Dure raskatten, vrij buiten laten lopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maline

Re: Dure raskatten, vrij buiten laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:44

Je tuin afschermen zou de ideale oplossing zijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:47

Ik heb geen raskatten maar 2 htk wat niet weg neemt dat ze net zo mooi zijn Haha!

Maar goed ze komen absoluut niet buiten te veel mensen op de wereld die rare dingen doen met katten.

Bovendien is Pooky doof dus die mag sowieso niet naar buiten en daarom moet Garfield binnen blijven.

waarschijnlijk zaterdag weer een kit halen en ook deze zal een binnenkat worden.

Heb wel een balkon maar daar komen ze ook nog niet echt op die is niet afgeschermd dus ze kunnen naar beneden springen of naar de buren lopen

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:52

Ik heb 1 main coon; Ze komt gewoon buiten ( wij wonen wel heel erg achteraf)
Nu een nadeel, ondanks dat ze aan de kattenpil is loopt ze nu met een hele dikke buik rond en ik weet dus niet waardoor ze gedekt is.
Pil waarschijnlijk met haarbal eruit gekomen denkt dierenarts, maar het is een gezonde dracht.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:24

Als je af en toe hoort wat er allemaal gebeurd met katten moet ik er niet aan denken dat mijn katten buitenlopen. Daarbij gaat er idd hier vaak rond dat er katten gestolen worden. Maar hoe vaak ze niet voor de lol achterna gezeten worden, bekogeld worden of eigenlijk gemarteld. Kinderen weten tegenwoordig niet hoe met dieren om te gaan. Veel ouders geven er ook niks om en staan er rustig bij te kijken als een kind weer een kat aan de staart meetrekt.

Die van mij blijven lekker binnen. Als ik buiten ben mogen ze wel mee in de tuin, het enige wat ze doen is echter gras oid eten en snel weer naar binnen om het er weer uit te gooien Clown

Wat ik veel bij ons in de buurt zie is dat de katten naar buiten gedaan worden, en dat er niet meer naar omgekeken wordt. Niet gecastreerd/gestereliseerd, en ook niet als het beestje ziek is. Nou is dit natuurlijk niet bij iedereen zo, gelukkig. Alleen is dit wel wat ik bij mij in de straat zie. Er hebben gelukkig ook een aantal mensen wel de zorg voor die katten op zich genomen, en die katten hebben nu ook besloten dat ze ergens anders wonen Haha!

Katten kopen met het idee ze toch alleen maar buiten te houden vind ik geen goede insteek. Maar dat is mijn persoonlijke mening Knipoog

Ik heb 2 Heilige Birmanen en 1 htk Lachen

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:29

Onze raskatten gaan niet naar buiten, daar zijn ze een beetje te duur voor. We hebben een Sphynx, een Siamees, Oosterse Korthaar en een witte Siamees. In de zomer gaan ze weleens aan een tuigje naar buiten.

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:31

die van ons lopen ook gewoon buiten, het zijn katten die horen lekker buiten.

wij hebben een grote tuin en vaak blijven ze daar wel in heel enkel maken ze een uitstapje. ze kosten in aanschaf rond de 500/600 euro, dat kost een hond of paardje ( shet ) ook al gauw die laat je ook naar buiten toch Haha!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:31

_Nicky schreef:
Onze raskatten gaan niet naar buiten, daar zijn ze een beetje te duur voor. We hebben een Sphynx, een Siamees, Oosterse Korthaar en een witte Siamees. In de zomer gaan ze weleens aan een tuigje naar buiten.

Mijn katten (htk) gaan ook niet naar buiten, maar dat gaat me niet om geld, ze zijn me gewoon te lief.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:33

ik heb 1 huis-tuin en keukenkat, en 2 stamboek britse kortharen. Zij lopen alle 3 vrij buiten.
heb er geen problemen mee, en stelen geef ik mensen weinig kans. Buiten zijn ze namelijk alle 3 vrij schuw en zullen niet snel te lokken zijn.

