Konijn met olifants tanden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blommen

Re: Konijn met olifants tanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 23:24

Ik heb gekozen voor een operatie. 14 nov is het zover. Al zei mijn da dat je ze ook gewoon kon knippen maar de mijne heeft echt extreme tanden dus ik laat mijn nijn gewoon opereren.

LaUrOssssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:33

goed zo! zal wel wat kosten maar isbeter voor je nijn Haha!
en ga maar al groentenpap halen voor baby's je mag je konijntje even voeren Haha!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:35

LaUrOssssss schreef:
goed zo! zal wel wat kosten maar isbeter voor je nijn Haha!
en ga maar al groentenpap halen voor baby's je mag je konijntje even voeren Haha!

Groentehapjes voor baby's wordt inderdaad wel vaker aangeraden als dwangvoer voor konijnen, het heeft alleen een belangrijk nadeel, het bevat geen vezels en dat heeft een konijn toch wel nodig. Je kan dus beter ofwel speciaal voer hiervoor gebruiken dat je bij de dierenarts kan krijgen ofwel een papje maken van zijn gewone biks.

Sterkte voor je konijn.

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:38

een vriendin van mij had dit ook en die ging elke keer naar de dierenarts om ze bij te laten knippen, maar die gebruikte ze ook idd niet.. om mee te eten

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:40

ik heb 2konijnen gehad met olifantstanden.allebei heb ik tot hun dood elke maand en soms eerder de tanden geknipt. mijn konijntjes konden goed eten als de tandjes werden bijgehouden. Vond het dan niet nodig om de tandjes te trekken.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:05

@ _AAASCHAAA_
Mag ik dan vragen hoe oud je konijntjes geworden zijn?
En weet je hoe pijnlijk het is?
1 keer tanden eruit en het is klaar over, nooit meer voor stress naar de dierenarts, nooit meer pijn, omdat die ellendige tanden weer geknipt moesten worden. Ik vind dat zelfs dieronvriendelijk. Jammer dat veel mensen tegen de operatie op zien ivm de kosten, maar mijn mening is als je een dier neemt er ook 100% voor moet zorgen.
Hier staat nummer 3 voor binnenkort op de planning, de andere 2 gingen zonder problemen direct weer eten. Ik vind dat een stuk diervriendelijker.
Overigens als je Olvarit groentehapjes voor baby's haalt doe dan enkel de wortel, niet de anderen. Dus enkel wortel zonder iets anders, maar beter is Science Recovery of Critical Care van de dierenarts.

Succes, je konijntje zal straks wel weer happy rond hupsen zonder al het stress met de tanden.

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 18:37

Hoi allemaal,

Ik wacht wel af wat de da zegt over voer... Misschien hebben hun ook speciaal voer? Dat knippen ging wel maar ze groeien ook nog eens over elkaar. Ik vind het gewoon zielig dus heb toch de knoop doorgehakt. Bij onze paarden zouden we ook een da bellen, dus vind het wel zo eerlijk tegenover mijn nijn.

Faniek, bedankt voor de tip over de hapjes. En hoeland moeten ze speciaal voer?

AnnaMichiels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:40

Ik heb ook 'n konijn met olifantstanden , wij knippen de tanden elke 3weken , 2 min. werk en konijn heeft er geen last van Knipoog

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:48

Nou, sterkte de 14e! En beterschap met je konijn.

In principe is na het trekken van alle 6 je konijn zijn boventanden het probleem weg.
Mits zijn kiezen oke zijn (moeten ze meteen controleren als ie toch onder narcose is).
En het trekken in 1 x lukt en niet een stukje van de papil (daar waar tand vandaan groeit)
blijft zitten. Dan kan namelijk die tand weer terug groeien.

Je kan je konijn zijn voer pletten en weken als dwangvoer, nadeel is vaak lastig door spuit te
krijgen.
Maar er is ook speciaal konijne dwangvoer verkrijgbaar.
Wel slim om dat mee te nemen als je je konijn ophaalt.
En ik neem aan dat je dierenarts je konijn in iedergeval pijnstillers mee geeft.

