hardleerse kat met eten-obsessie: hoe iets afleren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: hardleerse kat met eten-obsessie: hoe iets afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:27

Mijn katten hebben trouwens de hele dag droog voer tot hun beschikking en helaas voor mij gaat er ruim 400-500 gram per dag voer op

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:32

Das wel heel veel. Ik geef ongeveer in keer per week ongeveer een kilo droogvoer. Dus dat komt dan neer op 150 gram per dag en daarbij krijgen ze een half blik vlees per dag. Dat zijn blikken van 400 gram dus 200 gram per dag. Een totaal van 350 gram dus voor 2 katten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:33

De mijne mag twee keer per dag een afgepaste hoeveelheid dieetvoer (i.v.m. blaasgruis) dus meer of ander voer zit er helaas niet in.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:36

Zo'n 1 heb ik ook. Verschrikkelijk irritant.

Heb nooit eten op het aanrecht laten liggen.. nooit... maar toch gaat hij altijd op het aanrecht... heb echt alles geprobeerd. water, koffiepreut, peper, citroensap. laten schrikken(ideaal een bar in de keuken). Niks maar dan ook niks helpt.
En deze kat eet ALLES maar dan ook ALLES. Kon zelfs geen zak paardenvoer laten staan, want hij trok de hele zak kapot. met alle gevolgen van dien.
Blazen in zijn gezicht werkt averechts, werd hij gruwelijk aggressief van. Dingen naar zijn hoofd gooien boeide hem niks. Eens goed schreeuwen interesseerde hem nog minder en kreeg ik nog een arrogante blik ook nog.

Op een gegeven moment had ik bedacht: ik smijt hem aan zijn nekvel naar buiten als hij op het aanrecht zit.

Binnen 3 dagen had meneer door dat als hij naar buiten wou, hij dus op het aanrecht moest springen. Ik ben gekke harry niet, en ren dus geen 20 keer per dag naar de deur... maar meneer had dus snel uitgevonden dat op het aanrecht springen de manier was om buiten te komen... Dus hij sprong op het aanrecht, er meteen weer af en rent naar de deur.... god was ik kwaad toen ik het door had.

En wat was hij nijdig toen hij door had dat het niet meer werkte maar een enkele reis gang... echter was dit ook geen succes, want hij jaagde gewoon mijn hond zijn mand uit en ging daar lekker slapen. Of als een bezetene aan de deur krabben, en dit houdt hij heeeel lang vol.

Ik heb mij er maar bij neer gelegd dat met deze kat niets te beginnen is.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:37

MandyR schreef:
Das wel heel veel. Ik geef ongeveer in keer per week ongeveer een kilo droogvoer. Dus dat komt dan neer op 150 gram per dag en daarbij krijgen ze een half blik vlees per dag. Dat zijn blikken van 400 gram dus 200 gram per dag. Een totaal van 350 gram dus voor 2 katten.

Mijn katten mogen ong 85 gram per dag maar eten iets van 150 gram

Lotus (zit bij de da al sinds 3 weken ivm niesziekte) was in een week 400 gram aangekomen vandaar haar medicijnen niet meer werkte Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:38

smokey17 schreef:
Zo'n 1 heb ik ook. Verschrikkelijk irritant.

Heb nooit eten op het aanrecht laten liggen.. nooit... maar toch gaat hij altijd op het aanrecht... heb echt alles geprobeerd. water, koffiepreut, peper, citroensap. laten schrikken(ideaal een bar in de keuken). Niks maar dan ook niks helpt.
En deze kat eet ALLES maar dan ook ALLES. Kon zelfs geen zak paardenvoer laten staan, want hij trok de hele zak kapot. met alle gevolgen van dien.
Blazen in zijn gezicht werkt averechts, werd hij gruwelijk aggressief van. Dingen naar zijn hoofd gooien boeide hem niks. Eens goed schreeuwen interesseerde hem nog minder en kreeg ik nog een arrogante blik ook nog.

