Is dit een bunzing?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Re: Is dit een bunzing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 16:40

Ik dacht ook aan een fruns, die heb ik hier ook, en lijkt er veel op. Hoe groot issie?

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 16:48

Je zou hem ook aan een universiteit diergeneeskunde kunnen geven Lachen Altijd interessant voor de studenten. Lachen

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:59

@ TS...; De wettelijke status van de bunzing is per 1 september 1994 als volgt: De bunzing valt in Nederland onder de Jachtwet. De jacht op dit dier is het gehele jaar gesloten. Het houden of onder zich hebben van een bunzing, levend of dood, is in Nederland wettelijk verboden (Jachtwet art. 60). Tevens is de bunzing opgenomen in de lijst van beschermde diersoorten; bijlage 3 van de Conventie van Bern.

Dus niet zomaar ruimen. Als het goed is kan je ergens naar bellen waar je hem aan kan geven.
Heb je een foto van de voorkant van het koppie?

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:02

Ja is een bunzing! 100% Een goede bekende fokt fretten en kruist ze ook met bunzingen en er vervallen tijdens die kruising enkele belangrijke kenmerken van de bunzing er is dan geen zwart masker meer en de vachtstructuur verandert ook word de kop breder.

Kwamen afgelopen week nog tijdens het jagen (valkerij) een bunzing tegen. Ik zette de fret in de pijp van de konijnenbouw en inplaats van de fret kom er een dikke bunzing ram uit! Bunzing ruik je ook altijd sterk omdat ze stinkklieren hebben en daarmee terretorium afbakenen.

Grappig dat mensen hier gelijk weer met allemaal complot theorieen komen zoals: misschien is het een kruising met een fret... Dromen Tegenwoordig weet men niets meer van de natuur, waarop baseer je, je theorie dan dat het een kruising zou zijn?? Dat begrijp ik dus echt niet! Waarom zou het in godsnaam een kruising zijn, hoe kom je daar op? Het is gewoon een dode bunzing, een moertje. Als je kennis van zaken hebt zie je gelijk dat het een 100% bunzing moertje is, deze wegen ongeveer 700 gram, alle kenmerken zijn aanwezig witte oorranden en het donkere masker. Als het een kruising zou zijn met een fret zou het donkere masker ontbreken of in mindere mate aanwezig zijn!

Overigens moet je als je, je bunzing legaal wil laten opzetten wel eerst aangeven bij de politie en dan een zegel aanvragen (alle opgezette (beschermde) dieren hebben een zegel). Als dat goedgekeurd is en je hebt een zegel kan je naar een erkende preparateur.
Laatst bijgewerkt door SONY op 01-01-09 18:35, in het totaal 5 keer bewerkt

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:04

flettie schreef:
Mmmm, bunzing of marter maar die beestjes lijken ook weer zoveel op elkaar.....

*Googled even*
Bunzing:
Afbeelding

Marter:
Afbeelding

Doodzonde van die Steenmarter. Beschermde diertjes die je nog maar heel weinig ziet. Heb vorig jaar het geluk gehad tijdens project van Staatsbosbeheer waarbij we diersoorten in een nieuw aangekocht stuk bos moesten invetariseren dat we een boommarter gezien hadden. Eveneens als dassen.

En een steenmarter, boommarter en een bunzing kan je heel makkelijk uit elkaar houden! Ze hebben allemaal verschillende uiterlijk kenmerken. De vachtkleur, grote en kop, een witte egale keelvlek, een wit hoefijzervormige keelvlek etc.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 18:53

Okay, het is dus echt een bunzing, maar ik mag hem niet zomaar ruimen? Wat moet ik er dan mee doen waar moet ik dan zijn?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:10

Een mooi beest! Tsja en wat moet je er mee doen. Ik zou hem ook gewoon in de container doen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:14

Bunzing.

Mijn neef heeft er zo een opgezet vorig jaar. Die was ook rond deze tijd gevonden.

Bunzing en Fret zijn verwant aan elkaar. Ik geloof zelfs dat een Fret een soort gedomesticeerde Bunzing is. Maar zeker door de kleur e.d. ben ik er vrij zeker van dat dit een Bunzing is.

