Cavia's op stro, kan dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xjox

Re: Cavia's op stro, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:44

Wij hebben speciaal stro, heel zacht. Wel wat duurder maar stof vrij en niet scherp Lachen

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:08

1 van mijn knaven heeft overigens ook redelijk tere voetzooltjes. Hij had zelfs met het zachtste (vlas) nog enigszins rode voetjes. Gaat inmiddels wat beter, ik denk dat meneer wat eelt gekweekt heeft Haha!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:15

MonicaG schreef:
Shetje14 schreef:
Wij hebben ze ook op stro, maar bij ons staan ze ook buiten.. We hebben nog nooit last gehad van wondjes e/d doordat het stro te scherp is ofzo. Ik denk dat het wel kan..

Zelfde Ja Nooit problemen mee gehad Lachen!
Misschien ligt het ook wel aan welk merk je neemt, moet je even kijken wat een beetje fijn stro is Lachen.

Dat je er geen problemen mee hebt wil niet zeggen dat het fijn voor je cavia is!
Denk daar eens over na.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:20

Nog nooit problemen gehad met stro.
Ik heb meerdere cavia's maar ze krijgen toch echt stro, ze zitten buiten en ik wil zorgen dat ze iets hebben om warm te blijven.
Ik let er wel op hoe ik het in het hok stop, echt vlak op de bodem.
Daarnaast is het ook uit een baal, dat krult niet zo achterlijk op als uit een pak.

Verder heb ik oogzalf in huis, tot nu toe 1 caaf met iets aan zijn oogje wat niet eens door stro kwam.
Leuk versnipperd stro, maar dat isoleert voor geen meter.

En nee, ik denk er niet over na simpel.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:22

nogmaals, dat er NIKS gebeurd is wel niet zeggen dat het lekker voor de cavia is!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:28

Ik ga er niet over in discussie.
Ik heb heel lang stro, ze moeten warm blijven, ik let er op dus ik vind het prima.
Het begint bijna de extremistische natural vorm aan te nemen dit, en dat schrikt mensen alleen maar af kan ik je vertellen. Vork

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:40

Pardon?
Omdat jij vind dat het niet zo is, is het gelijk extreem natural?
Het gaat om het welzijn van je cavia, om de ondergrond waar dat beestje de hele dag op lopen moet.
Overal wordt aan gegeven dat het slecht is, maar omdat jij te lui bent een goede vervanger te zoeken om hem warm te houden, is het maar extreem?
Belachelijk zeg!

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:44

Nou nou, kom op. Waarom noem jij Moonfish13 meteen lui?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:57

Dat is niet lui hoor, maar heb je enig idee wat die leuke andere vervangers kosten?
Das best grappig hoor met een caaf of 6, best leuk als je 1 cavia in je woonkamer hebt maar verder?
Daarnaast zal ik het spul nog meerdere keren per week moeten geven, nee dankje.

Verder, ja ik vind het de extreme natural richting opgaan:
Het door de strot douwen van je eigen mening..

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:11

Sinds mijn 9de jaar( ben nu 30 jaar) heb ik al cavia`s en ze zitten bij ons op zaagsel met daarover een flinke laag stro en hooi. Ze vinden het heerlijk om daarin te kunnen zitten. Mijn cavia`s zitten buiten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:13

steinstein schreef:
Sinds mijn 9de jaar( ben nu 30 jaar) heb ik al cavia`s en ze zitten bij ons op zaagsel met daarover een flinke laag stro en hooi. Ze vinden het heerlijk om daarin te kunnen zitten. Mijn cavia`s zitten buiten.

Hoeveel caafs heb jij?
Ik heb er 6 nu, en een paar konijnen.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:14

moonfish13 schreef:
steinstein schreef:

Hoeveel caafs heb jij?
Ik heb er 6 nu, en een paar konijnen.

3 cavia dames en 2 voskonijn dames.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:20

Kun je er geen grote pluk hooi in gooien. Dat heb ik bij mijne altijd gedaan. Die hebben de hele zomer in een grote ren buiten gezeten en heb ik ook tijdelijk op stro gehad voor de warmte. Maar het is niet super voor cavias, bij mij overigens ook goed gegaan.
Dikke pluk hooi en een huisje. Een doos doet al wonderen, of je bouwt een houten huisje en uit de westen wind zetten.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:22

moonfish13 schreef:
Dat is niet lui hoor, maar heb je enig idee wat die leuke andere vervangers kosten?
Das best grappig hoor met een caaf of 6, best leuk als je 1 cavia in je woonkamer hebt maar verder?
Daarnaast zal ik het spul nog meerdere keren per week moeten geven, nee dankje.

Verder, ja ik vind het de extreme natural richting opgaan:
Het door de strot douwen van je eigen mening..

