kat in een flat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Binckydenice

Re: kat in een flat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:04

Quellian schreef:
Wij hebben 4 katten en 2 honden, gaat prima hoor Clown

Als je katten niet gewend zijn om naar buiten te gaan, dan is het totaal geen probleem. De katten die ik al had toen ik hier ging wonen wilden niet eens naar buiten (heb het geprobeerd, maar ze waren te bang).

dat heet wennen Bloos

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:07

Wennen? Dan ken je mijn katten niet Haha!

Maar ik vind het best dat ze binnen blijven, hoef ik me ook geen zorgen te maken over of ze worden platgereden. Ze hebben 3 krabpalen in huis staan, dus uitleven lukt prima Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:09

Mijn broer heeft op die manier 5 katten en 2 honden. Sja... niet mijn manier maar goed: het wil. Hoewel het totaal geen binnenkatten zijn en ze willen dolgraag naar buiten maar dat mag niet van mijn schoonzus.Dus het is een crime om daar binnen te komen omdat je eerst de katten weg moet jagen.
Vraag dus echt om binnenkatten Lachen

Wel hebben ze een kattenluikje gemaakt in de deur die naar het balkon gaat. Dus ze kunnen wel op het balkon zijn (daar is ook een mooi stuk van allerlei takken gemaakt zodat ze kunnen klimmen). Balkon hebben ze wel overdekt met kippengaas zodat ze niet weg kunnen lopen. Absoluut niet mooi, maar voor de katten wel erg fijn dat ze als ze willen de hele dag in de frisse lucht kunnen zitten Lachen

Ik zou zelf geen katten nemen in een flat, wil pas katten als ze ook echt lekker buiten kunnen spelen Lachen

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:13

Quellian schreef:
Wennen? Dan ken je mijn katten niet Haha!

Maar ik vind het best dat ze binnen blijven, hoef ik me ook geen zorgen te maken over of ze worden platgereden. Ze hebben 3 krabpalen in huis staan, dus uitleven lukt prima Lachen

Mijne komt wel buiten en ik heb ook drie krabpalen in huis staan Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:19

Ik mis je punt denk ik? Lachen

Mijn katten zijn gewoon te bang om naar buiten te gaan, die durven niet eens op het balkon, dus het zou een marteling zijn om ze tóch naar buiten te schoppen Lachen
Dit is niet eens zo heel 'abnormaal' hoor. Mijn moeder heeft een kat van inmiddels een jaar of 15 en die durft ook niet naar buiten. Die is hem 1x gesmeerd, is 3 weken weggebleven en kwam graatmager thuis; hij had in de bosjes gezeten en durfde er niet meer uit te komen, ook niet als wij voor de bosjes stonden te rammelen met brokjes.

Je moet naar de individu kijken, niet naar het dier in het algemeen. Wat is de behoefte van DIE kat en niet wat is de behoefte van katten in het algemeen. Ik bekijk het liever per geval Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:22

Onze kat is ook niet dol op buiten, wil alleen naar buiten als wij ook buiten zijn. Terwijl de deur vaak op een kier staat en hij in en uit kan lopen wanneer hij dat wil. Dus ik geloof ook zeker dat er katten zijn die geen behoefte hebben om naar buiten te gaan.
Onze andere kat zit daarintegen liever buiten dan binnen Lachen

Daar moet je bij de aanschaf ook op letten, een kat die graag buiten wil zijn moet je niet binnen houden. Dat is echt elke keer weer een strijd bij de voordeur als je erin of eruit wil...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:25

Dat is zeker zo Welshcobfan, dus gewoon echt per dier bekijken Ja

Mochten we ooit verhuizen naar een huis met een tuin, dan wil ik het wel proberen om ze in de tuin te laten (zal die dan wel omheinen). Nu zet ik soms de voordeur open en kunnen ze op de gang lopen, maar zodra je maar iets te hard met je ogen knippert schieten ze naar binnen. Dus ik vind het best zo Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:29

helemaal met je eens Quellian! Mijn kat vind het balkon al te eng... nou heeft madam ook een angststoornis en een gigantisch trauma aan de buitenwereld... maar daar is ze heus niet de enige in! In het asiel zitten genoeg katten die liever binnen zitten en heel tevreden zijn met een warme vensterbank in het zonnetje. En dat jagen kunnen ze op speeltjes doen!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:32

Wij hebben ook 2 katten, waarvan 1 uit het asiel komt. Als we de buitendeur open zetten dan gaat de 'asielkat' wel even buiten kijken, maar bij het kleinste geluidje neemt ze een spurt naar binnen en de daaropvolgende dagen mijd ze de voordeur Clown Dus het kan wel degelijk, maar in het geval van een asielkat is het wel zo wijs om naar een 'binnenkat' te vragen, die zitten er vaak genoeg Ja

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:52

Heb destijds toen ik nog in een flat woonde ook een binnenkat uit het asiel genomen. Als je hier specifiek om vraagt kunnen zij je prima vertellen welke kat geschikt is voor je. Ik vond het alleen wel jammer dat de keus toen heel beperkt was, ik kon eigenlijk uit maar 2 katten kiezen omdat de meeste katten gewend waren om (veel) buiten te komen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:58

Tsja, je ziet het wel vaker.
Mijn keuze zou het niet zijn. Hier mogen de katten wel buiten en ze genieten er echt van. Muisjes vangen, op onderzoek uit, in bomen klauteren en rondscheuren.
Ik heb sozwiezo twee katten omdat wij overdag veel weg zijn en ze zo elkaar nog wat bezig houden. Overigens mogen ze alleen overdag buiten als wij thuis zijn. Dit ivm mogelijke overlast en gevoel van veiligheid.

