Mijn konijn, wat moet ik ermee...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_

Re: Mijn konijn, wat moet ik ermee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:25

levitrol schreef:
ellepel schreef:
vraag ik me een beetje af he...wat deed jij eigenlijk op het moment dat hij jou beet?

Ik drukte zijn kop naar beneden, dit heeft de DA mij verteld. Dit is een teken dat ik de baas ben.
Ik was hem aan het aaien.

Dat snapt een konijn niet hoor Haha! Net als slaan! Beter is hem gewoon af te leiden met iets wat ie veel leuker vind!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:36

lees dit even door:
http://www.konijnen.nl/faq/agressie.htm
staan vind ik toch de beste tips op over aggresieve konijnen

slaan werkt inderdaad niet bij een konijn..
waar je een paard een tik kunt geven en die dan dus snapt dat iets niet kan,daar word een konijn nog gefrustreerder van.

maar lees die site door en probeer die tips uit,dan komt t vast wel goed

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:47

Een konijn hoort ten eerste niet alleen te zitten. Konijnen worden ook met menselijke aandacht eenzaam, en een paar oren die naar voren staan wilt in dit geval ook niet zeggen dat het dier zich fijn voelt alleen.

Ten tweede houden konijnen er niet van om opgepakt te worden. Mijn advies, win eerst maar eens zijn respect door hem lekker zijn gang te laten gaan. Pak hem niet meer op, dat vinden ze gewoon niet leuk! Jouw konijn laat dat merken, maar je doet er niets mee..dat is zonde. Als je de kooi moet verschonen dan doe je een handschoen aan (ik heb vroeger ook een vals konijn gehad) en dan doe je het op die manier. Konijn kan je dan niet rakelijk bijten en op een gegeven moment wordt het minder. Hou dit vol, en ondertussen wel voor de kooi gaan zitten om hem stukjes lekkers te voeren. Niet de hele dag door, gewoon af en toe. Hij zal het leuk vinden dat je naar zijn kooi toe komt, en op den duur moet het dan gaan werken.

Echter nogmaals, een konijn hoort niet alleen.

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:50

Ik zie dat je in Roden woont. Kijk eens op http://www.opvangaaenhunze.nl/

Is een knaagdieren opvang in Gasselternijveen.

Die kunnen jou helpen, advies geven, het gedrag van het konijn bepalen en eventueel helpen met koppelen met nieuw konijn.

Zij werken op basis van donaties, voor advies hoef je niet te betalen, maar een donatie zijn ze er blij mee.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:55

Dit is duidelijk dominant gedrag, dominant moet je (bij een konijn) bestrijden met nog dominanter gedrag. Trek iets van handschoenen aan en steeds als hij jou prbeert te bijten, grijp je hem in zijn nekvel en houd goed vast. Dan sla je voorzichtig met je andere hand met een vlakke hand tegen zijn kotn aan. Je bootst hier het rijgedrag van konijnen na, dit doen ze om te laten zien wie dominanter is.

Heb zelf hier ook zo eentje te zitten die iedereen beet die in zijn buurt kwam, nadit heeft hij nooit meer iets gedaan en kunnen zelfs kleine kinderen met hem spelen. Als je verder vragen hebt, PM dan. Lachen

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:57

Of je stopt gewoon met aaien Lachen Hij wilt het niet en dat hoor je te accepteren. Konijnen zijn er niet voor jouw gemak, jij bent er voor dat van hun. Jij moet zorgen dat ze het naar hun zin hebben en dat heeft dit konijn niet. Dus laat dat geaai dan zitten en laat hem met een ander konijn een fijn leven leiden.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:57

Je kan natuurlijk ook zorgen dat je z'n gedragsprobleem oplost d.m.v. natuurlijk gedrag naar voren halen met een maatje!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:06

Ik heb ook een konijn gehad die dit deed. Gewoon met rust laten in die tijden. Die van mij was overigens wel gecastreerd.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:25

Even een vraagje weet je wel heel zeker dat je een ram hebt? Als ik de foto's in je profiel kijk zie ik een konijn met een enorme wam, wat de meeste rammen niet hebben en als ze het wel hebben is het vaak een kleintje of ze zijn echt veel en veel te dik.
Laatst was ik ook bij een vriendin die had een konijn en ja het was een rammetje hoor al 9 jaar lang! Ik kijk ik zie een wam en wat was het nee hoor geen rammetje, maar een voedster!
Ik zou dat eerst maar is bekijken, want voedsters kunnen inderdaad zeer territoriaal zijn en een sterilisatie en het liefst nog een vriendje kan zeker weten uitkomst bieden. Anders is die echt te dik.
Ik heb hier ook zwaar agressieve konijnen gehad, maar ze zijn bijna allemaal bijgedraaid nadat ze samen kwamen te zitten.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:37

Ik heb ook een mannetjes konijn op latere leeftijd laten castreren omdat hij te bijterig was
hij is niet zo rustig als het mannetje dat al vroeg is geholpen maar hij is toch rustiger geworden!!

