Nieuwe pup op komst, maar klopt dit ??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Nieuwe pup op komst, maar klopt dit ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:34

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:36

Ben benieuwd wat hier uitkomt.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 20:39

Morgen gaan we bellen, we hebben een paar keer geprobeerd maar we zien nu pas dat het op dit uur niet meer open is Clown

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:40

Graag meteen dan hier neer zetten. Ben benieuwd naar de antwoord al denk ik dat ik dat wel kan raden.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:41

C_arola schreef:
Graag meteen dan hier neer zetten. Ben benieuwd naar de antwoord al denk ik dat ik dat wel kan raden.

Inderdaad.
Zulke regels bestaan niet voor niets, en fokken met een niet volgroeide teef is helemaal niet goed.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:44

ga dit even volgen

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:59

zoiets bedenk je toch voor je je voorschot betaald,ik vind het een beetje raar dat je niet eerst kijkt of alles oke is,met de papieren,entingen.pas dan beslis je toch of je de pup neemt!
ik neem aan dat je voor dat je gaat kijken,al gevraagt hebt of de pup stamboom heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:05

knooopje schreef:
zoiets bedenk je toch voor je je voorschot betaald,ik vind het een beetje raar dat je niet eerst kijkt of alles oke is,met de papieren,entingen.pas dan beslis je toch of je de pup neemt!
ik neem aan dat je voor dat je gaat kijken,al gevraagt hebt of de pup stamboom heeft.

Daar ben ik het wel mee eens, dat is toch het eerste waar je naar kijkt, stambomen, voorouders, HD&ED??
Daarna pas naar de pup? Helemaal als je een voorschot moet doen.
Ik zou van de koop afzien dan maar pech van dat voorschot, wie weet wat voor ellende jeje op de hals haalt met een zwakke pup.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 21:10

Pups zijn gevaccineerd en zijn kerngezond. Zoals al eerder gezegd hebben de ouders stamboom, puppy's niet. Over het hoe en waarom gaan we morgen even bellen, en eventueel vragen we het voorschot terug.
De fokker zei tegen ons dat hij de papieren zou proberen vast te krijgen, maar wil niets van de prijs afdoen, als er geen papieren komen. het voorschot heb ik niets over te zeggen, dat zijn mijn ouders Lachen ik heb hun erop gewezen dat die stamboom-affaire wat raar was, maar nu is het voorschot al betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:15

Dorienn schreef:
Pups zijn gevaccineerd en zijn kerngezond.

Hoe weet jij zo zeker dat de pups kerngezond zijn, heb je wél inzage gekregen in de stambomen?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:55

In Nederland wordt er volgens de site van de Raad van Beheer wel stambomen voor zo'n nest uitgegeven alleen krijgt de fokker te maken met de tuchtcollege.

Als ik jou was zou ik je ouders aanraden contact op te nemen met St. Hubertus die de stamboomuitgifte voor Belgische pups regelt (dit doet een rasvereniging namelijk niet).
De rasvereniging zou ik ook bellen om te vertellen waar deze "fokker" mee bezig is.

Je kunt niet aan de ouders of de pup zien of ze gezond zijn. Bij sommige erfelijke gebreken hoeven de ouders ze zelf geen last van te hebben maar kunnen het wel doorgeven (ze zijn dan drager van een erfelijk gebrek).

Alle alarmbellen moeten hier gaan rinkelen want dit zijn de verhalen die normaal gesproken broodfokkers gebruiken.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:56

Een stamboom zegt ook niet alles over de gezondheid van het dier in kwestie hoor....

Natuurlijk is dit absoluut foute boel.
Maar met gezonde ouderdieren waarbij de testen in orde zijn dat is belangrijk. En de teef had gewoon nog niet gedekt moeten worden, maar dat wil niet zeggen dat dit nu maar direct een foute pup is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:19

Babsiej schreef:
Een stamboom zegt ook niet alles over de gezondheid van het dier in kwestie hoor....

Ik bedoel ook de HD/ED gegevens etc....Zoals ze in een goed stamboom vermeld staan.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:40

Die staan niet in een stamboom, die staan op aparte certificaten die je van de da meekrijgt dan wel opgestuurd krijgt van de Hirschfeldstichting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:00

Billy schreef:
Die staan niet in een stamboom, die staan op aparte certificaten die je van de da meekrijgt dan wel opgestuurd krijgt van de Hirschfeldstichting

Ik heb ze wel op mijn stamboom staan EKC dus snap niet waar jij dit vandaan haalt
anders zou ik dit natuurlijk niet gezegd hebben Knipoog

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:05

Chiqa schreef:
Ik heb ze wel op mijn stamboom staan EKC dus snap niet waar jij dit vandaan haalt
anders zou ik dit natuurlijk niet gezegd hebben Knipoog

Het verschilt per ras.

Jij hebt een Ambull en die hebben geen FCI stamboom dus dat is al helemaal een heel apart verhaal, de ARFe kan op zijn papieren zetten wat ze willen is toch niet officieel. Knipoog

De FCI hebben een onafhankelijk orgaan die de röntgenfoto's beoordelen, dat mag een eigen dierenarts niet doen dus.
Je krijgt dan officiële testresultaten van de Hirschfeldstichting en die kan je altijd opvragen bij de fokker en moet je ook altijd opvragen voordat je besluit een pup te kopen.

Andere onderzoeken zoals bijvoorbeeld PRA moet elk jaar opnieuw getest worden tenzij er een DNA test aanwezig is zoals bij sommige rassen.
En zo heb je heel veel onderzoeken naar verschillende erfelijke afwijking, de rasvereniging kan je hierover alles over vertellen en ook welke afwijkingen vaak voorkomen bij desbetreffend ras.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:07

Geen wonder Chica, als je een niet erkend ras hebt.
De stambomen die door de raad van Beheer uitgegeven worden, worden verstrekt als de honden pup zijn, daar kan nooit een gezondheidsuitslag op staan.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:29

ThePast03 schreef:
Je krijgt dan officiële testresultaten van de Hirschfeldstichting en die kan je altijd opvragen bij de fokker en moet je ook altijd opvragen voordat je besluit een pup te kopen.

Daar doel ik ook op, en ik hoop dat TS dit ook van et voren allemaal bekeken heeft.
Maar ik vrees het ergste, en als dat zo is snap ik n iet waarom er tot een koop overgegaan is.
Ik heb dan wel geen erkend ras, maakt geen bal uit de namen met ed/hd staan op mn stamboom, ik ben die van te voren allemaal uit gaan pluizen op internet.
De honden hadden allemaal een goede afkomst en gegevens kwamen overeen met wat er op mn stamboom stonden.
Ik ben hier wel een aantal weken mee zoet geweest, bij een ras wat erkent is bij het raad van beheer kan je dat natuurlijk met één druk op de knop aanvragen en dan pas over te gaan op een koop.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:33

Chiqa schreef:
Ik ben hier wel een aantal weken mee zoet geweest, bij een ras wat erkent is bij het raad van beheer kan je dat natuurlijk met één druk op de knop aanvragen en dan pas over te gaan op een koop.

Ook bij een erkend ras kun je beter een aantal weken uittrekken om een en ander uit te pluizen en vooral om zoveel mogelijk fokkers te bezoeken, verschillende eigenaren te ondervragen, familieleden van je a.s. pup alvast te bezoeken etc. etc.

Wat wel makkelijker is bij een erkend ras is dat de testresultaten inderdaad vastliggen en door een onafhankelijk instituut worden beoordeeld.
Bij de ARFE is natuurlijk heel makkelijk te frauderen omdat het niet officieel is.

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:35

hoe oud was de teef toen ze gedekt is?

het mag vanaf 20 maanden.

Ik zou hier geen pup kopen als je er geen stamboom bij krijgt.

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:36

Billy schreef:

Soms staat het er wel bij hoor bij de ouders/grootouders/overgrootouders .

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:43

Je hebt gelijk, staat bij mijn Labs er inderdaad op. Nooit op gelet eerlijk gezegd.
Maar dan gaat het idd om de voorouders en niet om de hond die op de stamboom staat vermeld, zoals hier gezegd werd....

Chiqa schreef:
Babsiej schreef:

Ik bedoel ook de HD/ED gegevens etc....Zoals ze in een goed stamboom vermeld staan.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:52

Toen wij onze sheltie kochten konden we kiezen of we met of zonder stamboek papieren wilde. Met papieren kostte hij 2x zo veel als zonder en aangezien we hem toch alleen als huisdier hebben hoefde wij die papieren er niet bij.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:54

ThaGirl schreef:
Toen wij onze sheltie kochten konden we kiezen of we met of zonder stamboek papieren wilde. Met papieren kostte hij 2x zo veel als zonder en aangezien we hem toch alleen als huisdier hebben hoefde wij die papieren er niet bij.

Dan weet je in ieder geval zeker dat je bij een broodfokker gekocht hebt.

Stambomen worden aangevraagd voor een heel nest en kosten zo'n 80 euro en je kunt niet voor een pup geen stamboom aanvragen.
Bovenstaand is dus typisch een verhaal wat broodfokkers ophangen.

Begrijp me goed: ik val niet je hond aan maar je bent wel opgelicht. Knipoog

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 01:02

Eigelijk zal me dat een worst wezen. De hond is (voor ons) 10x zo veel waard. Een lievere goedzak dan zit bestaat er niet!

Overigens had ik achteraf al wel zo'n vermoeden hoor, maarja ik was toen we hem kochten ook pas een jaar of 15 ofzo.