Irritante loslopende kat terroriseert mijn vogels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: Irritante loslopende kat terroriseert mijn vogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:22

kat onder de arm en huizen langs. er is echt wel iemand die weet van wier die kat is. en dan kun je vast samen tot een oplossing komen. en hoezo helpt water niet?? een tuinslang komt een heel eind en tja als je moeilijk doet ovefr een kat die 100 m verder loopt ben je best een zeurpiet vind ik.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:23

wij hadden altijd schrikdraad langs de voliere werkt goed;) schrikt de kat wel maja dat is ook maar een keer wij hadden het voor onze eigen katten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:24

hoe je dat kan uitvinden? Bij wat mensen aanbellen en vragen of ze weten van wie de kat is (let even op hoe die kat eruit ziet, elke heeft unieke kenmerken) Niet zo heel moeilijk hoor. Ik ken de meeste katten in de buurt, kan je zo vertellen van wie welke kat is.
Ik snap je ergenis, ik vind het zelf ook erg vervelend als mensen er wel voor kiezen om je katten buiten te laten en vervolgens niks doen aan overlast. Omdat wij ze buiten laten lopen, moeten we ook meehelpen om de overlast te beperken! Daarom hebben wij nog nooit problemen gehad met buurtbewoners. (zie voorbeeld van de voliere, water schrok onze kater na een tijdje echt wel af en die man had er nog wel lol in ook, om hem te verrassen met water)
Maar om een kat dan bij het asiel te plaatsen vind ik ook nogal ver gaan, die kat kan er toch niks aan doen? Die hoeft daar niet de dupe van te worden!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:25

en als je m naar het asiel brengt is het probleem echt niet opgelost hoor.... 2 dagen later zit hij weer bij jou in de tuin

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:27

Tja, het is idd een lastig probleem. Ik heb zelf 4 katten, maar ik zou het erg vervelend vinden als ze overlast veroorzaken bij iemand. Ergens is het natuurlijk te gek voor woorden dat je geen vogels zou kunnen houden in je eigen tuin door de katten van een ander. Waar ik woon is het echt een enorme kattenbuurt en gelukkig zijn er hier vrijwel geen prive tuinen waar ze inkunnen (veel flats en openbare parkjes en bosjes). Maar als ik ooit een huis met een tuin heb, dan wordt die zeker afgezet om de katten in de tuin te houden.
Helaas denken niet alle mensen er zo over, veel mensen vinden dat katten lekker buiten horen te lopen. Maar de tijden zijn veranderd, we wonen allemaal zo dicht op elkaar dat we gewoon rekening moeten houden met anderen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:27

suuzepuus schreef:
kat onder de arm en huizen langs. er is echt wel iemand die weet van wier die kat is. en dan kun je vast samen tot een oplossing komen. en hoezo helpt water niet?? een tuinslang komt een heel eind en tja als je moeilijk doet ovefr een kat die 100 m verder loopt ben je best een zeurpiet vind ik.

Ja nog gekker. Haha!
Dat bedoel ik dus met asociaal, ik moet allerlei moeite gaan doen en zelfs met een kat onder de arm gaan lopen omdat anderen de verantwoording voor hun huisdier niet willen nemen.

En die 100 meter verderop is toevallig wel mijn tuin! En zo leuk is het niet als jouw huisdieren worden lastig gevallen die 100 meter verderop of als er drollen begraven worden.

Ik vind het allemaal prima hoor, maar dan moeten die kattenbezitters ook niet moeilijk doen als ze hun kat in het asiel moeten ophalen.
Misschien het probleem niet gelijk opgelost, maar de eigenaar kan wel betalen om zijn kat daar weer weg te krijgen. Lijkt me interessant om te zien wie de langste adem heeft. Lachen

En emmers water en tuinslangen hebben ze hier maling aan. Zijn binnen een half uur weer terug.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:29

mijn tuin is ook 100 m en tja daar loopt ook weleens een kat. als jij het te veel werk vind om de eigenaar op te sporen is het ook onzin om dit topic te plaatsen. wat wil je horen dan??? schiet m af??? ik weet wel zeker dat ik de langste adem heb als jij mijn buurvrouw bent.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:33

suuzepuus schreef:
mijn tuin is ook 100 m en tja daar loopt ook weleens een kat. als jij het te veel werk vind om de eigenaar op te sporen is het ook onzin om dit topic te plaatsen. wat wil je horen dan??? schiet m af??? ik weet wel zeker dat ik de langste adem heb als jij mijn buurvrouw bent.

