zaterdag konijntje kopen, waar allemaal aan denken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: zaterdag konijntje kopen, waar allemaal aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:47

zaagsel in het toiletje is ook niet zo slim, komt alsnog de stof vrij in het hok. Kattenbakkorrels zijn veel beter, ik gebruik de simpele houtkorrels, werkt heel goed!

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:47

Ik heb nog wel een konijn voor je in de "aanbieding"..
2 eigenlijk maar ze mogen ook appart weg..
Ik wil me namelijk helemaal gaan richten op cavia's

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:49

Waar Gaat De konijntje Staan? Binnen of buiten?
als hij binnen gaat staan ga je hem dan ook loslaten in de tuin? Anders kan je een Ren erbij kopen;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 20:50

konijntje komt binnen te staan, maar kan ook rondhuppelen in de afgesloten tuin. er staan geen gevaarlijk planten oid. dus dat zal geen probleem vormen

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:50

Dan heb je wel alles Lachen Lijkt mij

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:52

Offtopic:
Ik lees steeds opnieuw dat veel mensen zeggen 'een vriendje voor erbij'.

Ten eerste: dat was niet de vraag van de TS.
Ten tweede: een 'vriendje' kan ook wel eens een ruzie opletten, wat wij hier al 3 maal meegemaakt hebben. Konijnen kunnen niet altijd samen en dat wordt dus gewoon vechten.

Ontopic:
Goed dat je kijkt bij een opvangcentrum o.i.d.
Mensen vergeten dit vaak, en je kan daar inderdaad ook kiezen voor diverse soorten, maten ed
Misschien een idee om de groene bladen van de paardenbloem erbij te doen? Kan die ook rustig op kauwen, geen must hoor omdat je ook al hooi en voer hebt, maar mischien lekker voor het konijn?
En ik zou hem de eerste dag dat je hem/haar hebt eerst lekker laten wennen aan zijn nieuwe hokje, en dan pas de volgende dag er uit halen. Hoe verleidelijk het ook is. Dan voelen ze zich vaak wat meer op hun gemak!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:57

ja, als je twee mannetjes neemt ja..
Een vrouwtje en een vrouwtje gaat bijna altijd goed. Maar dan moet je ze wel goed koppelen, en dat is dus super easy:
men neme twee (het liefst jonge) konijnen van het vrouwelijke geslacht, of één gecastreerde ram en één voedstertje.. Men zet ze op neutraal terrein.
Klaar is kees Lachen
Mensen denken vaak dat konijnen vechten, maar regelmatig is dat gewoon een beetje lompigheid of rangorde bepaling.. Je weet pas dat een konijn aan het vechten is wanneer je het een keer écht hebt meegemaakt..

En daarnaast vroeg TS er wel om, en ik het hartstikke ontopic. Ze vroeg of ze wat vergeten was, en ja inderdaad, ze is het allerbelangrijkste vergeten..

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:59

Ga je hem bij een dierenwinkel halen?
En neem je er 1 of 2?

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:00

hoi!!

ik wil graag even wijzen op het gebruik van zo'n tuigje die beschreven word: niet doen!
konijn ruggetjes zijn niet zo stevig.. flinke ruk omdat konijntje schrikt, en je kan de gevolgen zelf wel indenken

even over je lijstje: ik mis de verse groente!
aub geen sla! maar een beetje wiltof,andijvie,bleekselderij stukje wortel (niet te veel) boontjes vinden de meeste konijntjes wel lekker! niet in een keer te veel voeren maar een beetje opbouwen

als ik merknamen mag noemen weet ik nog wel een goed voer..
en iedere dag goed hooi! is belangrijker dan brokjes, laat je niet verleiden door 'lekker uitziend' voer, al die extra zaadjes en koekjes is niet heel erg goed voor je nijn.

op http://www.bunnybunch.nl staan heel veel goede tips over het houden van een nijn!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:02

Let duidelijk op de maat van het knijn.....
Wij hebben een "opvang" dwerg konijn gekregen. Schoonzusje wou een dwergkonijntje hebben, en iemand die wij via via kennen had er eentje van haar zus thius staan. Nijn moest weg omdat het kindje allergisch was.