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:36

Als je echt zo'n raskat wilt hebben met stamboom ed zul je bij bijna elke fokker een contract moeten tekenen dat hij niet vrij rond mag lopen. Alleen in een goed afgezette tuin/balkon.
Zelf heb ik een maine coon en hij loopt lekker vrij buiten, puur omdat ik mijn katten niet op wil sluiten. Hij is er nog steeds, trekt veel bekijks maar mensen laten hem met rust. Mochten ze hem willen pakken loopt hij toch de andere kant op Knipoog

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:37

Ik zou de kat niet buitenlaten om meerdere redenen:
- kans op stelen
- kans op gevaar; auto's, pestende kinderen
- kans op ziektes van andere beesten
- je moet anderen niet lastig vallen met jouw dieren. je buurman zit misschien niet te wachten op jouw kat in de tuin.

Mijn ouders hebben 2 htk katten en die mogen wel buiten, maar ze blijven altijd in de tuin ookal is die niet afgeschermd. Sterker nog, ze komen speciaal naar binnen om op de kattenbak te gaan Clown en zeker in de winter willen ze eigenlijk helemaal niet vaak naar buiten.
Als ik later een kat neem wil ik ook een raskat en die komt dan dus niet buiten. Ja hooguit in een afgeschermde tuin.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:40

als ik zie hoeveel plezier mijn katten hebben buiten, kan ik ze gewoon niet binnen houden.
En ik heb ook al eens meegemaakt dat er 1 is overleden omdat hij aangereden is door een auto. Hij had een kort leven, maar wel een leuk leven..........

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:42

De Siamees van mijn broer loopt gewoon buiten

Zelf woon ik midden in het centrum aan een drukke weg, veel bus- en autoverkeer, en zie regelmatig een prachtige Noorse boskat rondlopen.
Hij steekt nooit de weg over trouwens. Blijkbaar heeft hij goed door dat dat een beetje link is.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 13:32

Ik denk inderdaad dat het er ook aan ligt waar je woont ja. Weet natuurlijk niet waar ik later ga wonen, hoop ook buitenaf Knipoog Leuk om zoveel verschillende reacties te lezen!

Maakt natuurlijk voor het baasje niet uit of de kat gratis was of €500, je houd van ze. Maar iemand die kwaad wil, zal het verschil welk merken.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:33

Wij hebben een Maine Coon en die loopt gewoon vrij op straat Lachen

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:38

Mijn Noor loopt ook gewoon buiten. Dat hoort bij mijn denkbeeld van een gelukkige kat (no offense) net zoals mijn poownie op de wei loopt. Lachen Nou krijg ik wel de zenuwen als ze niet binnenkomt wanneer ik haar roep, dus ik blijf wel een watje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:12

rebeltje schreef:
Katten kopen met het idee ze toch alleen maar buiten te houden vind ik geen goede insteek. Maar dat is mijn persoonlijke mening Knipoog

Ehm...waar staat dat mensen ze nemen om alleen maar buiten te houden? Overdrijven is ook een vak Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:18

Ik heb dan wel geen raskatten (komen er vast nog wel ooit), maar ook die van ons gaan niet naar buiten.
Ten eerste omdat we op een appartement wonen, ten tweede omdat ik andere mensen niet met mijn hobby wil opzadelen en ten derde omdat ik ze gewoon nog niet kwijt wil.
Onze ene kat heeft erg veel weg van een bengaal en is voor een leek vrij makkelijk te verwarren met een echte Nagelbijten / Gniffelen

Wij hebben op ons balkon een kleine buitenren gemaakt waar ook de kattenbakken in staan (twee vliegen in een klap, geen stank en beesten kunnen klein beetje naar buiten Vork )

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:07

maccie schreef:
dat kost een hond of paardje ( shet ) ook al gauw die laat je ook naar buiten toch Haha!

Mijn honden laat ik niet zomaar alleen over straat lopen en die doen hun ontlasting ook niet bij de buren in de tuin. Clown
Mijn paarden liepen elke dag in een afgeschermde wei, net zoals mijn katten buiten een afgeschermd terrein hebben waar ze lekker kunnen uitrazen.