Op een gegeven moment had ik bedacht: ik smijt hem aan zijn nekvel naar buiten als hij op het aanrecht zit.

Binnen 3 dagen had meneer door dat als hij naar buiten wou, hij dus op het aanrecht moest springen. Ik ben gekke harry niet, en ren dus geen 20 keer per dag naar de deur... maar meneer had dus snel uitgevonden dat op het aanrecht springen de manier was om buiten te komen... Dus hij sprong op het aanrecht, er meteen weer af en rent naar de deur.... god was ik kwaad toen ik het door had.

En wat was hij nijdig toen hij door had dat het niet meer werkte maar een enkele reis gang... echter was dit ook geen succes, want hij jaagde gewoon mijn hond zijn mand uit en ging daar lekker slapen. Of als een bezetene aan de deur krabben, en dit houdt hij heeeel lang vol.

Ik heb mij er maar bij neer gelegd dat met deze kat niets te beginnen is.

Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:40

smokey17 schreef:
Of als een bezetene aan de deur krabben, en dit houdt hij heeeel lang vol.

Dat doet de mijne 's morgens, als ze mijn wekker heeft horen afgaan en ik haar niet snel genoeg voer. Clown

(Ja, ik houd de slaapkamerdeur dicht, ik wil haar niet in de slaapkamer hebben.)

Mijn kat heeft twee triggers: de wekker en de sleutel in het slot van de voordeur. Het betekent 'er zijn mensen wakker/thuis en die gaan mij voeren'. Koe

Negeren werkt niet, ze gaat steeds harder schreeuwen. Het helpt wél als ik een keer tegen haar schreeuw dat ze haar kop moet houden, maar volgens mij hebben mijn buren inmiddels al een heel vreemd beeld van mij. Tong uitsteken

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:43

Ik denk dat het niet werkt om trucjes te verzinnen, want zoals al eerder gezegd: je bent niet altijd thuis om ze lik-op-stuk te geven.

Ook ik heb een totaal geobsedeerde dikzak in huis die geen kans onbenut laat om dingen te stelen: zo heeft hij van die uitdeelzakjes chips uit de (afgesloten) kast gejat en opengemaakt, een hele zak kerstschuimkransjes opgegeten, een groot stuk roquefort van een kaasplateau gejat met een verjaardag en een keer tijdens het koken twee biefstukken uit een gloeiend hete koekepan gemept.
En dit waren de 'bijzondere' voorbeelden....(dan ben ik mijn twee mooie dikke sluierstaartgoudvissen ook nog vergeten te noemen Huilen )

Het enige wat helpt: alles goed opbergen en opruimen. Meteen.
En toezicht houden. Als ik nu bv een verjaardag heb en ik moet naar de voordeur lopen dan stel ik iemand aan op toezicht te houden op de borrelhappen.
Je went eraan.

Verder heb ik ook alles al eens geprobeerd, tot sambal aan toe. Hier heeft hij NIETS van geleerd.

Ik geef hem nu af en toe door de dag heen hele kleine beetjes harde brokjes die hij dan moet 'zoeken' in de tuin. (dan heeft hij het niet zo hap-slik-weg op)
1x per dag rauw runderhart waar hij echt een tijdje over doet en hard op moet kauwen. (erg gezond trouwens voor de katten-spijsvertering en voorgesneden te koop bij AH)
en af en toe gekookte sperziebonen (zoutloos) waar vrijwel geen voedingswaarde inzit voor een kat maar wat wel (eventjes) vult. Vindt ie heerlijk!

Dus volgens het principe: werken voor de kost.
En voer waar hij wat aan heeft en dus niet van het soort 'happy-meal' voedsel met 2% vlees wat in de meeste blikjes en zakjes zit.