Waarom moet ik aan het werk omdat anderen mensen geen verantwoording willen nemen voor hun huisdier?
Er is hier geen sprake van dat er weleens een kat loopt, wij hebben echt overlast van andermans katten.

Ja en wij hebben zelf ook een kat maar die zorgt niet voor overlast. Heeft gewoon een mooie kattenren buiten met groot binnenverblijf. Kat is nu inmiddels 6 jaar en gaat als je hem 's avonds naar binnenhaalt gelijk richting huis. Denkt er niet eens over om de "vrijheid" te kiezen.

Mooi, dat jij de langste adem heeft. Kost jou een hoop geld en mij helemaal niets. Haha!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:33

samen een probleem oplossen lukt alleen als je er allebei voor open staat... en zo te horen wil jij alleen maar dat mensen hun katten binnen houden en niet loslopend. Zelfs even navragen van wie de kat is, is al teveel moeite? Komop zeg... Wat nou als een roofvogel je voliere sloopt? Of een vosje of wat voor loslopend beest dan ook? Reken maar dat je dan wel je voliere aanpast! Je kan het ook omdraaien, jij hebt je vogels buiten dus jouw verantwoordelijkheid om je voliere "beestproof" te hebben!
Zoals al eerder gezegd, wij lossen het altijd keurig op met de mensen die last van onze katten hebben. Binnen houden doen we echter niet! Eigen keus en dat heeft niks te maken met dat je geen verantwoording neemt voor je huisdier maar heeft te maken met andere gedachtes en andere keuzes. Beetje asociaal van jou om er niks voor te willen doen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:34

waarschijnlijk heeft de eigenaar geen idee dat zijn kat overlast veroorzaakt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:35

ThePast03 schreef:
suuzepuus schreef:

Waarom moet ik aan het werk omdat anderen mensen geen verantwoording willen nemen voor hun huisdier?
Er is hier geen sprake van dat er weleens een kat loopt, wij hebben echt overlast van andermans katten.

Ja en wij hebben zelf ook een kat maar die zorgt niet voor overlast. Heeft gewoon een mooie kattenren buiten met groot binnenverblijf. Kat is nu inmiddels 6 jaar en gaat als je hem 's avonds naar binnenhaalt gelijk richting huis. Denkt er niet eens over om de "vrijheid" te kiezen.

Mooi, dat jij de langste adem heeft. Kost jou een hoop geld en mij helemaal niets. Haha!

Op een gegeven moment ben je bekend bij het asiel en komen ze echt die kat niet uit je tuin plukken hoor. Dan zal je dus andere dingen moeten verzinnen en dat kost volgens mij toch echt meer moeite dan eventjes in de buurt navragen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:39

Zwerte schreef:
samen een probleem oplossen lukt alleen als je er allebei voor open staat... en zo te horen wil jij alleen maar dat mensen hun katten binnen houden en niet loslopend. Zelfs even navragen van wie de kat is, is al teveel moeite? Komop zeg... Wat nou als een roofvogel je voliere sloopt? Of een vosje of wat voor loslopend beest dan ook? Reken maar dat je dan wel je voliere aanpast! Je kan het ook omdraaien, jij hebt je vogels buiten dus jouw verantwoordelijkheid om je voliere "beestproof" te hebben!
Zoals al eerder gezegd, wij lossen het altijd keurig op met de mensen die last van onze katten hebben. Binnen houden doen we echter niet! Eigen keus en dat heeft niks te maken met dat je geen verantwoording neemt voor je huisdier maar heeft te maken met andere gedachtes en andere keuzes. Beetje asociaal van jou om er niks voor te willen doen.

Buiten in haar eigen ruimte wel hé! Er stuift bij ons regelmatig een hond de tuin in, rent over ons gazon, piest tegen het tuinstel enz enz enz. Dus wij hebben een tuinslang liggen, beest drijfnat. En eigenaar over de zeik.

En als eigenaar van een dier heb je ervoor te zorgen dat het geen overlast veroorzaakt. Het is asociaal om dat niet te doen. Jij wilt toch ook geen hond in je weiland die achter je benen van je paard aanvangt? Of moet jij dan je weiland maar 'hondproof' maken?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:42

Zwerte schreef:

Het gaat in mijn geval niet om een voliere maar dat maakt verder niets uit.

