Drie overleden, nog drie om voor te hopen.. R.I.P mijn schat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chessie

Re: Drie overleden, nog drie om voor te hopen.. R.I.P mijn schat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:12

wij hadden een paar weken geleden ook binnen een paar dagen 5 dode konijnen. Was VHS, virus die zorgt dat de celwanden knappen en het dier verdrinkt in z'n eigen bloed wat de longen inloopt.
Een noodenting heeft bij ons de meeste andere gered (gingen er nog 2 dood na een paar dagen)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 22:27

Die van mij is voor vhs ingeënt.. Gelukkig

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 06:34

leven de andere nog?

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:11

Aaaacch wat zielig!
Heel sterkte meis, en
ik hoop dat de rest het haalt Lovers .

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:19

Je hebt gelijk, ik zat er naast toen mijn diertje dood ging...
Ben toch wel blij, je was er altijd voor je beestje toch ?
Je kunt trots op jezelf zijn, ze zien er trouwens allemaal prachtig uit..
Hopelijk halen de andere 2 het nog Ach gut

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 11:48

De andere konijnen maken het super goed!
ze worden de week dat ze bij de moeder weg mogen nog eens nagekeken door de dierenarts, dus ook de tandjes, nageltjes enz.

Er is nog een mannetjes konijn over (en een vrouwtje maar die hou ik zelf) zoals jullie weten hebben ze een parasiet, daar zijn ze voor behandeld en daar zullen ze ook geen last van krijgen. Maar ze kunnen er nog wel andere konijnen mee besmetten, daarom ben ik op zoek naar een baasje die maar een konijntje wil hebben. Eventueel kan het konijn wel samen met een cavia worden gehouden. Want het is een konijnen parasiet.
het gaat om dit konijn:
Afbeelding

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 13:19

wat een dropje zeg +:+ maar helaas is mijn vriend heel erg allergisch voor konijnen.. wel super dat de rest het gehaald heeft

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:07

om welke parasiet gaat het als ik vragen mag?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:15

Zou coccidiose kunnen zijn, maar ook dikke buikenziekte of een andere parasiet. Er is een parasiet die verlammingsverschijnselen veroorzaakt, dan moet je je dier langdurig kuren met Panacur tabletjes. Coccidiose kun je tegengaan met ESB 30 (voor hoenders) door het water, kuur van 10 dagen of met driedaagse kuur met Toltrazuril drops. Dikke buikenziekte geeft dezelfde symptomen als een coccidiosebesmetting alleen in combinatie met gasvorming in maag en darmen en darmimmobiliteit. Dat is alleen te verhelpen met Bacivet S en dit is moeilijk bij dierenartsen te verkrijgen omdat het vrij duur is. DBZ treedt op bij jonge dieren die net worden afgespeend. Als je konijnen fokt, moet je de voedster al gaan kuren (1 gram poeder op 1 liter water) als de jongen drie weken oud zijn en dat volhouden tot de jongen 12 weken oud zijn en dus al ruim zijn afgespeend. Als je meer info wilt, kun je me PB-en. Ik fok al vijf jaar raskonijnen en ben dus al veel van dit soort dingen tegen gekomen.
Heel veel sterkte, het is ontzettend triest om te zien dat jonge konijntjes doodgaan.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:21

wat een verhaal zeg...als een dier in je armen dood gaat t blijft je altijd achtervolgen vind ik..
mijn caviaatje is ook in mijn armen gestorven...echt vreselijk..
kan er helaas niet nog een diertje bij hebben...

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 18:14

Diane65 schreef:
Zou coccidiose kunnen zijn, maar ook dikke buikenziekte of een andere parasiet. Er is een parasiet die verlammingsverschijnselen veroorzaakt, dan moet je je dier langdurig kuren met Panacur tabletjes. Coccidiose kun je tegengaan met ESB 30 (voor hoenders) door het water, kuur van 10 dagen of met driedaagse kuur met Toltrazuril drops. Dikke buikenziekte geeft dezelfde symptomen als een coccidiosebesmetting alleen in combinatie met gasvorming in maag en darmen en darmimmobiliteit. Dat is alleen te verhelpen met Bacivet S en dit is moeilijk bij dierenartsen te verkrijgen omdat het vrij duur is. DBZ treedt op bij jonge dieren die net worden afgespeend. Als je konijnen fokt, moet je de voedster al gaan kuren (1 gram poeder op 1 liter water) als de jongen drie weken oud zijn en dat volhouden tot de jongen 12 weken oud zijn en dus al ruim zijn afgespeend. Als je meer info wilt, kun je me PB-en. Ik fok al vijf jaar raskonijnen en ben dus al veel van dit soort dingen tegen gekomen.
Heel veel sterkte, het is ontzettend triest om te zien dat jonge konijntjes doodgaan.