Wat je nog kunt doen...in de vriezer leggen en dan rondbellen of een preparateur het dier wil opzetten. Moet wel goedgekeurd worden door de milieupolitie (beschermde diersoort) maar sommige mensen vinden het erg mooi.

edit:
Ik had reactie van SONY even gemist. Maar zo gaat dus inderdaad met het opzetten. Moet je hem wel meteen nu in de vriezer leggen, anders zal zij al te ver ontbinden. Alhoewel...bij deze buitentemperatuur...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:21

Wat een mooie beest, zonde dat hij dood is, wat is hij nog gaaf en mooi.

Het is een Bunzing, een fret is wat fijner van bouw, ik had zelf een fret gehad.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:33

@Sony; waar we het vandaan halen dat het misschien een kruising is?
Omdat ik zat frunzingen heb gezien die wel een donker masker hebben! Om de kop/ogen goed te kunnen zien, zou het handig zijn om een foto te maken van de voorkant zodat je ook goed de afstand tussen de ogen kan zien.

En om nou maar gelijk te zeggen dat we niks meer weten van de natuur (waar baseer jij dat op?) vind ik wel een beetje ver gaan!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:43

Nikki__ schreef:
@Sony; waar we het vandaan halen dat het misschien een kruising is?
Omdat ik zat frunzingen heb gezien die wel een donker masker hebben! Om de kop/ogen goed te kunnen zien, zou het handig zijn om een foto te maken van de voorkant zodat je ook goed de afstand tussen de ogen kan zien.

En om nou maar gelijk te zeggen dat we niks meer weten van de natuur (waar baseer jij dat op?) vind ik wel een beetje ver gaan!

Ik zou net zeggen. Nagelbijten / Gniffelen Ik vond het ook nogal een heftige reactie van SONY. ik vind het ook helemaal niet vergezocht dat mensen afvragen dat het een kruissing is. Niet iedereen ziet meteen 'aan 3 verschillende haren' dat het om een 100% bunzing gaat. Nagelbijten / Gniffelen Jeetje. Komt zo wel heel erg betweterig over. Clown

Hij ziet er trouwens idd nog erg gaaf uit! Ja Ik zou 'm zéker laten opzetten!

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:54

_Sigrid_ schreef:
Bunzing.

Mijn neef heeft er zo een opgezet vorig jaar. Die was ook rond deze tijd gevonden.

Bunzing en Fret zijn verwant aan elkaar. Ik geloof zelfs dat een Fret een soort gedomesticeerde Bunzing is. Maar zeker door de kleur e.d. ben ik er vrij zeker van dat dit een Bunzing is.

Wat je nog kunt doen...in de vriezer leggen en dan rondbellen of een preparateur het dier wil opzetten. Moet wel goedgekeurd worden door de milieupolitie (beschermde diersoort) maar sommige mensen vinden het erg mooi.

edit:
Ik had reactie van SONY even gemist. Maar zo gaat dus inderdaad met het opzetten. Moet je hem wel meteen nu in de vriezer leggen, anders zal zij al te ver ontbinden. Alhoewel...bij deze buitentemperatuur...

In de vriezer leggen? Lekker smakelijk naast je brood of iets dergelijks Nagelbijten / Gniffelen
Tis wel een mooi beestje zeg Knipoog .
Ik zou gewoon de dierenbescherming bellen en die komen hem vast wel ophalen.

Kunnen bunzingen trouwens kwaad? Ongedierte?

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:01

Nee ik vind het onzin om een wild dier gelijk als kruising te bestempelen en gaat helemaal niet om 3 verschillende haren. En ja als je fred maal bunzing fokt hebben de eerste generaties geen masker en daarna komt het langzaam terug maar toch zie je duidelijk verschil. Ik bedoel als je niet zeker weet hoe een bunzing eruit ziet, de kenmerken e.d. hoe kan je dan zeggen dat het een kruising is.

Wat ik alleen tegenwoordig niet snap is dat mensen helemaal geen ruk meer leren. Biologie gaat tegenwoordig over pessariums en condooms en over de natuur word nog maar heel erg weinig geleerd. De theoretische jachtcursus zou gewoon verplicht moeten worden, en dan heb ik het niet over jacht maar puur om alle kennis die je leert over het herkennen van inheemse diersoorten en planten.

