Steriliseren teef voor of na de eerste loopsheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Re: Steriliseren teef voor of na de eerste loopsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:39

kimmie261 schreef:
overigens heb ik mijn teven respectievelijk 8 jaar en 7 jaar geleden voor de eerste loopsheid laten castreren,en TOEN zei mijn DA al dat ze het al jaren in amerika deden,dus inmiddels zullen er toch vast wel onderzoeken en resultaten te vinden zijn voor belangstellenden (ben ik niet hoor,ik hoef geen loopse hond in huis,dus hier worden ze voor de eerste loopsheid geholpen,en het is mij tot nog toe uitstekend bevallen Lachen )

Waarom wordt er in America alle honden gecasteerd waar niet mee gefokt gaat worden?
Dat heeft te maken dat er in America miljoenen zwerfhonden worden afgemaakt. Dat is de reden! Het heeft niets met gezondheidsproblemen te maken.
Fokkers van rashonden en katten casteren vaak al als de pups of kittens 2 maanden zijn......

Naar Amerika kijken heeft geen enkele zin dat zijn andere belangen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:44

nou ,als je dus niet gaat fokken met je hond,of dat niet van plan bent,lijkt het me een goede reden om deze te castreren,hoeveel oeps nestjes er in nederland wel niet geboren worden,zie maar de katten in de zomer,je wordt ermee dood gegooit,en hoeveel echt over nagedachte nestjes zullen er daar nu tussen zitten?

geen slecht plan van die amerikanen,scheelt een hele hoop dierenleed Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:02

Wij hebben inmiddels onze 8ste hond laten sterriliseren.(beestje wordt in februari een jaar)
idd vroeger moesten ze een keer loops worden nu is dat niet nodig, deze hond is ook alleen gesteriliseerd en niet gecastreerd.
Voordeel geen loopsheid dus beestje hoeft niet 2x per jaar minimaal 3 weken aan het lijntje gehouden te worden.

Met de vorige honden nooit problemen gehad wat betreft ,melklieren enz.
Volgende hond gaat ook weer gesteriliseerd worden, ik fok er toch niet mee en voor het beestje is het toch aangenamer om niet loops te worden.
Enige hond die ooit kanker bij ons kreeg was op 12jarige leeftijd blaaskanker.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:07

kimmie261 schreef:
nou ,als je dus niet gaat fokken met je hond,of dat niet van plan bent,lijkt het me een goede reden om deze te castreren,hoeveel oeps nestjes er in nederland wel niet geboren worden,zie maar de katten in de zomer,je wordt ermee dood gegooit,en hoeveel echt over nagedachte nestjes zullen er daar nu tussen zitten?

geen slecht plan van die amerikanen,scheelt een hele hoop dierenleed Lachen

Maar volgens mij is de vraag van TS helemaal niet of je je hond wel of niet moet steriliseren, maar gaat het om de vraag of dat ze die sterilisatie voor of na de eerste loopsheid plaats zal laten vinden. Ik ben er van overtuigd dat Chiqa, als hondenbezitster met verantwoordelijkheidsgevoel, wel in staat zal zijn om tijdens die ene eventuele loopsheid te voorkomen dat haar hond een oepsnestje zal krijgen. Kwestie van je loopse hond even goed in de gaten houden. Katten zijn wat dat aangaat een ander verhaal. Als die buiten komen is een oepsnestje bij de poes veel moeilijker te voorkomen dan bij een hond die normaal gezien alleen onder begeleiding buiten komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:24

@ TS: Ik zou ook zeggen, na de eerste loopsheid castreren..... om voornoemde redenen. Ook om wat artikelen die ik gelezen heb, ben ik er helemaal niet zo'n fan van om vroeg te steriliseren. Kan me zo moeilijk voorstellen dat zo'n vroege castratie helemáál geen gevolgen heeft..... dus ik vind de artikelen wat dat betreft heel aannemelijk.
Overigens heb ik mijn reu pas laten castreren toen hij 7 jaar oud was, liever nog had ik het helemaal niet laten doen, maar ivm prostaatproblemen was het nodig. Ben er wat dubbel in w.b. dit onderwerp..... teven laat ik liever wel castreren, reuen liever niet. Maar bij teven heeft dat echt te maken met de loopsheid.

Vraag me eigenlijk af of teven ook qua karakter iets veranderen na castratie, weet iemand dat?