De kattenspijsvertering is gemaakt op het verwerken van 100% rauw vlees, kijk dus goed wat je 'm voert, je schrikt echt van het lage vleespercentage in kattenvoer. Ik heb hierover een hele interessante lezing bijgewoond van een Gentse hoogleraar en ben echt anders gaan voeren sindsdien.
Hij haalt nu denk ik meer voldoening uit zijn voer en dat ik voor een obsessieve vreetzak wel waardevol.
Succes!!!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:52

Mijn kat is mooi dun en erg atletisch gebouwd. Zo waren we deze zomer aan het bbqen.. Hardstikke gezellig. En er is altijd iemand die zo zit dat ie het vlees in de gaten houdt(heel veel katten in de straat)... Zien we ineens mijn ienieminie katje met een enorme speklap door de tuin rennen, maar niemand die hem iets had zien pakken. Wij achter die kat aan, maar die vuile smiecht rent met zijn speklap richting schutting, en springt daar over heen en gaat lekker aan de andere kant luidgrommend zijn stuk speklap opeten...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:56

Het blijven jagers hè. Haha!

En aangezien die van mij niet naar buiten durft (nu mag ze niet i.v.m. drukke weg, maar in andere huizen durfde ze niet eens het balkon op) moet ze haar jachtinstinct maar op zaken binnenshuis botvieren. *LOL*

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:13

Rijerijerije schreef:
Nou das niet helemaal waar....het rare is dat de meiden verder heel welopgevoed zijn (al zeg ik het zelf Bloos ) Ze hebben van hun leven nog nooit aan de bank of deurkozijnen gekrabt, afgezien van een klein ongelukje tijdens het zindelijkheidsproces hebben ze nog nooit wat "gedaan" op een plek anders dan de kattebak, ze graven geen planten uit, ze doen mijn caafjes niks, (ze zijn er zelfs ontzettend schattig mee Lovers ) en afgezien van Koe en Het Aanrecht komen ze ook nooit op plekken die niet mogen (de eettafel, de salontafel)...En áls ze soms iets verkeerd doen, dan roep ik één keer kort EEEH en dan zijn ze weer weg/eraf.

Ze zijn wel degelijk op te voeden, alleen niet in de mate van een hond die dingen apporteert en op commando gaat zitten etc....

En ja we lachen ons regelmatig helemaal krom om die kleine donders, en levendigheid genoeg in huis, dus ondanks wat kleine debacles af en toe zijn we ontzettend blij met ze Haha!

Ik haal even deze post aan, maar er zijn meerdere mensen hier die roepen dat hun kat wel is opgevoed en zich dus keurig houdt aan de regels.

Ik vraag me dan af of die kat dat van nature al doet? Of heb je je kat die regels aangeleerd?

Want het hard roepen (schrik), het meppen met de krant (schrik) of water sprayen (schrik) is blijkbaar nog steeds nodig in sommige gevallen? Dus op dat gebied krijg je ze niet opgevoed?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 13:16

Chubby schreef:
Rijerijerije schreef:
Nou das niet helemaal waar....het rare is dat de meiden verder heel welopgevoed zijn (al zeg ik het zelf Bloos ) Ze hebben van hun leven nog nooit aan de bank of deurkozijnen gekrabt, afgezien van een klein ongelukje tijdens het zindelijkheidsproces hebben ze nog nooit wat "gedaan" op een plek anders dan de kattebak, ze graven geen planten uit, ze doen mijn caafjes niks, (ze zijn er zelfs ontzettend schattig mee Lovers ) en afgezien van Koe en Het Aanrecht komen ze ook nooit op plekken die niet mogen (de eettafel, de salontafel)...En áls ze soms iets verkeerd doen, dan roep ik één keer kort EEEH en dan zijn ze weer weg/eraf.

Ze zijn wel degelijk op te voeden, alleen niet in de mate van een hond die dingen apporteert en op commando gaat zitten etc....

En ja we lachen ons regelmatig helemaal krom om die kleine donders, en levendigheid genoeg in huis, dus ondanks wat kleine debacles af en toe zijn we ontzettend blij met ze Haha!

