rat + konijn = vriendjes!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Re: rat + konijn = vriendjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:22

Daphne__ schreef:
het voer is geen probleem Lachen
we hebben het nagevraagd, en het voer (gewoon uit bakken, geen idee wat voorn soort) kan voor beide dieren gebruikt worden.

toch is het 100% zeker dat ze gelukkiger zijn!
de rat had steriotyp gedrag (krabben aan zichzelf om aandacht)
nou hij in het hok bij het konijn zit loopt hij tevreden rond, heeft hij een eigen nestje en het konijn ook.

ook zijn ze actiever geworden, heel vrolijk en ze stralen ook weer.

ik zal straks een foto maken Lachen

Denk eens een beetje logisch na!
Een konijn = herbivoor
Een rat = carnivoor

Die kunnen dan toch nooit genoeg hebben aan het zelfde eten!
Ik weet niet of wat voor school jij zit.... maar zou toch even goed nadenken over wat ze je daar leren.
Alle bokkers waarschuwen je ervoor.
Het is voor beide dieren niet voldoende!
Waarom dan zo eigenwijs? Breng je beestjes naar een opvang, waar ze er wel verstand van hebben en ze wel aan de juist soortgenoten koppelen!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:35

ik heb tijdenlang op een groencollege gewerkt en daar kregen ratten en konijnen wel degelijk ander voer. precies wat mijn voorganger zegt: herbivoren en carnivoren hebben een totaal verschillende voedselbehoefte. als je gewoon knaagdierenvoer geeft, komt je rat dus heel veel belangrijke stoffen te kort.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 17:24

mijn dierenarts zegt dat het totaalgeen kwaad kan Lachen

de dieren zijn hartstikke gelukkig met elkaar (konijn behandelt hemals een jong van haar)

en het gaat zelfs zo goed, dat we een reusachtig hok hebben gekocht met 2 verdiepingen waar ze samen in gaan Lachen

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:26

Mijn konijn was minder blij met de rat in zijn hok. maar dat was dan ook niet helemaal de planning (te horen aan het gegil van mijn moeder) Vork

ps: als ze gelukkig zijn, wat maakt het dan uit? Ik zou ook graag een vriendje vinden voor mijn konijn. Maar sinds zijn konijnenvriendinnetje overleden is (hij is geholpen overgens Knipoog) valt hij niet meer te koppelen Ach gut

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:04

cavia plus konijn, geen problemen mee.. Maar een rat met een konijn, en andersom, dat gaat gewoon niet..
Ratten zijn omnivoren, alleseters. En wij kunnen gewoon bedenken: liever geen vlees, en vegetarisch worden.. Maar hoe leuk ze elkaar nu ook vinden, het kan best goed dat het beessie eens op zijn instinct afgaat en denkt: jum jum, lekker stukkie vlees.
Dag dag konijn..

Ik geloof graag dat het goed gaat, en ik geloof ook graag dat wanneer je over 2 jaar zegt dat het nog altijd even goed gaat dat dat ook waar is.. Alleen ik zou er niet van opkijken wanneer je over een tijdje een niet zo'n leuk gevecht aantreft.. (ja dat kan ineens omslaan, en ik heb het meegemaakt..)

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:06

Fijn dat het goed gaat, maar laat ze nooit alleen achter.
Een rat blijft toch een (roof)dier.
Mijn ratjes lopen ook wel eens los en dagen regelmatig de konijnen uit.
Ik laat ze dan ook nooit zonder toezicht los lopen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:10

Daphne__ schreef:
mijn dierenarts zegt dat het totaalgeen kwaad kan Lachen

de dieren zijn hartstikke gelukkig met elkaar (konijn behandelt hemals een jong van haar)

en het gaat zelfs zo goed, dat we een reusachtig hok hebben gekocht met 2 verdiepingen waar ze samen in gaan Lachen

Zou je niet eens naar een andere DA opzoek gaan.
IK snap NIET dat je de link niet leggen kan tussen een vleeseter en een planteneter! Die hebben toch totaal ander voer nodig!
Denk aan een leeuw en een paard oid! Een leeuw kan je toch ook geen gras gaan voeren omdat hij vlees NODIG heeft!
Maar blijf vooral eigenwijs, maar kom dan dadelijk niet zeuren dat het fout gegaan is, of dat je rat eerder dood gaat wegens voedingtekort, want we hebben je meerdere malen gewaarschuwd!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:13

Als het met het voedsel kan en het gaat goed, waarom niet?

