Dierenwelzijn: wat doe jij en wat vind jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Re: Dierenwelzijn: wat doe jij en wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 21:41

Het is misschien geen onzin, maar wel een kwestie van prioriteiten stellen. Vind je het belangrijk om eten te eten wat op een fatsoenlijke manier heeft geleefd en de weg naar jouw bord heeft afgelegd, of maakt het je niet uit hoe zo'n dier heeft geleefd.
Als je iets meer geld uitgeeft aan het een en wat minder aan het ander?
En 600 euro is zwaar onder het minimum, hoe kom je aan dit bedrag?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:49

Alet74 schreef:
Het is misschien geen onzin, maar wel een kwestie van prioriteiten stellen. Vind je het belangrijk om eten te eten wat op een fatsoenlijke manier heeft geleefd en de weg naar jouw bord heeft afgelegd, of maakt het je niet uit hoe zo'n dier heeft geleefd.
Als je iets meer geld uitgeeft aan het een en wat minder aan het ander?
En 600 euro is zwaar onder het minimum, hoe kom je aan dit bedrag?

een vriendin van mij leeft onder die omstandigheden...
dit is wat zij verdiend per maand.... dan heeft ze nog wel allementatie maar dat is ook geen vetpot

ik heb nooit de echte controle of dat ene diertje wat ik eet echt wel zo een goed leven heeft gehad
er staat biologisch op maar wie kan mij dat met 100 % verzekeren?

biologisch is iets van de laatste jaren...al tientallen jaren leven we op andere wijze...

wat ik mij ook afvraag: vragen jullie aan de koks in een restaurant wel of het biologisch is ?
afijn.....ik eet toch amper vlees,lust geen eieren .... en ik kijk erg sceptisch tegen dat hele biologische gedoe aan, ik geloof er niet zo in en weet wel dat de prijzen 2 x zo hoog liggen!

maargoed dat is dus mijn mening en gelukkig hebben we een keuze hier in nederland
ik durf te wedden dat 80% van de mensen gewoon "goedkoop" boodschappen blijft doen.
als nederland echt zo biologisch wilt zijn dan moeten ze de prijzen omlaag gooien

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:34

Geen gekibbel jongens en houd ieder in zijn waarde!
We zijn hier niet om elkaar aan te vallen maar om naar elkaars mening te luisteren. Ik heb zelf 400 euro te besteden voor mijn studie, kleding, dieren, eten, boeken en cadeaus mijn vriend heeft maar 100 euro per maand als hij dat al red en moet ook alles zelf betalen van studie,kamer, eten enz. Ik weet dus hoe het is om erop te moeten letten!

Wat ik bedoelde met in verhouding is het helemaal niet duur is dat er heel veel mensen aan dat stukje kip moeten verdienen en het is dus eigenlijk een belachelijke prijs biologisch of niet. We betalen 5 euro voor zo'n stukkie daar maken o.a. de volgende mensen winst van:

fokker
opfokker
kippenboer
transporteur (meerdere malen)
inkoper
supermarkt

Dan is 5 euro eigenlijk een belachelijke prijs.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:43

Zelf eet ik vlees, eet eieren, en draag leer.
(Op dit eiland is biologisch vlees/ scharrel eieren niet te doen, omdat het er simpel genoeg gewoon niet is)
Mijn hond loopt om het huis (nog geen hek Huilen van het lachen )
Krijgt 1x per dag eten, wordt netjes ontwormt krijgt elke maand frontline + hartworm.

Kat loopt ook lekker buiten, s'nachts loopt hij buiten (omdat hij simpel weg te irritant voor woorden is s'nachts.) Krijgt ochtends+avonds blikvoer, en overdag staan er brokken tot zijn beschikking.

Ik kan dus de conclusie trekken, dat ik best goed voor mijn dieren ben, maar gewoon niet over de middelen beschik om biologisch te eten Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 23:17

fitch,
maar met soja heb je dan weer dat er in arme landen hele velden vol worden gezet met soja,
omdat de vraag zo groot is vanuit het westen.
en de bevolking kan daardoor niet meer de gewassen voor de eigen voorziening telen op hun land.
heb ik gelezen/gehoord in elk geval.
en ook dat er bossen plat gaan om maar meer grond te hebben voor de verbouw van soja...
en dat is dus ook niet vriendelijk voor de dieren, en (nog belangrijker) de mensen dáár!

volgens mij is het kiezen uit twee dingen waar je niet helemaal achter kan staan (althans, ik niet).

