chronisch nierfalen bij poes: welk eten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: chronisch nierfalen bij poes: welk eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:29

Ik weet niet meer hoe ze heten.
Zal eens even kijken of ik het nog kan vinden.
Ze kwamen van Brasker uit Oud-Beijerland. Jij komt ook uit de HW?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:04

Het was Z/D Ultra Allergen van Hills.

Wat heel belangrijk is, is dat ze genoeg vocht binnen krijgen om de nieren te helpen de afvalstoffen af te voeren.
Ik zou toch ook eens gaan kijken voor Carnibest. Verkrijgbaar bij dierenwinkel Dobey in Puttershoek. Of de gekookte kipfilet. Daar zit ook veel vocht in.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:46

Gekookte kip en vis zou ik niet geven.
Want volgens mij mag je kat geen (ruwe) eiwitten en dus geen vlees/vis/gevogelte.
(dit is ons toen de tijd verteld)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:31

Vreemd dat de dierenarts dit mij dan juist adviseerde Knipoog
Daarnaast zijn katten vleeseters. In alle soorten vlees zitten ruwe eiwitten. Zowel rauw als gekookt.
Dus dat mogen ze wel degelijk. Dat is natuurlijk voedsel voor ze.
Gekookt uiteraard niet. Maar als een kat een paar dagen slecht eet is gekookte kabeljauw of gekookte kip juist goed. Dit is licht verteerbaar en bevat veel vocht, waardoor opgehoopte afvalstoffen afgevoerd kunnen worden.
Uiteraard moet je dit niet zijn hele leven geven, maar om de spijsvertering weer goed op gang te brengen is dit juist heel goed.

Het gaat hier om een kat die weinig/slecht/niet eet. Gekookte kik of vis ruikt erg lekker en zet aan tot eten. Is goed in het begin.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 21:41

Amanda, ik zal eens bij Dobey in W'maas kijken. Dus yep, ik kom ook uit de HW... Haha!

Had het er vandaag nog even over met Ellen van Stroowaert (niet mijn DA, maar ik was op 'natvoer-jacht') dat ruwe eiwitten niet heel gezond zijn, maar als ze niet willen eten, dat ze dan maar beter iets kunnen krijgen wat ze lekker vinden; beter slecht eten dan niet eten...
Laatst bijgewerkt door dorothea op 29-12-08 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:44

Westmaas verkoopt het niet. Puttershoek is de enige winkel in de HW die Carnibest verkoopt.
Ze zal het in het begin niet eten denk ik. Tenminste dat deed de ene bij mij niet. De andere overigens wel.
Gewoon Whiskas blikvoer (en dan Rijk aan vlees/vis nemen) er doorheen mengen deed wonderen. Of even in de magnetron.

Mocht je daar tips voor nodig hebben moet je maar even pb'en.
De Z/D van hills is alleen bij de dierenarts te verkrijgen.
Welke dierenarts heb je?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 22:07

Even een update:
Vandaag weer terug geweest naar de DA voor een bloedonderzoek. En die had geen goed nieuws voor ons Huilen . De creatinewaarde was hoger dan twee weken geleden (toen 436, nu 572), ondanks medicijnen en speciaal niervoer, dus dat heeft helemaal niets geholpen. In overleg besloten om géén medicijnen meer te geven (geeft teveel stress voor mijn kleine meisje) en d'r alleen nog maar voedsel te geven dat ze lekker vindt. Geen stress meer die laatste paar maanden, alleen nog maar lekker eten en veel kroelen..

Iedereen hartstikke bedankt voor de tips!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:13

onze poes met nierfalen eet alleen haar medicijn verpakt in een piepklein balletje leverpastei.
Misschien nog het proberen waard?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 22:31

Waarschijnlijk niet, want ondanks de medijnen is de creatinewaarde omhoog geschoten de afgelopen twee weken...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:37

sterkte met je poes!
mijne had het ook,die kreeg wel speciaal voer van hills maar die wilde op het laatst ook niks meer eten.
knuffel haar maar veel de laatste periode.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:55

Jammer dat de dierenarts je zúlke vreemde adviezen geeft. Ik citeer van de bijsluiter van Benakor:

Citaat:
Benazepril kan de concentratie in het bloed van de stof creatinine doen toenemen. Dit effect heeft te maken met het therapeutische effect van het geneesmiddel en daarom hoeft de therapie niet gestaakt te worden.