Mocht je ooit nog een konijn hebben met dit probleem.
Niet knippen, maar dremelen of fermen dwz tanden afslijpen met slijpblaadje op een
hobby boormachinetje.
Dat kan dan met zaagblaadjes met diamant van bijvoorbeeld de praxis.
Dan geen kans op splijten etc.
Je vijlt ze dan dus niet, je snijdt ze eraf. (kiezen worden gevijld)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:35

AnnaMichiels schreef:
Ik heb ook 'n konijn met olifantstanden , wij knippen de tanden elke 3weken , 2 min. werk en konijn heeft er geen last van Knipoog

En toch vind ik het onvriendelijk en straks met het risico van abcessen zitten en het is pijnlijk.
Terwijl die operatie eenmalig klaar is.

Critical Care of Science Recovery is speciaal dwangvoer van de dierenarts, dit is het beste, goed vezelrijk, want de darmen moeten op gang blijven. Wortelhapje is iets waar een konijn vaak niet gewend op is en vaak wat anders op kan reageren.
Bij mij at het ene konijn direct weer biks en het andere konijn een nachtje enkel dwangvoer, maar wel zelf eten, omdat het zacht is.
Ik zou het alleen voor de zekerheid in huis halen. heel veel succes met de operatie, meestal reageren konijnen er erg goed op. Mijn ene manneke heeft nu een dik jaar zin tandjes eruit en de losse blaadjes die gevallen zijn eet hij zonder problemen. Andere konijntje heb ik niet meer, dat was een opvangdiertje Lachen

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:20

Mijn eerste konijn werd bijna 7 en mijn tweede konijn is 5 geworden. nooit problemen gehad bij die van mij, leuke lieve vrolijke konijntjes. Ik ben de eerste paar keren bijmijn dierenarts geweest met ze en heb nooit te horen gekregen dat het slecht ging of fout was of iets in die trant.

Ze zagen er super uit. waren netjes op gewicht en hadden een mooie lange vacht.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:49

ik had een belgische haas kruising en die bleek ook olifantstanden te hebben....die knipte ik ook 1 x per maand ofzo.
geen probleem....

helaas kreeg ze,toen ze 5 maanden was, myxematose(of hoe je het ook schrijft) en toen hebben we haar laten inslapen

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 20:46

Daar ben ik weer. Terug van weg geweest/ Bedankt voor jullie antwoorden. Ben ik erg blij mee.

Morgen is het zover. Ik houd jullie uiteraard op de hoogte.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:56

wino schreef:
Hay cassidy,

De DA blijft ze zoiezo niet knippen. Alle tanden worden er dan gewoon uit getrokken en dat onder narcose. Dat vind ik voor zo'n beestje nogal een gevaarlijke ingreep vanwege de narcose.

Om het geld zou ik het niet laten want je weet als je beesten heb dat ze ook ziek kunnen worden. Of het nou mijn pony is of mijn konijn, ik zal ze altijd helpen.

De meeste vinden zelf knippen riskant omdat ze kunnen splijten. EN het normaal stressvol kan zijn maar mijn Nijn geeft er niks om. Volgens mij is tie blij als het weer gebeurd is.

Knippen wordt idd afgeraden om oa de redenen zoals je geeft. Ik doe het geregeld ook en dat lukt ook, maar fijn vinden ze het niet. het hangt wel vn het konijn af of je kunt trekken of niet. Zo heb ik er eentje waar ze nu niks aan durven te trekken, kans is groot dat de tand breekt of zelfs de onderkaak (op de een of andere manier al een botsplinter). dus ik zou er mee oppassen. Zijn er wel foto's genomen. Verder als je konijn afwijkende snijtanden heeft dan zou ik zeker ook de kiezen laten controleren want ook daar kan er wat mis zijn. Voor de prijs moet je het idd niet laten, maar ik zou wel even de risico's overwegen.