Chihuahua blaft heel erg & plast in huis! Oplossingen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreeetje

Re: Chihuahua blaft heel erg & plast in huis! Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:29

Misschien een tip, er bestaan ook chihuahua forum, misschien daar je probleem eens neerleggen ?

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 13:40

Nikka schreef:
Ik ga mee met mijn voorgangers. Eerst nakijken of hij geen lichamelijk probleem heeft, dus met plasje naar DA. Ik zou zeker cursus gaan volgen met de hond en eventueel hulp inschakelen. Blafband zou ik niet doen. Je hebt kans dat het probleem alleen maar erger wordt. Overigens kan je wel wat normaler/rustiger reageren. Uit je posten blijkt dat je niet veel kennis hebt van honden en het is niet gek dat mensen, daar soms op reageren.

Rustiger reageren? Heb ik iets raar gezegt dan?
Ja 1 x tegen die alleen maar op iets reageerd met een smiley, voorderest reageer ik naar mijn mening normaal hoor?
Maar hoezo heb ik volgens jou dan niet veel kennis van honden?
Ik heb me hele leven al honden, het is altijd goedgegaan, alleen dit gaat iets minder.
Nou dat geeft niet, maar ik zou willen dat het opgelost kan worden.
Ik heb hem niet als puppy zijnde opgevoed, ik heb hem pas 2 maanden.
En wat voor cursus voor wat zou je me dan aanraden???

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:57

Door opmerkingen die je maakt lijkt het alsof je er weinig kennis van hebt. Bijvoorbeeld neus door urine halen, straffen van een hond door hem in een andere kamer te plaatsen, het kunnen volgen van een cursus ook door een oudere hond
Ik heb ook herplaatsers en dat zijn niet altijd de makkelijkste honden. Ik ga sowieso altijd met ze op cursus. Als het plassen te maken heeft met een dominantieprobleem of juist een stuk onzekerheid kan het volgen van een cursus de verhoudingen in huis beter maken en sowieso is het leuk om te doen. Het gaat hierbij dan om een gewone gehoorzaamheidscursus. Vaak weten die mensen ook heel wat over dit soort problemen en anders een gedragstherapeut. Zij kunnen je veel beter op maat adviseren dan wij hier via het internet.
Persoonlijk zou ik met deze hond als hij niks mankeert weer helemaal overnieuw beginnen met aanleren van zindelijkheid. Dat wil zeggen na spelen, eten en slapen altijd laten plassen. Altijd uitgebreid belonen en niet straffen bij foutjes.
Als het onzekerheid is heb je kans dat het na het castreren verergert omdat door de hormoonverandering de hond een stuk onzekerder wordt. Dit geldt ook voor een blafband. Als het een onzekere hond is kan een blafband voor een heel angstige hond zorgen.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:45

Nu moet ik ook wel even reageren.
Ik hoor ZO vaak 'ja maar ik heb mijn hele leven al honden, ik heb ervaring'.
Leuk bedacht, maar iemand die zijn hele leven lieve, gemakkelijke honden treft en plots een probleemhondje onder zijn hoede krijgt, heeft niets aan die ervaring.
Ik moet het met Nikka eens zijn; als je nog de bijzonder ouderwetse regel van ''neus erdoor halen'' (ik weet dat je dat nu niet meer doet, Super!! Haha!) gebruikt, dan weet je echt niet genoeg van honden. Sorry. Maar ga niet bij de pakken neerzitten; immers, wat je niet weet kan je leren moet je maar denken! Lachen

Eigenlijk is het net als met dokters. Na je opleiding ben je volleerd dokter. Maar als je je vakliteratuur niet bijhoud, ben je na een aantal jaren toch een heel stuk minder bij qua kennis, terwijl je toch ''ervaring'' hebt.

Dat is hier dus ook het geval.

