Mag een ander jou hond commanderen? (in jou bijzijn!)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: Mag een ander jou hond commanderen? (in jou bijzijn!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:37

Niemand zegt mijn hond wat te doen..!
Dan krijgen ze van mij de wind van voren..

Voorbeeld.. mijn buurman was niet echt vast ter been door de alcohol, en hij komt mijn man en hond tegen.. Hond springt tegen hem aan, buurman rolt over de grond en maar spelen met mijn hond.. prima..
Ineens vind hij het welletjes en pakt mijn hond in zijn nekvel en drukt em tegen de grond..
Mijn man is dus even uit zijn slof geschoten, en terecht! Hij mag blij zijn dat ik er niet bij was, ik ben meestal niet zo subtiel.. zeg maar gerust een kreng Bloos .

Er is in de buurt ook een man met een hond, die alle honden koekjes geeft, waardoor onze hond erg enthousiast is als hij die man ziet.. Ik was hem aan het uit laten, en die man komen we tegen.. mijn hond speert op em af, en terwijl ik mijn hond corrigeer, krijgt hij van die man koekjes.. Hier ben ik ook even op in gehaakt.. Als ik em corrigeer, ben ik degene die mijn hond beloond, en niet die man waar hij op af vliegt.. Nu heb ik het gedaan, en is hij beledigd.. jammer dan!

Ik bepaal wat mijn hond wel en niet mag.. en niet iemand anders!
Ik voed mijn hond streng op, sommige mensen hoor je hun mening fluisteren, maar guess what?
Mijn hond is de enige in heel de straat die wel luisterd!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:42

Bedankt voor jullie reactie's en sta versteld van de eengsgezindheid, klopte dus dat ik hier geen goed gevoel over had.
Commando's zijn voor de hond te snel opvolgend, onduidelijk en alles doorelkaar. "Af zit blijf en liggen"
En geen braaf.

Ik ben er du sover uit dat ik hier iets van moet gaan zeggen, zal eens kijken hoe ik dit het beste aan kan pakken.

C_arola schreef:
Ik heb er ook last van bij een buurvrouw van mij en vrienden en familie van mijn vriend die allemaal geen honden kennen doen het ook erg vaak.

We zitetn denk ik in hetzelfde schuitje, en idd ik krijg dat soort opmerkingen en blikken ook, ik weet écht wel wat ik doe is de ergste.
Ik wil dus als bv iemand een commando geeft dat op MIJN manier doet, hebben sommigen ook moeite mee, voelen ze zich aangevallen.
Ik denk dat het gezegde "commandeer je eigen hondje" wel van toepassing is hier.

Ik wist niet dahet zo vervelend kon zijn!

Jester_ schreef:
Als mijn hond erg zeurderig word zegt ze; GA WEG, of gewoon Ga eens af.

O lekker duidelijk weer Clown Maar als ze vaak met je hond wandeld kan jij haar dan jou commando's niet leren?
jesito schreef:
Toen de hond moest overgeven heb ik de beide heren een sms gestuurd dat ze bedankt zijn en niet meer welkom zijn.

Wat erg zeg, ik denk dat ik ook witheet zou worden, hier bedelt niets, zelfs geen kat. Dus dat is wel een punt wat ik in de gaten zou moeten houden.
Die mensen zouden zich dood moeten schamen.

femmefatale1 schreef:
mijn hond speert op em af, en terwijl ik mijn hond corrigeer, krijgt hij van die man koekjes..

O daar ben je lekker mee, de volgend keer kan je nog wel eens het nakijken hebben omdat ze dit dondersgoed onthouden, ben ik hier nog niet tegen gekomen gelukkig.
En ik wil net als jou mijn hond onder controle hebben, nu is ze nog een pup van 5 maandjes, maar straks een bull van 50 kilo met een enorme trekkracht.
Als ik zie hoeveel mensen hun hond niet onder controle hebben !! Daar schrik ej van opvallend, veel huisvrouwtjes en mannen die dan zo'n klein keffertje hebben.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:51

Bij ons durven ze dat meestal niet Knipoog

Ze gaan altijd mee naar mijn werk (zorgboerderij) en de honden luisteren gewoon lekker niet naar iemand anders.

