Waarom je hond vrij laten geen zin heeft: Tibeau’s verhaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Re: Waarom je hond vrij laten geen zin heeft: Tibeau’s verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:03

Wat een gave hond en wat een hard werk heb je moeten doen om hem weer zichzelf te kunnen laten zijn. Petje af, knap hoor.
Mijn vriendin had vroeger een mechelse hond die zo af en toe te veel zijn zin kreeg. Hij logeerde ook indertijd regelmatig paar dagen of ook langer bij mij. Er zijn volgens mijn geen straightere honden dan herders, heel direct, heel energiek. Dus duidelijkheid, consequentheid en eerlijkheid is de enige manier om daar orde in te brengen. Ik had zelf vanaf mijn 10e jaar een duitse staande, zoooo lief, maar stronteigenwijs en behoorlijk druk. Ik vond herders daarbij vergeleken zo overduidelijk aan te sturen Clown , die WILLEN eigenlijk heel graag luisteren, als ze maar weten wat er van ze gevraagd wordt en dat dit niet elke keer anders kan of mag Knipoog Jachthonden zijn veel speelser en luisteren daarom vaak minder goed of minder snel (want ze ruiken nog wat lekkers of ze moeten ECHT eerst daar nog even heen Haha! Knipoog ) Daarbij vergeleken was een herder die wilde werken en die een baas nodig had bijna een eitje (niet echt hoor) maar ik kon hem wel aan en beetje corrigeren voor mijn vriendin omdat hij zodra hij de mogelijkheid zag altijd aan je gezag wilde tornen. Duidelijkheid en consequentheid en op het juiste moment erg belonen. Volgens mij heb je het prima met je hond gedaan, onwijs fijn dat ie bij jou zijn plek gevonden heeft indertijd.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:04

Heel mooi verhaal, ik heb echt respect voor je dat je in de hond geloofde en het waar hebt gemaakt.
En zo zie je maar doe je goed, komt je goed.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:05

Vreselijk veel respect voor je Yamcha! Afgod

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:07

Woow wat een mooi verhaal! En hoe geweldig je dit hebt aangepakt zeg. Getuigd van een sterk doorzettingsvermogen, voor zowel jou als voor de hond en natuurlijk je man! Echt ik heb dit verhaal met verbazing gelezen!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:44

Super! wat een doorzettingsvermogen! Gaaf dat dat beloond is door zo'n wereldhond ervoor terug gekregen te hebben!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:45

Wat een werk en wat knap dat je hebt doorgezet. Veel mensen zouden inderdaad afhaken of hem zelfs in laten slapen.

Ik herken veel in je verhaal, omdat mijn verzorgpaard ook zo was. 3 jaar geleden bij ons op stal gekomen en een compleet drama. Ze wilde niks, alleen maar op stal staan. Als ik haar op de wasplaats wilde zetten, trok ze of het halster of het touw of de haak uit de muur kapot. Zelfs m'n schouder heeft ze uit de kom getrokken...maar ik ben voor haar blijven zorgen. Nu na 3 jaar is ze nog niet 'normaal', maar voor mij is ze het allermooiste en allerliefste dier ooit. Soms krijg ik tranen in m'n ogen als ik er aan denk wat mensen haar aangedaan moeten hebben om een dier zo bang en angstig te maken. Maar gelukkig is ze nu bij ons, heeft ook de paardenbaas haar een kans gegeven en is ze uitgegroeid tot een wereldpaard. We zijn er nog niet, we blijven leren...maar voor mij is zij het gewoon...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:46

Hoi Yamcha, ik kende je alleen van schrijven, maar dit verhaal heb ik toch met tranen in mn ogen gelezen.
Wat ontzettend gaaf dat je nu zeggen kan "ik heb een wereldhond" want zo komt je evrhaal ook absoluut over.
Jij heb al die tijd geloofd in je kanjer, en kijk nu toch eens na al die jaren, eindelijk heb je rust, net als Tibeau wat een mazzel heeft die met een baasje als jou

Yamcha schreef:
De reden dát ik het heb opgeschreven, is dat Tibeau geluk heeft gehad. Maar er zijn nog zóveel honden waarvan de eigenaars het niet nodig vinden ze aan te pakken, op te voeden, grenzen te stellen.......