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:36

Ik heb ook 3 katten in mijn appartement.. Ze komen nooit buiten door de drukke weg en het feit dat ze niet meer naar binnen kunnen als ze eenmaal buiten zijn (2 hoog).

Hoe doen jullie het met al die haren? Ik stofzuig om de dag (ook de bank) maar ik vind het zo irritant dat als ik visite krijg ze vaak vertrekken onder de katten haren.. (Ik stofzuig alles ook nog eens voordat de visite er is..)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:24

haren? accepteren... ik heb 2 pluizige konijnen en een continu verharende kat met gigantisch dikke vacht (iedereen is altijd verbaasd hoe die zoveel haar kan verliezen, 365 dagen per jaar...) Verder vaak stofzuigen inderdaad, verder weinig aan te doen!
Zelf heb ik daardoor noodgedwongen thuis altijd een pyama aan, anders komen al mn normale kleren onder de haren...

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:28

Zwerte schreef:
haren? accepteren... ik heb 2 pluizige konijnen en een continu verharende kat met gigantisch dikke vacht (iedereen is altijd verbaasd hoe die zoveel haar kan verliezen, 365 dagen per jaar...) Verder vaak stofzuigen inderdaad, verder weinig aan te doen!
Zelf heb ik daardoor noodgedwongen thuis altijd een pyama aan, anders komen al mn normale kleren onder de haren...

Mja en dat wil ik dus niet.. Er moeten toch meer oplossingen zijn? Voor mijzelf vindt ik het nog niet zo erg, maar je durft zowat geen mens meer uit te nodigen. (Bij wijze van dan.)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:31

Ander voer geven zodat ze minder verharen Knipoog
Sinds mijn katten Carnibest krijgen verharen ze een stuk minder.
Is inderdaad wel handig als ze niet buiten komen.
Helemaal weg krijg je het niet, maar verminderen kan wel.

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:34

Ze krijgen al indoor brokken van Royal Canin, speciaal ook om de geurtjes en de haren te verminderen..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:15

Ik heb ook 2 asielkatten op een appartement, enz e vermaken zich best. Er is wel ontzettend veel plaats, veel aandacht, veel speeltjes (naast de gewone kattenspeeltjes zijn vooral de jeansbroeken, de zetels en de veegborstel populair speelgerief hier).

De 1 heeft altijd buiten gewoond en de ander zat al 3 maand in de opvang. 2 gigantische bangerikken die beetje bij beetje openbloeien en zich vooral met elkaar heel erg amuseren. Veel gestoei en gespeel.

Zorg voor voldoende kattenbakken en koop een goede stofzuiger.

Ik ben overtuigd dat het goed kan, wel 2 nemen!

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:12

ik heb nu 3 katten en twijfel of ik er 1 bij zou nemen
vind een even aantal beter dan een oneven

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:01

Frisianhorsy schreef:
We willen dan wel graag een raskat, namelijk een Ragdoll, die staan er ook om bekend dat het binnenkatten zijn. Wat ik heb gelezen lijken het mij hele fijne katten.
heeft iemand zo'n kat in huis? of weet je er wat over?

Wij hebben een ragdoll kater. Echt, het is de liefste kat die ik ooit heb gezien.... Hij is echt ontzettend lief en knuffelig. Qua verzorging valt het ook allemaal reuze mee, af en toe een borstel er door heen en klaar. Zijn vacht klit totaal niet.

Pas trouwens wel op bij welke fokker je je ragdoll aanschaft... Er zit erg veel ''troep'' tussen.... Voor meer info kun je me pb'en!

Hier 2 foto's van onze Diesel toen hij 13 weken was:
Afbeelding
Afbeelding
Kwijl

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:04

Binckydenice schreef:
Ik heb een kattenluik, zodat mijn kat zelf kan beslissen...

De tekst: Mijn kat WIL niet naar buiten is grote onzin... Of heb je het aan je kat gevraagt?

Nou ik kan hier momenteel ook alle ramen en deuren open zetten en mijn dame gaat dus mooi niet naar buiten he
Dus lijkt me dan dat ze echt NIET WIL Knipoog

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:08

Binckydenice schreef:
Ik heb een kattenluik, zodat mijn kat zelf kan beslissen...

De tekst: Mijn kat WIL niet naar buiten is grote onzin... Of heb je het aan je kat gevraagt?

Waarom is dat onzin? Mijn kat kon (nu niet meer, ik hou ze binnen nadat kort na elkaar twee katten van me zijn doodgereden) kiezen, maar ging dus niet naar buiten. Eigen keus, dus kennelijk WIL hij dan niet naar buiten.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:14

Mijn broer heeft een paar maanden geleden 2 kittens uit het asiel gehaald en die zitten nu ook altijd binnen op z'n appartement. Ik heb niet het idee dat ze iets missen omdat ze niet buiten kunnen ofzo.

Wij wonen in een huis met tuin, maar de kat komt ook nooit buiten. Vroeger zat ze altijd buiten (mocht niet binnen van mijn vader), bij de verhuis mocht ze dan wel binnen, maar ging nog regelmatig op stap, tot we ze eens 10 dagen kwijt waren. Eens teruggevonden zat ze helemaal onder de wonden en sindsdien is ze nooit meer verder dan de tuin geweest.
Ze vindt het wel fijn om 's zomers buiten in het zonnetje te liggen, maar dat doet ze net zo goed voor de raam, dus die zou ook niks missen als ze niet meer buiten kon.
Haar hebben we wel bewust alleen gehouden, ze is erg op zichzelf en kan niet met andere dieren opschieten.