Kunnen ze ''zit'' zeggen wat ze willen maar ze luisteren dan lekker niet, allebei niet.

Ha dat is net als in die reclame met die boxer '' zit'' .... zit..... ZIT! Zitzitizitizit....

en dan ik " zit ''

en dan gaan ze allbei zitten Tong uitsteken Haha! Knipoog

Zo hoort het toch?

toppie

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:57

Hangt ervan af wie.. hier mag het dus wel, maar alleen de juiste mensen doen dat, en nadat ze het gevraagd hebben.
Zij weten ook de commando's die wij geven, en die mogen gegeven worden. Hier luistert onze hond ook naar.
Daarnaast gaat ze ( we hebben er sinds vanmorgen helaas nog maar een, omdat we de andere in hebben laten slapen ) ook regelmatig logeren als wij weg zijn, en moet ze daar ook luisteren.
Zolang het op onze manier is, heb ik er gene problemen mee, maar wildvreemde mensen, of mensen waar we niks mee hebben, of weinig, moeten hun waffel dichthouden.. tres simple.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:08

Ook mijn honden geeft niemand anders een commando. Clown Tenminste, ze kunnen het wel proberen maar mijn twee mormels negeren commando's van anderen straal, met een nogal arrogante kop.. Haha!

Een kennis van mij hier uit de buurt zal altijd als ik hem tegen kom tegen mijn teefje zeggen: "Gaia zit" en Gaia kijkt dan heel relaxed om zich heen en kijkt mij eens aan, zo van "ja wat nou?!" ROFL , ookal heeft die vent altijd koekjes bij zich.. (als pup deed ze het zit-koekje-truukje wel) Huilen van het lachen

Fiero heeft wel (meer) ontzag voor mensen, maar die net zo oostindisch als zijn zus. Ik vind het fijn dat mijn dogo'tjes zich niks van anderen aantrekken, ook mensen die fluiten krijgen hooguit een nieuwsgierige blik en koekjes maken geen verschil.

Hoewel ze dus aardig eenkennig zijn (met name madam) zijn ze bij intimi niet weg te slaan, mijn ouders en zus kunnen niet binnen lopen zonder urenlang bedolven te worden (tja en dan zijn dogo argentino's groooote honden Tong uitsteken ). Maar zelfs toen mijn zusje Gaia afgelopen vrijdag zei dat ze moest gaan zitten, twijfelde ze en het duurde zeker 30sec voordat ze het dan uiteindelijk toch maar deed. Clown

Chiqa ik geef je groot gelijk hoor, ik laat anderen mijn honden ook geen commando's geven, al neigen mensen daar sowieso niet toe (misschien toch wat grote honden). Als Donna wat ouder wordt en langer bij je is zal ze misschien ook steeds meer op jou gericht zijn en sowieso niet meer naar anderen luisteren.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:17

Ja hoor, als mijn hond tegen iemand op springt o.i.d mag die persoon mijn hond commanderen. Of ze daar naar luistert is de 2e vraag, maar ze mag het wel.
Als mijn hond los loopt en ze is op een afstand en loopt naar iemand toe die daar niet van gediend is, mag ze haar gerust weg sturen.
Geen problemen mee dus.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:20

Ik corrigeer andermans hond ook wel eens hoor! Niet om beter te weten maar omdat ik niet wil dat ze tegen mij aanspringen. Vaak gebeurt het in hun enthousiasme, komen ze op je afrennen, automatisch zeg ik laaaaaaaaaaag met handgebaar. De meeste kennen dit toch wel, ik vang ze op en krijgen dan evengoed die dikke knuffel die ze waarschijnlijk kwamen halen. Zie daar geen kwaad in.

En één keer met andermans hond (rotweiler) gegooid, kwam op ons afstieren en sprong in één beweging in de buggy waar mijn dochter van toen 1 in zat, die heb ik bij kop en kont gepakt en tegen de grond gekwakt. Zijn baas boos, was niet nodig geweest, was kindvriendelijk maar speels. Tja dat kan wel wezen maar ik ga dat niet afwachten of ie het vriendelijk of niet vriendelijk bedoelde. Het kan in een split second gebeurd zijn of zelfs in zijn speelsheid schade aan zo'n kind toebrengen.