Mensen, alsjeblieft, voed je hond op.

Ik begrijp nu waarom je zo gedreven reageerde in een ander topic waar iemand schreef dat haar hond beet en zij er niets aan kon doen en de schuld aan zijn omgeving lag.....
Wat begrijp ik nu goed dat jij hier zo gedreven reageerde, dat er wel degelijk een andere weg was!
Ik denk dat mensen een voorbeeld aan je kunnen nemen, wat moet jij een geduld hebben gehad en een liefde voor je hond.

Behoorlijk frustrerend om te lezen dat mensen in no time een hond dus kunnen verkloten, en je vraagt ej af waarom!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:57

Ten eerste super knap van je ! OK dan!

En daarom heb ik geen duitse herder, rotweiler of zoiets Haha!
Ik weet van mezelf dat ik niet streng genoeg ben om zo'n hond op te voeden.
Ben blij met mijn vuilnisbakken rasje ( labrador/frieze stabij)en daar heb ik weinig werk mee kwa opvoeding en ja ze is wel opgevoed maar een enorme goedzak Bloos

JoyCiej007

Re: Waarom je hond vrij laten geen zin heeft: Tibeau’s verha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:02

Wat een prachtig, ontroerend verhaal. Ik ken je hond niet, heb er zelfs geen foto van gezien, maar van wat ik lees lijkt het me inderdaad zoals jij het zo mooi noemt 'een wereldhond'.
Fantastisch gevoel is dat he, als het zo ontzettend klikt tussen mens en dier.

Echt ontzettend knap van je, om zo'n 'probleemhond' om te vormen tot een welopgevoede, fijne hond om mee samen te zijn Lachen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:05

Heel mooi verhaal en een hele mooie Duitse herder.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:21

*pinkt een traantje weg*
Prachtig verhaal, jammergenoeg zijn dit soort honden er erg veel... De meeste mensen vinden opvoeden tegenwoordig sielugh, je mag een hond niet eens meer op zn plek zetten. Alleen maar knuffels en liefde zijn genoeg volgens velen. En daar is een hond het dus niet mee eens. Die zijn heel wat gelukkiger met een huis en een baas die hij als leider kan zien. Dat betekent veiligheid en ook genegenheid. Duidelijk en consequent zijn, dat is de basis voor dieren houden!
Ik heb laatst nog zo'n voorbeeld meegemaakt in mn eigen omgeving. Een stelletje nam een hond, een mechelaarpup die al angstig was. Ik zag het al mis gaan want de jongen is een goed type voor zo'n hond (eerlijk, duidelijk) en zij is gewoon veel te lief. Schat van een meid, probeert het goed te doen maar kan gewoon niet consequent zijn en kan alleen maar lief zijn tegen dat dier. Gevolg: hond werd nog angstiger en begon te bijten... is terug gegaan naar oude eigenaren dus vrees dat er niet veel van terecht is gekomen...

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:38

vijf maanden geleden heb ik mijn hond in moeten laten slapen. heb haar tien jar gehad en ook uit het asiel gehaald. Dus geen twijfel mogelijk er kwam weer een nieuwe hond ook uit het asiel. Uiteindelijk in Oss uitgekomen en daar werd ik helemaal belaagd en geknuffeld en bijna over gelopen door een mechelse herder (moest het ook worden) en ik was om. dat werd ze en dus mee naar huis. Ze is vijf jaar en heeft daar twee weken in het asiel gezeten volledig gestresst. eerste probleem de paarden. Nou echt waar zo gemakkelijk. Nooit een probleem geweest. Oke dan mijn vriendinnen, ook geen probleem, mijn vader die 's avonds komt checken of alles in orde was, werd bijna opgevreten. Waaks en agressief. Nou ik schrok echt. Oke verder gaan, pa gaat haar vanaf nu voeren, goed het gaat geleidelijk aan wat beter. Toen begonnen we te merken dat ze altijd wegdook als je bovenhands haar wilde aaien (ik vervloek de vorige eigenaar die haar dus te vaak klappen heeft gegeven, want daarom doet een hond dat). Op cursus met haar, want in de tussentijd ook een vreemde hond aangevallen en veel grommen naar vreemde mannen. Wel het gaat geleidelijk aan beter. Ze heeft haar plekje gevonden, ze leert dat ik de baas ben en als ik er niet ben dat mijn vader of mijn stiefmoeder het is. We hebben de beginnerscursus gehaald (we hadden 113 punten, met een tien voor het laten betasten, ging fantastisch). Nu gaan we gezellig verder met de gevorderde cursus en ik hoop dat ze zelfverzekerder gaat worden. Maar nu ook ze ligt zo heerlijk naast mij te slapen. Is toch geweldig dat je gewoon merkt dat een hond tevreden is.