Overigens ken ik dit medicijn niet. Ik weet wel dat een ACE remmen als Fortekor wonderen kunnen verrichten bij katten met nierfalen. Hoe erger de kat er aan toe is, hoe beter Fortekor lijkt aan te slaan. Een van de bijwerkingen is, dat de eetlust van katten die dit medicijn krijgen heerlijk toeneemt.

Een belangrijke oorzaak van nierfalen (en blaasproblemen) is de vochtopname van katten. Een kat drinkt van nature niet veel en droge brokjes voeren, maakt dat de gemiddelde huiskat in een continue staat van uitdroging leeft. Voeding wat veel vocht bevat is dus érg goed! Er bestaat redelijke blkvoeding van bijvoorbeeld Animonda. Tevens zou je zgn. KVV kunnen proberen, dit is vers vlees gemengd tot een hamburger en dan gevroren, makkelijk te bewaren en te portioneren. Nog idealer is het om vers vlees te gaan voeren, maar het zal niet meevallen zo'n oude kat daarop over te zetten..

Je kunt ook een drinkfonteintje aanschaffen. Dit schijnen katten wel interessant en lekker te vinden..

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 23:06

Weet jij of er een groot verschil is tussen Fortekor en Benakor? Anders is dat mss nog het proberen waard. Ben wel een beetje geschrokken van wat jij schrijft. Want als dat zo is, dan blijft onze DA wel enigszins in gebreke.
Het drinkfonteintje hebben we staan, de andere katten drinken er wel uit, onze zieke poes drinkt liever uit een bloempot. Ze drinkt overigens ruim voldoende. Animonda is het enige dat ze een beetje lijkt te lusten.

Edit: en ga morgen even contact opnemen met de DA (want ik ben best wel geschrokken van wat jij schrijft)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:21

Oké, zit ff verder te lezen en Benakor en Fortekor bevatten beiden Benazepril als werkzame stof. Dat kan het verschil dus niet zijn. Persoonlijke keuze van je DA dus om Benakor mee te geven ipv Fortekor.

In je beginpost lees ik dat je pas 1 week medicatie geeft? Dat is écht te kort om goed te beoordelen of de medicatie aanslaat. Overleg dat met de farmaceut (gewoon bellen, zij hebben meestal een dierenarts of goed ingelichte customer service in dienst om je te adviseren over hun product) of je dierenarts dus!

Daarnaast kan het best nodig zijn om je kat met een infuus op te peppen, of te gaan dwangvoederen voor een paar dagen. Je kat zit nu in een vicieuze cirkel en voelt zich misselijk doordat ze niet eet en wil daarom juist weer niet eten. Met dwangvoederen kun je dat doorbreken.

Besef wel, een kat van 18 jaar is sowieso al ver op haar einde.. Bereid je hoe dan ook voor op een te snel naderen afscheid Ach gut

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 08:13

Dat had ik gisteravond inmiddels al besloten, om vandaag zowel even contact op te nemen met de fabrikant als met onze DA.
Ze slikt nu iets meer dan 19 dagen Benakor. Drinken gaat uitstekend, en ook het eten gaat goed, als het maar geen dieetvoeding is. Momenteel mengen we 'gewoon' voedsel met dieetvoeding. Voor de rest is ze nog best goed; ze springt nog op bed en bank, ze is niet afwezig en ook haar vacht ziet er nog niet mottig uit.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:46

