Hoe een zoetwaterslak houden in een aquarium

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Re: Hoe een zoetwaterslak houden in een aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:32

Van de link die ik al eerder gaf:
10 liter per slak, goede afdekking van het aquarium is belangrijk
het water mag niet te zacht zijn ivm het huisje van de slak
ze eten vanalles
meeste appelslakken willen een temp tussen de 18 en 28
ze worden tussen de 1 en 4 jaar oud

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:00

Ik heb 1 appelslak en 3 hoornslakken (uit een vijver) in mijn 50 literbak (met filter), samen met 4 goudvissen, en dat gaat goed. Ze krijgen vijverkorrels ipv goudvissenvlokken, want dat eten ze beter. Ook de slakken eten dat, ze krullen zich er helemaal omheen, ziet leuk uit.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:15

4 goudvissen in een 50 liter bak? Je weet dat goudvissen 30 cm kunnen worden? Nagelbijten / Gniffelen

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:32

Die appelslakjes klinken erg leuk! Balen dat ik net mijn 165 liter bak naar de schroot heb gebracht incl. toebehoren.

Zullen slaken het ook leuk vinden als er een houtblok(van de dw) in gelegd word? Dat ze daar op kunnen gaan zitten om zuurstof te happen?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:41

Hangt er vanaf wat voor hout dat is. Waarschijnlijk kienhout? Dat kan wel. Ik spoel dat wel altijd eerst even flink af onder de douche of buiten met de tuinslang. Of ze er echt op gaan zitten om zuurstof te happen weet ik niet Tong uitsteken

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:59

_Tara_ schreef:
Hangt er vanaf wat voor hout dat is. Waarschijnlijk kienhout? Dat kan wel. Ik spoel dat wel altijd eerst even flink af onder de douche of buiten met de tuinslang. Of ze er echt op gaan zitten om zuurstof te happen weet ik niet Tong uitsteken

Ik kook die dingen altijd uit voor ik ze in de bak doe. En daarna om de zoveel maand

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:01

Uitkoken zijn de meningen over verdeeld, de een is bang dat het hout dan eerder gaat rotten, de ander vind juist dat je altijd moet koken. Ik spoel het gewoon altijd goed af en heb tot nu toe nog geen poblemen gehad.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:04

_Tara_ schreef:
4 goudvissen in een 50 liter bak? Je weet dat goudvissen 30 cm kunnen worden? Nagelbijten / Gniffelen

Daar ben ik mij van bewust, deze zijn 3 cm nu. Ik heb mijn goudvissen die buiten in een grote teil woonden, toen ze de 8 cm haalden weggegeven aan een vijver-eigenaar die er blij mee was. Deze gaan naar buiten als ze te groot voor binnen worden, en als ze dán weer te groot zijn, naar een vijver.
Als deze vissen eenmaal buiten wonen wil ik overgaan op kleinere kleurige visjes, zal wel nog wat duren Knipoog

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:07

Dan is het goed Angelique. Misschien een beetje negatief gedacht van mij, maar er zijn tegenwoordig nog zoveel mensen die hun goudvissen in een te klein aquarium houden...

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:09

_Tara_ schreef:
Uitkoken zijn de meningen over verdeeld, de een is bang dat het hout dan eerder gaat rotten, de ander vind juist dat je altijd moet koken. Ik spoel het gewoon altijd goed af en heb tot nu toe nog geen poblemen gehad.

Hebben jaaren en jaaaaaren dezelfde houtblokken in mijn aqua gehad... en is nooit gaan rotten.....

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:17

Ik zeg ook niet dat uitkoken fout is Knipoog

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:20

_Tara_ schreef:
Ik zeg ook niet dat uitkoken fout is Knipoog

Dat zeg ik ook niet Lachen
Vertel alleen dat ik het jaren en jaren heb gedaan... En zeker als ik ze net nieuw heb... je weet nooit waar die dingen zijn geweest en wat er mee gedaan is Lachen

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:23

_Tara_ schreef:
Dan is het goed Angelique. Misschien een beetje negatief gedacht van mij, maar er zijn tegenwoordig nog zoveel mensen die hun goudvissen in een te klein aquarium houden...