Kwamen hem daarna nog wel eens tegen bij een rondje bos, de rotweiler had geen interesse meer in de buggy.........

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:24

Ik zou daar wel wat van zeggen.
Als een hond tegen je opspringt vind ik het wat anders, mijn broer zijn hond is een diebiel (bull terrier) die je zo omver springt. Als die tegen me opspringt druk ik hem wel tegen de grond. Maar ik ga geen dingen als af/zit etc roepen.

Ik zou er gewoon wat van zeggen. Zeg dat hij alleen jullie comando's kent en dat als buuf met andere dingen komt de hond in de war raakt en je liever hebt dat ze dat niet doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:30

bedankt voor jullie reactie's ik zal er idd wat van gaan zeggen. Kijk als ze echt lastig is, springen bv mag ze wel zeggen "laag" maar omdat ze niet weet wat het commando is roeps ze in een paar seconde alle commando's die ze nog niet eens op een dag hoort.

Maar het vervelende van alles vidn ik dat ik haar expres al bij me houdt, zeker een meter of twee afstand, en vraag dan of ze wil aaien. Dat wil ze dan wel maar dan gaat ze lopen roepen af en zit en lig..
Tijd om er wat van te gaan zeggen dus.
Ik moet alleen even kijken hoe, want als ik zeg dat ik lieve rniet wil dat ze luisterd naar een ander krijf ik wel weer een tegen argument, moet al hélemaal niet aankomen met de opmerking "ze begrijpt die commano's op die manier niet"

Zal je niet gaat ze natuurlijk net zitten. Dromen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:32

Als jouw hond tegen mij opspringt, reageer ik echt wel en corrigeer ik hem wel degelijk. Ik vind een opgevoede hond belangrijk. En als jij er bij bent, hoop ik dat je sneller reageert dan ik.

Ik ben met mijn hond lid van de Reddingshondengroep geweest en ik heb hem ook zo opgeleid. Hij luistert wel degelijk ook naar de commando's van anderen in het werk. Dat is belangrijk voor zijn eigen veiligheid en voor de slachtoffers als ik op afstand werk.

Als ik met hem revier (hond zoekt zelfstandig een stuk bos af op zoek naar een slachtoffer), dan is het belangrijk dat hij zich leert gedragen. En dan mag het 'slachtoffer' bij de training hem wel degelijk corrigeren. In zijn enthousiasme zou hij zo op je gaan liggen en als je als slachtoffer je been gebroken hebt, is dat toch niet de hond waar je door gevonden wil worden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:58

femmefatale1 schreef:
Niemand zegt mijn hond wat te doen..!
Dan krijgen ze van mij de wind van voren..

Voorbeeld.. mijn buurman was niet echt vast ter been door de alcohol, en hij komt mijn man en hond tegen.. Hond springt tegen hem aan, buurman rolt over de grond en maar spelen met mijn hond.. prima..
Ineens vind hij het welletjes en pakt mijn hond in zijn nekvel en drukt em tegen de grond..
Mijn man is dus even uit zijn slof geschoten, en terecht! Hij mag blij zijn dat ik er niet bij was, ik ben meestal niet zo subtiel.. zeg maar gerust een kreng Bloos .

Er is in de buurt ook een man met een hond, die alle honden koekjes geeft, waardoor onze hond erg enthousiast is als hij die man ziet.. Ik was hem aan het uit laten, en die man komen we tegen.. mijn hond speert op em af, en terwijl ik mijn hond corrigeer, krijgt hij van die man koekjes.. Hier ben ik ook even op in gehaakt.. Als ik em corrigeer, ben ik degene die mijn hond beloond, en niet die man waar hij op af vliegt.. Nu heb ik het gedaan, en is hij beledigd.. jammer dan!

Ik bepaal wat mijn hond wel en niet mag.. en niet iemand anders!
Ik voed mijn hond streng op, sommige mensen hoor je hun mening fluisteren, maar guess what?
Mijn hond is de enige in heel de straat die wel luisterd!!

