Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Re: Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:26

KiWiKo schreef:
afsnauwen mag........... bijten niet..........

een hond bijt gericht raak, net zoals een paard gericht mis schopt......

raak is raak....... schade is schade en dan maakt het in mijn ogen niet uit hoe groot de schade is......... de schade is er

maar dan nog weet je niet wat er is gebeurt.. misschien ging het kind wel net naar voren toen de hond aan het snauwen was.. Knipoog

nee.. ik zou dit dier echt niet in laten slapen..

ik zou ook nooit kinderen alleen laten bij mijn honden alleen al om dit soort dingen te voorkomen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:28

maakt niet uit Lima Lachen schade is schade.........en ik neem nooit risico met mijn dieren Lachen

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:29

Thats_Me schreef:
Als een hond 1x raak heeft gebeten ook al is het bij een kind of is de situatie er naar geweest dan kun je hem eigenlijk nooit meer vertrouwen omdat hij over de drempel heen is gegaan van waarschuwen naar daadwerkelijk bijten.

Dus in iedergeval een goede!!! muilkorf gaan aanschaffen (niet van die slappe gevallen waar ze eenvoudig doorheen kunnen bijten) en niet meer over straat zonder zo'n ding om. Jij bent als eigenaar verantwoordelijk voor de acties van je hond en je hond is niet te vertrouwen blijkt.

hier ben ik t mee eens, en de hond NOOIT meer zonder toezicht bij kinderen laten. Ik vind t onverantwoord om een kind van 3 alleen te laten bij een terrier, je weet niet wat er gebeurd is, maar als t mijn kind was geweest wat was gebeten zou ik je aansprakelijk stellen.

waarschijnlijk ben je zelf genoeg geschrokken anders zou je nu ook niet om raad vragen.. ik zou aanraden de hond buiten het veld van kinderen te houden! Of als hij er wel is, muilkorven zodat er iig niet meer gebeten kan worden! als hij nog een keer bijt, afmaken!

ik vertrouw kleine kinderen niet alleen bij dieren, die steken in een neusje, oogje oortje en wat iedereen hierboven zegt: kinderen opvoeden wordt ook al lang niet meer door alle ouders gedaan.

Je hond heeft gebeten, zorg ervoor dat t niet meer kan, en neem anders je maatregelen!

sterkte ermee

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:29

Als ik de moeder van dat kindje was geweest, kwam mijn dochtertje dus nooit meer bij jouw moeder!
Hoe onverantwoord om een hond die aangeeft dat hij het gezelschap van kinderen niet prettig vindt, toch tussen de kleine kinderen te laten lopen.
Als ik mijn kinderen naar een oppas breng, verwacht ik dat er op gelet wordt.
Dat een 3e dan zijn/hond wil brengen is prima, maar níet als mijn kinderen daar zijn.
Het blijkt dus niet samen te kunnen. Dus óf op de kinderen passen óf op de hond, niet op beide tegelijk!

Anna85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:30

Deze hond hoeft in mijn ogen niet worden afgemaakt.
Waarschijnlijk heeft het meisje iets gedaan wat de hond niet leuk vond, hij hoort dan misschien niet te bijten,
maar als ik het verhaal hoor dat ie vroeger gepest is door kleine kinderen, kun je wel zo'n reactie verwachten.
Betekend dit dan meteen dat deze hond niet te vertrouwen is??

Een goede training onder begeleiding van een goeie hondentrainer/gedragsterapeut kan waarschijnlijk een uitkomst zijn.
Veel succes ermee Ach gut

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:31

KiWiKo schreef:
maakt niet uit Lima Lachen schade is schade.........en ik neem nooit risico met mijn dieren Lachen

dus als jou hond tegen iemand aanspringt en met zijn lange nagels de huis open krabt, maak je de hond dan ook af? want ja: schade is schade..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:32

LimaMambo schreef:
KiWiKo schreef:

dus als jou hond tegen iemand aanspringt en met zijn lange nagels de huis open krabt, maak je de hond dan ook af? want ja: schade is schade..

hihihi moet ik hier nu echt serieus op ingaan?????????