Masar ik ben het met je eens, mensen moeten leren dat een hond zich niet zelf opvoedt maar daar toch echt hulp bij nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:56

Ik ben ondersteboven van jullie reacties....... Verdrietig Bloos
Ik ben geen held, geen hondenredder. Ik wilde stomweg niet opgeven, omdat wíst dat er meer in zat...... dat is eigenlijk alles.

Ik schreef het op, o.a. om wat Chiqa quootte......
Míjn hond is oké nu. Hij is gelukkig, en nam vanavond elke gelegenheid te baat om me een kus te geven Haha! Lovers

Maar er zijn er nog zoveel....... zoveel honden die het verdienen om happy te zijn, om een leider te hebben......
Idd Zwerte, honden geven niet om knuffels. Honden willen een baas, een leider. Ze willen duidelijkheid. Dáár zijn ze gelukkig mee, ze kunnen dan ontspannen, hoeven niet meer iets te controleren waar ze eigenlijk geen macht over hebben.....

Laureentje: zet alsjeblieft, alsjeblieft door met je hond. Ze is het zó waard, echt Ja Wees eerlijk, wees duidelijk, wees een veilige plek, en wees vooral gruwelijk consequent...... Komt heus goed!

2misty2: ik hou erg van Duitse Herders, Dobermanns, en Rottweilers..... heerlijke honden zijn het.... zo echt honds Lovers maar ze zijn nogal genadeloos idd, aan de andere kant erg eerlijk, en dat maakt ze voor mij wel handelbaar. Al heb ik ook een zwak voor Hovawarts, en Berner Sennenhonden Ja vind die wat makkelijker in de omgang, al moet je bij een Hovawart zelf wel heel kalm kunnen blijven, die schieten vrij snel in de stress.... Maar dat doen Duitse Herders ook, zijn ook erg gevoelige honden Ach gut

Voor de liefhebbers een plaatje van Beau Lovers

Afbeelding

De rest bekijken jullie maar in het topic in mijn onderschrift...... Haha!

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:59

Voor mij ook erg herkenbaar!
Ik heb 4 jaar geleden een duitse herder teefje uit het asiel gehaald.Ook totaal niet opgevoed, verschillende baasjes al gehad en ook ons adviseerde ze om maar heel voorzichtig te zijn.
Ook zij was 'onbetrouwbaar' viel alles aan wat te dichtbij kwam. Ik heb ook op het punt gestaan om haar terug te brengen.Er was nml een vriendje van mijn broertje op bezoek (die was toen 10 jaar) en die viel ze aan.Gelukkig door mijn geschreeuw zette ze niet door met de aanval. Maar mijn god..dat wel even flink schrikken.
In overleg hebben we toen besloten om haar wel te houden en door te zetten met de training.
Een jaar later hadden we een hele andere hond.
Nu is ze al 10 en mn maag draait zich om bij het zien van de ouderdomskwaaltjes.Ik vind het vreselijk want ik zou haar gewoon nooit kunnen missen.Zo'n karakter vind ik nooit meer.
Zo en nu naar het strand! Haha!

Heel veel plezier met jouw knapperd!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:21

Wij hebben er hier ook 2 zitten die wegmoesten uit hun vorige gezin omdat ze behoorlijk gebeten hadden.

