HELP! Me cavia..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: HELP! Me cavia..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:07

Doortje58 schreef:
ztugwell schreef:
Hij is ongeveer 3 maanden.

Hallo, dat is NIET volwassen hoor............ Bloos Bloos

O, hij ziet er volwassen uit dan Bloos

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:08

Schurft, mijten, luizen en leveraandoening als je googeld kom je een heel eind. Maar ga morgen gewoon naar de d.a.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:08

Heeft ie diarree?
Spontaan afvallen is écht niet goed, het is belangrijk je caaf regelmatig te wegen, weet niet of je dat al deed?
Anders even op de weegschaal zetten, is ook handig voor de DA als je het gewicht al weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:09

rissa schreef:
Heeft je cavia wel vitamine c toegevoegd gekregen? Dit maken ze namelijk zelf niet aan, maar hebben het wel nodig. Bij gebrek hieraan kunnen ze verlammingsverschijnselen krijgen.
Haaruitval kan trouwens ook van stress of pijn komen. Eet en drinkt hij wel normaal en is zijn ontlasting gewoon?

Nee ik geef hem geen vitamine C, misschien zit dit wel in ze voer ik zou zo even kijken op de verpakking.
Hij eet wel normaal, drinken zou ik niet weten. Ontlasting is ook nog gewoon normaal ja.

@Mas : Nee hij heeft een normale ontlasting.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:11

volgens mij zit dat niet in het voer, bij mijn weten moet je dat altijd erbij geven..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:11

Vitamine C dat in voer zit is minimaal en bij lange na niet voldoende Je kunt gewone vitamine C tabletten bij kruidvat oid halen, deze goed fijnstampen en dan plakje komkommer erdoor halen en dit geven, zodat ze alles opeten.
Paprika bijvoeren helpt ook goed, van alle groenten zit in paprika namelijk de meeste vitamine C.

Het is goed dat ie geen diarree heeft, hou dit goed in de gaten.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:14

In caviavoer zit doorgaans wel wat vitamine c, maar dit vervliegt snel als de zak eenmaal open is. Ik geef mijn cavia's altijd vitamine c druppels over hun voer.
Ik zou overigens niet tot morgen wachten om naar de da te gaan, een zieke cavia is lastig weer op orde te brengen....dus snelheid is geboden. Suc6

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:58

Cavia's hebben dagelijks vers groenvoer nodig!
Krijg hij ook onbeperkt hooi?
In ieder geval zo spoedig mogelijk met hem naar de dierenarts...

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:04

Naar de dierenarts! HUP!
Waar wacht je nog op?
Als cavias ziek zijn, zijn ze bijna niet meer beter te maken! Mijn cavia had dit ook, maar is hieraan overleden. Je moet echt even de DA bellen. Je moet ook altijd zorgen dat je cavia voldoende VIT C krijgt en hooi.

Ik zou snel langs de DA gaan, oja en als de DA zegt dat het niet nodig is om nu te komen, moet je daar niet in geloven! Dat hadden ze bij mij ook gedaan en de volgende dag was het te laat... een cavia kan zo snel achteruit gaan.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:28

Dorientjee schreef:
Naar de dierenarts! HUP!
Waar wacht je nog op?

Ja dat vraag ik me ook af, als mijn huisdier zo ziek is ga ik niet mijn tijd verdoen op een forum maar naar de DA!
Maar goed laten we hopen dat ze daar inmiddels zit Lachen (Ga ik wel van uit na zo'n zorgwekkend bericht van een doodzieke cavia)

Sann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:01

In caviavoer zit niet genoeg vitamine C. Het best is om ze dagelijks fruit/groente te voeren, Rode paprika; hier zit het meest vitamine C in, maar niet te veel/ geen koolsoorten.
Door gebrek aan vitamine C krijgen ze idd verlammingsverschijnselen.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:04

Mijn cavia had dit ook, ze had iets aan haar eierstokken. Ze kon ermee leven, maar ze was zo verzwakt(enorm dun) dat ze 2 maanden later toch overleden was Scheve mond Hopen dat het bij jou cavia anders afloopt, maar het zou best wel zoiets kunnen zijn.. Als het een vrouwtje is dan Huilen van het lachen

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:11

Ik kan niet door de pc kijken
maar zoals meer mensen hier zeggen en wat ik zelf ook denk;

Vitamine C gebrek!

gemengd voer is TROEP of je het nou aan je caaf of je konijn /hamster geeft,
ze pikken al het lekkers eruit en krijgen veel te weinig ''goeds'' binnen.