Waarom mag jouw hond dan tegen anderen mensen opspringen???
Is toch ook niet bepaald net gedrag.

Daarbij wordt hier wel eens de vergelijking gemaakt dat we andermans kinderen toch ook niet zeggen wat te doen, en waarom niet.
Ik zie niet in waarom ik andermans kinderen niet mag zeggen als ze iets fout doen.
Als er een kind aan mijn spullen zit of loopt te jengelen en schreeuwen als ik met de paarden bezig ben, geloof maar dat ik er wat van zeg.
Kan natuurlijk allemaal op een fatsoenlijke manier.
Zo is het ook met andermans hond, als de baas niet in de buurt is en de hond doet iets wat niet mag heb ik liever dat er ingegrepen wordt door iemand dan dat er gewacht wordt op mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:00

hangt er helemaal vanaf wie en wanneer hem wil commanderen, een vreemde niet, die hoeft het ook niet te proberen want daar luisterd hij toch niet naar, een kennis/vriend/familie mag hem wel op zijn plek zetten als ik iets mis, of als diegene net iets sneller is dan mij.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:02

zooooooooo die rottweiler in de buggy!! nou die had van mij ook een vliegles gehad!! En terecht vind ik!!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:06

nee hoor, echt niet, mijn hond luistert naar mij.
over mijn hond en mijn kinderen hoeft niemand iets te zeggen...

neemt niet weg dat ik een andere hond soms wel eens corrigeer als die tegen me op wil springen oid... daar heb ik zo'n hekel aan.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:20

Juval ik snap dus alleen niet waarom je zo fel zegt dat niemand iets over jouw hond of kinderen te zeggen heeft maar dan wel goed vind dat jij de hond van een ander mag corrigeren. Dit is toch hetzelfde?

Als bij ons vreemden komen werkt het juist beter als die mensen zelf tegen de hond zeggen ga weg. Als ik het zeg blijven ze proberen om naar die persoon heen te gaan, zegt die persoon het zelf (we geven dat trouwens wel aan van zeg maar weg) dan blijven ze ook weg. Indien mijn hond lastig doet bij andere mensen mogen ze de hond wegsturen (ik probeer het zelf natuurlijk wel te voorkomen), dit doe ik ook als een andere hond bij mij te opdringerig is. Als de hond bij mijn vriend thuis tegen mijn been op wil rijden (of welke hond dan ook) dan hebben ze pech en liggen ze toch heel snel met een flinke greep in hun nek plat. Daar ben ik absoluut niet van gediend en de baas blijft ook niet altijd naast de hond staan als je ergens op visite bent.

Helaas is het zo dat mijn tante ook een handje ervan heeft om de honden een koekje te geven als ze op bezoek komt, dan nog een stukje als ze zelf een koekje heeft gehad, ook nog als ze weg gaan (en maar mopperen dat ze de kleren vies maken). Aangezien het de honden van mijn ouders zijn kan ik er niks van zeggen, bij mijn toekomstige hond mag niemand koekjes geven behalve ik of mijn vriend. Daarbij vind ik het echt vies als de hond maar loopt te kwijlen omdat die een koekje verwacht (ja het zijn boxers dus kwijlen ook nog eens lekker).

Als er kinderen bij ons komen en die doen iets wat van ons niet mag en hun eigen moeder reageert niet dan krijgen ze echt wel te horen van mijn moeder dat het niet mag.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:24

gelukkig luisteren mijn viervoeters alleen naar mij Clown
als mijn vriend weer eens voorover gebogen met een vinger staat de wijzen zie je ze echt zo kijken van jajaja jij bent van het zelfde nivo als ons. hoor!! vrouwtje is de baas

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:26

jou vriend doet het dus al fout door voorover gebogen te gaan staan Knipoog

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:28

dees_daan schreef:
jou vriend doet het dus al fout door voorover gebogen te gaan staan Knipoog

I NOWE Knipoog

maar tekst en uitleg gaat er het ene oor in en het andere oor uit(bij mijn vriend)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:31

Zodra het commando's zijn als: "Niet doen!" of "Nee!" vind ik het geen probleem, maar als ze commando's geven die mijn hond niet snapt geef ik vaak zelf het goede commando.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:33

Gewoon hard doorlopen met een straal van 5 meter, zodat je het probleem niet hebt? Clown

Ik zeg er gerust wat van als honden springen, en "duw" ze ook echt weg, ga echt niet eerst aan het baasje vragen wat het commando is Clown
Gewoon wegwezen, en de honden snappen dat tot nu toe allemaal.

