Konijn moet nu echt eten!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Konijn moet nu echt eten!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:30

carpofen of metacloral vragen als pijnstiller. daarnaast met critical care gaan dwangvoeren.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 15:32

Sheffie schreef:
Ja ik snap ook niet dat er geen pijnstiller is gegeven. maar dat is ook een beetje een probleem dat niet alle da veel van konijnen afweten.

Dat is er wel gegeven alleen bij een andere bokker zijn konijn niet.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 15:35

We hebben nu olvarit en dan wortelhapje. (vind het zelf niet zo smaken naar wortel Tong uitsteken ) Alleen moet ik nog effe zoeken hoe veel ze moet krijgen. Ik had ook die pellets laten weken maar dat was nog niet dun genoeg waardoor het vast bleef zitten in de spuit. Straks moeten we maar we effe voederen want had het al rond half 1 gedaan maar niet veel gegeven. Ik ga straks wel de pellets goed fijn maken en dan mengen met het wortelhapje. Dan krijgt ze eerst wel de oogzalf en dan lekker eten.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 15:37

Bij het inpakken van het konijn in de handdoek methode moet je dan ze voorpootje onder het konijn klappen of doet die dat zelf? Want je moet dan een flap over die voorpootjes doen en dan ze lichaam inwikkelen. maar wat moet je met ze voorpootjes doen Tong uitsteken?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:38

handdoek om de voorpootjes. handigste is dat 1 persoon het konijn vasthoudt en de ander dwangvoederd

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:40

Oké geef je de pijnstiller nu nog. Ik moet het altijd zeker 3 dagen geven en dan 2 x daags

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 15:41

Sheffie schreef:
Oké geef je de pijnstiller nu nog. Ik moet het altijd zeker 3 dagen geven en dan 2 x daags

Jaaa zeker weten, een hele week lang moest het volgens mij. De antibiotica langer.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 15:42

Ik geef dan straks gewoon 15 ml en dan mix ik die wortelhap met die pellets. Heb al water gekookt en dan mix ik het.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:46

Mijn fransehangoor van 8 kilo moest met het dwangvoeren 20 ml per dag minimaal hebben.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:48

konijn op de handdoek, dan over de pootjes heen en daarna rondom het konijn wikkelen. Kunnen ze geen kant op!
ging je moeder geen dwangvoer bij de DA halen dan?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:49

Nou ik zal dan waarschijnlijk een negatief bericht schrijven en ik weet niet of het voor konijnen hetzelfde geldt. Maar ik heb drie chinchilla´s gehad met gebitsproblemen, een van mezelf en twee van iemand anders.

Chinchilla 1: heb ik een half jaar lang verzorgd, in dat halfjaar is ze vier keer geopereerd aan haar gebit. Als het eenmaal scheef slijt is er helaas zowat altijd kans dat het binnen enkele weken/ maanden weer scheef is en ze weer geopereerd moeten worden. Het is zeer belastend voor het diertje, ze hebben de eerste tijd erna pijn, moeten daarom soms via een spuitje bijgevoerd worden wat ook echt niet fijn is, zijn ze een beetje opgeknapt en weer de oude, herhaalt het verhaal zich en verslechteren ze weer en moeten ze weer geopereerd worden.
Ik heb weken lang enkele keren per dag deze chinchilla medicijnen (pijnstillers en antibiotica) en voeding via een spuitje bijgevoerd (critical care en nog een aantal andere poeders). Ik heb dit een half jaar vol gehouden en na de vierde operatie heb ik besloten dat het genoeg is geweest voor haar. Ik heb haar laten inslapen.

Chinchilla 2: moest op gegeven moment om de drie weken geopereerd worden. Ook haar hebben we laten inslapen.

Chinchilla 3: kreeg na de eerste operatie een darmprolaps en hebben we ook laten inslapen.

Het is geen optie om een dier met een scheef gebit en haken in de mond niet te laten opereren, de haken prikken in het wangslijmvlies, veroorzaken wonden en abcessen en veel pijn. Soms groeien ze door totin de oogkas waardoor een dier ontstoken ogen krijgt. Op gegeven moment kunnen ze niet meer eten want ze krijgen hun mond niet meer goed op elkaar, kunnen niet meer kauwen of eten is gewoon veel te pijnlijk.