Ik haal even deze post aan, maar er zijn meerdere mensen hier die roepen dat hun kat wel is opgevoed en zich dus keurig houden aan de regels.

Ik vraag me dan af of die kat dat van nature al doet? Of heb je je kat die regels aangeleerd?

Want het hard roepen (schrik), het meppen met de krant (schrik) of water sprayen (schrik) is blijkbaar nog steeds nodig in sommige gevallen? Dus op dat gebied krijg je ze niet opgevoed?

Opvoeden betekent toch niet dat er nooit meer iets fout gedaan wordt? Het betekent alleen dat ze weten dat er consequenties aan hangen, om Dr Phil even te quoten: "You choose the actions, you choose the consequences"
Oftewel, ze mogen (en zullen) best wel eens iets fout doen, maar slechts af en toe en dan nog volgt er straf.
Opvoeden bestaat toch onder meer uit het aanleren van regels?

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:17

Ja en je zult altijd wel weer eens uitgeprobeerd worden, geldt natuurlijk met paarden, honden, kinderen, etc. ook, even checken of ze er een andere keer wel mee weg komen Lachen

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:27

Smokey, wat heb jij een dolkomische kat Haha! Geweldig! ROFL

Wat heb ik toch een heerlijke kat, doet nooit iets fout Lovers
God, wat kan een mens zich optrekken aan het kattenleed van anderen Haha! Ik ga hem meteen een aai over zijn bolletje geven Lovers *LOL*

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:48

ach, katten.
Die van ons weet ook heel goed wat wel of niet mag. Zo mag hij alleen op het bed van mn broertje als een bepaald dekentje er ligt. De schat houdt zich er ook nog aan, met het gevolg dat hij soms op een ieniemienie stukje deken ligt door spullen die op het bed liggen. Daar is hij dan super braaf mee, de bank en stoelen zijn een ander probleem. Hij is wit met zwarte vlekken en we hebben een antraciete bank & aantal stoelen in dezelfde kleur, rode eetkamer stoelen en een rode zitstoel. Hij mag daar niet op, je ziet zijn haren zo vreselijk en je krijgt ze amper van het materiaal af. Maar hij is zo bijdehand om doodleuk naast je te gaan zitten op de bank, of lekker op de rugleuning te gaan liggen als de zon er op schijnt. Als je er iets van zegt, kijkt hij je heel lief aan van: ik doe niks, ik slaap!
Hij mag ook niet op het bed van mn ouders. Nu is het dekbed weleens opengeslagen en hangt het over het einde (soort mini hekje). Kat lief gaat dan heel smiechtig in het soort 'tentje' liggen dat ontstaat, in de volle overtuiging dat niemand hem ziet.
Met eten schooien is hij gelukkig niet zo erg. Ik heb wel een paar keer een komkommer en een bakje gehakt dat aan het ontdooien was moeten redden, was boven en vroeg me af wat voor gek geluid ik hoorde. Het enige dat hij wel altijd jat, zijn aardappelen. Als hij de zak alleen al hoort, rent hij van iedere willekeurige plek en gaat hij naast je benen zitten, in de hoop dat hij een aardappel krijgt.
Hij heeft trouwens ook onbeperkt brokjes, dat scheelt wel met het schooien denk ik, hoewel het wel betekend dat hij om de haverklap naar binnen komt (wij steeds deur open doen) om een hap brokjes te nemen en daarna meteen weer naar buiten gaat

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:54

Schil maar sinaasappels, mandarijnen en het liefst mineola's! Deze schillen op de plekken leggen waar ze niet mogen komen Lachen Onze kat heeft zo vanalles afgeleerd.. poepen in de plantenbak, over het gasfornuis heen wandelen enz. Ze zit alleen nog op het espresso-apparaat maar vooruit dan kan ze lekker naar buiten kijken Lachen Succes ermee!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:55

Smokey17, heb jij er eentje die zo doet?
Zou je er nog 7 bij willen hebben? Schijnheilig

Hier drijven de katten mij ook regelmatig tot wanhoop...
Ze doen echt alles wat verboden is en wéten dat het verboden is...
Ze hebben altijd brokjes in de schuur staan, op diverse plaatsen en er wordt 2x per dag bijgevuld als het nodig is.
De buurtkatten weten dat uiteraard ook dus ik doe zo'n 2 weken met een 15 kilo zak kattenvoer...