Dit hondje is van de ene plek naar de andere gesleept. Nu woont hij 2 maandjes bij jou en vertoont hij allerlei probleemgedrag.
De ellende hier is dat er geen pasklare antwoorden zijn. Immers, dit hondje heeft zoveel huizen gehad dat niemand weet waar en waarom het gedrag is begonnen. Ik ga dus met mijn voorgangers mee; eerst een bezoekje aan de dierenarts en een controle van de urine, dan kan je dat uitsluiten. Castratie zou ik zowieso doen, baat het niet... TENZIJ het een zeer angstig hondje betreft. Bij angstige honden raad ik het ten zeerste af, omdat het ''gebrek'' aan mannelijk hormoon ze dan nóg onzekerder maakt.

Gedragstherapeuten heb ik persoonlijk slechte ervaringen mee, maar ik zou je toch een leuke tip willen meegeven. Probeer eens te kijken of je ergens het boek ''De vrouw die naar honden luistert'' van Jan Fennell kan krijgen. Daar staat onzettend veel in over de dagelijkse omgang met honden, en ik denk dat zeker dit hondje daar veel baat bij zou kunnen hebben na zó vaak van huis te zijn verwisseld... Het zou hem zowieso meer duidelijkheid en vastigheid geven.

Heel veel succes en sterkte, echt top dat je het hondje niet meer weg wilt doen! Lachen

((PS - Ik hoop dat ik niet te vijandig overkwam. Knipoog))

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 18:46

Nee hoor niet vijandig Knipoog
Maar ik zei niet van 'ik heb ervaring', dat heb ik nooit gezegt ik heb gezegt ik heb me hele leven al honden Knipoog

Maar ik ga even voor dat boek kijken!
En die ballen gaan der zowiezo af Huilen van het lachen

En over dat hij niet meer weg gaat, nee dat gaat hij niet, hij gaat van huis naar huis naar huis. Nee dat doe ik hem niet aan.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:05

Echt top, want dat gaat helaas vaak anders... Dit soort hondjes hebben meestal weinig kansen. Ik ben echt heel blij dat hij nu bij iemand is die in hem wil investeren!!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:08

Ik vind het ook super dat jullie hem houden. Ik heb een hond die voor zijn 2e jaar 3 x in het asiel heeft gezeten. Een schat van een hond maar heeft er een dijk van een trauma aan overgehouden.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 20:19

Ja idd!
Nouja we kijken het even aan, eerst castreren blijft het zo dan gaan we is kijken voor zo'n cursus oid!

Eigenlijk eerst naar dierenarts voor een onderzoekje en een prikje! Lachen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:57

Heel goed dat je hem laat castreren, misschien dat hij dan al wat rustiger zijn. Voor de rest, tja dat met zijn neus erdoorhalen (ik weet het max 3x gebeurt) is echt ontzettend fout, net als een blafband. Begin daar alsjeblieft niet aan, het is pure dierenmishandeling. Of het nou een band is met een schok of met citronella, gewoon niet doen.
Verder zou je natuurlijk als het probleem nog niet weg is nadat hij gecastreerd is, een gedragstherapeut erbij kunnen halen. Ik ben daar zelf voor aan het leren, en de gene waarbij ik die cursus doe, zijn echt geweldige therapeuten. Is misschien een idee.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:35

@TS; je zegt dat je zeker weet dat jouw hond geen stress heeft.
Maar hoe kan jij dat weten? Spreek je de volledige taal van je hond? Herken je stress singale? Ik denk het niet.. want het is wel degelijk stressend voor een hond dat er continu mensen langs lopen die zijn terretorium betreden. Want las dat je in een verbouwing zit?
Nee, ik denk dat jij gewoon vanaf 't begin moet beginnen. Vooral onwijs veel belonen en vervelend gedrag te negeren.
Je kan het blaffen ook aanleren. Geef haar bij het blaffen bijvoorbeeld het comando luid. Doordat je het aanleert, kan jij ook bepalen waneer het blaffen stopt. Daar kan je dan weer een commando stil aan geven oid.

@Rochwitch; over de blafband ben ik het niet helemaal mee eens. Daar ga ik niet in dit topic over door, maar mocht je willen weten waarom niet, dan staat mn PB open!