Vrees dat je echt helemaal niets aan mijn post hebt..... Bloos

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:32

[quote="Yamcha"]

Vraag me eigenlijk af of teven ook qua karakter iets veranderen na castratie, weet iemand dat?

Teven kunnen wel degelijk van gedrag veranderen na een castratie. Ooit nog wel sterker dan reuen. Dit ligt aan het feit dat er door de castratie de oestrogenen-hormonenbron wordt weggenomen. De overvloed aan oestrogenen die er bestond wordt dan weggenomen en zo heeft de testosteronspiegel (mannelijk geslachtshormoon) bij dominante teven dan de overhand. Bij dominante teven is het dus niet aan te raden om te castreren vanwege eventuele bijkomende gedragsproblemen.
Vaak ligt de oorsprong hiervan in de ligging van de baarmoeder....een vrouwelijke pup tussen 2 of meer mannelijke, heeft een grotere kans om meer "mannelijker" (qua gedrag) te zijn dan een vrouwtje wat alleen maar omgeven was door vrouwtjes....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:39

Dank je wel! Lachen

Ik ben een reuen-mens, maar was best nieuwsgierig eigenlijk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:11

Oprtalj schreef:
Maar volgens mij is de vraag van TS helemaal niet of je je hond wel of niet moet steriliseren, maar gaat het om de vraag of dat ze die sterilisatie voor of na de eerste loopsheid plaats zal laten vinden.

Klopt jij heb het goed begrepen en gelezen Lachen Dus wat Kimmie aanhaalt is niet aan de orde.
Ben net terug van mijn DA en die zegt weer voor de eerste loopsheid, maar kan komen rond de 6 maanden maar ook veel later.
Ik zal ook nog eens informeren bij de groet dierenkliniek Lachen Laat dat jullie wel weten, ik vidn na de eerste loopsheid idd wel aannemelijker.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:35

ho ho, was MIJN post niet he,ik reageerde op een post boven mij...maar het spijt mij dat ik zo'n post in jou topic hebt gezet...

en 4 gesteriliseerde teven hier,op zeer verschillende leeftijden geholpen,geen enkele karakter verandering aanwezig of gezien..

maar goed ik heb hier 7 honden welke allemaal buiten de statistieken vallen Lachen

ben er maar gelukkig mee Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:48

kimmie261 schreef:
maar goed ik heb hier 7 honden welke allemaal buiten de statistieken vallen

Zal best, alleen ga ik liever uit van de stats die wereldwijd zijn als je het niet heel erg vindt Lachen

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:57

Onze hond is nu ong. een maandje geleden geholpen. En dit was na de eerste loopsheid. Der gedrag is iets veranderd maar niet veel. De 2 weken na de sterrilisatie was ze heel druk. En nu duidelijk rustiger.

Bij die van ons is de baarmoeder er niet uitgehaald, die zou die er alleen uithalen als er iets verdachts / raars mee was.

Het is in de midden tussen 2 loopsheid periodes ingeweest. En Floortje was laat loops op 10-11 maanden.
De kosten waren bij ons duidelijk lager als wat ik net las. Een hond tussen tot 20 kg koste 200E elke 5 kg daarboven was 25 E erbij ofzo.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:41

maar dan doe je toch waar je je het beste bij voelt..dan is de hele discussie toch verder zinloos,bel een paar klinieken, DA ,en lees op internet wat je wil lezen,trek je conclusie en doe wat je wil...

klaar..dan heeft vragen naar ervaringen geen enkele zin,lijkt mij...

succes met je hond en met de komende operatie Lachen

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:56

Dat was idd wat ik ook op de vorige bladzijde zei ..

Er zijn ruim voldoende berichten te vinden over voordelen voor de eerste loopsheid castreren.
Maar goed je gevoel zegt iets anders, dan doe je dat toch ?

Ik lig er niet wakker van hoor Clown Allebei heeft zn voor en nadelen, de kans dat een hond incontinent wordt of minder groeit is veeeeeeeeeeeel kleiner dan dat een hond melkkliertumoren krijgt na de eerste loopsheid.

Maar wat ik zei als het voor jou goed voelt moet je dat doen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:00

Babsiej en kimmie261 jullie adviezen neem ik uietraard ook mee maar vind ze nogal opdringerig overkomen
met name de opmerking

kimmie261 schreef:
maar goed ik heb hier 7 honden welke allemaal buiten de statistieken vallen

en....
Babsiej schreef:
Ik lig er niet wakker van hoor

Net of jullie verhaal de waarheid is, ik zoek liever naar een gemiddelde ik hoop dat dit geen probleem is Haha!