Probleem is dat er hier niet een kat loopt maar tientallen. Ze zijn niet van de mensen die dicht in mijn buurt wonen en om nu de hele buurt af te gaan vind ik behoorlijk overdreven.
Ik ben zeker niet de enige die er flink overlast van ondervind en er zijn al heel wat pogingen gedaan om de eigenaren te vinden, maar die houden zich van de domme.

Als een roofvogel hier komt is dat de natuur en niet andermans huisdier, dat vind ik een heel ander verhaal. Bovendien kan een roofvogel hier weinig aanrichten want die hengelt niet met zijn klauwen door het gaas. Clown Bijkomend voordeel is dat je in een woonwijk heel weinig roofvogels en al helemaal geen vossen aantreft. Knipoog

Weet je, ik kan me nog herinneren dat honden ook gewoon losliepen. Iets wat nu ondenkbaar is omdat veel te veel mensen overlast zouden ondervinden. Zo is het nu ook met katten buiten laten lopen: Woon je op het platteland: fantastisch. In een woonwijk bezorg je overlast dus dan zorg je dat je katten op eigen terrein blijven.

De omgekeerde wereld om mij asociaal te noemen. Ik zorg ervoor dat mijn huisdieren geen overlast bezorgen aan andere mensen, jullie hebben er gewoon maling aan.
En ik zal er in het vervolg zeker wat aan gaan doen, de eigenaren mogen ze voortaan in het asiel gaan halen.
Als ik hier lees wat voor een instelling sommige katteneigenaren hebben kan ik daar echt totaal niet meer mee zitten.
En ik ben al bekend met het asiel hier en zeker weten dat ik die katten dagelijks mag komen brengen Haha!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:45

Hamer te triest voor woorden.....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:47

als je goed had gelezen vind ik absoluut dat je overlast moet voorkomen. Daarom zoeken wij altijd naar een oplossing met de betreffende persoon, desnoods een flinke bijdrage in de kosten voor stroomdraad. Mijn ervaring is dat het altijd op te lossen is. Alleen de persoon moet dat wel willen en niet simpel eisen dat je kat binnen blijft anders mag je het in het asiel ophalen of krijg je de kat thuis vol met gif (ook meegemaakt, word je echt niet blij van.... was niet voor de kat bedoeld maar voor honden bij een burenruzie)
Daar kan ik gewoon niet tegen. Last ergens van? dan spreek je die persoon toch eventjes aan? Ik snap dat hele probleem niet. Kijk, als de eigenaar niet wil luisteren word het een ander verhaal.
Maar je zegt nu dat ik mijn verantwoording niet neem en noemt me zelfs asociaal. Daar kan ik absoluut niet tegen want dat is gewoon niet waar. Als het echt een probleem zou zijn wat niet op te lossen is zal ik ze binnen houden want overlast is zeker niet de bedoeling. Om dus te zeggen dat ik er maling aan heb is dus zeker niet waar, dan lees je blijkbaar niet goed genoeg? Lang niet elke katteneigenaar wil dit probleem niet zien, dat er enkele rotte appels tussen zitten zegt niks over de rest.
En tja liever een kat naar een asiel brengen dan even de eigenaar erop aan te spreken vind ik onder asociaal vallen. Als we allemaal zo met elkaar omgaan is het einde zoek... Wil de eigenaar niet meewerken dan is het een ander verhaal zoals ik al tig keer heb gezegd

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:50

Ik kan het me best goed voorstellen dat de TS het zat is. Ik heb zelf ook vogels (maar ben ook gek van katten). maar als een kat het op mijn vogels voorzien heeft, dan krijgt ie toch even een zetje Schijnheilig

Ik moest ook gelijk aan een stroomdraadje denken Ja Lijkt me erg effectief in dit geval.
Kat onder de arm en de buurt rond lijkt me een beetje onnodig Clown
Ten eerste: ga zo'n kat maar eens vangen.
Ten tweede: er zijn van die mensen die aan hun water voelen dat hun kat iets heeft uitgespookt en gewoon glashard ontkennen dat het hun poekie is.
Ten derde: het is toch van den zotte dat jij jezelf lek moet laten krabben door een kat onder de arm mee te moeten sleuren door de hele buurt, omdat iemand zijn kat niet binnen wilt houden?