Er zijn ook dieren die het na een operatie veel langer volhouden hoor. Ik ken er een aantal die pas een half jaar of zelfs een jaar later pas weer hoefden.

Maar goed, als je een chinchilla hebt hebt met een ernstig gebitsprobleem die om de zoveel weken geopereerd moet worden is de beste optie inslapen. Ik zou goed uitzoeken hoe dat voor konijnen met gebitsproblemen geldt, maar ik kan me bijna voorstellen dat er niet veel verschil in zit.

Critical care is ontzettend goed, en je hebt nog harrison papegaaienvoerpoeder wat ik aan mijn chin moest geven, moet je maar aan je dierenarts vragen.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 15:53

Zwerte schreef:
konijn op de handdoek, dan over de pootjes heen en daarna rondom het konijn wikkelen. Kunnen ze geen kant op!
ging je moeder geen dwangvoer bij de DA halen dan?

Jaa dat kon ook. De dierenarts gaf die twee opties, of die poeder of die pap
En aangezien ze al een beetje begint te eten gingen we pap kopen.

Ik ga het zo wel effe proberen, moet wel in me eentje want moeder is de hort op broek passen Clown

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:54

moet wel lukken met die handdoek. Mijn dame was ook geen probleem en die is niet de makkelijkste! Als je ze goed in de handdoek hebt kunnen ze geen kant op. Hele handige methode!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 15:56

Manda schreef:
Nou ik zal dan waarschijnlijk een negatief bericht schrijven en ik weet niet of het voor konijnen hetzelfde geldt. Maar ik heb drie chinchilla´s gehad met gebitsproblemen, een van mezelf en twee van iemand anders.

Chinchilla 1: heb ik een half jaar lang verzorgd, in dat halfjaar is ze vier keer geopereerd aan haar gebit. Als het eenmaal scheef slijt is er helaas zowat altijd kans dat het binnen enkele weken/ maanden weer scheef is en ze weer geopereerd moeten worden. Het is zeer belastend voor het diertje, ze hebben de eerste tijd erna pijn, moeten daarom soms via een spuitje bijgevoerd worden wat ook echt niet fijn is, zijn ze een beetje opgeknapt en weer de oude, herhaalt het verhaal zich en verslechteren ze weer en moeten ze weer geopereerd worden.
Ik heb weken lang enkele keren per dag deze chinchilla medicijnen (pijnstillers en antibiotica) en voeding via een spuitje bijgevoerd (critical care en nog een aantal andere poeders). Ik heb dit een half jaar vol gehouden en na de vierde operatie heb ik besloten dat het genoeg is geweest voor haar. Ik heb haar laten inslapen.

Chinchilla 2: moest op gegeven moment om de drie weken geopereerd worden. Ook haar hebben we laten inslapen.

Chinchilla 3: kreeg na de eerste operatie een darmprolaps en hebben we ook laten inslapen.

Het is geen optie om een dier met een scheef gebit en haken in de mond niet te laten opereren, de haken prikken in het wangslijmvlies, veroorzaken wonden en abcessen en veel pijn. Soms groeien ze door totin de oogkas waardoor een dier ontstoken ogen krijgt. Op gegeven moment kunnen ze niet meer eten want ze krijgen hun mond niet meer goed op elkaar, kunnen niet meer kauwen of eten is gewoon veel te pijnlijk.

Er zijn ook dieren die het na een operatie veel langer volhouden hoor. Ik ken er een aantal die pas een half jaar of zelfs een jaar later pas weer hoefden.

Maar goed, als je een chinchilla hebt hebt met een ernstig gebitsprobleem die om de zoveel weken geopereerd moet worden is de beste optie inslapen. Ik zou goed uitzoeken hoe dat voor konijnen met gebitsproblemen geldt, maar ik kan me bijna voorstellen dat er niet veel verschil in zit.

Critical care is ontzettend goed, en je hebt nog harrison papegaaienvoerpoeder wat ik aan mijn chin moest geven, moet je maar aan je dierenarts vragen.

