Mijn vriendin had vroeger een mechelse hond die zo af en toe te veel zijn zin kreeg. Hij logeerde ook indertijd regelmatig paar dagen of ook langer bij mij. Er zijn volgens mijn geen straightere honden dan herders, heel direct, heel energiek. Dus duidelijkheid, consequentheid en eerlijkheid is de enige manier om daar orde in te brengen. Ik had zelf vanaf mijn 10e jaar een duitse staande, zoooo lief, maar stronteigenwijs en behoorlijk druk. Ik vond herders daarbij vergeleken zo overduidelijk aan te sturen
, die WILLEN eigenlijk heel graag luisteren, als ze maar weten wat er van ze gevraagd wordt en dat dit niet elke keer anders kan of mag
Jachthonden zijn veel speelser en luisteren daarom vaak minder goed of minder snel (want ze ruiken nog wat lekkers of ze moeten ECHT eerst daar nog even heen
) Daarbij vergeleken was een herder die wilde werken en die een baas nodig had bijna een eitje (niet echt hoor) maar ik kon hem wel aan en beetje corrigeren voor mijn vriendin omdat hij zodra hij de mogelijkheid zag altijd aan je gezag wilde tornen. Duidelijkheid en consequentheid en op het juiste moment erg belonen. Volgens mij heb je het prima met je hond gedaan, onwijs fijn dat ie bij jou zijn plek gevonden heeft indertijd.

Wees eerlijk, wees duidelijk, wees een veilige plek, en wees vooral gruwelijk consequent...... Komt heus goed!

ondanks dat er zoveel de honden de schuld geven.