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 09:42

Verbouwing aan de buitenkant, niets binnen.

Maarja, er wordt al een afspraak gemaakt voor de castratie!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:49

Verbouwing aan de buitenkan levert net zo veel stress op als aan de binnekant hoor Knipoog Je hond ziet voortdurend vreemde personen op zijn terrien. Je geeft zelf al aan dat ze daar naar blaft.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 10:50

Ja dat is ook zo!

Nouja, eerst maar even afwachten na castratie!

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:47

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu gaat Haha!

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:59

Laat even checken of hij geen blaasontsteking heeft.
Of misschien suikerziekte?
Geef je hem niet te zout eten zodat hij heel veel drinkt? En dus veel moet plassen.

Als je dit hierboven uitsluit, is hij gewoon dominant en besproeit hij zijn gebied.
Dan gewoon casteren. Of hij is niet goed zindelijk.

Ik hou de pups (die ik heb gehad) wel bij het plasje (niet met de neus erin hoor) en straf dan met mijn stem (bahhh wat heb jij gedaan) en zet ze dan buiten neer.
Tevens al bij pups erop letten dat je ze nadat ze hebben geslapen gelijk uitlaat.
En als ze het buiten doen, dan juist belonen (goed zo, en misschien een snoepje geven).
De goede dingen belonen werkt het beste.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:25

@: Mytens1
Een onzindelijke pup snapt niet dat hi het in huis niet mag doen!
Hij doet zijn behoefte wanneer hij moet. Het is nooit goed om een pup te straffen waneer hij zijn behoefte gedaan heeft! Dus ook niet met je stem!
Is exact het zelfde als met slopen. Die hond weet niet dat hij fout geweest is. En ga hem daar dan niet voor straffen.
Het is aan jou de taak om ervoor te zorgen dat de hond optijd naar buiten gaat. Zindelijk worden, moeten ze leren. Leren moet zoveel mogelijk positief blijven!

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 10:29

mytens1 schreef:
Laat even checken of hij geen blaasontsteking heeft.
Of misschien suikerziekte?
Geef je hem niet te zout eten zodat hij heel veel drinkt? En dus veel moet plassen.

Als je dit hierboven uitsluit, is hij gewoon dominant en besproeit hij zijn gebied.
Dan gewoon casteren. Of hij is niet goed zindelijk.

Ik hou de pups (die ik heb gehad) wel bij het plasje (niet met de neus erin hoor) en straf dan met mijn stem (bahhh wat heb jij gedaan) en zet ze dan buiten neer.
Tevens al bij pups erop letten dat je ze nadat ze hebben geslapen gelijk uitlaat.
En als ze het buiten doen, dan juist belonen (goed zo, en misschien een snoepje geven).
De goede dingen belonen werkt het beste.

Bedoel je dat nou tegen mij?
Ik heb dat beestje zijn neus DOOR de plas heen gehaalt? Alleen er naast zetten/laten kijken en dan straffen heb ik wel is gedaan.
Maar er met zijn neusje in? Nou nee hoor dat heb ik NIET!! gedaan.

Dreeetje - Het gaat nu wel aardig, 1 x geloof ik nog binnen gedaan.
Het is ook niet zo dat hij 5 x pd in huis plast, gewoon soms ineens doet ie het (dus ook als hij net goed uit is geweest, het lijkt mij dus niet dat hij nodig moet plassen want er komen dan nog maar een paar druppels uit).
Me moeder gaat volgende week op vakantie, en dan daarna wordt afspraak gemaakt om hem te laten castreren.
Helpt het niet dan gaan we kijken naar andere oplossingen!

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:33

Nikki__ schreef:
@: Mytens1
Een onzindelijke pup snapt niet dat hi het in huis niet mag doen!
Hij doet zijn behoefte wanneer hij moet. Het is nooit goed om een pup te straffen waneer hij zijn behoefte gedaan heeft! Dus ook niet met je stem!
Is exact het zelfde als met slopen. Die hond weet niet dat hij fout geweest is. En ga hem daar dan niet voor straffen.
Het is aan jou de taak om ervoor te zorgen dat de hond optijd naar buiten gaat. Zindelijk worden, moeten ze leren. Leren moet zoveel mogelijk positief blijven!