maar even voor discussies sake.......... mijn honden zijn zo opgevoed dat ze niet tegen iemand opspringen, daarnaast houd ik de nagels erg goed bij Haha! Haha! Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:34

Kinderen en honden vind ik een combinatie van niks.... 9 uit 10 keer kunnen kinderen niet met dieren omgaan, ze hebben geen oog voor de grenzen die dieren duidelijk aangeven. Ouders laten het ook vaak na de kinderen goed op te voeden.
Kinderen mogen mijn hond wel aaien, maar MOETEN eerst toestemming aan hun moeder vragen, DAN aan mij, en DAN moet de hond er ook nog eens zin in hebben vind ik.... anders is het gewoon jammer.
En mijn hond is niet veel meer dan twee pakken koffie groot....

Jouw hond kan hier niets aan doen. Ik vind het onverstandig kinderen en dieren alleen te laten, buiten toezicht en dan ook nog eens een hond die kinderen onprettig vind (veel dieren vinden kinderen niet erg prettig).
Dit vind ik een gevalletje 'schuld van de baas'.
Trek hier lering uit, en houdt ze voortaan netjes uit elkaar!

__Nathalie__

De volwassenen zijn verantwoordelijk die er bij waren. Die hadden op moeten letten.

Limanade

KiWiKo schreef:

maar even voor discussies sake.......... mijn honden zijn zo opgevoed dat ze niet tegen iemand opspringen, daarnaast houd ik de nagels erg goed bij Haha! Haha! Haha!

goed zo Tong uitsteken
nee je hoeft er niet serieus op in te gaan.. maar ik bleef even bij je antwoord: schade is schade.. dus vandaar de vraag Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:35

Ik snap eigenlijk niet waarom iedereen opvoeden bij betrekt, iedereen met wat pedagogische kennis zal weten dat op de leeftijd van drie jaar dat besef nog volop in ontwikkeling is. Is gewoon leren aan het leven. Een kind van drie zal ook eens aan de haren van een ander kind trekken, om zo te kijken wat voor reactie het teweer brengt. Betekent ook niet dat je een anti sociaal kind of niet opgevoed kind hebt. Nee je hebt gewoon een drie jarige mensje.
Verder weet ik niet wat er gebeurd is, maar de hond vertoonde al negatieve respons tegenover kinderen. En daar valt men mond dan open dat die in zo een situatie rondloopt. Onverantwoord.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:38

KiWiKo schreef:
bijten is bijten................ en is nooit goed

Meen je dat nu?

Ik kan meegaan in de redenering: bijten is nooit goed. Maar bijten is wel natuurlijk gedrag van een dier, en dat is hetgeen wat een hond is en blijft: een dier. Als ik jou redenering zou moeten volgen, dan zou onze jongste border (profiel) al lang afgemaakt moeten zijn. Het beest is de grootste kindervriend die je je kan voorstellen, algemeen een echte goedzak. Ook naar algemeen mensen toe, naar andere honden toe, een echte goedzak. Als hij iets zou kunnen misdoen is het uit enthousiasme (dat hij een kind omver loopt ofzo), of uit een normale schrikreactie (het is en blijft een beest). Wel, dat laatste is al een keer voorgevallen. Op wedstrijd is er altijd een kind dat naar onze hond komt, zit er de hele dag mee te fletsen en te spelen, hond zelf vind dat ook geweldig. Op een gegeven moment ligt de hond gewoon naast ons, kindje ziet onze hond en komt heel enthousiast langst achteren aangelopen en wilt onze hond een dikke knuffel geven. Het meisje 'vliegt' hem dus langst achteren rond zijn nek, beest schrikt en bijt achteruit in een automatische reactie.. In het meisje haar gezicht.

Wat moet je dan doen, hond afmaken? Hond muilkorven omdat ie een 'gevaar voor de samenleving' is?

Honden zijn dieren, dieren hebben dierlijke instincten en reacties. Kan net hetzelfde geval geweest zijn bij de TS. Hond ligt rustig in zijn mand, kindje komt langst achteren aangelopen en wil hem een serieuze aai over zijn bol geven. Hond schrikt, want heeft kindje niet zien aankomen, en geeft een normale automatische reactie.