Aangenomen wordt dat de Europese bunzing de voorouder is van de fret. Zekerheid daarover is er niet. Zeer waarschijnlijk heeft ook de steppe­bunzing (Mustela eversmannii) met de afstamming van de fret te maken. Natuurlijk lijkt de fret nog heel veel op de bunzing, zij het dat de bouw van de bunzing veel forser is. De spierontwikkeling van de bunzing is veel krachtiger. Vooral nek‑ en schouder partij zijn veel sterker ontwikkeld. Ook aan het hoofd is het verschil duidelijk te zien De kaken van de bunzing zijn veel grover en sterker en de kauwspieren veel krach­tiger. Het hele voorkomen van de bunzing is kracht gepaard aan lenigheid. Een gevolg van domesticatie is degeneratie dat wil zeggen achteruitgang van het individu. Vandaar dat de fret wat lichter gebouwd is dan de bunzing. Een bunzing is afhankelijk van zijn lichaamskracht om te overleven. Een fret hoeft geen snelle sprint te maken om zijn blikje kattenvoer te bemachtigen. Wij hebben zelf ook fretten om mee te fretteren en je ziet toch heel duidelijk verschillen met een bunzing.

Afbeelding
Links de bunzing en rechts een fret.
Het is erg onwaarschijnelijk dat een diertje wat in het wild leeft, gewoon een wild beestje dat, dat opeens een kruising is met een fret. Maar de bunzing van de foto is zeker geen kruising met de fret!

@ Marloez En als je het betweterig vind dat ik verschil zie tussen een bunzing en een hybride..hey, jammer voor je, ik zit er niet mee.. Sigaar Clown Reden dat ik zo reageer is omdat jij vind dat ik zeg dat je aan 3 haren het verschil moet kunnen zien terwijl als je de kennis erover hebt je echt heel veel verschillen kan zien. Alleen de kop al. Als het kruising was zou de kop breder geweest zijn. De bunzing heeft een ranker en gestroomlijnder kopje zoals die op de foto. Daarom snap ik niet dat als je niet de vele kenmerken van een echte bunzing herkent, hoe kan je dan zeggen dat het een kruising zou kunnen zijn.. waar baseer je het op.
Laatst bijgewerkt door SONY op 01-01-09 20:21, in het totaal 3 keer bewerkt

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:03

Als je hem niet meer wil inderdaad even in de vriezer leggen, wel zakje erom tegen uitdroging en misschien draagt die vlooien bij zich! Kan je een preparateur blij mee maken, wel even aangeven dan. Dierenbescherming doet er niks mee.

Wij hebben de vriezer vol met eendagskuikens en dode duiven liggen naast de pizza's e.d. Knipoog En ligt ook nog een dode Havik naast. (Uiteraard geringd en met Cites even voor de duidelijkheid). Tja, je went eraan haha.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:19

Ook ik kan google en ook ik had het plaatje gevonden, Sony.
Leuk wat jij allemaal over de kaakspieren verteld e.d. maar dit is niet af te zien van deze foto die gemaakt is.
Ik leer bij Bio nog genoeg daar over hoor. Sterker nog, ik doe de opleiding tot dierverzorging en weet dus, als het gaat om de lichamelijke verschillenen van een fret en een bunzing, dondersgoed het verschil.
Een foto zoals deze is moeilijk af te lezen. De voorbeeld foto die jij hebt geplaatst is duidelijk. Denk aan de stand van de ogen, dikte van de kop enzovoort.
Maar een kruising is niet vreemd omdat er tegenwoordig meer dan genoeg fretten en bunzing los lopen die zich vermenigvuldigen waardoor er ook frunzingen met een donker masker rond lopen!

Het is dus zo vreemd nog niet. En jij als fretten 'kenner' zou moeten weten dat de meesten fretten niet eens kattenvoer krijgen Knipoog.

Edit; Een 'rasechte' frunzing

Afbeelding
Witte rand om de oren, donker masker. Zie je wel dat het zo vreemd nog niet is Knipoog

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:25

Ik ben geen frettenkenner waarom bestempel je mij zo? En ik weet best dat kattenvoer slecht is voor nieren van de fret maar ken zat mensen die daar schijt aan hebben en dat wel geven.