Dan voer je normaal knaagdiervoer en geef je de rat gewoon dagelijks appart vlees.
Mensen zeggen ook met cavia's en konijnen dat het niet goed gaat..
Ik hier hier 2 hele gelukkige beestjes zitten.
Dat konijn heeft een verleden en moet geen druk konijn om zich heen, maar hij is gek met zijn caafje.
Mijn gerbil en mijn hamster ging trouwens ook prima samen, al zaten die niet samen in 1 hok. Vork

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:16

Alsof de dierenwinkels tegenwoordig ook maar een klein beetje verstand hebben van de levensbehoeften van een dier. Daarnaast is het niet alleen het voer waarin het verschilt. Een rat wil graag een hoge kooi met klimmogelijkheden en speeltjes, daarnaast een stofvrije bodembedekking omdat ze overgevoelige longen hebben. Een konijn neemt genoegen met een lage grote kooi en vooral lekker veel stro en hooi.
Daarnaast gaat het een keer fout daar kan je op rekenen, en als je geen geld hebt voor beesten moet je ze gewoon niet nemen.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:23

ik zou het risico niet nemen!
bij ons opstal zijn volwassen konijn verscheurd door ratten
ogen eruit enzo wordt je echt niet vrolijk van
ik zou het vreselijk vinden me eigen konijn half opgevreten aan te treffen Huilen
ik snap wel dat dat het instinct van een rat is
daarom zou ik ze niet bij elkaar zetten
als je er niet bij bent

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:29

''het kan niet, het kan niet'' nou het kan wel.. toch?? en dieren zijn zo onvoorspelbaar.. als je een nieuwe konijn erbij moet kopen kan dat ook weer vaak fout gaan, dus dit vind ik persoonlijk een goede oplossing, als het nu al goed gaat.. nou mooi toch? Ik snap het probleem niet zo.. op bokt is alles zovaak snel zielig, maar volgens mij weet jij donders goed hoe jij voor je beestjes moet zorgen als ik dit zo lees!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:33

Als je het dondersgoed weet, dan hoor je te weten dat een rat niet op alleen knaagdier voer leven kan! Daar zitten niet genoeg eitwitten in. Een rat spreekt totaal geen konijnentaal en snapt de gebaren ook niet! Bovendien zijn ratten jagers! Er worden vaak genoeg konijnen aangevallen of zwaar verminkt door ratten, maar natuurlijk weet TS waar ze mee bezig is...

Ts, op welke bodembeddenking zitten ze? Hoe groot is de kooi? Krijgt je rat appart voer?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:37

allereerst: super van je dat je naar een oplossing voor beide beestjes zoekt! Met al het commentaar mag dat ook wel even gezegd worden.
Ik heb mijn twijfels of dit goed blijft gaan aangezien ze toch in communicatie wel verschillen, dit kan voor conflicten gaan zorgen. Gelukkig hoeft dit niet altijd zo te zijn, maar wees bewust van het risico. Als de rat bijv touwen en matjes heeft om te klimmen/liggen e.d. is er niks mis met het verblijf en zo te horen ga je het al op beide dieren aanpassen.
Maar toch ga ik wel met de reacties mee... Mag ik vragen welke DA dat is (desnoods via pb?) want die verkondigd echt onzin. Het voer is namelijk wel degelijk een probleem. Zoals al gezegd, een rat is omnivoor en een konijn een herbivoor. Totaal ander dieet hebben ze nodig! Standaard knaagdierenvoer is eigenlijk voor geen enkel knaagdier goed. Konijn kan het beste een goede konijnenbrok krijgen, het liefst pellets/biks aangezien ze hiermee niet kunnen uitzoeken wat het lekkerste is. Een rat heeft een goed gebalanceerd rattendieet nodig.
Dat een dierenwinkel wat anders zegt (die verkopen ook gerust een ratje of konijn in zn eentje...mineralen en zoutblokjes die totaal overbodig zijn en zelfs voor blaasproblemen bij konijnen zorgen en ga zo maar door) zegt echt helemaal niks, die willen verkopen en hebben over het algemeen geen verstand van wat ze verkopen. Gewoon logisch verstand zegt al dat het niet kan gezien het omnivoor/herbivoor verschil! Je rat komt echt dramatisch stoffen tekort zo en dit ga je op lange termijn wel merken...
Mooi voorbeeldje, voor het vak voeding (diergeneeskunde) hebben we ladingen berekeningen van voedingsstofjes gemaakt en zelfs hamsters en muizen hebben een totaal ander dieet nodig, dit is onmogelijk in 1 voer te stoppen zodat het voor beide goed is. De berekening deden we omdat er nogal veel hamster/muizen voer op de markt is. Zelfs muis/rat voer! Dat kan dus echt niet goed zijn, je doet je dier hiermee tekort en zo te horen is dat wel het laatste wat je wilt!!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:40

ik ben wel benieuwd naar fotos:) als jouwn beetsjes in een groot verblijf zitten met de benodigde middelen om goed te onderhouden kan t wel goed gaan.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:43

pinuts schreef:
ik ben wel benieuwd naar fotos:) als jouwn beetsjes in een groot verblijf zitten met de benodigde middelen om goed te onderhouden kan t wel goed gaan.