Geen coccidiose hoor (het had een veel ingewikkeldere naam Knipoog ) ze staan overigens al onder behandeling van een dierenarts nu.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:17

agoss.. wat verschrikkelijk. hopelijk redden de andere twee en de moeder het wel

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:48

is het ecuniculi? Dan krijgen de dieren ook hersenverschijnselen maar dat is dan ook de ziekte waarbij je ze moet ontwormen (langdurig). Ik duim voor je dat ze er door heen komen en dat ze geen blijvende schade overhouden van de ziekte.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:09

Diane65 schreef:

Mucoide Enteropathie oftewel in de volksmond Dikke Buikenziekte is inderdaad gas, darmimmobiliteit, maar ook nog is een verstopping in de darmen. Een zeer vervelend rotziekte, maar treed ook erg vaak op bij jongen rond de 3 weken oud, omdat ze dan opeens biks gaan eten wat hun darmen niet aan kunnen. Dat is tevens het gevolg van spenen, boem van moedermelk af boem op de biks.

Ik dacht ook aan EC, want bij jonge dieren kan dit heel hard gaan.
Waarom hou je het rammetje zelf niet en castreer je hem? Konijnen zijn groepsdieren en zeker deze halfwildjes zou ik niet scheiden met het risico nog dat ze het hok gaan afbreken. Dan kunnen ze ook nog bij de moeder blijven, want moeder en dochter bij elkaar kan altijd gaan knokken.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 21:16

Mijn moeder vindt 3 konijnen te veel..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:37

Dan zou ik persoonlijk kiezen voor deze 2 niet uit elkaar halen en samen herplaatsen. Ik denk dat ze heel veel steun aan elkaar zullen hebben.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 07:46

ook ik denk aan e.c. bijna alle konijnen dragen deze parasiet bij zich, maar het komt niet bij alle dieren tot ontwikkeling. dit moet dus geen reden zijn om hem alleen te plaatsen.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:54

Ik heb ook nog niet gehoord van dat Ecuniculi besmettelijk zou zijn. Een collegafokker van mij had het bij 1 jong rammetje in het nest (toen 6 weken) en die heeft hij nog in het nest met succes behandeld. Hij was er overigens wel heel snel bij hoor. Maar dat rammetje is mooi uitgegroeid en hij heeft er mee gefokt, zijn nakomelingen hebben het geen van allen gekregen, dus het zal inderdaad net zo zijn dat het ene dier er gevoeliger voor is dan het andere.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 17:55

ff nagevraagd bij de DA en het was idd E. cuniculli.
Hartstikke besmettelijk overigens.. Over urine en in de baarmoeder, en ook is het besmettelijk op mensen met Aids..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:08

E.Cuniculi wat ik al dacht, ik vind het absoluut geen reden om dit diertje alleen uit te plaatsen terwijl zo'n half wildje het juist zo hard nodig heeft. Ik heb hier een voedster die ook EC heeft gehad en ze zit met 10 andere konijnen samen, tegenwoordig dragen inderdaad zo wat alle konijnen dit ibj zich. Echter hoor je er de laatste tijd steeds meer over, omdat ook dierenartsen leren dat niet alles hersenvliesontsteking of middenoorontsteking is. Het komt vaak voor door een zwakkere weerstand.

Ik verwacht dat je ze nu behandeld met panacur?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:36

Wat ik me nog af vroeg is er bloedonderzoek gedaan? Want na het nog een keer en nog een keer nalezen van dit en overleggen met andere mensen vind ik het niet typische EC. En ook al is je konijn geent het ziektebeeld lijkt ook deels op VHD. Maar er zijn meer konijnen die ondanks enting toch de ziekte krijgen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 07:33

ik kan me alleen maar aansluiten bij Faniek. EC hebben veel konijnen, maar het komt pas naar buiten bij een ernstige weerstandsdaling!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 14:30

benangelique schreef:
ik kan me alleen maar aansluiten bij Faniek. EC hebben veel konijnen, maar het komt pas naar buiten bij een ernstige weerstandsdaling!

en dat hadden ze ook, dat heeft de dierenarts allemaal uitgelegd enzo..
maar ik weet niet meer precies hoe het nou zat.
Hoe dan ook, het gaat nu geweldig goed met ze en de dierenarts was weer heel blij ze gezond en wel terug te zien, en ze waren ook weer lekker gegroeid en op goed gewicht! Haha!

Nog altijd ben ik op zoek naar een huisje voor mijn kleine heer, het is een heel speels, lief en tam konijn. Houdt ervan om lekker lang lui te zitten op zachte warme plekjes, maar houdt er ook van de spelen met allerlei dingetjes, en klimmen enz.
Komt meteen aanrennen als je de kamer binnenkomt.
Het is mogelijk hem samen met een ander konijn te houden, maar je hebt er wel wat extra risico mee voor het andere konijn omdat het besmet zal worden met E. cuniculli waarschijnlijk. Zoals boven genoemd komt dit echter alleen tot uiting bij een zeer lage weerstand, dus niet een erg grote kans.
Wél kan het konijntje lekker samen met een cavia! Wij hebben vroeger ook een konijn bij een cavia gehouden, en dit ging geweldig. Beter dan ik vaker bij een koppeling van twee konijnen heb gezien, ze hebben nooit gevochten.
PB voor extra info Lachen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:29

geen cavia erbij ajb. die beestjes spreken elkaars taal niet en het gaan dan ook erg vaak mis. konijnen met half opgevreten staarten en oren of een doodgetrapt caafje is dan het gevolg...

fijn om te horen dat ze het gered hebben! geef je ze nog panacur?