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 23:47

De juiste keuze maken is moeilijk. En ik denk dat er altijd negatieve gevolgen ergens aan vast zullen zitten. Overigens heb ik ook besloten alleen nog maar goedgekeurd katoen te kopen aangezien het erg slecht gesteld staat met de katoen boeren en het milieu waar geteeld word. Maar dat is weer een andere kwestie.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:18

ook een hele belangrijke kwestie Fairytail!
absoluut!
het is voor mij reden om alleen tweedehands kleding te kopen (ondergoed en sokken uitgezonderd),
zodat ik niet meewerk aan het ontstaan van meer vraag!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 07:32

Fairytail schreef:
Geen gekibbel jongens en houd ieder in zijn waarde!
We zijn hier niet om elkaar aan te vallen maar om naar elkaars mening te luisteren. Ik heb zelf 400 euro te besteden voor mijn studie, kleding, dieren, eten, boeken en cadeaus mijn vriend heeft maar 100 euro per maand als hij dat al red en moet ook alles zelf betalen van studie,kamer, eten enz. Ik weet dus hoe het is om erop te moeten letten!
En je doelt hierbij op...? Kom Fairytail, we houden het hier toch netjes? Je hoeft je niet direct zorgen te maken over de discussie! Clown

Je ziet steeds meer fatsoenlijk katoen, ik heb me hier nog niet zo in verdiept, kan er niets zinnigs over zeggen. Zal ik binnenkort eens doen. Evenals de discussie over soja, daar hoor je inderdaad veel over, het kiezen uit twee kwaden krijgen we dan.
GElukkig komt er steeds meer biologisch en als dat aanbod groter wordt, zal men ook sneller geneigd zijn dit te kopen en kunnen we verwachten dat de prijzen zullen dalen en het voor meer budgetten te behappen is. Het is toch veelal een kwestie van vraag en aanbod, als we minder vlees uit de bioindustrie kopen, zal er op den duur minder aanbod komen. En dus meer uit de biologische hoek.
Uit eten ga ik eigenlijk nooit, ik neem aan dat de echte die-hard biologische eters hier wel zullen vragen naar de herkomst van het vlees?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 08:06

Ik werk in de bioindustrie.

En ik kan met recht zeggen dat ik van varkens alles weet vanaf het zaadje tot het karbonaatje.
Ik heb zelfs de zaadjes onder de microscoop gezien Haha!

Ik ben een berenvanger, dat wil zeggen dat ik sperma van van beren op een KI station. Een beer is een varkensmannetje (voor de leken)
Ik werk op een varkensfokkerij, en zit voornamelijk op de kraamafdeling.
Dus ik weet hoe ze in de stallen gehouden worden, geboren worden , en bij ons gaat een deel naar de opfok stal, en degenen die niet goed genoeg zijn voor de fok, gaan naar de meststal, die gaan met 6 maanden naar de slachterij.

Ook heb ik een aantal jaren op het varkenstransport gezeten, dus ik weet ook hoe ze vervoerd worden.

En tot slot heb ik ook een ruime tijd op een grote slachterij gewerkt, waar ze levend in kwamen en als pakketje vlees weer vertrokken.

Dit ff ter verduidelijking van wat mijn achtergrond is mbt het stukje vlees dat op mijn bord komt.

Varkens hebben over het algemeen een best leven, koeien hebben het meestal wel beter, kippen zijn echt de meest mishandelde dieren in nl (wat productiedieren betrefd)

Natuurlijk zou ik ook liever de varkens lekker in de buitenlucht zien, maar helaas is dit niet zo haalbaar als het lijkt.
Ik ken meerdere biologische bedrijven... Maar die zijn lang niet zo biologisch als jullie denken ....

Dus ik neem niet per definitie een biologisch stukje vlees. Ik neem gewoon fabrieksvlees, ik heb zelf op een slachtfabriek gewerkt en weet hoe het eraan toe gaat.

Boeren krijgen gewoon te weinig voor de dieren, waardoor er steeds meer op minder oppervlakte gehouden moeten worden om toch winst te draaien.
Dat is gewoon heel erg jammer, want dit gaat over de ruggen van de dieren...

Wat mij wel schort is het aantal hallalslachterijen in nederland, dit zijn er enorm veel... En deze beesten hebben een pijnlijke dood. Op de slachtfabrieken worden de dieren eerst verdoofd.