Zijn voor mij ook wereldhonden Clown die gaan echt nooooit meer weg. Bijten.... niet meer gezien sinds ze hier zijn!
Nu zijn ze hier gewoon hond, er gelden regeltjes en iedereen houd zich er aan...zijn we allemaal happy Clown

Uit jouw verhaal put ik ook weer moed en kracht om maar steeds weer tegen vooroordelen die mensen zo
snel hebben te blijven vechten.

Van de Aussie hadden ze gezegd dat die absoluut nooit never goed zou gaan met een puppy.
Nou de twee pups hier, die inmiddels bijna een half jaar zijn is ze de dikste vriendjes mee, daar gaat ze zo ontzettend leuk mee om.
Ik denk dat de vorige eigenaar bijna van de stoel viel van verbazing toen ze de eerste fotos kreeg van het hele roedel.
(de vorige eigenaar van de aussie hebben we nog per mail contact mee, die houd ik op de hoogte van hoe het gaat en stuur
regelmatig fotos door, ze zijn heel erg blij dat ze hier terecht is gekomen)

Ik sluit me verder helemaal bij jouw mening aan dat meer mensen hun hond moesten opvoeden, dan zat er beslist niet zo veel in de noodopvang, om het even welk ras
(nu hebben wij dan toevallig Borders en een Aussie)

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:31

Geweldig zeg Haha!
Goed dat je zo hebt doorgezet ondanks alles

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:23

Wat een herkenbare verhalen van jullie ook.....

Het zegt voor mij ook dat het dus NIET aan de honden ligt..... ondanks dat er zoveel de honden de schuld geven.
De hondjes weten het allemaal wel, er zijn honden die gewoon geschift zijn, maar het grote merendeel is geestelijk prima in orde, alleen worden ze zo verpest Verdrietig vreselijk vind ik dat......

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:08

Helaas heb ik voor een andere keus moeten staan en het ook moeten doen, maar Yamcha, wat goed dat jij zo onwijs veel tijd en energie in je hond gestoken hebt! Fijn dat jullie zo gelukkig zijn samen!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:21

Wat een mooie hond zeg! Blij dat je hebt doorgezet. Hij is het vast en zeker meer dan waard.
Wij hebben ook zo'n onopgevoed mormel in huis. Kochten via een advertentie uit de krant een collie-reu van 3 jaar. Luisterde goed, was braaf. ja ja. tot die thuis was. Luisterde niet, snapte ook niets van wandelen buiten en dan ook buiten plassen. Nee, dat kon ook wel in de tuin. Als we 's avonds naar bed gingen. lag tie voor de deur naar boven en we mochten er niet langs. eens in de zoveel tijd hadden we een conflict. En dat was ruzie! Borstelen was geen doen (nu nog niet), vindt hij niet leuk. dat werd gemopper en ook gehap. meneer heeft in 5 jaar tijd een heleboel bijgeleerd en is ook niet meer zo lastig. Hij luistert nu ook gewoon. Niet meer zo snel, maar hij snapt nu wat de bedoeling is. Hij heeft mijn man heel wat gaatjes in handen en armen bezorgd. ach, hij wordt nu een aardig dagje ouder en is best lief, maar wel een oude mopperdoos.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:34

Een vriendin van mij had 2 jaar geleden een 1 jarige golden uit het asiel gehaald, ook compleet met gebruiksaanwijzing, helemaal verkl**t door de vorige eigenaar. Beestje raakte snel gefrustreerd maar man wat was hij leuk en lief. Helaas ging hij wel eens door het lint, gewoon zo ineens maar als jij kordaat reageerde was er niks aan de hand. Uiteindelijk heeft hij een keer een eend gepakt en kon ze hem echt niet afpakken, toen hij haar zoon begon te bedreigen heeft ze de dierenabulance gebeld en die hebben hem meegenomen terug naar het asiel. Daar was het weer een zielig hoopje, gedragstherapie was erbij geweest en de enige optie was inslapen omdat het geen hond was voor een gezin. Wat heb ik zitten janken, hij had een goed leven kunnen krijgen bij iemand die boven hem stond ten aller tijde en iemand die in ieder geval geen (kleine) kinderen had.
Ik had hem graag willen hebben. Kwispel is maar 2 jaar geworden Verdrietig

http://i94.photobucket.com/albums/l99/Norvid/171.jpg

Yamcha ik ben blij dat je hebt doorgezet en deze schitterende hond een kans hebt gegeven. Je verdient een flinke pluim OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:55