Het is geen mening, het is een feit dat stro niet lekker is voor een cavia!
Dat is iets waar je je van te vooren in had moeten verdiepen voordat je zoveel cavia's nam, vind ik.
Dan weet je dat de kosten nou eenmaal hoger zijn.
Zitten jouw cavia's binnen of buiten?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:10

Buiten, anders had ik ze alleen maar op vlas en zaagsel gehad.
Ik vind het niet nodig, het is behoorlijk lang stro uit een baal.
Geen geirriteerde pootjes etc ze lopen nergens gevoelig op, overigens heb ik ook nog een groot hok met een deel zaagsel en een deel stro, en ze zitten altijd in het stro. Clown

Ik vind er overigens ook maar nagenoeg niks over op internet, zelfs op de site van stichting cavia niet.
Op de caviafora die voorbijkwamen ook niets eigenlijk. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:59

Moonfish, dan moet je toch beter zoeken Clown
http://snoetyfaith.web-log.nl/snoetyfai ... sting.html - http://diercentraal.nl/knaagdieren/cavia.htm - http://www.diertotaalutopia.nl/knaagdieren/cavia/ - http://www.deoudehofstede.com/html/cavia_s.html - http://www.asielgoofy.nl/verzorging/cav ... esting.htm - http://www.rebas.nl/dieren/cavias/index.php - http://www.avro.nl/web/avro_dier_en_nat ... eding.aspx etc, etc...
Genoeg links over cavia's + stro en het afraden van deze combi Knipoog De site van stichting cavia is ook niet echt een informatie cavia-site, niet hoofdzakelijk tenminste, er staat nou niet erg veel info op verder, dus ik vind 't niet raar dat je er niets op vindt op zich Lachen

Stro kan soms best, of het goed is en of het het leukste voor je beestje is, is een tweede. Als je geen vorm van beschadiging of verwonding ziet bij gebruik van stro en je beestjes er lekker in liggen en zich durven uit te leven zonder verwondingen op te lopen, niets mis mee naar mijn mening. Maar ik vind stro zelf wel echt een beetje een risico als bodembedekker, geef liever Russel Bedding (speciaal zacht gemaakt stro, doet wat vlas-achtig aan, speciaal voor knaagdieren zoals knaafs) als bodembedekking, en een hele grote pluk hooi voor het warmhouden en verstoppen. Hebben ze ook meteen onbeperkt hooi zoals goed voor ze is Knipoog

1 Van mijn knaafs kon niet tegen stro overigens, de ander wel. Nouchka kreeg er een ontstoken oogje van. Volgens de DA kon het niet door het stro komen, stro was gewoon OK hoor... jaja... maar toen 't stro weg was was 't ontstoken oogje dat ook. Een jaar later en vervolgens twee jaar later weer geprobeerd, maar beide keren weer ontstoken oogjes. Het was gewoon te hard voor haar. Ook verschillende soorten stro geprobeerd met de tijd, of de strootjes eerst stuk voor stuk mooi ombuigen en de uiteindes rond afknippen (ik ben gek ja Huilen van het lachen ), mocht allemaal niet baten. M'n andere dame had er verder geen last van, maar die lag ook niet echt in het stro. Lachen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 01:19

Fijne discussie Haha!

Ik heb mijn caafjes op aubiose met op een plek lekker een handje stro Haha! Ze vinden het nu eenmaal heerlijk om er een beetje in te rommelen en wat van te eten! Verder kunnen ze eromheen lopen Haha! Veel hooi hebben ze uiteraard ook!

Nu het zo koud is zitten mijn caafjes het liefst in hun fleecekleedje van de IKEA (a 2 euro Haha! )
Afbeelding
Ze kruipen hier heerlijk in, eten er niet van en als ie vies is kan je hem of wassen of lekker een nieuwe halen a 2 euro en de oude in de vuilnisbak mikken!

Dus 1. Veilig (voor ogen, pootjes en mondjes Haha! )
2. Heerlijk warm (vouw hem altijd op en dan kruipen ze ertussen)
3. Goedkoop (je doet wel een paar week met een fleece van 2 euro Haha! )

Succes!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 01:31

Ow en omdat mijn pukkies dit jaar voor het eerst buiten zitten (zijn nog jong) doe ik altijd een snuggle safe in hun kleedje Bloos Zeven minuutjes in de magnetron en de hele nacht warm Haha!

Gelukkig zitten ze in een geisoleerd hok met plexiglas ervoor (droog, tochtvrij, geisoleerd en toch voldoende ventilatie Tong uitsteken ). Tja, anders slaap ik zelf ook niet lekker!

CairaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 11:21

Ik heb 1 cavia en 5 konijnen, die wonen samen in 1 hok. de knaaf is de baas en commandeert zelfs mijn vlaamse reuzen door het hok heen.