Maar al met al, ik eet er geen vlees minder om, alleen probeer ik kippenvlees wat te mijden, ik zal eerder varken of koe nemen, omdat ik weet hoe een miserabel leven een kip heeft gehad.
Dit is niet alleen de legbatterij, maar ook de wijze van laden , vervoeren, en de brute wijze van slachten.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 11:57

Hey Crossmonster, begrijp ik goed dat dieren die bij de hallalslachterij geslacht worden niet verdoofd worden? Dat klinkt wel erg akelig.
En ik heb ook wel gehoord over biologische boerderijen waar je niet vrolijk van wordt; mijn nichtje vertelde eens dat de kadavers in het land werden begraven (mag volgens mij niet!). Dan vraag je je af hoe ze met de rest omgaan. We moeten het ook niet gaan verheerlijken natuurlijk, het is een manier om geld te verdienen, wij blijven mensen, dus... Knipoog
Misschien is het leuk als je nog iets meer vertelt over de varkensfokkerij anno nu? Hoe diervriendelijk is men daar? Mijn ouders hadden tot mijn 14de een varkensfokkerij, maar ik denk dat er in 20 jaar vast veel veranderd is. Het gaat er volgens mij behoorlijk bedrijfsmatig aan toe? Ik heb een tijdje terug via de site van de Boerderij wat foto's bekeken van bedrijven, dat valt niet meer te vergelijken met het bedrijf wat wij hadden. Ik vond het wel even slikken, het is allemaal zo massaal en zo steriel.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:51

De kalveren van de Van Drie Group worden, dacht ik, allemaal hallal geslacht. Dieren zijn echter wel hersendood als de keel wordt door gesneden, ze krijgen er dus niets van mij.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:09

Alet ik bedoelde hiermee de reacties op naadje. Ik ben zeker niet bang voor discussies en maak me daar ook echt geen zorgen over. Maar je kunt niet voor iemand beoordelen of hij of zij wel de goede afweging maakt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:54

Medea schreef:
De kalveren van de Van Drie Group worden, dacht ik, allemaal hallal geslacht. Dieren zijn echter wel hersendood als de keel wordt door gesneden, ze krijgen er dus niets van mij.

Hoe kom je daarbij?

Volgens dat geloof, mag een dier niet verdoofd worden voor het aderlaten, het dier sterft door het aderlaten.... Dat wil dus zeggen dat hij eerst de snee voelt, hoewel dat wel een vlijmscherp mes is, en daarna bloed hij dood. Ga maar eens op een hallal slachterij kijken ... Ik heb het helaas van dichtbij gezien , en leuk is anders.

Idd word alles nu massaler en massaler wat dierenhouderijen betrefd. Niet alleen de varkens en koeien, kijk eens op een gemiddelde manege bij je in de buurt Lips are sealed

De laatste manege waar ik werkte, was de bak nooit vrij, constant waren er lessen, en szomers zelfs dubbele lessen, zowel buiten als binnen. Dit met maar een beperkt aantal paarden en pony's . 3 uur per dag lopen was heel normaal.... Scheve mond

Dus het is heus niet alleen in de varkens , koeien en kippen zo, ook maneges maken zich schuldig aan bioindustrie, in mijn ogen.

Vroegah had een varken het heel goed, lekker in het stro, geen snelgroei voer etc etc.
Toen was een varken goud waard. In zijn gewicht wel te verstaan. Nu levert een varken zeer weinig op, en krijgt de boer ook nog veel aftrek van het vervoer, slachtkosten, afkeur etc etc.

Dus er moeten gewoon veel meer varkens geproduceerd worden wil er winst behaald worden.
Nu moet ik wel zeggen dat de grote bedrijven het hedendaags behoorlijk goed hebben, de kleinere boeren hebben allemaal een baan erbij... en zullen in de loop der jaren een keer moeten stoppen met boeren.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 19:42

MIjn ouders hebben ook noodgedwongen moeten stoppen, dit was in de periode dat veel wetgeving veranderde en je wel groter moest zijn om ervan te leven. Wel verdrietig als je vader een boer in hart en nieren is...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:53

Marigold schreef:
fitch,
maar met soja heb je dan weer dat er in arme landen hele velden vol worden gezet met soja,
omdat de vraag zo groot is vanuit het westen.
en de bevolking kan daardoor niet meer de gewassen voor de eigen voorziening telen op hun land.
heb ik gelezen/gehoord in elk geval.
en ook dat er bossen plat gaan om maar meer grond te hebben voor de verbouw van soja...
en dat is dus ook niet vriendelijk voor de dieren, en (nog belangrijker) de mensen dáár!

volgens mij is het kiezen uit twee dingen waar je niet helemaal achter kan staan (althans, ik niet).