Zal een vrolijke boel worden als iedereen zijn honden en Shetlanders ging houden zoals sommige kattenhouders en gewoon zonder toezicht over straat lieten banjeren. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:15

unamie schreef:
Mijn volgende kat word een Brits korthaar en die mag hier gewoon naar buiten hoor
Die kat kan er toch ook niks aan doen dat ie zo mooi is Tong uitsteken
Nu woon ik wel buitenaf zodat de kans op stelen niet zo groot is

Ik heb zelf 3 Britse Kortharen, en ik laat ze alleen in een afgeschermde tuin, daar hebben ze het prima naar hun zin. Ik zou ze als ik jou was absoluut niet naar buiten laten. Ik weet niet of je al (eerder) Britse Kortharen hebt gehad, maar om naar buiten te gaan zijn ze veel te sullig en te goedzakkerig. Ze lopen zo onder een auto, een vriendin van mij had 3 katten dood in 2 jaar. Bovendien zijn ze zóóó mooi dat je een grote(re) kans hebt dat ze worden meegenomen. Echt, bij Britjes doe je er beter aan om ze in een tuin te houden. En geloof mij, dat vinden ze prima. Die van mij kunnen niet wachten om hun tuintje in te gaan. Ze kennen elke centimeter van hun territorumpje, en er is altijd wel een vliegje of een beestje wat ze bezig houdt. Meer hebben ze niet nodig. Ik ga wel eens met ze wandelen aan een tuigje in de straat voor het huis, maar meestal weten ze niet hoe snel ze weer naar binnen moeten komen, ze vinden het gewoon eng, en houden niet van de geluiden buiten. Echt, ze zijn veel te lief en te sukkelig om naar buiten te gaan. En één tip: Doe ze als je naar buiten (in de tuin) laat, een bandje om met een kokertje met adres om, plus een belletje en een plaatje waarop staat; 'Ik ben gechipt.' En doe kattengaas op je schutting! Lachen

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:20

Haha Babico3 ik herken onze kat echt helemaal in je verhaal. Wij hebben ook een Britse Korthaar. En die mag wel naar buiten maar die blijft ook netjes in onze tuin, als er maar een blaadje van de bomen valt stormt ze naar binnen want dat is eng haha *LOL*. Heel soms als ze zich dapper voelt wil ze nog wel eens een uitstapje naar de buurvrouw maken, maar niet te vaak hoor Clown

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:00

Wij hebben een Brits Korthaar en een Siamees. Maar omdat wij op een flat wonen, mogen ze niet naar buiten van mij (stel dat ze van het balkon afvallen/springen...).
Eventueel in een volgend huis zouden ze wel naar buiten mogen, maar dan niet verder dan de tuin. Dat wordt dus afzetten geblazen Lachen
Ik vind het niet prettig als ze op straat zouden lopen. Er kan van alles gebeuren. Daarvoor zijn ze mij te dierbaar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:43

Mijn ouders hebben 4 Heilige Birmanen.
Die komen in de kattenren.
Wanneer mijn ouders in de achtertuin zitten, dan mogen de katten daar ook los, er staat een flinke schutting omheen.
Maar zonder toezicht zeker niet, en ook zeker niet verder dan de achtertuin.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:12

Onze Britse Korthaar mag niet los naar buiten hoor.
Allereerst wonen wij aan een veel te drukke weg, veel te veel kans op een platgereden poes. Daarnaast worden raskatten hier in de buurt gewoon van de straat geplukt en dus gestolen, en tja, met zo'n mooi koppie is een Britse Korthaar dan erg verleidelijk. En tenslotte durft onze Brit niet eens naar buiten, veel te bang voor vreemde mensen, onbekende situaties etc. Lachen
Die vind het heerlijk om lekker binnen in een mandje te liggen, door het huis te racen en lekker te spelen. Ze mag overigens wel aan een tuigje naar buiten, zo hebben we dat van kitten af aan gedaan en ze is niet anders gewend, gaat prima zo! En meestal heeft ze het na een kwartiertje wel weer gezien.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 19:23

Chiqa schreef:
rebeltje schreef:

Ehm...waar staat dat mensen ze nemen om alleen maar buiten te houden? Overdrijven is ook een vak Knipoog

Ze zal wel binnen bedoelen Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:59

Mijn sphynx en oosterling komen wel buiten, maar alleen in een afgeschermd gedeelte... niet op straat.
Kans op ziektes, verwondingen, aanrijden en stelen is mij te groot. Ik woon ook in een drukke stad Lachen
Bij Princess is het door de fokker zelfs in de koopovereenkomst vastgelegd Ja