Maargoed, algemeen mijn 'point of view'.. Honden en kinderen gaan nooit samen zonder constante begeleiding. Honden zijn en blijven dieren, kinderen zijn en blijven kinderen. Een kind van drie 'weet' niet wat mag en niet mag, zelfs niet als je ze dat verteld en uitgelegd hebt. Nooit die twee alleen samen laten. Een hond bij een kinderoppas, waar niet constant 'bewaakt' kan worden wat hond en kinderen doen: fout, fout, fout.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:38

LimaMambo schreef:
KiWiKo schreef:

goed zo Tong uitsteken
nee je hoeft er niet serieus op in te gaan.. maar ik bleef even bij je antwoord: schade is schade.. dus vandaar de vraag Knipoog

hihi, point taken Haha!

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:41

LimaMambo schreef:
KiWiKo schreef:
afsnauwen mag........... bijten niet..........

een hond bijt gericht raak, net zoals een paard gericht mis schopt......

raak is raak....... schade is schade en dan maakt het in mijn ogen niet uit hoe groot de schade is......... de schade is er

maar dan nog weet je niet wat er is gebeurt.. misschien ging het kind wel net naar voren toen de hond aan het snauwen was.. Knipoog

nee.. ik zou dit dier echt niet in laten slapen..

ik zou ook nooit kinderen alleen laten bij mijn honden alleen al om dit soort dingen te voorkomen

Dit is een keer gebeurt met onze hond op mijn verjaardag. Die lag in het midden van de kamer met al het bezoek en mijn nichtje aaide haar rug, op een gegeven moment ligt ze er boven op (iedereen was druk in gesprek) en de hond snauwt, op het zelfde moment gaat zij naar voren, tandje in de wang.
Moet die hond dan ook maar afgemaakt worden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:43

als jij gezien hebt dat op dat moment dat gebeurde terwijl je zo ingesprek was, en je kon het niet reguleren........... ja dan zeker

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:44

Ik zou zelf in elk geval op zoek gaan naar een andere oppas. Of, als dat kan, de hond in een andere ruimte laten dan de kinderen. Er kan altijd een moment zonder toezicht zijn en je wilt niet dat het zich herhaalt.
Muilkorven ben ik een niet al te groot voorstander van, ik ken een hond die daardoor alleen maar z'n agressie opbouwde en zonder muilkorf helemaal niet meer te vertrouwen was.

Zelf heb ik een hond die (helaas) meerdere mensen, inclusief mijzelf, heeft gebeten en nee, ik heb hem niet laten inslapen. Hij is blind, bijt uit schrik maar helaas wel hard door. Ik moet dus áltijd op mijn hoede zijn met hem, verlies hem ook nooit uit het oog, houd hem uit de buurt van kleine kinderen en onbekenden. Op stal sluit ik hem altijd op, als ik thuis bezoek krijg, gaat hij in eerste instantie in zijn 'hondenkamer' (wel in het gezelschap van mijn andere hondje) en laat ik hem de ene keer wel los en de andere keer niet. Zolang ik met al deze zaken rekening houd, is het een ontzettend fijne hond om in huis te hebben. Hij heeft het zelf in elk geval wel reuze naar zijn zin, hij is erg vrolijk en voor zijn 10 jaar nog lekker speels. Maar gedoe is het wel. Knipoog

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:44

Mijn moeder haar onderlip werd ook gepierct door de hoektand van onze duitseherder reu Clown
Hij kon best lomp worden met stoeien en toen ging perongeluk zijn hoektand door mijn moeders lip. Preccies in het midden aan de onderkant waar ik toen de tijd mijn piercing had, je kon er zo door heen kijken dus me pa zei al je kan er zo een piercing in doen Clown
Hond kon er helemaal niks aan doen, was gewoon een ongelukje.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 19:47

Wat zijn hier een aantal posters snoeihard zeg, word er een beetje verdrietig van.