alleen met het voer dus absoluut NIET

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:44

njah, vind t raar dat DA liegt. toch? ben benieuwd naar fotos:)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:47

Ten eerste vind ik het goed dat je opzoek bent naar een oplossing Ja
Alleen vind ik het vreemd dat je zegt dat je geen geld hebt om een rat er bij te kopen, maar wel voor een hok met 2 verdiepingen? Bij mijn weten zijn die hokken niet goedkoop en is een ratje erbij een goedkopere oplossing?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:55

pinuts schreef:
njah, vind t raar dat DA liegt. toch? ben benieuwd naar fotos:)

DA liegt niet, DA weet niet waar hij/zij over praat. Vermoed dat het hier gaat om een ouder persoon, dit omdat vroeger de hele knaagdieren niet in de opleiding voorkwamen. Niet de schuld van de DA dat hij er geen verstand van heeft, wel zijn schuld dat hij dit niet toe wil geven.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:07

okay ik zou ze denk ik ook niet bij elkaar doen misschien als ik er bij zou zijn maar niet samen in 1 kooi. ben niet bang dat die rat t konijn dood zal bijten maar eerder aan zou vreten ofzo bovendien brengt die rat misschien wel weer parasiten over op t konijn. wat het voer betreft helaas das idd allemaal waar een rat heeft hele andere voedings behoeften dan een konijn maar een rat is geen volledige carnivoor hoor hij eet wel degelijk ook planten en noten enzo.

(weet niet hoe het bij deze dierenwinkel was maar de meeste dierenwinkelmedewerkers moeten toch echt MBO dierverzorging hebben afgerond............)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:12

Ik vind het eigelijk wel erg schattig dat die twee zo goe met elkaar lijken op te schieten

Naar een opvang brengen zou ik dus niet direct doen hoor. Als die goed met elkaar overweg kunnen...

Oke, er zijn misschien wel risico's aan verbonden, maar 9 kansen op 10 blijft deze relatie gewoon duren Lachen

Over het eten, tja...daar moet je mss wel mee oppassen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:40

Mjay schreef:
okay ik zou ze denk ik ook niet bij elkaar doen misschien als ik er bij zou zijn maar niet samen in 1 kooi. ben niet bang dat die rat t konijn dood zal bijten maar eerder aan zou vreten ofzo bovendien brengt die rat misschien wel weer parasiten over op t konijn. wat het voer betreft helaas das idd allemaal waar een rat heeft hele andere voedings behoeften dan een konijn maar een rat is geen volledige carnivoor hoor hij eet wel degelijk ook planten en noten enzo.

(weet niet hoe het bij deze dierenwinkel was maar de meeste dierenwinkelmedewerkers moeten toch echt MBO dierverzorging hebben afgerond............)

Het niveau van een gemiddelde mbo'er dierenverzorging vind ik ver beneden de maat persoonlijk.
(en ik doe zelf zo'n opleiding, de stof is goed, maar net als overal: goed personeel is schaars.)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 20:53

Nikki__ schreef:
Ts, op welke bodembeddenking zitten ze? Hoe groot is de kooi? Krijgt je rat appart voer?

ze zitten op stro en heeeel soms op zaagsel. (en een lading hooi)
de kooi is (bovenste verdieping; 2 meter lang, en 60 cm breedt.
en de onderkant is hetzelfde.

de rat krijgt gewoon knaagdierenvoer, maar we geven hem ook vlees, yoghurt en andere dingendie hij mag Lachen

oja het hok hebben we niet gekocht Knipoog
we hebben hemeens gratis opgehaald (opknapper) voor onze konijnen,maar nu stond hij lang leeg.
we hebben hem dus niet gekocht,want dat is te duur voor ons.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:42

Ratten mogen niet op zaagsel. Ratten zijn namelijk ongelovelijk stof gevoelig. En geloof me, uit zaagsel komt onwijs veel stof!
Stro is veel te scherp voor de poten van een rat! Ook gaat het irriteren aan de ogen. Gebruik dus asjeblieft ander spul! Minihemp, Corbo, Houtsnippers etc. Maar géén zaagsel!
Kijk eens op internet voor informatie over ratten. Ratten moeten elke dag 'vlees' krijgen. Het liefst gewoon in de vorm van een brok speciaal voor ratten, omdat hier de goede voedingsstoffen in zitten. Kattenvlees (ik neem aan dat je dat gebruikt, van die kuipjes) is vooral vocht en weinig vlees. Dus niet voldoende voor je rat!