Ohh..
Ik hoop niet dat het hetzelfde is..
Ik ga het dinsdag dan ook dat vragen, of der gebit scheef staat. Hoop het niet, maar dinsdag heb ik dan meer duidelijkheid.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 15:57

Sheffie schreef:
Mijn fransehangoor van 8 kilo moest met het dwangvoeren 20 ml per dag minimaal hebben.

Zij is 2 kg Tong uitsteken

Is 15 ml dan te veel?

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:07

Ja misschien wel. Dan zit ze misschien weer te vol zodat ze geen zin heeft om zelf nog wat te gaan eten. Lastig hè allemaal.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 16:08

Sheffie schreef:
Ja misschien wel. Dan zit ze misschien weer te vol zodat ze geen zin heeft om zelf nog wat te gaan eten. Lastig hè allemaal.

Mmm wat moet ik nou doenn..

Anders geef ik wel gewoon 10 ml. Niet te veel niet te weinig. Ze eet nu wel gewoon hooi en brood enzo, maar het ruwvoer laat ze staan

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 16:09

Er staat dan afhankelijk van de grootte van je konijn. jaa dat weet ik én dan?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:11

Ja zoek echt een goede dierenarts, die er ervaring mee heeft.
Dwangvoederen is ook echt niet leuk voor je konijn. In een handdoek gewikkeld worden en een spuit in je bekje gepropt, echt het is de eerste tijd echt geen lolletje om te doen en zeker niet voor je konijn.
Ze wennen er wel aan hoor, op gegeven moment geeft hij zich wel over en misschien gaat hij het wel lekker vinden, ik had ook momenten met mijn chinchilla dat ze ongedwongen aan de spuit hing:

Afbeelding

Ik heb 4x per dag met haar gezeten, om de dag werd ze gewogen, ze kwam wel aan ja. Totdat ik na een week dwangvoederen het ging afbouwen en haarzelf langszaam weer de kans gaf te gaan eten, dan viel ze weer af en bleek ze weer haken te hebben en weer geopereerd te moeten worden, zo ging dat. Maar dit is een extreem geval.
Ik heb haar de kans gegeven, maar het is op gegeven moment niet meer goed waar je mee bezig bent. Je moet een dier niet koste wat kost in leven houden omdat jij dat graag wil.

Kijk goed naar je dier, misschien knapt ze wel erg goed op en duurd het heel lang alvoor ze weer last krijgt van haar gebit! Ik zou haar zeker eens per week a twee weken wegen, je kan daarvoor gewoon een keukenweegschaaltje gebruiken, schrijf het op en hou haar extra in de gaten als ze afvalt. Dat kan een teken zijn dat ze weer haken aan het krijgen is.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:13

Het is erg goed dat ze wel hooi eet hoor!! Goed teken!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 16:13

Jaaa dat wegen zit ik nu ook aan te denken, dan doe ik dat ook meteen. Vind ik heel belangrijk .

Maarjah ze is al bijna 5 jaar en heeft dat nog nooit gehad, dus waar dat opeens vandaan komt?

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 16:14

Manda schreef:
Het is erg goed dat ze wel hooi eet hoor!! Goed teken!

Ja he!! Ik vul het ook elke keer bij en een beetje opstrooien, want ze plet het steeds en verschuivd het. Had net ook weer gegeven toen ik uit school kwam en ze ging meteen eten toen ik de deur dicht deed.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 16:15

De vrijdag word omgedoopt tot nationale weegdag Ja

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:16

Een konijn kan een jaar op water en hooi leven. Dus als ze lekker aan het hooi zit te knabbelen is dat goed. Denk dat ze de brok dan ook wel gauw gaat eten. Die van mij begon ook eerst alleen met hooi. Ik denk dat als ze echt goed aan het hooi eet dat je dan niet meer hoeft te dwangvoeren.
Laatst bijgewerkt door Berendje op 07-11-08 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 16:19

Ik heb een spuit van 3 ml, dus dan moet ik toch 3 x 3ml geve? dan heb ik bijna 10 ml. ??