omdat hij zoveel mankementen had die niet meer over zouden gaan en ook nog een operatie moest ondergaan hebben we toen besloten om hem in te laten slapen. Toendertijd was er nog niet veel bekend over kattenaids, alleen dat hij het waarschijnlijk al in het asiel opgelopen had (of daarvoor) vanwege het vechten met andere (straat)katten. Ook dat zijn prognoses slecht waren en dat ie nog veel verder af zou takelen, met de dood als gevolg Verdrietig
Is daar ondertussen al wat meer over bekend, of is het nog steeds iets waar ze weinig vanaf weten?

Sorry dat ik deze vraag ineens hier zo stel, maar ik heb nog nooit iemand ontmoet die ook een kat met aids heeft/had en het zijn toch dingen waar ik nog regelmatig aan terugdenk.......

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 20:51

Kattenaids of FIV, staat model voor mensen met HIV, je kunt het 1 op 1 vergelijken, dus alleen overdraagbaar door seks of bloed op bloed (bijtwonden). Er worden dus heel veel katten gebruikt voor onderzoek naar AID vaccins e.d. Vroeger werd aangenomen dat het heel wat besmettelijker was dan het eigenlijk is (net als bij mensen bv, je kunt het niet krijgen door te kussen, of uit een glas van een Aidspatient te drinken)

Mijn kat is nog in het HIV status, heeft dus nog geen echte AIDS, hij krijgt wel dagelijks interferon (virusremmer) om zijn weerstand te verhogen. Maar hij loopt gewoon tussen mijn andere katten, kans op besmetting is er nauwelijks, tenzij het een vechtersbaas zou zijn.

FIV katten staan op de een of andere manier juist bekend om hun gemoedelijkheid....kijk eens op http://www.buddykat.be/ daar staat een heleboel info !

Waarschijnlijk had jouw kat het doordat hij pas op latere leeftijd in het asiel is gecastreerd. Tegenwoordig testen de meeste asiels aidsverdachte katten (dus "echte" katers op latere leeftijd) Aanwijzingen zijn vaak slechte tanden en vacht.

Zo kan ik in al mijn katten hun vacht mijn spiegelbeeld zien, bij Ginger echter niet, die blijft ondanks goed voer toch ruw in zijn vacht.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:38

Bedankt voor je uitleg en voor de link, ik ga er zo eens wat meer over lezen Lachen
Wel fijn om te lezen dat het met jouw kat nog behoorlijk goed gaat. Wat dat betreft is er waarschijnlijk (gelukkig) ook veel veranderd in 12 jaar tijd Lachen
Ik hoop dat hij nog lang bij je mag blijven en een fijn leventje mag leiden Ja

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 21:51

voor een echte straatkat doet hij het geweldig ! Hij is met een vangbak gevangen door het CAD in antwerpen. Hij had ws in een strik gezeten omdat zijn keel van oor tot oor openlag, dit heeft wel een half jaar geduurd voordat dat dicht was (langzame heling) en er groeit nog steeds geen haar op. De eerste 4mnd heb ik hem zelfs niet gezien in huis. Opeens gaat dan die knop om ! nu is ie mijn schaduw zowat Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 08:07

ik vind Simba wel een lieverd zeg..........begrijp ik nu dat hij FIV heeft?
(wij hebben evt wel intresse in een nieuwe kat,maar we hebben nog wel 2 gezonde katers thuis)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:21

Als ik het goed begrepen heb dan is Simba niet de kat met aids. Zoals ik het lees heeft Mist nog (veel) meer katten die niet geplaatst kunnen worden (waaronder eentje met kattenaids), en die houdt ze zelf omdat ze nogal specifieke "mankementen" hebben.
Zoals ik het lees is er met Simba niets mis Lachen
't Zou wel leuk zijn Snoevie als ie bij jou terecht zou komen Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:35

ah oke het was me niet helemaal duidelijk.
als Simba gezond is,hebben we(ik en mijn ouders+zus)misschien wel intresse.
hoe is hij samen met andere katten?

we hebben 2 katers thuis,8 en 6 jaar en een hond die heel lief met katten is.

wat voor kosten zijn er evt aan hem verbonden?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 20:45

Snoevie schreef:
ik vind Simba wel een lieverd zeg..........begrijp ik nu dat hij FIV heeft?
(wij hebben evt wel intresse in een nieuwe kat,maar we hebben nog wel 2 gezonde katers thuis)

Nee hoor ! Oscar en ik waren aan het "ouwe betten" over onze ervaringen met FIV katten, ik heb er ook 1 die gewoon tussen mijn andere 6 katten loopt Haha! Simba zit apart in mijn logeerkamer Knipoog niet dat er besmettingskans bestaat want FIV is moeilijk overdraagbaar eens een kat is gesteriliseerd of gecastreerd.