Etenswaren kan ik alleen in afgesloten kasten bewaren, zelfs bakjes op het aanrecht maken ze nog open. Lage kastjes onder het aanrecht lukt ook als het erg lekker ruikt. Een koektrommel gaat ook open als je hem van het aanrecht laat vallen.
Sowieso zijn ze erg geïnteresseerd in de zwaartekracht, bij alle nieuwe dingen in huis kijken ze of het ook gevoelig is voor zwaartekracht Ja
Al mijn pennen en andere kleine dingen in huis liggen dan ook altijd onder de bank of kast Rolleyes
Planten in huis? Alleen nep want ze vreten ze op en sch**ten in de lege potten. (oke, ik ben ook nog in staat om een cactus te laten verdrogen dus dat is nog een reden voor de nepplanten)
De koelkastdeur gaat extra zwaar open, anders krijgen de katten hem ook open. M'n ex heeft trouwens wel eens per ongeluk een kat in de koelkast opgesloten, die zat er al in voordat ie het doorhad Nagelbijten / Gniffelen
Ze jatten ook uit de koelkast als je niet snel genoeg bent om zelf iets te pakken.
Als ik niet binnen 2 seconden opsta en de deur open doe zodra zij dénken dat ze wel eens naar buiten willen, wordt er idd ook aan banken of eetkamerstoelen gekrabt Ja Dan weten ze zeker dat ik meteen op sta...
Overigens lieten ze mijn oude eetkamerstoelen met rust, daar zijn ze pas aan gaan krabben toen ik een nieuwe eethoek kocht Boos!
Als ik ga koken, loop ik ook eerst het huis na om te kijken of er nog katten in huis zijn, die gooi ik eerst naar buiten anders jatten ze het vlees uit de pan.

Ooit dácht ik dat alle katten buiten waren, had ik snel even bevroren kipfilet in de verpakking op het aanrecht gelegd omdat het nog moest ontdooien en ik ging na nog een keer het huis checken op katten, snel even naar buiten om de paarden te voeren (nog geen 5min).
Ik kom binnen, zie in de keuken wat plastic liggen en op de bank ligt een kat van 2x de normale afmeting luid te snurken Nors opkijken
Het kreng had dus 2 bevroren kipfilets weggewerkt en een dag later kwam ik er achter dat ze een nieuw verstopplekje bovenop een kast had gevonden Boos!
Ook daar wordt tegenwoordig dus gecheckt Rolleyes

Ook eten in huis is een hele onderneming als er katten binnen zijn. Ze slaan de vork nog uit je handen als je niet oplet Bloos!
Dat is een keer grappig maar tegenwoordig spelen de katten dus buiten als het etenstijd is.
Al hoewel het handig is met restjes, ze vreten werkelijk alles, zelfs een blaadje sla laten ze niet liggen Clown

Ik doe ook ieder half jaar wel weer een poging om het echt weer buitenkatten te laten zijn.
Ik bedoel, ze zijn met 7 om de boederij muisvrij te houden, niet om mij gezelschap te houden. Daar heb ik er geen 7 voor nodig Duivel
Maar ze geven niet op met aan de deur krabben. Ook op de dakramen krabben ze (vooral als ik achter de pc zit, onder de dakramen) en er is een open verbinding met het stook/washok waar ze dus in kunnen en laat daar nou net ook de badkamerdeur zitten. Je zit toch wat minder rustig op de wc als er meerdere katten daar zitten te krijsen Nagelbijten / Gniffelen
Een hele nacht janken voor het slaapkamerraam heeft ook vaak succes Hamer