Ik snap je reactie zeker, goudvissen in ronde kommen Huilen Grote vissen in mini bakjes.. Huilen Ik heb gelukkig mensen in mijn omgeving die wel houden van een uit de kluiten gewassen goudvis!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:27

@ Smokey: Dat snap ik, dat jij niet zegt dat uitkoken fout is Tong uitsteken
@ Angelique: Lijkt me ook heel erg mooi, een groot aquarium met een paar flinke goudvissen erin!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:27

Melanie5 schreef:
Appelslakken zijn prima te houden. Zij eten niet aan je planten. Voer ze vis tabletjes, stukjes courgette etc. Appel slakken hebben 5 liter water per slak nodig. Wel moet er een thermostaat in, want ze moeten minimaal 22 graden hebben.
Google maar ff op appelslak, dan vind je zat info. Ze zijn er in wit, blauw, geel, roze, paars etc. Hele leuke beestjes.

Appelslakken eten niet aan planten ? excuseer ??? Ik had 1 (één) appelslak in een aquarium van 250 liter (met ook nog vissen erin uiteraard). Het beest groeide tot een enorme omvang (het huis zo groot als een gemiddeld mandarijntje) en vrat mijn hele aquarium aan planten kaal ! Ik heb ze dan uit het aquarium verwijderd en in een apart kleiner aquariumpje gedaan, maar daar is ze doodgegaan, want ik kreeg mijn water er niet warm genoeg. (hebben idd min 22gr nodig, liever zelfs meer, dan zijn ze actiever)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:30

sevke schreef:
Melanie5 schreef:
Appelslakken zijn prima te houden. Zij eten niet aan je planten. Voer ze vis tabletjes, stukjes courgette etc. Appel slakken hebben 5 liter water per slak nodig. Wel moet er een thermostaat in, want ze moeten minimaal 22 graden hebben.
Google maar ff op appelslak, dan vind je zat info. Ze zijn er in wit, blauw, geel, roze, paars etc. Hele leuke beestjes.

Appelslakken eten niet aan planten ? excuseer ??? Ik had 1 (één) appelslak in een aquarium van 250 liter (met ook nog vissen erin uiteraard). Het beest groeide tot een enorme omvang (het huis zo groot als een gemiddeld mandarijntje) en vrat mijn hele aquarium aan planten kaal ! Ik heb ze dan uit het aquarium verwijderd en in een apart kleiner aquariumpje gedaan, maar daar is ze doodgegaan, want ik kreeg mijn water er niet warm genoeg. (hebben idd min 22gr nodig, liever zelfs meer, dan zijn ze actiever)

Als je beter had gelezen had je kunnen lezen dat de "nep"appelslakken inderdaad planten eten. Echter de echt eten alleen het rotte blad en niet de gezonde plant

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:31

Hangt af van welke soort appelslak je hebt. Ik had er ook één die al m'n planten op at Tong uitsteken Maar er schijnen ook soorten te zijn die dat niet doen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:33

Ik heb heel goed gelezen Lachen En ik had ook een echte appelslak. En toch vrat ie mijn aquarium leeg. Ze eten waarlijk alles. Ook dode vissen, algen enz. Ik kan er ook niks aan doen. Het was gewoon zo. Knipoog

edit : ik had misschien een karaktergestoord exemplaar ? Clown

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:36

sevke schreef:
Ik heb heel goed gelezen Lachen En ik had ook een echte appelslak. En toch vrat ie mijn aquarium leeg. Ze eten waarlijk alles. Ook dode vissen, algen enz. Ik kan er ook niks aan doen. Het was gewoon zo. Knipoog

Hmm misschien een gevalletje apart. Ik heb een beestje in mijn aqua gehad(naam even kwijt) zou een kei zijn in alles eten en dan voornamelijk alg... nou vergeet het maar. Beest lag de hele dag op de bodem te maffen en zodra het etenstijd was ging hij als een bezetene te keer en joeg alle andere vissen weg. Zodra hij voldaan was mocht de rest en ging hij weer op de bodem liggen maffen. Ding ging voor niks aan de kant, kon hem zo oppakken als ik wou...

Tja..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:41

Er bestaan verschillende soorten appelslakken he, mijn appelslak was ook een echte, maar net even de verkeerde echte Tong uitsteken