En echt waar meissie als jij je wil profileren met je opleiding dierverzorging en je geeft aan dat het een kruising is moet je niet je opleiding gaan benoemen. Ben zelf afgestudeerd in dierverzorging. Knipoog En een goede vriend fokt met bunzing en fret en als je gewoon beiden beestjes kent en de kenmerken kan je het verschil zien! Ook van een foto. De frunzing heeft zowieso alweer kleinere bredere oortjes, gespikkeld of wit neusje vaak.

En natuurlijk lopen er ook gedomesticeerde fretten in het wild rond maar zo verschrikkelijk veel zijn dat er nou ook weer niet. Heb zelf tijdens mijn opleiding nog een onderzoek gedaan naar de gedomesticeerde fret en de bunzing. Sterker nog, tijdens fretteren als je een bunzing ziet word iedereen gek waarom de bunzing bijt negen van de 10 keer de fret dood. Afgelopen week hadden we nog geluk gehad. Gelukkig kom je niet zo vaak een wilde bunzing tegen.
Laatst bijgewerkt door SONY op 01-01-09 20:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:28

Nee hoor, ik zeg dat er een kans IS dat het een kruising is.
Kijk maar naar de afbeelding hierboven.
Ik had het alleen over alle lichamelijke verschillen die jij noemt, dat ik die ook weet, maar dat je dat van een foto niet af kan zien.

Ik profileer niet hoor. Probeer je alleen uit te leggen dat het niet zo onlogsich is dat het een kruising zou kunnen zijn Knipoog

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:30

Haha die foto van Nikki, dat beest kijk echt nasty

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:33

SONY schreef:
Ik ben geen frettenkenner waarom bestempel je mij zo? En ik weet best dat kattenvoer slecht is voor nieren van de fret maar ken zat mensen die daar schijt aan hebben en dat wel geven.

En echt waar meissie als jij je wil profileren met je opleiding dierverzorging en je geeft aan dat het een kruising is moet je niet je opleiding gaan benoemen. Ben zelf afgestudeerd in dierverzorging. Knipoog En een goede vriend fokt met bunzing en fret en als je gewoon beiden beestjes kent en de kenmerken kan je het verschil zien! Ook van een foto. De frunzing heeft zowieso alweer kleinere bredere oortjes, gespikkeld of wit neusje vaak.

Ik zie alleen dagelijks de fret. Bunzing niet hoor.
Volgens mij mag je bunzingen toch niet eens houden? Of alleen met bepaalde vergunning o.i.d?

Zucht, vergelijk de foto met de foto van TS. Hier zie je NIET de voorkant van het beestje.
Dus ook niet duidelijk de grote van de oren of de neus wel of niet gestippelt is.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:42

Meid als jij wil blijven volhouden dat het een krusing zou kunnen zijn (wat het dus echt niet is) omdat de TS geen foto heeft van het vooraanzicht van de kop whatever prima. Studeer nog even verder zou ik zeggen! Ga hier nou geen discussie meer over maken beetje flauw voor de TS. En Faniek, je hebt gewoon een bunzing gevonden en geen frunzing o.i.d. Knipoog.

Bunzing kan gehouden worden mits deze aantoonbaar in gevangenschap is geboren. Heb je vergunning en ontheffing van LNV flora en fauna wet nodig, zo'n vergunning om mee te fokken en de houdersontheffing krijg je alleen als het een maatschappelijk wetenschappelijk onderzoek treft of educatie..

Faniek eigenlijk ben je nu in overtreding omdat je een bunzing in huis hebt zonder papieren en dat mag wettelijk gezien niet.

De Flora- en faunawet verbiedt het om inheemsebeschermde planten en dieren in alle levensstadia,levend of dood, producten van die planten en dieren en ook eieren en nesten in de natuur teverzamelen, te verhandelen, te vervoeren en in bezit te hebben. Wel kent de wet een stelsel van vrijstellingen, vergunningen en ontheffingen dat uitzonderingen op deze verbodsbepalingen regelt. Deze uitzonderingen dienen onder meer specifieke maatschappelijke belangen zoals wetenschappelijk onderzoek
en educatie. Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om in bepaalde gevallen voor handel en
liefhebberij vrijstelling of ontheffing te verkrijgen.