Mijn hond luistert goed en het is dus eigenlijk nooit nodig dat een ander mijn hond moet corrigeren, maar als dat wel nodig is, dan mag dat uiteraard.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:35

sibbe schreef:
gelukkig luisteren mijn viervoeters alleen naar mij Clown

Hier hetzelfde. Hond luistert alleen naar mij en (soms) naar mijn vriend.
Vind het wel vervelend als iemand mijn hond bijvoorbeeld wil laten zitten of een high five wil laten geven voor ze een koekje krijgt, mijn hond het niet doet en alsnog een koekje krijgt....

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:41

Ik wil niet dat iemand anders mijn hond commando's geeft, vaak geven ze hele andere commando's dan die mijn hond kent.
Sowieso herhalen sommige mensen echt te vaak een commando, waardoor mijn hond helemaal zoiets heeft van " wat doe jij nou " .

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:54

joyce83 schreef:
Juval ik snap dus alleen niet waarom je zo fel zegt dat niemand iets over jouw hond of kinderen te zeggen heeft maar dan wel goed vind dat jij de hond van een ander mag corrigeren. Dit is toch hetzelfde?

zowel mijn hond als mijn kinderen zijn goed opgevoed, dus ik verwacht niet dat ze zich misdragen waar anderen bij zijn... mocht dat wel het geval zijn ben ik degene die ze moet corrigeren, dat hoeft niemand anders voor mij te doen.

als een vreemde hond tegen mij aanspringt en de eigenaar doet er niets tegen dan 'verdedig' ik mezelf.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:04

Ik heb een keer ontzettende ruzie gehad met m'n tante die het nodig vond zich met mijn hond te bemoeien.
We hadden haar toen nog niet zo lang, (gekregen met 15 maanden) was op moeders verjaardag en hond snuffelde langs tafel waar gebakjes op stonden. Tante vond het nodig hond daarom te straffen, ik vond van niet.
Het was míjn hond, die ík opvoedde. Daarnaast was het een hulphond in opleiding, dus mocht ze zich uberhaupt niet met de hond bemoeien. Lachen
Dus nee, ik hou er niet van als anderen zich met mijn hond bemoeien. Doe het heus niet perfect, maar mensen die helemaal niet weten wat ze doen hoeven zich daar niet mee te bemoeien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:08

Als ze een gevaar zijn voor een persoon mag iemand onze honden wel een commando geven. Alleen zullen ze daar niet naar luisteren Clown . Ze kijken ons dan aan met een blik van verbazing en komen naar ons toe. Maar het commando uitvoeren nee hoor.

En als ze het in ons huis gaan doen gaat het bezoek toch echt de deur uit als ze blijven commanderen ook al hebben we gezegd dat we dat niet willen. Ik ga hun kinderen of huisdieren ook geen opdrachten geven in hun huis.

Een van mijn schoonbroers heeft die neiging ook gehad. Die dresseerde zelfs zijn eigen kat. En hij bleef onze erg dominante oude herder/wolf kruising maar commanderen en met zijn vinger wijzen. We hadden hem al gewaarschuwd dat niet te doen omdat die herder dat gewoonweg niet pikte van vreemden en al helemaal niet van mannen in ons huis. Maar hij bleef het doen. bij het 6e bezoek of zo deed hij het weer en toen was Kazan het zat, zijn reactie hap de vinger even in zijn mond nemen, geen schade maar een duidelijke laatste waarschuwing. Schoonbroer heeft het daarna nooit meer gedaan met een van onze honden. Huilen van het lachen