Ik snap uberhaupt niet dat mensen hun katten buiten laten lopen. Afgezien van de overlast worden ze ook om de haverklap dood gereden of vergiftigd. Ik zou het risico nieteens nemen.
Zorg dan voor een flinke kattenren. Jouw kat zorgt niet voor overlast, en vogeltjes zijn veilig. Iedereen blij Haha!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:51

suuzepuus schreef:
Hamer te triest voor woorden.....

Weet je wat ik te triest voor woorden vind. De kat die ik ooit van de weg hier afgeschraapt heb, ja letterlijk afgeschraapt. Beestje zijn achterkant was zo geplet dat hij echt vastgeplakt zat aan de weg maar hij leefde nog wel en was bij volle bewustzijn.
Het geluid wat hij maakte zal ik mijn leven niet meer vergeten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:53

Ziek ThePast03.
Ik heb een heel levendig inbeeldingsvermogen Misselijk

Maar ik ben het wel met je eens. De risico's die het met zich meebrengt wil je toch niet lopen? Een flinke kattenren is dan toch ook een diervriendelijke oplossing?
Mijn moeder heeft al jaren een mooie kattenren, iedereen blij, en alle dieren veilig.

Maar goed, dit topic ging over TS en haar vogeltjes.
Een stroomdraadje zou de oplossing misschien zijn, maar dan zou ik wel uitkijken met het percentage volt dat je er op zet.
(dit ivm je eigen beestjes).
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 10-11-08 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:54

al sinds mn geboorte hebben we altijd minimaal 4 katten gehad, altijd buiten gelopen. In de 24 jaar dat ik leef is er 1 kat overreden en 1 kat vergiftigd door pure pech, burenruzie met honden. Heel wat katten gehad en nooit problemen! Wel eens overlast zoals die genoemde kater maar keurig met die mensen opgelost. Nou wonen wij aan een kanaal en hele rustige buurt dus risico is miniem.
Kat onder de arm is zeker geen optie, poekie blijft echt niet zitten! Maar het dier omschrijven is vaak voldoende, de onze was vaak die "zalmroze kater", iedereen wist welke kat bedoeld werd.
En dat er rotte appels tussen zitten wil toch niet zeggen dat je niet moet proberen om het normaal op te lossen? Ik snap die redenatie nooit. Lekker discriminerend!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:56

dit gaat echt nergens meer over. dat katten dood gereden worden is erg naar en ik hoop niet dat ik het ooit hoef te zien. maar dat is geen overlast. . . . het is gewoon triets als jij niet de moeite wil nemen om de eiegenaar te vinden. de eigenaar moet dus ook maar gokken of zijn kat overlast veroorzaakt?!?!?! hoe weet hij dat? als niemand het verteld? wat zwerte ook al zei , de meeste mensen willen samen tot een oplossing komen maar wat ik uit jouw reacties begrijp wil jij die moeite niet nemen en moet iedereen zn kat maar binnen houden....
en kat onder de arm hoef je niet zo letterlijk te nemen. je kunt ook een foto aken of een beschrijving van de kat en dan gaan vragen.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:59

Wat worden hier een uitspraken gedaan zeg over katten.. Ik begrijp echt dat het heel vervelend is als je overlast hebt van een kat. Maar soms weten eigenaren dat niet eens!! Denk je dat die het leuk vinden ofzo, als hun kat overlast bezorgd. Je loopt toch niet heel de dag achter je kat aan om te kijken wat ie doet Huilen van het lachen . Als je de eigenaar weet van je kat, zeker eens een gesprekje aanknopen. Weet je het niet, ga je anders te werk, bv weg jagen met water, schrikdraad, bepaald poeder wat je op de grond gooit.... Ik vind het raar dat je je kat niet buiten zou mogen houden hoor Nagelbijten / Gniffelen . Die van mij lopen lekker buiten (althans, we hebben er nu nog maar 1 die niet verder gaat dan de tuin, maar goed..). Vind het onzin om een kat op te sluiten in huis + tuin, terwijl die lekker buiten kan lopen.... De opmerking van Plunk over het ophalen van je kat in het asiel vind ik echt kinderachtig hoor. Verward

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:06

suuzepuus schreef:
dit gaat echt nergens meer over. dat katten dood gereden worden is erg naar en ik hoop niet dat ik het ooit hoef te zien. maar dat is geen overlast. . . . het is gewoon triets als jij niet de moeite wil nemen om de eiegenaar te vinden. de eigenaar moet dus ook maar gokken of zijn kat overlast veroorzaakt?!?!?! hoe weet hij dat? als niemand het verteld? wat zwerte ook al zei , de meeste mensen willen samen tot een oplossing komen maar wat ik uit jouw reacties begrijp wil jij die moeite niet nemen en moet iedereen zn kat maar binnen houden....
en kat onder de arm hoef je niet zo letterlijk te nemen. je kunt ook een foto aken of een beschrijving van de kat en dan gaan vragen.