De belangrijkste regels zijn:
• Bezit van en handel in inheemse beschermde
soorten (niet zijnde EU-Basisverordeningsoorten)
is toegestaan, als kan worden aangetoond
dat deze in gevangenschap zijn geboren
en zijn gemerkt met de voorgeschreven naadloos
gesloten pootring met een uniek nummer.
• Handel in en bezit van inheemse beschermde
planten soorten mag alleen als kan worden
aangetoond dat deze gekweekt zijn.
Laatst bijgewerkt door SONY op 01-01-09 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:48

Fijn dat jij zo van jezelf overtuigd bent SONY Knipoog.
Jammer alleen dat wij dan niks van de natuur weten omdat we het niet 1,2,3 zien.
Dat jij het 100% zeker weet, wil niet zeggen dat het zo is. Heeft niks met mijn opleiding te maken, zoals ik je al vertelde in PB. Flauw dat je dat er weer bij moet halen.
Ik ben in mijn jaar bezig met verloskunde en schapenkunde. Behoort een bunzing niet echt bij, vind je wel?

@ TS: Als je het echt weten wil, laat er even door een exper naar kijken.
Sowieso moet je hem aangeven, of het nou een frunzing of bunzing is.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:57

Ja goed hé. Zeg niet dat je niks van de natuur weet... Heb het over het algemeen. En sorry dat ik je o, zo belangrijke pm waarschijnelijk nog niet gelezen had, dus weet niet wat je bedoelt met flauw om dat er weer bij te halen? Clown Had het nog geen ééns gelezen. En je geeft zelf aan dat je nog nooit een wilde bunzing hebt gezien, nou ik wel, meerdere dus. Maar ik blijf niet in discussie gaan over frunzing verhaal daar heeft niemand wat aan als je verder wat hebt is pm de aangewezen plek dacht ik zo. Voor mij staat 100% vast dat het een bunzing was en heb er net wat mensen na laten kijken die SJN cursus hebben gedaan en die geven hetzelfde oordeel. Frunzingen hebben trouwens ook een wit borstvlekje als ze geboren worden. De kleur van echte bunzing maal frunzing is ook anders. Frunzing is trouwens ook vaak wat lichter.

En inderdaad dan moet de TS de bunzing inderdaad maar weg brengen na een expert hé. Zonde van het geld alleen, maar goed.

Als ik Faniek was zou ik het beestje sowieso weg brengen want officiel gezien mag je ze helemaal niet hebben. En de AID zit overal tegenwoordig ook internet Schijnheilig Sigaar en dat is geen grapje.
Laatst bijgewerkt door SONY op 01-01-09 21:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 21:02

Wat een discussie Haha!
Ik hoef het niet echt te weten, maar er zijn hier aantal konijnen aantal jaar geleden half opgegeten toen we alles nog niet goed hadden afgesloten. Een paar maand terug hebben we veel last gehad van ratten dus niet zo vreemd dat hij hier zat in ieder geval. Heb nog een niet al te duidelijke foto van de kop.
Ik denk dat ik hem in de vriezer leg en morgen is kijk of ik er een prepareer iemand blij mee kan maken.

Afbeelding

Afbeelding

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:04

Als je hem op wilt laten zetten moet je eerst naar het politiebureau. Daar krijg je een document en een zegel waarmee je hem legaal mag vervoeren en opzetten.
Daarvoor moet je wel bij een bureau zijn waar iemand van de politie zit die verstand van die beesten heeft want de wijkagent mag dat document niet afgeven.

Haha! Ik heb als 10-jarige eens een buizerd gevonden en laten opzetten, was de eerste keer dat ik op het politiebureau ben geweest. Heeeeeeel spannend vond ik dat.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:06

@ Faniek; Bunzing, alleen moet je deze dus wel aangeven en kan je hem waarscheindelijk niet zo 1,2,3 bij een preprateur brengen. Hij is inderdaad nog wel in prachtstaat!

@ Sony; voor andere kan het wel degelijk nuttig zijn om te weten wat dan de verschillen tussen een frunzing/bunzing zijn.
Vind je erg onvolwassen reageren, maar goed.