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:01

Inderdaad de keuze is aan jou.....maar wat ik nog wel graag even mee wil geven is dat wanneer je kiest voor überhaupt castreren, je dit dan best vóór de 2e loopsheid doet, aangezien de kansen voor het ontwikkelen van melkklieren dan nog verminderd kan worden. Dus na de 2e loopsheid, dan is dit effect niet helemaal weg, maar draagt het relatief niet meer bij aan die vermindering.....
Ik zelf zou dus gaan voor tussen de 1e en 2e loopsheid als ik mijn hond zou willen laten castreren omdat ik haar wil beschermen tegen het eventuele ontwikkelen van mammacarcinomen.....

Succes met de operatie!!!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:04

Met een gewone sterilisatie waarbij alleen de eileiders worden afgebonden verandert het gedrag niet hoor.
Dan zouden miljoenen vrouwen ook niet meer zijn wie ze waren

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:22

Een hond is geen mens Knipoog
En een sterilisatie is geen castratie Knipoog
Maar goed over mensenlijke ingrepen heb ik dan ook vrij weinig verstand, ik vertel alleen maar wat ik uit de diergeneeskunde weet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:28

Idd je kan mensen niet vergelijken met dieren, dan is het eind zoek Lachen

Ik ga zowiezo voor gehele verwijdering van de baarmoeder, ze heeft dat ding toch nergens
voor nodig.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:31

Geloof dat de dierenartsen dat niet zomaar meer doen, ingrepp is toch vrij zwaar.
Als je ziet hoe een klein litteken onze hond nu heeft en hoe snel ze weer was opgeknapt, wil ik nooit meer castratie van een teef.
Dit is goed zo

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:36

Mijn teef is na haar eerste loopsheid gecastreerd, en zou het eventueel later ook weer zo doen Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:47

Echwel schreef:
Geloof dat de dierenartsen dat niet zomaar meer doen, ingrepp is toch vrij zwaar.

Hier bij de DA was het anders standaard Knipoog

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:15

Echwel schreef:
Met een gewone sterilisatie waarbij alleen de eileiders worden afgebonden verandert het gedrag niet hoor.
Dan zouden miljoenen vrouwen ook niet meer zijn wie ze waren

Je haalt nu een paar dingen door elkaar. Bij een sterilisatie bij een vrouw worden inderdaad alleen de eileiders afgebonden. In dat geval blijft de hormonale cyclus intact en zie je ook geen gedragsveranderingen. Bij de ingreep die bij teven in de volksmond sterilisatie wordt genoemd is er in feite geen sprake van een sterilisatie, maar van een castratie. De eileiders worden dan niet afgebonden, maar verwijderd en dat heeft een grote invloed op de hormoonhuishouding hetgeen een karakterverandering kan veroorzaken (hoef niet, maar kan wel). Ongeacht of bij een teef nu alleen de eileiders of zowel de eileiders als de baarmoeder worden verwijderd is er dus sprake van een castratie. Zou je een teef echt steriliseren, dus alleen de eileiders afbinden, dan zou ze nog gewoon loops worden.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:17

Chiqa schreef:
Echwel schreef:

Hier bij de DA was het anders standaard Knipoog

Dat verschilt echt per dierenarts. Mijn dierenarts doet dat niet standaard. Die kijkt of de baarmoeder er nog goed uit ziet en zo ja, dan laat ze 'm lekker zitten omdat de ingreep dan kleiner is. Zonder de invloed van de hormonale cyclus gebeurt er doorgaans weinig vervelends meer met zo'n baarmoeder.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:18

De baarmoeder halen ze niet zomaar weg heb ik begrepen en ik dacht dat de eileiders gewoon doorgesneden waren..
Maar afijn onze hond is nog net zo hyper als voor de sterilisatie hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:28

Echwel schreef:
De baarmoeder halen ze niet zomaar weg heb ik begrepen en ik dacht dat de eileiders gewoon doorgesneden waren..

Nou hier dus niet, heb het nu bij alle 4 de artsen nagevraagt. Anders houd je de loopsheden en daar heb ik nu juist niet zo'n zin in, hok gaat er gewoon uit.(Althans dat is wat ik tot nu toe heb gehoort van ze)
Maar mss is dat verschillend per gemeente?