Simba is idd erg lief, maar ook heel erg speels ! veel speelser heb ik ze niet meegemaakt, hij kan zich uren vermaken met een balletje....gewoon alleen! Laat maar weten mocht je serieuze interesse hebben, maar als je hem eenmaal gemeet hebt ben je verkocht ! dat kan ik je wel vertellen !

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 20:53

Hij heeft in de opvang met 15 andere katten samengezeten, er is mij verteld dat dit goed ging (kan me ook niet voorstellen dat hij erg dominant is) veel ruimte hadden ze daar niet van de foto's te beoordelen. (die kan ik je ook toesturen, dan zie je ook dat daar nog andere katten zitten)

De reden dat ik niet alle opvangers bij mijn eigen katten zet zal duidelijk zijn- ik heb zwakke katten in huis, en mocht er een virusje of zo meekomen dan heb ik daarna de problemen!

adoptiekosten via bokt is een vrije donatie aan het asiel waar ik vrijwilliger ben (of dat nu 5, 10 of 25 euro is maakt me niet uit, alles is meegenomen) Je krijgt het entingsboekje mee, hij is 2x geent voor katteziekte en niesziekte, en vanwege de vliegreis ook voor rabies (hondsdolheid) Hij is gechipped, maar deze staat nog nergens geregistreerd, dit kost via internet 6 euro om hem op je naam te zetten. Mij heeft hij alleen maar voer gekost, en dat heb ik er graag voor over.

mocht het trouwens blijken dat het na enige tijd niet gaat, dan wil ik hem terug ! dan vind ik wel een andere oplossing voor hem.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:07

Snoevie het is echt een schatje, er zit een geweldig karakter in. Ik heb even navraag gedaan of hij bij honden kan, zodra ik daar wat meer over weet zal ik het laten weten op dit topic. Of via mist

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:30

Ik heb al mail terug, Simba is ooit achterna gezeten door honden, daardoor is hij in een boom terecht gekomen, maar ze denkt als het gewoon een rustige lieve hond is dat het op zich wel moet kunnen, hij zal het wel even eng vinden, maar hij zal denk ik snel genoeg leren dat jou hond niks doet en dat hij daar niet bang voor hoeft te zijn. Het is verder een hele stoere kat, die binnen 3 seconden bij Mist ging eten toen hij uit het mandje kwam.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:57

Wat een leuke kat, ik hoop dat hij snel een fijn tehuis krijgt. Helaas hebben wij al 2 katten en 1 hond (allebei de katten uit het asiel, hond uit Turkije) dus zijn ruimschoots voorzien. Maar ik denk dat het vast wel lukt om hem te plaatsen want het is echt een droepie om te zien.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:39

Ik hoop ook dat we er een goed huis voor kunnen vinden, het is echt een superlief beest en hij verdient het.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 16:37

Goed nieuws ! Ik heb waarschijnlijk een gouden mandje gevonden voor Simba...zondag weten we meer!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:15

Jeeeej Mist ik ben benieuwd hoor.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:25

Ik ben niet echt een kattenmens, maar als we verhuisd zijn naar belgie en buiten de stad wonen neem ik toch maar weer een kat. Dan wel een van boven de 10 jaar uit het assiel die graag buiten leeft en af en toe eens naar binnen komt voor een knuffel en brokjes...

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:11

ik was even benieuwd of deze lieverd al een huisje gevonden had
was erbij toen hij aankwam op schiphol echt een scheet van een beest

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:59

Ik ben ook erg benieuwd of hij inmiddels geplaatst is, ben zelf even erg druk geweest, dus heb er even geen erg in gehad, maar ik hoop dat het nog gelukt is.