Marigold, dat klopt niet. Want waar wordt 90% van die soja voor gebruikt? Voor veevoer! 9 kilo soja is 1 kilo vlees. 1 kilo soja is 1 kilo tofu/sojamelk/tempeh. Als iedereen veganistisch zou eten (waarbij je echt niet de hele dag soja hoeft te eten), kunnen er dus een heleboel sojavelden voor de plaatselijke mensen en dieren gebruikt worden. Want dan hoeft er veel, en veel minder soja verbouwd te worden. Dat betekent trouwens niet dat alle dieren alleen maar soja krijgen, maar het grootste deel wel.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:41

naadje24 schreef:
Fitch schreef:
Waarbij ik het argument van het geld eigenlijk onzin vind. Is denk ik een kwestie van prioriteiten, en prioriteiten is iets anders dan het geld wel of niet hebben...

nou meis ik vind je ideeen prachtig hoor, maar kan jij in mijn portomonnee kijken Verward
Kan jij zien wat ik missen kan aan boodschappen? is het onzin dat bijv een gezin wat rond moet komen van 600 euro gewoon koopt wat er in de aanbieding is? en de kinderen iig alles binnen krijgen wat ze moeten binnen krijgen?

ik zie namelijk in de winkels wel een heel duidelijk verschil in prijzen!
ik vind het echt fijn voor je dat jij zo een hart voor dieren hebt en daar in je leven erg ver in gaat
en misschien daar wel een paar tientjes per maand extra aan over heeft
maar niet iedereen kan en wil dat

dus onzin is het iig zeker niet!

Ik vind het nog steeds onzin. Je hebt me niet overtuigd. Ik heb ook weinig geld, ben student en heb een hele dure hobby. Maar ik vind diervriendelijk eten belangrijk. Goedkoop veganistisch eten kan prima. Een blok basistofu is goedkoper dan vlees en in een blik bruine bonen/pak spinazie zit ook een heleboel eiwit/ijzer. Maarja, als je echt lékker veganistisch wil eten moet je óf heel goed kunnen koken, óf wat meer betalen (pesto-tofu, veganistische pizza). En tsja, in die twee dingen hebben mensen vaak geen zin, dus dan maar goedkoop een plofkip uit de supermarkt halen. En dat... heeft toch echt meer met prioriteiten dan met geld te maken!

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:59

crossmonster schreef:
Medea schreef:

Hoe kom je daarbij?

Ik werk voor V3 en ben een paar keer in de slachterijen geweest.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 00:55

Fitch schreef:
Ik vind het nog steeds onzin. Je hebt me niet overtuigd. Ik heb ook weinig geld, ben student en heb een hele dure hobby. Maar ik vind diervriendelijk eten belangrijk. Goedkoop veganistisch eten kan prima. Een blok basistofu is goedkoper dan vlees en in een blik bruine bonen/pak spinazie zit ook een heleboel eiwit/ijzer. Maarja, als je echt lékker veganistisch wil eten moet je óf heel goed kunnen koken, óf wat meer betalen (pesto-tofu, veganistische pizza). En tsja, in die twee dingen hebben mensen vaak geen zin, dus dan maar goedkoop een plofkip uit de supermarkt halen. En dat... heeft toch echt meer met prioriteiten dan met geld te maken!

ja en ik kan dus niet goed koken en geld groeit me niet op de rug

wat een heerlijk leven is het toch dat we de vrije keus hebben en zelf bepalen wat we eten en waar we ons geld aan uitgeven Haha!
ik geef liever 50 euro extra uit aan goed voer voor mijn honden dan dat ik daar biologisch van ga eten
tja dieren zijn dieren toch? zijn het er iig 2 waarvan hun welzijn zeer goed is ! Knipoog

sorry maar zo overtuig jij mij dan weer niet Knipoog
ieder onze eigen mening
ik weet iig dat ik vasthou aan de mijne....

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 01:03

uuh ja, als jullie een heel eerlijk antwoord willen??