En mijn schoonzusje wou toch een konijntje, dus namen we die wel mee. Meteen een goed tehuis. Nijn was een dwerg konijntje, en kreeg per 2 dagen een eierdorpje voer...
Nijn was zo vals op zn bakjes dat we niet normaal konden voeren, pakte je nijn in zn nek, dan lagen je handen open.

Nijn had voernijd.... In de tijd dat wij nijn nu hebben (1,5 jaar) is hij bijna 3 keer zo groot geworden. Hij zat in een bak waar hij 1 sprong in kon maken en dan aan de andere kant zat.
Schoonvader heeft een heel mooi buitenhok gemaakt (2 verdiepingen, ongeveer 6-8 keer zo groot als het hok waar nijn mee kwam).

Nijn bleek alleen geen dwergje te zijn, maar meer formaat vlaamse reus...

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:03

Hoi

Hoe oud zijn de nijnen?
Neem ze niet te jong hoor
Die beestjes zijn zo bevattelijk voor 'coccidiose'( hoop dat ik het goed geschreven heb)
Een soort van parasiet
Ze krijgen dan obstipatie, willen niet eten etc
Mijn twee hollandertjes zijn er aan doodgegaan
( terwijl we er eerst nog 50 euro aan medicatie en dierenartskosten op los hebben gelaten)

Er is van dat poeder te koop bij de dierenwinkel, dat moet je door het water doen en dan hebben ze meer weerstand

Maar goed, ik ben nu dus konijnloos
Maar mocht ik er weer een nemen, dan neem ik wel een diertje wat wat ouder en sterker is

Waar je op moet letten?
Tja, de basisbehoeften he
-goed hok ( niet op de tocht, nachthok)
-Voer/hooi en bodembedekking

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:05

Zwerte schreef:
zaagsel in het toiletje is ook niet zo slim, komt alsnog de stof vrij in het hok. Kattenbakkorrels zijn veel beter, ik gebruik de simpele houtkorrels, werkt heel goed!

Wat er is zo slecht aan zaagsel dan? Die van ons zitten er al jááren op, en we hebben er nog nooit problemen mee gehad.

Voor de ts, je kunt inderdaad beter een koppeltje nemen. Vaak zitten er in de opvang gewoon al koppeltjes die al gekoppeld zijn. Als je zelf een koppel wilt maken, kun je het beste mannetje vrouwtje doen, en dan het mannetje laten casteren. Bij vrouwtjes onderling krijg je uiteindelijk toch dat ze domintantie gaan bepalen, en geloof me dat houdt echt niet zomaar op!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:11

zaagsel is veel te stoffig en konijnen hebben een erg gevoelige luchtwegen. Vaak krijg je hier dus problemen mee. Tevens hoorde ik laatst dat er een bepaalde toxische stof in zit die schadelijk voor ze is maar hier weet ik de details niet van. Ik vind het belangrijk genoeg dat het slecht voor de luchtwegen is. Iets meer stofvrij is dus veel beter!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:18

Tja, dat heb ik vaker gehoord, hier merk ik er alleen niks van. Het enigste verschil dat ik merk is dat zaagsel sneller "vies" is.
Onze konijnen zitten al jaren op zaagsel, en geen enkel konijn heeft ooit iets aan zijn longen gehad bij ons.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:21

Zwerte schreef:
zaagsel is veel te stoffig en konijnen hebben een erg gevoelige luchtwegen. Vaak krijg je hier dus problemen mee. Tevens hoorde ik laatst dat er een bepaalde toxische stof in zit die schadelijk voor ze is maar hier weet ik de details niet van. Ik vind het belangrijk genoeg dat het slecht voor de luchtwegen is. Iets meer stofvrij is dus veel beter!

