Odin heeft het precies gezegd zoals ik het zou zeggen.
Mijn tip:
Ga op zoek naar een goede fokker,
niet naar een hond.Ik heb mensen op mijn wachtlijst die al 2 jaar wachten op een pup van mij.
Enkel en alleen omdat ze weten dat pups die bij mij vandaan komen alles krijgen wat een pup en de moeder nodig hebben.
Niets is teveel. Al mijn vrije dagen zitten in het fokken van mijn nestje en de honden.
Daarom fok ik ook maar 1 nestje per jaar.
De hondjes zijn prijzig, maar als ik ga tellen wat een nestje mij kost dan leg ik erop toe, dik. En als ik dan op MP kijk, zie ik hondjes die niet eens aan de standaard voldoen al voorbijkomen voor net zoveel of meer geld als mijn eigen pups
Verdienen aan goede honden fokken met 1 of 2 nestjes per jaar bestaat niet.
Wat dus inhoudt dat deze mensen het niet voor het geld doen.
Mijn honden kosten me per maand meer geld dan dat ik voor mezelf uitgeef
Maar dat is dus hobby.
Honden gaan hier altijd voor mezelf. Dat is wat een goede fokker mijns inziens onderscheid van de "gelegenheids" fokker of de broodfokker.
Waar slapen de honden, waar zijn ze overdag, worden ze uitgelaten? Mogen ze losrennen? Wanneer zijn ze jarig? Hoe waren je honden als pup? Welke erfelijke afwijkingen komen voor in het ras?
Vragen die ik echt zo kan beantwoorden en je uren over kan vertellen. Ik schat dat iedere broodfokker of massafokker echt geen idee heeft.
Verder zal een "goede" fokker je ook nooit zomaar een pup meegeven.
Mensen moeten hier op bezoek komen voordat de pups er zijn en natuurlijk ook nadat ze geboren zijn.
Ik beslis of en welke pup waar heen gaat.
Mensen die mij mailen met "leuke honden heeft u, ik wil graag een pup en wat kost hij" krijgen van mij standaard een mailtje terug met het verzoek zich uitgebreid voor te stellen omdat ze op zoek zijn naar een levend wezen wat de komende 10-15 jaar bij het gezin zal horen, en niet naar een boekenkast.
Als fokker ben jij verantwoordelijk voor het wel en wee van je pups, ook nadat ze bij je weg zijn, want JIJ kiest hun toekomst.
Ik kan nog uren doorratelen hoor, maar echt, ga bij verschillende fokkers langs, vraag ze de oren van de kop, ga naar clubwandelingen, naar shows, naar clubmatches, mail fokkers, en dan weet ik zeker dat jij over 2 jaar jouw droomhond hebt, met een fokker waar je je leven lang terecht kan met al je vragen.
Dat is ook wat waard