Valt je poes ook af?
Onze nierpatiënt weegt tegenwoordig nog maar 2,6 kilo meer. ( met 3 pootjes).
Vroeger was ze een gezonde stevige poes.
Sinds ze bij ons is, nu 5 weken , en medicijnen en dieetvoer krijgt is ze niet lichter of zwaarder geworden.
Ze krijgt Benakor en RC dieetvoer (nat en droog), wat ze maar mondjesmaat eet.
Ze drinkt wel goed, zolang er maar een scheutje geitenmelk door haar water zit.
Ze zit duidelijk mottig in haar vacht en af en toe kan ze verschrikkelijk stinken :o

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 19:10

Ze is flink afgevallen, ze weegt nu nog 3 kilo. Verder gaat het wonderwel best goed: aanhankelijk, alert en vol met kriebellust. En ja, je ruikt haar wel een beetje...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:34

Ik heb ook 2 nierpatienten...de een had in zijn crisis zelfs nierwaardes die niet meer te meten waren (en daarna nog een levercrisis maar da's een ander lang verhaal) Ik kreeg voor Charley Enacard. Charley is echter niet een van de makkelijkste :D en al snel werd medicijnen geven een kat-en-muis-spel. Nierdieet was ook moeilijk aangezien ik 7 katten heb.

Ik ben overgegaan op half vers half gewoon voer voor alle katten(wel goed voer: Hills of RC) van beide nierpatienten (die ik elk half jaar laat controleren) zijn de nierwaardes weer goed! wel aan de hoge kant, maar binnen de perken. 19 dagen voor de medicijnen is eigenlijk te vroeg om weer te meten.

Als ik jou was zou ik ze zoveel mogelijk vers geven, en gewoon goede brokken daarbij. Ook heb ik zo'n Catfresh staan, daar drinken ze er graag uit !

Sterkte

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:39

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 19:53

Clinic hoeft ze niet ('t is nogal een kieskeurige dame). We hebben alle merken geprobeerd, momenteel eet ze Hills en Animonda (en dat gaat redelijk goed). :j

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 21:59

Update:
Momenteel is ze achteruit geschoten. Ze eet (een paar hapjes dan) alleen nog Gourmet Tonijn, gemengd met water. Drinkt veel, slaapt veel, ze wast zich niet meer (dat doe ik nu met een vochtig doekje) en vandaag heeft ze voor het eerst weer slijm overgegeven. Het enige dat ons nog een beetje op de been houdt is het feit dat ze nog altijd gezellig op bed komt kroelen, praatjes voor tien heeft en nog op stoelen kan springen en de bank kan klimmen.
We durven de beslissing gewoon niet te nemen, willen haar nog niet missen. |(
Wanneer weet je dat je niet te vroeg maar zeker niet te laat bent met die beslissing?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:03

ik snap je gevoel heel goed,maar je mag in dit soort gevallen niet egoistisch zijn omdat je je geliefde dier niet wil missen(nogmaals ik kan me dat erg goed indenken)
ik zou een dierenarts om advies vragen.

verder wil ik je veel sterkte wensen,het is een hele moeilijke situatie.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 22:14

Dank je wel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:45

Het overgeven en aftakelen kan ook komen door het gebrek aan voedsel, dan worden ze erg misselijk, maar begrijp dat ej ook niet echt meer op dwangvoeren zit te wachten, kan hier niet over oordelen het is jou katje.
Sterkte.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:21

Dit was het punt waarop ik de mijne in heb laten slapen.
Het feit dat ze zich niet meer waste en 6x per dag slijm overgaf...
Dierenarts kan wel een anti-misselijkheids middel geven, maar bij die van mij was het na een paar uur weer raak.

De mijne zat overigens ook stil in een hoekje. Dat maakte de keuze een stuk makkelijker.

Overleg die goed met je dierenarts. Hij kan je het beste adviseren en weet wat de mogelijkheden en vooruitzichten kunnen zijn.
Sterkte :(:)

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:29

onze katten zitten op de royal canin Renal. en dat vinden ze hartstikke lekker
ze zijn ook nierpatienten