Hamster heeft iets vreemds in haar oor zitten..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

newton

Re: Hamster heeft iets vreemds in haar oor zitten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:44

wel raar hoor voor ieder ander dier rent men naar de dierenarts maar die kleine dieren worden maar aan hun lot overgelaten.
met het excuus ach ja ze kosten toch maar 5 euro in de dierenwinkel, sorry maar daarom neem je toch geen huisdier.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 16:45

Nou als ik er aan zit geeft ze geen kik, ze laat het toe.
Natuurlijk weet ik het niet 100% zeker, maar voor grotendeel wel.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:46

newton: al 'ren' je met een hamster van drie jaar naar de DA, de kans dat die er iets aan kan/gaat doen is heel erg klein bij zo'n beestje.
Die zijn nu eenmaal erg kwestbaar en opereren wordt ze vaak al fataal. Ik vind het juist wel goed dat de TS nadenkt over de stress die ze het beestje aan doet met een DA bezoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:47

ik betaalde voor een rat 15 euro

heb ook een hamster gehad die een bult kreeg bij zijn pootje dat werd zo groot als een erwt

en bij de rat zat een bult op de buik naast het poepgaatje aangezien die bleef groeien hebben we voor een spuitje gekozen omdat ze haast niet meer kon poepen en met der pootjes bij de grond kon komen

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:48

zeg ook niet dat je een dure operatie uit moet laten voeren op een hamster maar hoeveel stress meer heeft een hamster dan een of ander oud hondje die naar de dierenarts moet, ieder dier voelt aan dat het bij een dierenarts komt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:53

Een hond en een hamster kan je niet vergelijken imo, honden zijn zich veel meer bewust van wat er aan de hand is en zijn ook gemakkelijker te kalmeren door de eigenaar.
Met een hamster is dit niet het geval, die zijn alleen maar bang en niet meer voor rede vatbaar. Daarbij: als je toch geen dure operatie laat uitvoeren, wat wil je dan bij die DA gaan doen?
Zoals ik al zei is de kans dat die nog iets met een hamster van drie gaat doen nihil, dus ik zie de toegevoegde waarde niet zo.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:56

Manon_S schreef:
Nou als ik er aan zit geeft ze geen kik, ze laat het toe.
Natuurlijk weet ik het niet 100% zeker, maar voor grotendeel wel.

Dat had ik met mn laatste rat. Ze had een gezwel onder dr voorpoot. In eerste instantie zei ik: als ze niet meer eet/drinkt, Luna niet meer Luna is dan is het over en breng ik dr weg. Nu naderhand denk ik dat ik haar te lang heb laten lopen en daar schaam ik me nog steeds voor. Het gezwel was zo groot dat ze met 1 pootje moest eten, klimmen en klauteren deed ze nog steeds, lukte het de eerste keer niet nou dan de 2de of de 3de keer vast wel. Ze bleef al die tijd gewoon zichzelf, ze speelde en ze rende. Tot ik zei dit kan niet meer. Ben na mn werk naar de DA gegaan, de DA draaide haar om (wat ik al tijden niet meer mocht doen van haar) en ik schrok. Oh wat had ik toen gehoopt dat ik het veel eerder gedaan had. Doordat het gezwel zo groot was geworden sleepte hij met haar mee over de grond en er zaten allemaal korsten op die ik dus nooit gezien had. Op dat moment wist ik dat ik de goede keus had gemaakt maar door mn eigen emoties gewoon geen afstand van haar wilde doen (wie wel).

Hier een foto en hier was de tumor nog niet eens op zn grootst. Ik had bijna 2 ratten.