En toch he... Als ze dan lekker op schoot slapen of je vrolijk begroeten als je thuis komt... Dan zijn het toch ook wel weer schatjes.
Maar het zou fijn zijn om een dichte keuken te hebben Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb ook echt van alles geprobeerd, plantenspuit, sleutelbos gooien, fluitje, onder de kraan houden (géén aanrader, natte kat die zich al rennend door het huis uitschudt, je kan meteen weer dweilen Rolleyes ), van het aanrecht vegen (stuitert terug), van het aanrecht gooien (stuitert terug), van de tafel vegen (stuitert terug), van de tafel gooien (stuitert terug)...
Ik heb het opgegeven en probeer me een beetje aan hun regels te houden.
Loopt het echt de spuigaten uit, dan gaan ze naar buiten... En begint het weer opnieuw... Huilen van het lachen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:19

Hahaahaha, Ik moet zo lachen om jullie verhalen Huilen van het lachen Te mooi gewoon Huilen van het lachen

Mijn katten jatten niet Tong uitsteken Zijn ze te lui voor Huilen van het lachen

Mijn ene kat gaat overigens wel heel braaf op een dekentje liggen als je deze voor haar neerlegt. Fleecedekentjes zijn favoriet bij haar, dus als je deze ergens leerleg ( maakt niet uit waar ) dan gaat ze er prinsesheerlijk op liggen Haha!

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:27

een tik helpt niet je moet (als je erbij bent natuurlijk) de kat in zijn nekvel pakken en vast houden niet bewegen maar een minuut consequent vasthouden.
dit doet de moeder ook als ze iets niet mogen.
wij hadden aanval katten op stal en konden niets van eten klaarmaken zonder dat er eenkat voorbij kwam vliegen en een van ons heeft dit een aantal maal herhaalt en dat was genoeg dus gewoon vasthouden niet slingeren maar laat ze maar even bungelen dat heeft bij ons super geholpen.

ikkebenmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:37

Die van mij springt soms ook op het aanrecht, maar ze weet best dat het niet mag. Ook mag ze niet op de tafel bij de vissen en aan de tafelpoten krabben. Ze doet het ook niet als er iemand thuis is. Maar kom ik thuis dan ligt het visvoer over de vloer of heeft ze iets van het aanrecht gejat. Zelfs konijnenvoer eet ze op, heel frustrerend! Want ze weet wel dat het niet mag, want ik hoef haar maar aan te kijken of iets te zeggen en ze vliegt weg.
Echt een rotbeest af en toe, maar als ze dan zo lief bij je ligt 's avonds vergeet je alles weer...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:38

Bij hysterische etensdieven kan een goede wormkuur nog wel eens wonderen doen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:40

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:43

jodi schreef:
Bij hysterische etensdieven kan een goede wormkuur nog wel eens wonderen doen.

het is van nature een vreetzak... in het nest al! Altijd keurig ontwormd dus dat is het probleem niet (als ik ff voor de TS mag spreken Haha!)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:06

Als ik het verhaal van Marije lees, dan ben ik blij dat ik er maar eentje heb. Tong uitsteken

Dat terugstuiteren klinkt me ook bekend in de oren, alleen dan van de vorige kat van mijn ouders. Haha!

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:33

Ik had zelf het stukje kunnen schrijven. Die van mij eet echt ALLES, en dan bedoel ik ook echt alles wat voedsel is. Vorige week is ze er met een stuk tomaat vandoor gegaan, sla is niet veilig en brood trekt ze uit de zak de hele keuken door.

Ik heb de hoop opgegeven en zorg gewoon dat ik niks heb liggen waar ze bij kan. Maar bij het eten bereiden enzo is ze gewoon echt een pain in the ass dat we haar op de gang zetten.