Een aantal posters reageren veelste kort door de bocht en er wordt te zwart-wit gedacht, erg jammer. Inderdaad tantjeuh, niet helemaal maar zo ongeveer is het gebeurd en onder de ogen van de ouders (ouders weten ook dat het kind niet bij de hond mag) en onder mijn ogen. Ik kan mezelf wel voor mij kop slaan dat dit heeft kunnen gebeuren maar ik moet verder in een nieuwe situatie en daar past afmaken zeker niet bij, eerder bij kinderen weghouden.

Mocht iemand nog constructieve suggesties hebben voor de toekomst dan graag, anders laat maar. Oordelen zonder bij de situatie aanwezig te zijn geweest....

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:49

De hond kan hier idd niks aan doen en ik zou afmaken al zeker GEEN optie vinden.
Ik zou ook een andere oppas zoeken jou hond is hier de dupe zit heel de dag met kinderen opgescheept waarbij hij zelf al heeft aangegeven kinderen niet prettig te vinden om zich heen..
DUS al een heel duidelijk teken en zo word hij heel de dag uitgedaagd zich te verdedigen.
Uiteindelijk gaat er een kind waarschijnlijk te ver en verdedigd hij zich wat hem goed recht is vind ik.
Ik zou een oppas voor hem zoeken zonder kinderen waar de hond lekker zichzelf kan zijn.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:51

creool schreef:
Mocht iemand nog constructieve suggesties hebben voor de toekomst dan graag, anders laat maar. Oordelen zonder bij de situatie aanwezig te zijn geweest....

Lijkt mij heel simpel. Hond bij de kinderen weg houden waar je moeder op past. Of op de kinderen passen, of op de hond, maar niet tegelijk en als jij op bezoek komt, dan hond in een gang oid waarvan de deur op slot is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:52

de hond muilkorven............

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:53

Ik ben ook van mening dat je zon dier moet laten inslapen.
Een hond die eenmaal gebeten heeft, die kun je nooit meer vertrouwen..
Ik snap dat je erg gehecht bent aan je hond, maar zou je er mee kunnen leven als hij de volgende keer een kind in het gezicht bijt, met alle gevolgen van dien..

Hoe dol ik ook ben op mijn eigen hondje. als ze iemand zou bijten laat ik haar inslapen.

Heel veel succes met je keuze ts..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:54

Ik ga er vanuit dat de bokkers die zeggen dat als de hond een keer gebeten heeft en dus ingeslapen moet worden jullie dit ook met je paard doen? Want ook die kan bijten. En trappen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:55

Afmaken is niet totaal nodig tenzij je voor de volle 100% kan zeggen met welke reden de hond heeft gebeten. Hond van m'n moeder had de pees van m'n pink bijna doorgebeten. Blijkt het beest is straathond geweest totaal niet opgevoed, nu hoef ik d'r alleen maar aan te kijken en ze wandelt al weg. Hadden we die moeten doodschieten dan?

@ Kiwiko
absoluut een hond die zonder reden bijt die schiet je dood, maar je weet de reden niet waarom deze hond beet, en wat een ander ook zei. Als een terrier raak bijt, had het meisje waarschijnlijk d'r oor kwijt geweest.
De hond verdiend een eerlijke tweede kans, het is natuurlijk reflex van een hond als ze niet wegkunnen bijten ze van zich af.

Honden net zo goed als paarden waarschuwen, dit kan zijn in tig vormen, een keer grommen, oortjes naar achteren, of een werkelijk waarschuwingschot(een flinke snauw of in paard geval een klap naar achteren) ze kunnen immers niet vragen of je even op wil houden.

Ik vind het wel onverantwoord dat je je hond laat waar kinderen zijn terwijl de hond niks wil weten van kinderen, daar had je meer over na moeten denken. Alsof je een AA klant in een kroeg zet.

Muilkorven en kindersituaties vermijden, das mijn advies voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:55

__Nathalie__ schreef:
Ik ga er vanuit dat de bokkers die zeggen dat als de hond een keer gebeten heeft en dus ingeslapen moet worden jullie dit ook met je paard doen? Want ook die kan bijten. En trappen.

Alleen een paard heb je over het algemeen in een boks staan of ver op een land, iig ver van kinderen niet in de huiskamer met allemaal kinderen, of jij wel?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-12-08 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt