Vraag over rauw vlees voor de hond!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Re: Vraag over rauw vlees voor de hond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:23

Dat klopt niet helemaal Eva.

Het klopt dat je rauw voeren en brokken beter niet combineert. Maar rauw voeren of vers vlees geven als aanvulling is nogal een verschil! Omdat de zuurtegraad voor de vertering van bot anders is dan voor de vertering van brokken, kun je beter niet teveel wisselen en minstens 8 uur laten tussen de beide maaltijden. KVV zoals Rodi of Carnibest bevat gemálen bot, de risico's op problemen bij de vertering vallen dan ook mee..

Overigens raad ik aan om beter 1 a 2 vólle dagen vlees te voeren en 5 of 6 dagen brok (alhoewel: liever alleen vlees natuurlijk Knipoog )

Het lijkt erop (ervaring; er is weinig wetenschappelijk bewijs nog, aangezien er geen sponsor is die dit onderzoek wilt financieren) dat honden en katten die vers eten een veel sterker verteringsstelsel hebben met een veel betere zuurgraad van oa. de maagsappen. Hierdoor hebben bacterien (en salmonella) juist veel minder kans toe te slaan!

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:27

Kipfilet moet je wel koken, anders kan je hond ook gewoon ziek ervan worden.

Wat je ook kan geven zijn de pakjes vlees van Smuldier en die dan 1 dag in de week ofzo ter vervanging geven van brokken.
Wij geven dat ook hier 1 dag per week aan alle honden, krijgen ze smorgens en savonds een heel bakje.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:54

Brainless schreef:
sunshine schreef:
Zo, ben net bij de AH geweest, helaas hadden ze geen speciaal vlees voor honden (zoals hart ofzo).
heb dus Rodi meegenomen ( pens ).

Zeg maar niet tegen mijn moeder dat dat hondenvlees is, die eet dat vaak (hart, lever en nieren)

Neem aan dat ze dat wel ziet, er staat namelijk diervoeding op Nagelbijten / Gniffelen

levertjes eet ik zelf ook wel, kippenlevertjes Vingers aflikken

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 19:33

Nou, nestor heeft zijn rodi op !! Binnen een paar seconden had hij zijn bak leeg... likte hem zelfs na Haha!
Was hem erg goed bevallen dus !!

Nou afwachten hoe zijn lichaam er op gaat reageren.
Mijn kat krijgt trouwens ook een aantal keer per week carnibest, vind ze HEERLIJK! Alleen is wel een stuk duurder.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:12

Tarn schreef:

Wat je ook kan geven zijn de pakjes vlees van Smuldier en die dan 1 dag in de week ofzo ter vervanging geven van brokken.
Wij geven dat ook hier 1 dag per week aan alle honden, krijgen ze smorgens en savonds een heel bakje.

Nee hoor, je kan het gewoon rauw voeren, lees het stukje van Chubby boven jouw post maar Knipoog

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:18

Er staat dat de bacteriën minder kans hebben om toe te slaan, en je wilt denk ik geen risico nemen dat je hond salmonella krijgt, dat wil je toch zelf ook niet?!

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:42

Tarn schreef:
Er staat dat de bacteriën minder kans hebben om toe te slaan, en je wilt denk ik geen risico nemen dat je hond salmonella krijgt, dat wil je toch zelf ook niet?!

Je kan een mens en dier niet vergelijken. Honden hebben een andere zuurtegraad van de maag dan een mens. Honden kunnen dus meer bacterien aan dan een mens kan. Honden krijgen geen salmonela van rauwe kip

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:09

Tarn schreef:

Ik heb 5 honden en ik voer al jarenlang minimaal 2 x per week rauwe kip. Er is er hier nog nooit één ziek van geworden.
Honden zijn normaal gesproken prima bestand tegen salmonella en dat is maar goed ook, want salmonella wordt ook regelmatig aangetroffen in, jawel, hondenbrokken. Knipoog

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:23

Mistiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:37

Hoi,
Op mijn stage in het dierenziekenhuis kregen we een tijdje gelezen een lezing over barf,
Er werd verteld ( zoals hierboven al gezegt is ) dat de hond veeel meer bacterien kan hebben dan de mens, dus rauw vlees, ( alles behale varkensvlees) kan absoluut geen kwaad!
Vooral kippenvlees kun je beter rauw geven, omdat als je het kookt worden de botjes heel hard en kunnen gaan splinteren als ze gekauwd worden. Als je het rauw geeft zijn de botjes zacht en ongevaarlijk!

Ik heb ook meegekregen dat honden die barf krijgen vaak een betere huid en vachtconditie hebben, en gezondere tanden ( blijkt uit ervaringen )