Ik zou hem toch echt laten helpen en dan inderdaad een vrouwtje erbij laten zetten
gewoon rustig leten wennen aan elkaar,
in het begin in twee hokken en op neutraal terrein laten wennen
in het begin zullen ze best een beetje ruzie hebben maar dat is bijna altijd zo.
als je er maar bij blijft in het bein
het zijn gewoon groepsdieren en hebben een maatje nodig

bowie_pluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:41

Hoi, vervelend hoor, als je een konijn in huis hebt met zulk gedrag.
Wel fijn dat je niet opgeeft! er zullen er genoeg zijn die hem allang in het bos zouden hebben achtergelaten.
Maar....ook ik twijfel als ik de foto in je profiel zie.. of je wel een ram in huis hebt. Rammen hebben niet van die wammen!!! of ze moeten veel te dik zijn, maar zo ziet je konijn er niet uit.

Zou 'hem' toch maar eens meenemen naar een DA en laten kijken of je niet gewoon een voedster in huis hebt. En als dat zo is.. dan is het gedrag ook verklaarbaar. Voedster zijn nu eenmaal een stuk dominanter.
succes!

En als het toch een ram is: laten castreren! liefst onder plaatstelijke verdoving. Een volledige narcose kan nog wel eens verkeerd uitpakken (heb ik helaas zelf meegemaakt bij mijn ram).

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:42

Faniek schreef:
Even een vraagje weet je wel heel zeker dat je een ram hebt? Als ik de foto's in je profiel kijk zie ik een konijn met een enorme wam, wat de meeste rammen niet hebben en als ze het wel hebben is het vaak een kleintje of ze zijn echt veel en veel te dik.
Laatst was ik ook bij een vriendin die had een konijn en ja het was een rammetje hoor al 9 jaar lang! Ik kijk ik zie een wam en wat was het nee hoor geen rammetje, maar een voedster!
Ik zou dat eerst maar is bekijken, want voedsters kunnen inderdaad zeer territoriaal zijn en een sterilisatie en het liefst nog een vriendje kan zeker weten uitkomst bieden. Anders is die echt te dik.
Ik heb hier ook zwaar agressieve konijnen gehad, maar ze zijn bijna allemaal bijgedraaid nadat ze samen kwamen te zitten.

Inderdaad, ik zie het ook, zo'n grote "zak" onder zijn kop!
Mijn voedsters hebben dat ook allemaal, maar de ram die ik heb helemaal niet! Die is helemaal strak...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:32

Ik heb er 2 jaar terug 1 van6 laten castreren. Deze beet, rende achter je aan en haatte mensen. Na de castratie was het het liefste konijn ter wereld.

Jammer dat hij niet gecastreerd is, dan had je hem zo hier mogen brengen. De konijnen hier lopen enkel buiten mooi te wezen, en hebben genoeg aandacht aan elkaar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:35

en.....het past ook veel beter bij vrowutjes dat ze kribbig en bijterig zijn dan bij mannetjes

zo had ik een nijntje wat echt een vreselijke mopperpot was.
dat was een mannetje volgens de dierenwinkel .

nou fijn..
ik had hem (wodan heette die hihi) al vrij lang tot ik ineens dit zag:
Afbeelding

ging hij een nest maken.

tsja..en aangezien allen vrouwtjes dat doen..... Tong uitsteken

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:07

Ik weet niet zeker of een maatje bij zo'n konijn zou helpen... Dan kan hij dat beestje toch ook gaan aanvallen? Verward

bowie_pluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:12

Angie_ke schreef:
Ik weet niet zeker of een maatje bij zo'n konijn zou helpen... Dan kan hij dat beestje toch ook gaan aanvallen? Verward

zoals een paar anderen ook al aangeven.. eerst dubbelchecken of het wel een ram is... stel nou dat het een voedster is en je zet er een andere voedster bij.. dan wordt het zéker knokken!