Afbeelding

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:59

Jeetje IndianLady, dat is idd een flink gezwel!
Verder vind ik het achteraf makkelijk praten, jij hebt je rat niet met opzet laten lopen en pijn laten lijden, toch? Ik denk dat je je niet te schuldig moet voelen, zeker als ze gewoon zichzelf was en verder actief oogde.
Het is natuurlijk naar voor het beestje dat ze zo lang heeft gelopen met dat pootje, maar jij wist ook op dat moment niet hoe erg het was.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 17:03

Jeetje wat groot! Maar ik ga mee met Mas.
Met dieren is het gewoon vaak moeilijk te zien of het dier pijn heeft als dit het niet laat merken.
Ik kan het dus ook niet met volle zekerheid zeggen dat Lola er geen last van heeft..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:08

Tja, het is zo moeilijk dat ze niet kunnen praten he... ze kunnen niet zeggen of ze pijn hebben en waar, en of ze zich nog happy voelen, dat is het aller moeilijkste aan het houden van dieren.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 17:08

Ja dat is zeker heel moeilijk!!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:09

Idd en daarom doe je je best om voor ze te zorgen. En je krijgt er een hoop voor terug Ja

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:16

newton schreef:
wel raar hoor voor ieder ander dier rent men naar de dierenarts maar die kleine dieren worden maar aan hun lot overgelaten.
met het excuus ach ja ze kosten toch maar 5 euro in de dierenwinkel, sorry maar daarom neem je toch geen huisdier.

Wij gaan ook niet snel met dieren naar de Da, hangt van de ernst af. Als ik al kan inschatten: die is niet meer te redden, helpt mijn vader het dier eigenhandig naar de andere wereld. Dat gaat met grote dieren wat lastiger, dus daar gaan wij eerder mee naar de DA.
Vissen durf ik zelf nog wel om te brengen als ze erg ziek zijn, maar voor de kippen heb ik altijd mijn vader Lachen

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:18

meid waarom zit jij niet allang bij een dierenarts ?
je zou iig heen kunnen gaan en het voor leggen aan je da Lachen

zecht hij het kan geen kwaad ben jij gerust gesteld. en als de da ziet datdit onbegonne zaak is is euthanasie een betere oplossing Lachen

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 17:22

Had ik al aangeven; voor de stress van het diertje.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:25

Ik vind dat als je een dier hebt, je er bewust voor kiest en ook medische zorg eraan moet laten verlenen op het moment dat dit nodig is / lijkt te zijn...

Anders zou ik de DA opbellen; probleem uitleggen, zeggen dat je eventueel een foto ervan hebt en daarmee kunt langskomen / e-mailen en zo samen een beslissing te nemen..

Maar zon diertje zo laten rondlopen vind ik eigenlijk not done, maar goed. Wie ben ik..

Succes ermee.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:29

Zo te zien is het inderdaad een gezwel. Bij hamsters van deze leeftijd krijg je vaak verschillende adviezen. Zelf heb ik ooit een hamster laten opereren aan een tumor bij zijn oor. Dit kwam na een week weer opzetten. Toen hebben we het advies gekregen om het gewoon aan te kijken en zo lang het goed gaat, diertje er geen last van heeft gewoon te laten zitten. Nog een operatie zou te stressvol zijn (ook ivm leeftijd en grote kans op overlijden etc.) en de kans dat het dan weer terug kwam binnen een week was erg groot. Diertje heeft toen nog 2 weken ofzo geleeft. Daarbij was mij verteld dat knaagdieren hoe dan ook erg lastig te behandelen zijn en je het vaak beter zelf aan kan kijken en als je vind dat het dier zich anders gaat gedragen/pijn heeft naar de dierenarts te gaan voor een spuitje.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:47

mijn hamster had dit ook, is eraan dood gegaan. Maar het gaat wel pijn doen hoor! Euthanasie lijkt me eerlijker.. Ja

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:52

upendo schreef:
Welshcobfan schreef:
Als je het door mijn vader laat doen... niets. Maar die doet het eigenhandig...

Volgens mij is een spuitje niet zo heel duur, klein beestje is weinig vloestof voor nodig. 30 euro? Geen flauw idee!