Mijn hondje ligt al op d'r rug als ik binnenkom te kwispelen.
Ik weet dan al dat ze schoenen of iets heeft gesloopt.
Dus een beest weet wel zeker of iets mag of niet.
En bij mijn hondjes werkt(e) het 'straffen' met de stem wel.
Door te zeggen 'wat heb jij gedaan, foei' weten ze wel dat het iets is dat niet mag.
Alles is nog altijd zo zindelijk geworden en niet bangig of angstig maar gewoon stoere en zindelijke honden.
Ik moet ook zeggen dat ze wel altijd heel snel zindelijk waren.
Maarja je moet het voorkomen, dus veel naar buiten gaan en buiten het plassen en poepen belonen.
Dat heeft een pup snel door en staat dan al zelf bij de deur te springen als ze moeten.
Een stembeloning of snoepje helpt erg goed.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:44

Aarg, dit is een zo veel gemaakte fout! Ga je alsjeblieft een beetje in het gedrag van je hond verdiepen!
Jouw hond toont zich volledig onderdanig naar jouw. En dit kom NIET doordat ze WEET dat ze iets gesloopt heeft, maar door jouw houding waarmee jij binnenkomt!
Een hond weet dat simpel weg niet! En waarom ze slopen is iets wat je jezelf af vragen moet! Jouw hond sloopt schoenen. Misschien verveeld ze zich als jij weg bent?

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 10:45

Gaat dit nou tegen mij of mytens?

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:47

Als een hond op zijn rug gaat liggen terwijl jij binnen komt is niet een goed teken. De hond verwacht dan direct al dat jij boos wordt terwijl hij niet eens weet dat hij wat verkeerd heeft gedaan. de hond gaat op zijn rug liggen omdat JIJ dan met een boze stem binnen komt. Een hond moet je op heterdaad betrappen. Een hond begrijpt echt niet dat hij wat verkeerd doet als hij een schoen heeft verkauwd en dat jij een uur later binnen komt en snapt dat dat toen fout is gegaan. De hond heeft dus gewoon al de verwachting dat jij met een boze stem binnen komt...

Daarbij als een hond binnen plast, wat heeft het voor nut de hond er naast te zetten en de hond ernaar te laten kijken??? Gewoon het plasje negeren zodra je de hond ernaast zet en roept foei wat heb jij nou gedaan is het een negatieve aandacht en kan de hond het weer doen.

Misschien heb ik je verkeerd begrepen hoor, ik heb nu ook een pup van 9 weken en negeer al zijn plasjes die zij binnen doet. Wanneer ik zie dat ze wil gaan plassen zeg ik 1x op lage toon nee, pak haar op en zet haar buiten. Wanneer ze dan wat doet beloon ik haar met mijn stem of met een koekje (dit afwisselend)

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:47

hihi nikki was me voor Tong uitsteken

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 10:48

Ja ik doe het nou toch ook niet meer?!
Maar ik zei dat voor mytens zodat ze niet zegt dat ik hem met zijn neus ERIN duw!

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:51

Nee klopt bertbaley dat had je inderdaad ook al eerder in het topic gezegd .. Tong uitsteken Volgens mij haal ik jullie beide nu ook wat door elkaar .. Maar naast het plasje zetten helpt ook niks .. Knipoog

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 10:57

Nee ik weet het, maarja dat is gelukkig maar 2 x gebeurd!

Hij is trouwens ook al aardig aangekomen!

http://vannnnnnnn.hyves.nl/album/308032 ... 12/0/GvH3/

Zo was hij, nu zal ik eerdaags nieuwe foto maken.
Hij is echt al wat dikker.
Je kan het niet zo goed zien op de foto, maar hij was echt dun!
(hij kreeg ook puppyvoer! Bloos!)(van vorige eigenaar he, voordat ik dat ook nog is op me bord krijg Huilen van het lachen )