Sheela, mooi dat het zo is afgelopen Lachen Hihi, ik ken collies ook idd wel als mopperkonten, is volgens mij het ras ook wel een beetje. Vind het wel heel vreemd dat ze zeiden dat hij zo braaf was..... ik kreeg bij Beau tenminste nog min of meer eerlijke informatie Lachen

IndianLady: wat zonde van zo'n mooie hond. Ach gut Gosh..... en net in de puberteit, zo'n belangrijke periode wordt elke vorm van zekerheid onder zo'n hondje weggehaald....... terwijl ze juist dán zoveel bevestiging en zekerheid nodig hebben. Arm, arm ding Verdrietig wat vreselijk zonde Verdrietig en als 't nu nog een uniek geval was, maar nee.......

Jouw hond komt nog wel, joh, en 't zal een gave hond zijn ook Ja maar ik geloof zeker dat je hem graag had willen hebben. Ik vind het een heel mooi dier Ja

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:07

Yamcha, super, zoals je hebt doorgezet, zal niet makkelijk zijn geweest, maar resultaat mag er wezen!
Echt super verhaal van jou en je hond.

De hond voor die, die ik nu heb, heeft ook de nodige hoofdbrekens gekost, vloog fietsers,
wandelaars, auto's, honden alles aan. (Overigen ons niet, was gouden hond voor ons)
Heeft ook even geduurd voordat hij dat niet meer deed, maar echt super dier!
Alleen van andere honden is hij nooit gaan houden Bloos , behalve een paar vriendjes.

Hond die ik nu heb, was bang vogeltje toen ik hem kreeg, nu vrolijke maffe adhd kwiebus, die super bij me past.
Toen ik hem ging halen, kon je hem niet eens aanlijnen, 3 m verder op lag ie op zijn rug te plassen en bibberen.

Tja het aanschaffen van afdankertjes heeft nadelen, maar uiteindelijk zoveel voordelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:11

Goed van je OK dan!

Het gekke is dat ik gewoon een Duitse Herder wilde, niet persé uit het asiel, wel een volwassen hond......
Maar ik geloof werkelijk dat ik het zo weer opnieuw zou doen Ja Ik heb nu toch al wat littekens, er kunnen er nog wel wat bij Lachen

Toch ben ik niet een hondenredder. Ik wilde een mooie rashond. Mijn volgende hond komt wss niet uit het asiel, maar als er één op mijn pad komt die hulp nodig heeft..... dan bied ik die Lachen Ik kan ze ook niet laten stikken, toch? Bloos

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:26

Ik wou ook helemaal geen hond redden deze keer.
Ik had bedacht dat ik een Ridgeback wou, maar dat dat lastig was met meenemen naar het werk, veel mensen vinden die toch eng.
Dus gekozen voor een labrador, een bruine, tweedehands, via de herplaatsing van de labrador club.
Dit was niet om te redden, maar omdat ik geen pup kon kopen ivm mijn werk, moest dus volwassen hond zijn.

Tja, toen werd mijn huidige hond gedumpt en diegene die hem in handen kreeg wist dat ik een labrador zocht.
Dus ik vraag nog, wat voor hond is het, zegt ze, nou lijkt op labrador!
Nou, de groeten, lijkt niks niet op labrador.

Belt 1 maand later de labrador club, ze hadden een hond voor me, dus ik zeg, heb er al een.
Vragen hun: een labrador? Dus ik zeg, ja... Een bruine, 4 poten, neus en staart.

Zie in link mijn "labrador" , de bruine kortharige hond met rode halsband, die zichzelf Dibbes noemt.
http://picturethisalblasserwaard.come2me.nl/880158/Dogoneasy

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:39

Whahaha, gave "labrador" Haha!
't Is we een gaaf beest geloof ik, leuke kop zit erop. Wel felle ogen, lijkt me dat je er de handen vol aan hebt Lachen
Mooi dat-ie bij jou terecht is gekomen OK dan!