Das wel heel erg cru.. Scheve mond

Volgens mij kun je daar het beste even de DA voor bellen idd.. Ja
Maar vraag eerst even zijn opinie.. Lachen

dat vind ik helemaal niet cru,
daar heeft een beest minder pijn aan dan aan die spuiten hoor !

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:02

Jeetje, ik schrik wel een beetje van die foto's!

Ik zou zeker naar de DA gaan iig voor een diagnose en eventueel een behandeling.

Als een van mijn beessies zou rondlopen met zoiets dan zou ik daar niet mee kunnen leven

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:22

upendo schreef:
Welshcobfan schreef:
Als je het door mijn vader laat doen... niets. Maar die doet het eigenhandig...

Volgens mij is een spuitje niet zo heel duur, klein beestje is weinig vloestof voor nodig. 30 euro? Geen flauw idee!

Das wel heel erg cru.. Scheve mond

Nee hoor, beestje laten lijden is cru. Zelf een eind aan het leven maken is snel, effecient en stressloos omdat het in de eigen vertrouwde omgeving gebeurd Lachen
En als je weet dat een dier niet meer te redden is (zoals onze kip die met de kop op de rug liep), is dat een prima oplossing.
Bij twijfel altijd naar de DA gaan natuurlijk, ga hier niet promoten om een eind aan het leven te maken als het er niet zo jofel uitziet voor een dier Knipoog

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:29

Als eerste laten Hamsters niet snel merken dat ze pijn hebben. Het ziet eruit als een tumor en/of wratten. Iets wat niet kwaadaardig hoeft te zien.
Het naar de dierenarts hoeft helemaal niet stressig te zijn. De pijn en/of ongemak wat ze hier van heeft is erger. (druk, ruizen in het oor enz,).
Ik vindt dat als je een dier aanachaft er ook mee naar de DA moet gaan en dat is zo te zien al wel wat eerder nodig geweest..... Dit groeit niet in één dag zo.

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 19:57

Ik zei bij de 1e foto ook al dat het een tijdje terug was Knipoog .

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:00

Dit had ik ook bij mijn aller eerste hamster. Wat een vechter was het geweest. Meer dan drie jaar oud geworden, met dat gezwel in zn oor erbij. Ben er naar de dierenwinkel mee geweest. Ja, de dierenwinkel. En het heeft nog geholpen ook...
Zij heeft mij wat spul, tsja, geen idee wat het is, meegedaan in een flesje. Moest het er elke dag op smeren. En ja, het hielp. Het gezwel werd van zwart en groot naar roze en klein. Ik dacht dat het over ging... Maar Jimmy werd ouder, en het werd weer groter.
We gingen een avondje weg, en toen we weer thuis kwamen, zag ik Jimmy helemaal niet meer in zn ratje rennen. Toen was ie niet meer...
Ik snap wel dat je niet naar de dieren arts wil, het beestje is drie jaar, en het weghalen zou hij toch niet meer halen, lijkt me. Heeft ie er echt geen last van? Dan zou ik het laten zitten.
Maarja, dat verhaal van IndianLady raakt me ook wel. Het ratje ging gewoon door met lopen, klimmen, spelen en eten... Terwijl hij er waarschijnlijk wel last van had. Tsja, ik zou niet weten wat je zou moeten doen... Sorry. Misschien is een bezoekje aan de dieren arts toch niet verkeerd, ookal kijkt ie alleen maar even wat het is en wat je er aan kan doen, misschien scheelt dat een hoop.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:51

Natuurlijk.
We vinden de stress zieliger, dan de pijn die zo'n beest heeft... logisch!
Denk nou eens na! Als jij een bult aan je oor hebt, die er uit steekt dus waarscheindelijk dieper in het oort zit, laat je die zeker ook zitten. In een oor zitten allerlei zenuwen, gehoorgangen etc. Het lijkt me meer dan logisch dat dit zeer doet!
Ik snap werkelijk NIET waarom je niet bij een DA bent geweest, toen het nog klein was! Je zegt dat dat al even geleden is.. sorry maar ik vind dit pure laksheid! Arm ding!