Eigenlijk koop ik gewoon wat ik nodig heb. We eten vlees (en als zelf varkensboerin zijnde moet ik
hierbij zeggen dat crossmonster geen woord heeft gelogen over hoe het reilt en zeilt), dragen leren
schoenen, drinken melk en kopen gewoon de kleren die we nodig hebben.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 01:08

Met al die biologische fratsen wordt gesuggereerd dat de dieren het hier in Nederland zo slecht hebben:nou dat hebben ze niet. Gewoon een eerlijk Nederlands stukje vlees is heerlijk Vingers aflikken

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 14:17

Naadje: het is inderdaad hartstikke fijn dat we een eigen keuze hebben, vraag me af waarom je sowieso wilt vasthouden aan je eigen mening. Anderen kunnen toch goede argumenten aandragen waarom je meer bewust je inkopen kunt doen? Ik ben ook niet biologisch, maar koop bijvoorbeeld liever geen varkensvlees bij C1000 omdat ze daar vlees van onverdoofd gecastreerde biggen verkopen, dat schaf ik liever niet aan omdat ik weet dat het ook anders kan.
Slimmerik: biologisch boeren zou ik niet direct fratsen willen noemen. Ik weet dat het ook niet alles is, maar het valt toch te waarderen dat mensen hun nek willen uitsteken en op een andere manier willen boeren. Natuurlijk wil ik niet zeggen dat de dieren in Nederland het slecht hebben, maar het kan altijd beter.
En het is in mijn ogen nooit verkeerd om daar over na te denken!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 14:21

hmzzz ik heb altijd gezegd dat als ik later groot ben mijn eigen koe en varken wil houden, en de jongen die eruit komen zelf laat slachten en daar mijn vriezer mee vol wil stoppen.......... en dat gaat ook ooit nog gebeuren!! (als ik ooit groot wordt Haha! )

Daarnaast hebben dieren niet zo heel veel nodig, eten, drinken zijn de enige dingen die dieren nodig hebben van ons........

ben ook niet tuttig met dieren Lachen

Mijn tom ligt nu lekker naast me........... de katten zijn buiten...... tis allemaal niet zo moeilijk Lachen

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:17

Alet74 schreef:
Shadowflower: waarom wil je minder biks en meer hooi gaan geven?

Naadje heeft wel gelijk, biologische producten zijn schrikbarend duur, maar ja, je weet dan wel dat zo'n dier een relatief leuk leven heeft gehad. Dat is toch wel wat waard. Nu hoef ik maar voor 3 mensen eten te kopen (2 volwassenen en 1 kind) dat scheelt natuurlijk ook wel.

Omdat ik persoonlijk vind dat er in biks te veel rotzooi zit. Het is dat meneer het er erg goed op doet.

Later wil ik net zo als kiwiko een eigen leven ...
Eigen productie en eigen consumptie. Zo min mogelijk mee doen aan de bepaalde maatschappij die op dit moment heerst.
Mijn eigen energie opwekken. Mijn eigen water opvangen en zuiveren. Mijn eigen riolering ,dus zelf op eigen grond laten composteren en het vervolgens op de tuin ergens achteraf gebruiken. De mest van mijn paardjes zelf weer hergebruiken op de moestuin. Mijn eigen groentes kweken. Enige wat ik niet zal hebben is veel andere dieren voor het vlees aangezien ik full time vegitarier ben Tong uitsteken

Over het Biologische .. Ik vind het prima dat het er is maar als ik mag kiezen tussen een bio koe of een koe die van kalfs af aan op de yerse moer heeft gestaan ... dan kies ik toch voor het vlees van de yerse moer waar ze alleen nog voor een enkeltje slachterij er vanaf worden gehaalt

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 23:28

Dat zou ik ook kiezen, een koe waarvan je weet dat ze op een boerderij heeft geleefd. Volgens mij kunnen dat zelfs koeien zijn die biologisch 'geteeld' zijn.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:31

Er zijn trouwens ook veel boeren die hun eigen vlees verkopen, daar mag je vaak ook een blik werpen op de stallen en kun je zien waar je stukje vlees vandaan komt, hier in de buurt zitten er een paar, ik neem aan door de rest van nederland ook Knipoog

Zijn niet zozeer biologische boeren, maar wel boeren die alles blootgeven, waardoor je weet wat je eet, en dan zie je meteen dat de bio-industrie best meevalt.
Menig manegepaard heeft het slechter, en daar hoor ik hier niemand over Knipoog