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:16

Tja idd... Ik heb vandaag een albino dwergje gekocht, m'n rammetje wordt na nieuwjaar gecastreerd en dan mogen ze samen Lachen
(voor alle duidelijkheid, het is wel degelijk een meisje Tong uitsteken ).
Ondertussen zitten ze in twee aparte kooien naast elkaar, dus kunnen ze al even snuffelen en kennis maken.
Dat wordt een leuk duo, een zwarte en een albino, pluis en bol Haha!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:17

Als je weet wat het geslacht is, en het diertje is gesterilliseerd/gecastreerd, lukt het koppelen echt wel hoor. Mensen gaan zo snel miepen, maar ik heb hier nog nooit een niet geslaagde koppeling gehad. Uiteraard zijn er konijnen die niet te koppelen zijn, maar geef ze wel de kans om uit te maken wie er de baas is. Dit kan 2 weken duren, en daarna is het over. Zolang er geen bloed vloeit gaat het goed. En ja, er kunnen best wat haren in het rond vliegen, maar dat geeft niet, ze hebben er genoeg van.
Koppelen gaat vaak mis omdat mensen ze proberen rustig aan elkaar te laten wennen. Uit elkaar-bij elkaar-uit elkaar-bij elkaar, zoiets. Dit werkt niet, je onderbreekt iedere keer het uitvechten van dominantie.

Nogmaal, neem hem/haar/het even mee en laat castreren. Je zult zien, het werkt echt. Vervolgens een maatje erbij en je konijn lekker konijn laten zijn. Is er mogelijkheid tot het los laten lopen buiten? Voor altijd bedoel ik dan?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 15:53

annepanne schreef:
onley schreef:
als je alle optie's al uitsluit
waarom dan nog vragen stellen
ik zou zeggen breng hier die hap dan voer ik hem wel aan me slangen
(tuurlijk is dat een geintje)

maar als je castareren al geen optie vind zul je zijn gedrag toch wel moeten accepteren hij verdedigt zijn eigen terrein en dat kan erg hardhandig gaan

Hier ben ik het mee eens (behalve dat ik geen slangen heb Clown )

Voor een man is de enige optie om met soortgenootjes te kunnen castreren. Veel van dit gedrag komt voort uit de enorme hoeveelheid hormonen die konijnen nu eenmaal hebben. Castreer je hem dan stop je dus een heel gedeelte daarvan en dat komt zijn gedrag enorm ten goede! Dan hoeft ie immers niet meer zoveel te verdedigen en niet op zoek naar vrouwtjes! Lees je eens goed in bij bijvoorbeeld http://www.bunnybin.nl of http://www.konijnen.nl staat enorm veel (goede!) informatie op! En klik eens op mijn onderschrift hoe blij konijnen met elkaar kunnen zijn! Konijnen die alleen leven zijn nooit zo gelukkig als konijnen die met meerdere leven!

Succes! Hoop dat je er wat van op steekt, qua hok en ruimte doe je echt absoluut je best Haha! Zet dan alsjeblieft die laatste bepalende stap, castratie! De mensen die vaak tegen zijn hebben vaak zelf helemaal geen ervaring!

hihihi ik wel ik he een boa van plus 2,5 meter liggen daar past die wel in Knipoog

maar nu het het word gezegd van die wam
tjeh ook mijn voedster had dit en kon best naar vreemden vies zijn
mijn ram daarintegen was best lief en had geen flinke wam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 15:56

Heb je ooit van het liedje ´Flappie´ gehoord, misschien is dat een optie? Whoosh!

Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:06

kerst het konijn was ook al tijd wat vervelend,nog net niet aggresief.
heb hem gecastreerd en bij oma gezet en nu is het zo lief konijn en takkie ook.
dus het helpt zeker wel

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 16:13

Faniek schreef:

Ja ik weet zeker dat het een ram is. En hij is niet te dik, want toen we hem kochten had hij die wam ook al. En hij gaat 1-2 keer per jaar naar de DA, 1x voor spuitje en 1x voor controle. Hij zegt dat ie er goed uitziet.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 16:14

nielsd schreef:
Heb je ooit van het liedje ´Flappie´ gehoord, misschien is dat een optie? Whoosh!

Clown

Als je ff terug leest kun je lezen dat ik dit niet grappig vind. Het gaat om iets serieus hoor ....

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 16:15

Angie_ke schreef:

Dat gaat ook gebeuren. Hij valt soms onze hond aan, en soms speelt hij er lief mee.
Castreren is optie 2, eerst laat ik hem met rust, en laat hem uit zichzelf eruit komen. Dus hokje de hele dag open en kijken wat hij doet.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:06

Maar waarom geen maatje? Het zijn sociale dieren.