Goed voer is Heel erg belangrijk,
ik heb zelf voer met 4000mg Vit.C erin en hoef dus niets bij te voeren aan vitamientjes..

Je moet toch wel voer met minstens 2500mg vit C erin hebben vind ik!

Sterkte met je caafje,
Ik hoop dat je DA hem kan helpen.

Grtjss Tineke
www.csmoonshine.tk

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:13

Je kunt ook speciale vitamine C korrels krijgen. Die zijn aanvullend op het gewone voer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:29

dat wist ik helemaal niet?
wij geven de cavia's hooi,cavia brok en ze krijgen wel wortel of appel ofzo,maar ik heb ze nog nooit extra vitamine c gegeven???
bij een gevarieerd dieet is dat toch niet nodig
mits je dus echt caviakorrel geeft?

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:32

Vitamine C in het voer vervliegt vrij snel als de zak eenmaal open is geweest. Zolang de cavia elke dag groente of fruit krijgt waar vitamine c in zit gaat het ook prima.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:35

en het voer gaat altijd meteen ui de zak in afgesloten blik,,dus dan kan het wel he?

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:45

Wat ik van mijn dierenarts heb begrepen is dat het ook als het in een afgesloten blik vervliegt. Je haalt er tenslotte elke dag wel je voer uit. Ik neem het risico in ieder geval liever niet en geef ze vitamine c druppels van de dierenwinkel. Mijn vorige cavia's aten de vitamine c tabletjes van de trekpleister zo op, maar daar moeten deze cavia's niets van weten. Haha!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:49

Vitamine C druppels heeft geen tot nauwelijks effect. In ons kraanwater (neem aan dat je dat gebruikt) zit namelijk een kleine hoeveelheid chloor die vitamine C binnen 4 uur afbreekt.
Als je cavia binnen die tijd zijn fles niet leeg heeft dan is de vitamine C dus al weg.
Zelfs als je het water kookt oid breekt de vitamine C af onder invloed van licht.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:50

Ik geef ze de druppels over het voer Knipoog

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:53

rissa schreef:
Vitamine C in het voer vervliegt vrij snel als de zak eenmaal open is geweest. Zolang de cavia elke dag groente of fruit krijgt waar vitamine c in zit gaat het ook prima.

Je hebt tegenwoordig merken caviavoer dat de vit c gecoat op de korrels doet, dan blijft het zitten en vervliegt niet of nauwelijks...............de naam weet ik niet, maar vraag maar bij de winkel........... Haha!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:03

Pas ook op dat je neit te veel groente en fruit geeft, kunnen ze diarree van krijgen!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:05

Mischien is het omdat jou cavia niet genoeg vitamine C binnenkrijgt. Ik geef ze altijd elke dag 3x een klein bakje met vanalles erin (wat ze mogen hebben) en ze eten ook per dag per cavia een halve bak voer leeg (HELE DAG). Bij mij eten ze wel veel dus. Mischien toch meer groente geven en gelijk naar de DA gaan!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:06

idd voer met vit c geven. ik geef teurlings. en onbeperkt hooi en elke avond groente.

Ben je al langs de dierenarts geweest ?? Als ze niet meer eten moet je sne wezen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:10

hoe gaat het met de caaf inmiddels? Toch al wel bij de DA geweest mag ik hopen?
Verder je iets meer verdiepen in de diersoort die je houd... vit C is noodzakelijk, net als vers fruit/groente dagelijks en onbeperkt hooi en liever geen gemengd voor maar een goede biks zodat ze iig alles binnen krijgen en niet gaan vissen!