Als je nu eens goed gelezen had had je begrepen dat er meerdere pogingen zijn gedaan om de eigenaren van de katten (het gaat om meerdere katten niet 1) te achterhalen door meerdere mensen hier uit de buurt. Een heleboel mensen hebben er overlast van.
Dus hoezo wil ik geen moeite nemen?

En als ik hier de reacties zo lees zou het weinig uitmaken al zouden we ze wel vinden want de mensen willen ze niet in hun eigen tuin houden begrijp ik.

En nogmaals water gooien/tuinslang helpt helemaal niets. Binnen een half uur zijn ze er weer.
Onze Catteldog heeft al eens een kwartier op een kat gelegen (dier had geen schrammetje, hond wel) en zelfs dat heeft niet geholpen.
Wij zijn gestopt met bepaalde huisdieren te houden dankzij de katten en deze katteneigenaren die zichzelf lekker verstoppen.

Geloof me, in het begin maakte ik mezelf er ook niet zo druk om maar als je een aantal jaren echt overlast ondervind van andermans huisdieren verander je vanzelf.
Zeker als je dan elke keer weer op Bokt leest hoe onverschillig sommige katteneigenaren zijn.

En het verhaal over de aangereden kat doet er wel toe. Het laat zien dat ik in een buurt woon waar katten niet veilig los kunnen lopen en dat ik al helemaal niet begrijp dat er eigenaren zijn die zijn katten aan zulke risico's wil blootstellen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:09

Maar het is toch krom dat jij een hoop moeite moet doen, of een hoop geld uit moet geven (schrikdraad ofzo). Om een andermans kat uit je tuin te houden?
Als je je kat buiten laat kun je erop wachten dat hij bij iemand anders in de tuin gaat zitten. Idd net als het voorbeeld wat hiervoor ook genoemd wordt: moet je je wei ook hondproof maken, zodat een hond van een ander niet achter je paard aan kan? Of moet de eigenaar van die hond ervoor zorgen dat zijn hond geen overlast veroorzaakt? Voor mij is het antwoord iig duidelijk.

Even offtopic: Bij mij in de wijk lopen wel degelijk vossen hoor Haha! Vooral 's nachts.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:16

Katten eigenaren moeten hun kat gewoon in hun eigen tuin/huis houden. En de eerste die zegt dat het onmogelijk is, IK kies niet voor een kat, fijn dat mijn buurman dat dan wel doet, maar mijn hond schijt toch ook niet in zjn voortuin???!!

Elke katteneigenaar is zelf verantwoordelijk voor zijn kat, dus zelf maar stroom aanleggen bij je tuin. Te grote tuin, te veel kosten? Geen kat aanschaffen klaar.

Wij werken met water, tennisballen en soms zelfs een shot hagel als die beesten zich tegoed willen doen aan onze vijvervissen, jongen konijnen of cavia's.

nee ik heb er echt een hekel aan als katten loslopen Knipoog en anders leg ze maar aan een lijn in de tuin, ik ken genoeg gezinnen die hun kat wel in hun eigen tuin houden. De katten op mijn werk komen ook niet verder zijn het eigen erf, die hebben we bang gemaakt voor autos zodat ze de weg niet over durfen te steken.

Als ik de TS was ging in iederdaad praten met de eigenaren, en legde in de tuinslang klaar. Desnoods een stroomdraadje voor je voleire.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:33

Mijn ex- schoonzus had trouwens 2 terriers
die meerdere buurtkatten echt opvraten...
(Lees: Bijten tot de katten echt dood waren)
zielig voor de katten natuurlijk maar mijn schoonzus kon er nix aan doen, omdat het in hun eigen tuin gebeurde, waar de honden inliepen, en de katten "op bezoek" kwamen