Gadverredamme, mijn rat is opgegeten door zijn maatje.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gadverredamme, mijn rat is opgegeten door zijn maatje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:21

Judith_ schreef:
Citaat:
Ik heb het in ruim 10 jaar ratten houden nog nooit meegemaakt, gelukkig, maar mocht het wel ooit gebeuren dan zou het voor mij geen reden zijn om ratten uit elkaar te halen

Persoonlijk zou ik niet zomaar alle ratten alleen zetten omdat er eentje is op gegeten. Maar niet alles is even sociaal en als 1 rat drie ratten in totaal gewoon echt vermoord ga ik niet nog meer ratten erbij zetten om te laten vermoorden. Drie ratten vermoorden is voor mij dan wel weer een sein dat ze blijkbaar niet wil. Hoe sociaal ze ook volgens het boekje moeten zijn, niet altijd gaat het goed.

Met deze drie was verder niks mis, niet ziek, niet zwak geen afwijking ect. In ieder geval niet wat voor ons zichtbaar is dan.

Begrijpelijk, in zo'n situatie zou ik er ook geen ratten meer bij zetten. Maar dat is wel een enorme uitzondering, doorgaans zijn ratten uiterst sociale dieren en mocht hier een rat op/aangevreten worden dan zou ik er in eerste instantie van uit gaan dat ze heel ziek of al dood was. Maar het lijkt me vreselijk om mee te maken Verdrietig

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:29

Gatver, dat lijkt me inderdaad absoluut niet prettig wakker worden. Ik heb in totaal ook zo'n 20 ratjes gehad over de jaren, en dit ook nooit meegemaakt.
Ik zou ook denken aan het opruimen, zoals hier eerder al werd gemeld.
Wat ik wel ooit zag in een dierenwinkel. Er zaten enkele volwassen ratten bij elkaar in een kooi. En er lag een nestje rittens bij.
Eén van de volwassen ratten (geen idee of het de moeder was of niet) zat wel gezellig de pasgeboren rittens op te eten... Misselijk
Ik heb er toen wat van gezegd in die winkel, maar er werd niets aan gedaan, dus blijkbaar vonden ze het daar doodnormaal...

Ik heb zelf ooit één keer een nestje rittens gehad. Mama zat met de kleintjes samen bij de andere vrouwelijke ratten en het was een gezellige bende.
De kleintjes zijn zowat 'opgevoed' door alle vrouwen toen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:34

Ik heb zoiets bij mijn twee gerbils gehad. waren zusjes en ging altijd erg goed, totdat die ene de andere steeds aan viel en gelukkig was ik er toen op tijd bij. Heb toen het hok in twee delen verdeeld door middel van gaas. Ging heel lang goed tot dat ik een keer wakker werd en die ene met zijn neusje vast zat in het gaas... onwijs zielig... meteen naar de da... ook laten inslapen.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:13

Onze gerbils deden dat ook als er één overleden was... kennelijk een manier om het territorium ''schoon'' te houden. Ik heb wel eens ééntje zonder kop uit het hok verwijderd.

Wat jongen betreft; onze gerbilmoeder at wel de zwakke en dode jongen op om het nest schoon te houden, dus ook dat is vrij normaal...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:28

Van jongen op eten heb ik wel gehoord maar volwassen dieren niet. Is er een kans dat de rat is overleden en zijn hok genoot hem nadat hij dood was is gaan opeten? Lijkt me dat je anders toch wel wat had gehoord als je thuis was?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:16

getver. Nee, ik al die ratjes die hier gewoont hebben, en die hier wonen nog nooit mee gemaakt. Wel verhalen gehoord dat het idd gebeurde. Lastig, zeker omdat ze in het begin dit gedrag dus niet liet zien.