Nou ik heb al zolang ik me kan herinneren konijnen en die hebben er nooit last van gehad.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:22

Tja en dat argument heb ik dan weer vaker gehoord. Dat een paar konijntjes toevallig geen problemen ermee hebben gehad wil niks zeggen over het algemeen. Zaagsel is stoffig en konijnen kunnen daar slecht tegen. Dat houd natuurlijk niet automatisch in dat elk konijn er ziek van word. Wel is het een extra risico als je het gebruikt en ik hou van preventie ipv genezing.
Mooi vergelijkbare redenering: ibuprofen heeft als bijwerking dat het maagzweren veroorzaakt. Ik heb wel eens een paar weken lang 1800mg per dag geslikt wegens ontsteking en geen maagzweer gekregen. Dus tja, dan zal dat wel niet kloppen he?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:34

Zwerte schreef:
Tja en dat argument heb ik dan weer vaker gehoord. Dat een paar konijntjes toevallig geen problemen ermee hebben gehad wil niks zeggen over het algemeen. Zaagsel is stoffig en konijnen kunnen daar slecht tegen. Dat houd natuurlijk niet automatisch in dat elk konijn er ziek van word. Wel is het een extra risico als je het gebruikt en ik hou van preventie ipv genezing.
Mooi vergelijkbare redenering: ibuprofen heeft als bijwerking dat het maagzweren veroorzaakt. Ik heb wel eens een paar weken lang 1800mg per dag geslikt wegens ontsteking en geen maagzweer gekregen. Dus tja, dan zal dat wel niet kloppen he?

Een paar konijntjes? Huilen van het lachen
eens eventjes tellen hoor, ik heb er nu 30 gehad(inclusief nestjes hoor) en géén hadden last van hun longen. De jonkies die zijn allemaal naar kennissen gegaan, waar ze allemaal op zaagsel zitten, en ook dáár zijn geen problemen Tong uitsteken
Dus ja, ik geloof er niet zo heel veel van...

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:37

net of er in hooi en stro geen stof zit.. (endan heb ik het nog niet over mijten gehad)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:43

lonniejj schreef:
Zwerte schreef:

Een paar konijntjes? Huilen van het lachen
eens eventjes tellen hoor, ik heb er nu 30 gehad(inclusief nestjes hoor) en géén hadden last van hun longen. De jonkies die zijn allemaal naar kennissen gegaan, waar ze allemaal op zaagsel zitten, en ook dáár zijn geen problemen Tong uitsteken
Dus ja, ik geloof er niet zo heel veel van...

tel er nog maar 3 bij, die van mij komen regelmatig bij de DA maar last van hun longen dat is er nooit uitgekomen Clown

CairaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:02

cavia erbij kan prima hoor. Heb het altijd zo gedaan. De laatste waren zelfs helemaal in love. Hun speelbal was het kind en werd overal mee naartoe genomen. Nu heb ik 4 konijnen (waaronder 2 vlaamse reuzen) en de cavia samen zitten en ook dit gaat prima. Knaaf is de baas en de rest luistert.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:06

eerst en vooral een boekje kopen over "konijntjes" wat het zijn en hoe je ze ùoet verzorgen.

Misschien verander je nog wel van gedacht als je leest nu net allemaal nodig heeft..

Succes !

rakni

hmm, ik wil je als tip geven: let op de tanden. T stond al ergens maar toch. En bekijk de oren aan de binnenkant. (schurft)
succes

loveyoutoo

Zet een cavia en een konijn aub niet bij elkaar
Cavia's en konijnen hebben heel andere voeding nodig. Om een voorbeeld te noemen: een cavia heeft voer nodig met extra vitamine c, omdat ze dat zelf niet aanmaken. Daarnaast zijn konijnen ook nog eens veel sterker. Ze hoeven maar 1 keer achteruit te trappen naar de cavia (en dat hoeft geeneens expres te zijn) en hij kan de nek van het beestje breken. En cavia's en konijnen zijn hele andere dieren dus die spreken elkaars taal niet. Er zijn natuurlijk altijd voorbeelden te bedenken dat het heel erg goed gaat. Maar ik zou dat dus gewoon niet doen. Lachen

CairaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:11

Een konijn kan prima op caviavoer leven, dus dat is geen enkel probleem. Je kunt het ook oplossen door geregeld sinasappel of paprika te voeren.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:13

Nou ja, dan heb je dus 1 van de problemen opgelost, maar de rest nog niet Knipoog
En nogmaals, ze spreken elkaars taal niet. Een cavia communiceert met geluid, een konijn zal dat niet snappen. En visa versa dus ook niet....